PeterD schreef:Hart en verstand. Alleen verstand is niet genoeg.
oke.. en hoe voelt dat met je hart?
Moderator: Moderafo's
@mic schreef: Maar hoe het ook zij, de bijbel roept ons nergens op naar onze zondekennis te kijken, maar in geloof naar Gods offer. We worden nergens opgeroepen in onszelf te gaan wroeten om te kijken of we ons zondig genoeg voelen, of we dat verstandelijk of gevoelsmatig beleven of wat dan ook.
jas schreef:@mic schreef: Maar hoe het ook zij, de bijbel roept ons nergens op naar onze zondekennis te kijken, maar in geloof naar Gods offer. We worden nergens opgeroepen in onszelf te gaan wroeten om te kijken of we ons zondig genoeg voelen, of we dat verstandelijk of gevoelsmatig beleven of wat dan ook.
En dat is te kort door de bocht, want daartoe worden we nl. wel opgeroepen.
Jer. 3:13;"Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden"
NBV: 13 Erken alleen dat je schuldig bent,
tegen de HEER, je God, in opstand bent gekomen,
.36) ken uw
Of, weet, erken
hijwel schreef:jas schreef:@mic schreef: Maar hoe het ook zij, de bijbel roept ons nergens op naar onze zondekennis te kijken, maar in geloof naar Gods offer. We worden nergens opgeroepen in onszelf te gaan wroeten om te kijken of we ons zondig genoeg voelen, of we dat verstandelijk of gevoelsmatig beleven of wat dan ook.
En dat is te kort door de bocht, want daartoe worden we nl. wel opgeroepen.
Jer. 3:13;"Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden"NBV: 13 Erken alleen dat je schuldig bent,
tegen de HEER, je God, in opstand bent gekomen,
de kantekingen zeggen het volgende:.36) ken uw
Of, weet, erken
erkennen is iets anders. dan precies je zonde kennen. Wij hoeven niet precies onze zonde te kennen.. maar we moeten erkennen dat we zondig zijn.
jas schreef:Goed, in die tekst wordt dan erkennen bedoeld. Maar uit andere teksten blijkt dat we onze zonden wel degelijk moeten kennen. Bijv. ps. 32:5;
"Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE; en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde".
Dit gaat verder dan enkel erkennen dat men zondig is.
hijwel schreef:jas schreef:Goed, in die tekst wordt dan erkennen bedoeld. Maar uit andere teksten blijkt dat we onze zonden wel degelijk moeten kennen. Bijv. ps. 32:5;
"Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE; en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde".
Dit gaat verder dan enkel erkennen dat men zondig is.
ja dat is zeker waar.. het gaat verder dan alleen erkennen dat je zondig ben. heel je leven moet open liggen voor de Heer Maar nergens (naar mijn weten) wordt in de bijbel gedoelt op het doorzoeken van jezelf waar allemaal zonde zitten.
ik zeg dit met mijn huidige bijbelkennis, dus dat kan ook anders zijn hoor.
jas schreef:Zefanja 2:1-2 Doorzoek u zelf nauw, ja, doorzoek nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt!
Eer het besluit bare (gelijk kaf gaat de dag voorbij), terwijl de hittigheid van des HEEREN toorn over ulieden nog niet komt; terwijl de dag van den toorn des HEEREN over ulieden nog niet komt.
1 Kom tot jezelf en kom samen, schaamteloos volk, 2 voordat mijn besluit gestalte krijgt – een dag verwaait als kaf –, voordat de brandende toorn van de HEER zich tegen je keert, voordat de dag van de toorn van de HEER zich tegen je keert.
hijwel schreef:Mapleleaf schreef:En ook voor 'ellendekennis', dus het belijden en berouwen, het vernederen en het vluchten; Zonder de liefde tot God is het niets!
ik snap je opmerking niet helemaal..
Mapleleaf schreef:Als ons vluchten tot Jezus, het belijden van onze zonden of wat dan ook, zonder liefde is, dan stelt het niets voor. Een oprecht berouw hebben over de zonden en een belijden daarvan komt toch voort uit een liefhebben van God?
Maar ik trek m'n woorden even terug, want wat doe je als je die liefde niet hebt, maar toch elke keer weer probeert om zo oprecht mogelijk je zonden te belijden, en smeekt om met Christus gerechtigheid te worden bekleed?
Mapleleaf schreef:caprice schreef:hijwel schreef:PeterD schreef:Hart en verstand. Alleen verstand is niet genoeg.
oke.. en hoe voelt dat met je hart?
Dat je het doorleeft, en het niet bij een verstandelijke beschouwelijke kennis blijft.
Hoe kom je aan die doorleving?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten