Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 13:35

joepie schreef:In de vrijgemaakte kerken die in sterk vakantie geveolige regio,s liggen worden er in de vakantie tijd meestal ook dubbele diensten belegd.
Denk hierbij aan b.v. Hardenberg, Heemse.
Wat daar dan ook gebeurd zijn dubbele collectes, waarvan er eentje voor de kerkbouw is. Is natuurlijk wel erg slim. :mrgreen:

godsdienst in de uitverkoop.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 08 feb 2005 14:10

jas schreef:
joepie schreef:In de vrijgemaakte kerken die in sterk vakantie geveolige regio,s liggen worden er in de vakantie tijd meestal ook dubbele diensten belegd.
Wat daar dan ook gebeurd zijn dubbele collectes, waarvan er eentje voor de kerkbouw is. Is natuurlijk wel erg slim. :mrgreen:

godsdienst in de uitverkoop.

Kan je niet volgen? Waar slaat dat op?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2005 16:23

Hm wel een beetje raar dat je extra collectes gaat beleggen omdat er meer mensen naar je kerk komen... zo van: verdienen we er ook nog wat aan. Verder goed wat er gebeurd, extra diensten beleggen als het anders niet past. En tja wat die collectes betreft, 2x 50 cent ipv 1x, daar wordt je ook nog niet meteen arm van :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 08 feb 2005 16:58

Ergens vind ik het niet gek, want omdat er in de vakanties zoveel mensen komen moeten ze daar ook grotere kerken bouwen. En ze moeten extra gebeouwen huren in de vakantie tijd. Predikanten moeten extra betaald worden want ook de eigen prediaknt gaat op vakantie, dus moet er een invaller gehuurd worden die betaald moet worden.
Dus zo gek is dat niet. Vind het eigenlijk niet meer dan logisch. Plus dat de eigen gemeente ook mee betaald. Want ook voor hun geld dezelfde collecte. Er zijn daar trouwens altijd twee collectes. Alleen is het doel in de vakantietijd altijd voor de kerkbouwfonds.

Anneé
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Anneé » 08 feb 2005 22:24

wij hebben een groen lampje in de kerk, jah! :lol:

...slaat gewoon NERGENS op!!
:wink: alhoewel ik soms wel blij ben dat ik nog gewoon op mn eigen plaatsje kan zitten...
My Hair Is My Flower, Watch It Bloom :P

http://danielkampwesterwolde2.web-log.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2005 22:35

joepie schreef:Ergens vind ik het niet gek, want omdat er in de vakanties zoveel mensen komen moeten ze daar ook grotere kerken bouwen. En ze moeten extra gebeouwen huren in de vakantie tijd. Predikanten moeten extra betaald worden want ook de eigen prediaknt gaat op vakantie, dus moet er een invaller gehuurd worden die betaald moet worden.
Dus zo gek is dat niet. Vind het eigenlijk niet meer dan logisch. Plus dat de eigen gemeente ook mee betaald. Want ook voor hun geld dezelfde collecte. Er zijn daar trouwens altijd twee collectes. Alleen is het doel in de vakantietijd altijd voor de kerkbouwfonds.

Natuurlijk niet! Grotere gebouwen zijn niet nodig als je dubbele diensten belegt. En die extra predikant kan toch betaalt worden uit de extra opbrengsten die je hebt omdat er meer mensen zijn en je dus ook meer uit de collecte haalt. Ok, ze betalen geen VVB maar die paar diensten extra vallen toch ook wel mee? Een predikant verdient trouwens toch ook niet extra als hij een keer extra preekt? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

langbeen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor langbeen » 08 feb 2005 22:57

[quote="joepie"]In de vrijgemaakte kerken die in sterk vakantie geveolige regio,s liggen worden er in de vakantie tijd meestal ook dubbele diensten belegd.
Wat daar dan ook gebeurd zijn dubbele collectes, waarvan er eentje voor de kerkbouw is. Is natuurlijk wel erg slim. :mrgreen:[/quote]

Die dubbele collectes worden niet gehouden om de vakantieganger extra geld af te troggelen hoor! Daar worden iedere zondag collectes voor kerkbouw of rente en aflossing oid gehouden, dus er lijkt me niks mis mee om dat ook in de zomerperiode te doen.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 feb 2005 08:49

Marnix schreef:
joepie schreef:Ergens vind ik het niet gek, want omdat er in de vakanties zoveel mensen komen moeten ze daar ook grotere kerken bouwen. En ze moeten extra gebeouwen huren in de vakantie tijd. Predikanten moeten extra betaald worden want ook de eigen prediaknt gaat op vakantie, dus moet er een invaller gehuurd worden die betaald moet worden.

Natuurlijk niet! Grotere gebouwen zijn niet nodig als je dubbele diensten belegt. En die extra predikant kan toch betaalt worden uit de extra opbrengsten die je hebt omdat er meer mensen zijn en je dus ook meer uit de collecte haalt. Ok, ze betalen geen VVB maar die paar diensten extra vallen toch ook wel mee? Een predikant verdient trouwens toch ook niet extra als hij een keer extra preekt? :)

Nu dan moet je toch eens beter gaan informeren daar ;-)
Want er moet wel degelijk een extra gebouw gehuurd worden, en grotere kerkgebouwen zijn er neergezet. En dubbele diensten kosten wel degelijk extra geld. En een predikant die uit een andere gemeente komt preken moet dus wel betaald worden.
Hij werkt tenslotte in een andere gemeente dan zijn eigen en krijgt daar gewoon voor betaald.
Zo hebben ze ook een organist nodig.
Nee, het kost die gemeentes wel degelijk extra geld, al die vakantie gangers in de zomer.
En ze hebben daar inderdaad gewoon altijd twee collectes.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 feb 2005 08:54

joepie schreef:Zo hebben ze ook een organist nodig.
Nee, het kost die gemeentes wel degelijk extra geld, al die vakantie gangers in de zomer.

Organisten moesten toch volgens jou niet betaald worden?

joepie

Berichtdoor joepie » 09 feb 2005 08:56

jas schreef:
joepie schreef:Zo hebben ze ook een organist nodig.

Organisten moesten toch volgens jou niet betaald worden?

Volgens mij ja! Maar volgens die kerk dus niet.

Eeff

Berichtdoor Eeff » 09 feb 2005 12:20

Net alsof het belangrijker is dat je geld moet betalen dan dat er mensen naar de kerk kunnen!

Als het dáár alleen om te doen is...!

joepie

Berichtdoor joepie » 09 feb 2005 12:22

Eeff schreef:Net alsof het belangrijker is dat je geld moet betalen dan dat er mensen naar de kerk kunnen!

Ik begrijp je niet, dus misschien even duidelijker zeggen..... :?

hahaha
Verkenner
Verkenner

Re: Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

Berichtdoor hahaha » 09 feb 2005 13:48

[quote="Shrike"]Het groene, rode of gele lampje in de reformatorische kerken vind ik zeer onchristelijk. De gasten biedt je toch de beste plek, of niet?[/quote]

Wat is daar nou onchristelijk aan als ik vragen mag. :roll: :shock:
.........glashelder..........piiiing

Eeff

Berichtdoor Eeff » 09 feb 2005 22:18

joepie schreef:
Eeff schreef:Net alsof het belangrijker is dat je geld moet betalen dan dat er mensen naar de kerk kunnen!

Ik begrijp je niet, dus misschien even duidelijker zeggen..... :?

Ik maakte uit jullie berichten op dat het een probleem is dat het geld gaat kosten als er mensen (vakantiegangers) in de kerk komen. Kan zijn dat dat niet zo bedoeld wordt maar dat maak ik er uit op. En dat lijkt me niet bepaald een goed uitgangspunt. Dan tel je als gemeente toch wat meer geld neer om maar vooral veel mensen in de kerk te krijgen?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 feb 2005 00:38

Ik zal de dag prijzen als dit topic dicht gaat. Op rood springt, zogezegd.

Terug naar “Archief”