Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 08 feb 2005 13:18

johannes1 schreef:het heeft alleen geen enkel nut. het is beter kaarten en bloemen te geven voor het sterven, want dan heeft die persoon er tenminste nog wat aan.

Alleen is het vaak zo jammer dat dat dus ook niet gebeurd. Want ik vind dit dus typisch een opmerking die kant nog wal raakt. Meestal worden die gemaakt door mensen die zelfs dat gewoon nooit doen.
Want hoe vaak heb jij iemand die ziek is of gewoon zomaar een kaartje gestuurd?
Of bloemen gegeven aan je Moeder? Je Vader?
Ik heb namelijk dezelfde discussie eens gehad met mijn broers en zussen.
Die maakte dezelfde opmerkingen die hier gemaakt worden.
Ze hebben er toch niks meer aan, kun je beter doen als ze nog leven, je hebt er niks meer te zoeken, je moet ze bezoeken als ze nog leven. ENz. enz.
Toen ik ze confronteerde met het feit dat ze dat zelfs niet deden toen ze nog leefde werden ze er stil van. Ik deed het toen mijn moeder (mijn vaders was al heel lang dood) nog leefde wel. Kwam er tenminste drie tot vier keer per week, verzorgde haar, zorgde dat ze at, waste haar en gaf haar regelmatig bloemen of iets lekkers.
Dus ik vond dat ik recht van spreken had, en zij dus niet.
Want als je zulke opmerkingen maakt, moet je het zelf tenminste doen.

Ik zou zeggen: doe het beide!
Dan weet je zeker dat je goed zit.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 13:28

joepie schreef:
johannes1 schreef:het heeft alleen geen enkel nut. het is beter kaarten en bloemen te geven voor het sterven, want dan heeft die persoon er tenminste nog wat aan.

Alleen is het vaak zo jammer dat dat dus ook niet gebeurd. Want ik vind dit dus typisch een opmerking die kant nog wal raakt. Meestal worden die gemaakt door mensen die zelfs dat gewoon nooit doen.
Ik heb namelijk dezelfde discussie eens gehad met mijn broers en zussen.
Die maakte dezelfde opmerkingen die hier gemaakt worden.
Ze hebben er toch niks meer aan, kun je beter doen als ze nog leven, je hebt er niks meer te zoeken, je moet ze bezoeken als ze nog leven. ENz. enz.
Toen ik ze confronteerde met het feit dat ze dat zelfs niet deden toen ze nog leefde werden ze er stil van. Ik deed het toen mijn moeder (mijn vaders was al heel lang dood) nog leefde wel. Kwam er tenminste drie tot vier keer per week, verzorgde haar, zorgde dat ze at, waste haar en gaf haar regelmatig bloemen of iets lekkers.
Dus ik vond dat ik recht van spreken had, en zij dus niet.
Want als je zulke opmerkingen maakt, moet je het zelf tenminste doen.

Ik zou zeggen: doe het beide!
Dan weet je zeker dat je goed zit.

Dat dit in jouw familie gebeurde, geeft je niet het recht om als vanzelf aan te nemen dat iedereen dat zo doet. Of liever, niet doet. Daar weet jij namelijk niks van.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 08 feb 2005 14:13

Je kunt weer niet lezen Jas. Zoals zo vaak. Je neemt dingen aan die er niet gezegd zijn.
Ik zeg niet en neem niet vanzelfsprekend aan dat.....
Ik zeg alleen iets over wat ik regelmatig constateer, dat mensen met standaard opmerkingen aan komen, en dat er als je doorvraagt zelfs niet voldaan wordt aan hun eigen opmerking. Daarmee zeg ik helemaal niet dat iedereen dat doet. Dus weer eens: BETER LEZEN JAS!!!
En dat voorbeeld van mijn familie was maar een voorbeeld.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 08 feb 2005 15:09

Pierro schreef:
yvonne schreef:
Pierro schreef:
yvonne schreef:eigenlijk vind ik dat er hier best wel veel gezeurd word :oops:
ik bedoel ik vind het best dat je het er niet mee eens ben als iemand bloemen op een graf of wat dan ook doet,,
maar voor mij betekend het heel veel om even naar het graf van me opa te gaan,, misschienook omdat er nooit iemand komt,,
*khep er trouwens net met me ma een lantaarntje met een kaars opgezet :D *
maar als je het er niet mee eens bent met bloemen enzo zeg dan niet dat ze de dood "verbloemen" ik bedoel hier niemand persoonlijk mee hoor!! maar ik weet zeker dat jullie mensen hier mee kwetsen!! voor sommige mensen betekend bloemen nou eenmaal veel!!
denk daar ff overna :!:
en btw ik bedoel jullie in het algemeen hoor,,

Jij zegt nu toch ook dingen die andere mensen niet gewend zijn en dus ook niet zouden doen?! Waarom zouden anderen dan niet mogen zeggen dat ze bloemen bij het graf "de dood verbloemen" vinden??!!!
Dat volg ik niet helemaal.... De bedoeling is dat iedereen zijn of haar mening mag geven en die dan met argumenten probeert te onderbouwen.....

joh!!
maar de bedoeling is er toch niet om mensen te kwetsen?? :shock:

Heeft iemand die intentie om dat te doen dan??? Mijns inziens niet!

weet ik het of het de bedoeling is om het te doen maar het gebeurt wel!!
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 08 feb 2005 15:14

lindita schreef:Ik bedoel juist te zeggen (en Acire volgens mij ook) dat die persoon er idd niks aan heeft, maar dat jij er wel wat aan kan hebben! :wink:

dat is het!!! :cry:
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 15:18

yvonne schreef:
lindita schreef:Ik bedoel juist te zeggen (en Acire volgens mij ook) dat die persoon er idd niks aan heeft, maar dat jij er wel wat aan kan hebben! :wink:

dat is het!!! :cry:
Dat heet rouwverwerking, en daar bij moet je alles aanpakken wat je kunt..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 08 feb 2005 15:18

ik leg geen bloemen op zn graf
maar omdat er geen steen op staat
hebben we wel 3 heide plantjes er op geplant,,
en hebbe we er een kaars neer gezet
dat is toch niet verbloemen??

:cry:
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

joepie

Berichtdoor joepie » 08 feb 2005 15:24

Ik denk wel eens dat ze in de tijd van de Bijbel nog beter met hun doden om gingen dan wij tegenwordig.
We laten alles over aan de begrafenisondernemer.
Het zelf wassen en aankleden, het zelf verzorgen van een graf, is allemaal taboe. Terwijl ze in de tijd toen Jezus op aarde rondwandelde wel heel anders met hun doden om gingen.
Ik hoef er alleen maar aan te denken hoe de vrouwen naar het graf gingen om Jezus te verzorgen.
Kunnen we nog een voorbeeld aannemen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 08 feb 2005 15:25

joepie schreef:Ik zeg niet en neem niet vanzelfsprekend aan dat.....
Ik zeg alleen iets over wat ik regelmatig constateer, dat mensen met standaard opmerkingen aan komen, en dat er als je doorvraagt zelfs niet voldaan wordt aan hun eigen opmerking. Daarmee zeg ik helemaal niet dat iedereen dat doet.

Toch komt je opmerking wel zo over hoor, want je hebt het over standaard opmerkingen, en iets wat je regelmatig consteert.

Je vraagstelling:

joepie schreef:Want hoe vaak heb jij iemand die ziek is of gewoon zomaar een kaartje gestuurd?

is zeer persoonlijk gericht aan Johannes 1, door te beginnen met: Want...
geef je de indruk, dat hij dit niet doet, dat weet je helemaal niet.

Ik ken Johannes 1 niet, en kan je dat dus niet vertellen, wel weet ik, dat er veel mensen met mij meeleven, waar ik regelmatig bloemen van krijg, ook heb ik onderhand mappen vol met kaarten.
Als je eens een dag hebt, dat je in een dipje zit, is het heerlijk om die allemaal weer eens te bekijken, te lezen, welke bemoedigende dingen men allemaal geschreven heeft, daar knap je dan helemaal weer van op.
Er zijn dus best nog veel mensen, die wel bloemen en kaarten sturen terwijl iemand nog leeft.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 08 feb 2005 15:27

yvonne schreef:ik leg geen bloemen op zn graf

Nee hoor Yvonne, dat is het laten spreken van je gevoel, daar is helemaal niks mis mee toch :wink:

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 08 feb 2005 15:43

zijn hier nog mensen die het niet erg vinden om bloemen of wt dan ook op een graf te leggen? en die dat ook regelmatig of weleens doen?
willen die dan even een berichtje naar mij sturen?? :oops:
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

joepie

Berichtdoor joepie » 08 feb 2005 15:51

Cisca schreef:
joepie schreef:Ik zeg niet en neem niet vanzelfsprekend aan dat.....
Ik zeg alleen iets over wat ik regelmatig constateer, dat mensen met standaard opmerkingen aan komen, en dat er als je doorvraagt zelfs niet voldaan wordt aan hun eigen opmerking. Daarmee zeg ik helemaal niet dat iedereen dat doet.

Toch komt je opmerking wel zo over hoor, want je hebt het over standaard opmerkingen, en iets wat je regelmatig consteert.

Je vraagstelling:

joepie schreef:Want hoe vaak heb jij iemand die ziek is of gewoon zomaar een kaartje gestuurd?

is zeer persoonlijk gericht aan Johannes 1, door te beginnen met: Want...
geef je de indruk, dat hij dit niet doet, dat weet je helemaal niet.

Ik ken Johannes 1 niet, en kan je dat dus niet vertellen, wel weet ik, dat er veel mensen met mij meeleven, waar ik regelmatig bloemen van krijg, ook heb ik onderhand mappen vol met kaarten.
Als je eens een dag hebt, dat je in een dipje zit, is het heerlijk om die allemaal weer eens te bekijken, te lezen, welke bemoedigende dingen men allemaal geschreven heeft, daar knap je dan helemaal weer van op.
Er zijn dus best nog veel mensen, die wel bloemen en kaarten sturen terwijl iemand nog leeft.

Mijn vraag is een vraag die ik aan iedereen zou stellen, die opmerkingen maakt zoals johannes en nog meer .
Ik noemde diverse opmerkingen die gemaakt zijn.
En dat ik die vraag stel wil helemaal niet zeggen dat ik er vanuit ga dat hij dat niet doet.
Het is meer een opmerking om eens bij jezelf te rade te gaan of je dan ook wel doet waarvan je zegt dat je het beter kunt doen terwijl mensen nog leven.
Dat jullie er weer een drama van willen maken is aan jullie.
Ik zei niets bijzonders en bedoelde er ook niet mee wat jullie er van willen maken.
Misschien beter lezen wat er staat zoals het er staat en er minder achter zoeken en denken dat iemand iets wel bedoelen zal zoals jij denkt.

Volgens mij Yvonne zijn er genoeg mensen die gewoon bloemen op een graf leggen en het ook niet erg vinden. Die daar ook regelmatig komen.
Ik vind het in ieder geval heel gewoon.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 feb 2005 15:57

yvonne schreef:ik leg geen bloemen op zn graf

Nee, hoor meid, je mag doen wat je hart je ingeeft!! (al doe ik het zelf nooit.)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 08 feb 2005 16:08

joepie schreef:

joepie schreef:Misschien beter lezen wat er staat zoals het er staat en er minder achter zoeken en denken dat iemand iets wel bedoelen zal zoals jij denkt.

Het staat er echt op een manier, alsof het een feit is, dat heeft niets met mijn manier van lezen te maken.

joepie schreef:Dat jullie er weer een drama van willen maken is aan jullie.

Drama, welk drama, omdat ik reageer zou het een drama zijn, wat een idee, niet iedereen heeft dezelfde opvatting of ervaring dan jij, is dat een drama, nee, dat is de vrijheid van een ieder, om een eigen mening te mogen hebben.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 08 feb 2005 17:52

joepie schreef:Je kunt weer niet lezen Jas. Zoals zo vaak. Je neemt dingen aan die er niet gezegd zijn.
Ik zeg niet en neem niet vanzelfsprekend aan dat.....
Ik zeg alleen iets over wat ik regelmatig constateer, dat mensen met standaard opmerkingen aan komen, en dat er als je doorvraagt zelfs niet voldaan wordt aan hun eigen opmerking. Daarmee zeg ik helemaal niet dat iedereen dat doet. Dus weer eens: BETER LEZEN JAS!!!
En dat voorbeeld van mijn familie was maar een voorbeeld.

Mijns inziens heeft Jas hier gewoon gelezen wat er stond hoor! Ik zou namelijk hetzelfde gezegd hebben. Of althans, in grote lijnen....
In je posting vraag jij namelijk hoe vaak wij iemand een kaartje sturen of bloemen geven o.i.d. Als je het hele antwoord leest dan lijkt het tegen ons gericht te zijn... Maar goed, het zal wel niet je bedoeling geweest zijn. Daar ga ik vanuit. Maar dan lijkt het mij verstandig om voortaan ook even je eigen postings door te lezen en de toonzetting daarin, voordat je anderen gaat beschuldigen van het zogenaamd niet kunnen lezen.....
(Was verder geen persoonlijke aanval hoor, alleen een constatering nu ik de postings na elkaar lees....)

Terug naar “Archief”