Wat motiveert je naar kerk te gaan en hoe beleef je God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2004 19:18

Dat is enerzijds waar, maar aan de andere kant: als ik met vrienden door de stad loop, waarom zouden we dan zo'n kerk binnenhuppelen? Al was het maar voor de gratis koffie.. bovendien staan veel kerken niet in het centrum.

Hiedeen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hiedeen » 12 jun 2004 19:20

Je wordt niet gedwongen, het is enorm vrijblijvend. Je biedt alleen een mogelijkheid. Je hoeft niet binnen te huppelen.

Waardoor zou jij wel naar binnen gaan?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2004 19:22

Nee dat snap ik. Maar doe je het? Ook als het enorm vrijblijvend is?

Hiedeen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hiedeen » 12 jun 2004 19:29

Jawel. Eerst uit interesse. Misschien omdat het goed bevalt later weer.
Misschien doen anderen dat niet. Hun keuze. Ik denk dat bv. ouderen het prachtig vinden als er mensen zijn die even naar hen willen luisteren (weet ik uit ervaring) of die hen rustig een kop koffie aanbieden.

Nogmaals:
Het gaat me natuurlijk om de goede vorm (je kan er ook een internetcafe inbouwen), maar vooral om de houding erachter. Dan kan je veel uitstralen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jun 2004 20:48

In Rotterdam heb je aan de nieuwe binnenweg de zogeheten Paradijskerk (Oud-Katholiek). Hier worden regelmatig dergelijke activiteiten ontplooid die door veel (vooral allochtone) zoekenden bezocht worden.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 12 jun 2004 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2004 20:58

Hiedeen schreef:Jawel. Eerst uit interesse. Misschien omdat het goed bevalt later weer.
Misschien doen anderen dat niet. Hun keuze. Ik denk dat bv. ouderen het prachtig vinden als er mensen zijn die even naar hen willen luisteren (weet ik uit ervaring) of die hen rustig een kop koffie aanbieden.

Nogmaals:
Het gaat me natuurlijk om de goede vorm (je kan er ook een internetcafe inbouwen), maar vooral om de houding erachter. Dan kan je veel uitstralen.

Mjah oke, als het werkt vind ik het natuurlijk helemaal prima, maar ik vroeg me af of het zou werken. If so: zeker niet nalaten! :D

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jun 2004 10:55

Ik heb een keer meegedaan aan een psalmenmarathon in het hartje van Amersfoort en er kwamen veel mensen luisteren die aan het winkelen waren.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 20 jul 2004 23:10

J.C. Ryle schrijft in één van zn boeken een (voor mij) goede motivatie om naar de kerk te gaan.
kort gezegt schrijft hij:
'als je al geen zin hebt om naar de kerk te gaan, wat heb je dan in de hemel te zoeken? als je op de sabbathdag al moeite hebt om God te loven en te prijzen dan is de hemel ook niks voor jou, want in de hemel loven, prijzen en zingen ze een eeuwigheid lang en rusten geen seconde'

zit wel wat in :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jul 2004 13:01

Ik heb echt wel zin om God lekker te prijzen :-D moet er wel een goede band zijn natuurlijk. En af en toe wil ik naar het metalhoekje :)

Heaven, here I come!
Ow sjit, moet eerst nog een heel leven leven... Nee mensen, ik zal niet van m'n balkon springen.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 03 aug 2004 11:33

Wat mij motiveerd om naar een kerk te gaan? Af en toe ga ik naar de Noorderkerk in A'dam (megegaan met de PKN, voor intimi). De oude woorden waarmee ik voor een deel ben opgegroeid. Ze doen mij veel. Bij zo'n gemeente ga ik voor de woorden. De spalmen ken ik uit mijn hoofd (I know them by heart, klinkt mooier), maar muzikaal heb ik er weinig mee.

Wat mij terugbrengt is de inspiratie voor mijn leven en het DJ-en. Ondanks dat dit uitersten kunnen zijn. Het heeft wel consequenties, ik voel mij snel alienated en ervaar de kerkelijke cultuur als benauwend. . . . maar toch kom ik voor mijn soulfood en bezinning.

vrede, scape

cornelis
Kapitein
Kapitein

Waarom ga je naar de kerk.

Berichtdoor cornelis » 26 jan 2005 21:44

Hallo.
Ik mag graag naar de kerk gaan.
Twee maal op de zondag.
Ik vind het diep triest,dat velen de kerk de rug toekeren.
Elke zondag is het weer een genot om met anderen,te zingen en te luisteren wat God ons wil zeggen.
Eigenlijk is het een grote genade om te kunnen kerken.
In heel veel landen kan dit niet meer boven de grond.
Ik kon s,middags vanwege slaapbehoefte s,middags niet meer naar de kerk,ik had er geen vrede mee.
En gelukkig kwam mijn vrouw met het goede advies,joh ga eens na het eten even een half uurtje slapen,en ja het werkt prima,en ik kan weer naar Godshuis gaan.
Hoe zou het komen,dat zovelen de kerk de rug toekeren.
Ja,in de oorlog zaten de kerken vol,hoor de oudjes hier maar eens over.
Hoe kom dat toch.
God schenkt het ons nog om in vrijheid te moge kerken.
Dit wilde ik even kwijt,met een vriendelijke groet van Cornelis.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 01 feb 2005 17:39

Wat mij motiveert om naar de Kerk te gaan:
Ik motiveer me voor een Kerkdienst omdat ik er altijd naar uit kijk om te gaan. Ik kan er altijd weer wat leren. Het is een leerschool en een samenkomst van de gemeente. Je bent er met mensen die hetzelfde geloven als jij maar ieder toch weer op zijn/haar manier. Je bent gewoon één!!

Hoe ik God beleef:
Ik beleef God.. Ja.. Moeilijke vraag. Ik beleef God als een Vader die er altijd voor mij is.
Afbeelding

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 09 feb 2005 10:41

ik ga naar de kerk om meer te leren over God en om mijn gedachten op Hem te richten. Ik vind tijdens de preken antwoord op veel vragen. Ook heb ik gewoon heel veel vrienden in de kerk, die ik voor en na (soms tijdens 8) ) de dienst spreek. Ik vind het belangrijk om tijd aan God te besteden, Hij zorgt constant voor mij en ik mag dus ook wel wat aan onze relatie doen... Ik wil veel leren van God. Ik merk ook, dat als ik me meer met God bezig houd, ik gelukkiger ben. Dus mijn relatie met Hem is belangrijk!!
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 feb 2005 14:49

ik ga naar de kerk, om mijn dorst naar God te lessen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

ger
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ger » 09 feb 2005 17:30

mmmmh naar de kerk gaan, waarom?
Nou misschien omdat er altijd wel een paar uurtjes over zijn waarin ik iets kan leren. Elke keer hoor ik namelijk wel wat nieuws in de kerk.
Kan natuurlijk thuis ook, maar ik ga persoonlijk liever naar de kerk omdat je daar juist een band hebt met iedereen die naar de kerk gaat. Een samenhorigheidsgevoel.
'k Vind eigenlijk wel een goeie vraag waarom je naar de kerk zou gaan. Eigenlijk denk ik er niet bij na, maar ga automatisch. Misschien ook niet zo goed. :roll:

Terug naar “Archief”