Thuislezers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 jan 2005 12:15

waarnemer schreef:Jas,
Het lijkt een pietluchtigheidje, maar we moeten wel zuiver zijn. Het is in je te prijzen dat je heel konsekwent bent, ( al kan ik jouw redenering over de kerk niet volgen, dat terzijde). Ik doel er op dat je de kerk de bruid van Christus noemt. Hierin ben je abuis. De kerk (misschien beter gemeente) is het lichaam van Christus. Israël is de bruid. Dat onderscheid moeten wij wel in de gaten houden.

Daar ben ik het niet mee eens. De Bruid is het geestelijk Israël. Zo wordt Christus ons voorgesteld in het Hooglied. Buiten Christus is God ook voor Israël een verterend vuur. Dit is ook altijd de leer van de oudvaders geweest en ook van Gods Woord en daar confirmeer ik me aan. Daarom vergelijkt Paulus ook man en vrouw in het huwelijk met Christus en de Kerk. Met de Kerk wordt dus ook de Bruid bedoeld.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Anneé
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Anneé » 08 feb 2005 22:28

hmmm..thuislezen vind ik nog helemaal niet zo gek...
:? ik ben er ook nog steeds niet uit wat nou 'DE kerk' is.... 'k heb ook niet het idee dat er nou één ware kerk bestaat!! :wink:

maar als je bijvoorbeeld kinderen zou krijgen is het misschien wel fijn om lid te zijn in een kerk om je kinderen te laten dopen, of om gewoon met geloofsgenoten te kunnen praten!! :mrgreen:
My Hair Is My Flower, Watch It Bloom :P

http://danielkampwesterwolde2.web-log.nl

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 08 feb 2005 22:44

Als ze het doen omdat in geen van de kerken meer de volledige waarheid is te horen, kan ik me daar op zich wel iets bij voorstellen. Ik denk dat zo'n beetje elke kerk ergens wel weer de nadruk op legt. De ene kerk op de uitverkiezing, de andere op het werk van de Heilige Geest. Ik denk dat in veel kerken het draait om interpretaties en niet meer om het volledige woord van God. Deze is misschien kort door de bocht en ik zeg niet dat het voor alle kerken geldt, want zoveel kerken ken ik nou ook weer niet van binnen, maar ik heb het vermoeden dat...

Ik weet alleen niet of thuislezen dan zo'n goeie optie is. Als ik het goed heb lezen thuislezers ook alleen preken van bepaalde dominees, die dus wellicht ook weer een 'beperkte' interpretatie hanteren, waadoor je eigenlijk hetzelfde probleem hebt. Bovendien zit je dus met de sacramenten, die kun je niet doen, en je bent geen lid van een gemeente (maar misschien hebben thuislezers ook een soort thuislezersnetwerk, dat weet ik niet).
the most important things in life are not things

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 feb 2005 01:07

lindita schreef:Als ze het doen omdat in geen van de kerken meer de volledige waarheid is te horen, kan ik me daar op zich wel iets bij voorstellen. Ik denk dat zo'n beetje elke kerk ergens wel weer de nadruk op legt. De ene kerk op de uitverkiezing, de andere op het werk van de Heilige Geest. Ik denk dat in veel kerken het draait om interpretaties en niet meer om het volledige woord van God. Deze is misschien kort door de bocht en ik zeg niet dat het voor alle kerken geldt, want zoveel kerken ken ik nou ook weer niet van binnen, maar ik heb het vermoeden dat...

Ik weet alleen niet of thuislezen dan zo'n goeie optie is. Als ik het goed heb lezen thuislezers ook alleen preken van bepaalde dominees, die dus wellicht ook weer een 'beperkte' interpretatie hanteren, waadoor je eigenlijk hetzelfde probleem hebt. Bovendien zit je dus met de sacramenten, die kun je niet doen, en je bent geen lid van een gemeente (maar misschien hebben thuislezers ook een soort thuislezersnetwerk, dat weet ik niet).

Ik raad niemand aan het te doen als het niet is vanuit een innerlijke overtuiging en een beschuldigende consciëntie.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”