Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 feb 2005 22:41

PeterD schreef:
Sorry voor jou en veel anderen, maar zoals jullie een mening hebben over het wel kunnen van bloemen op een begrafenis, heb ik de mening (met nog wat anderen) dat dat dus niet kan. Als we daar al niet meer over mogen discussieren, vraag ik me af wat de waarde van een topic als deze is.
Zolang de mening verteld blijft worden hier dat men het fijn vindt dat er bloemen op een begrafenis aanwezig zijn, heeft de "tegenpartij" het recht aan te geven dat zij er niet voor zijn.

Ho ho, niemand zegt dat je er niet over mag discussiëren Peter of dat je geen andere mening mag hebben. Maar laten we over zo'n gevoelig onderwerp elkaar wel respecteren. Misschien kun je je ook iets voorstellen bij het feit dat het leggen van bloemen één van de laatste uitingen van respect is die een nabestaande aan de overledene kan brengen. En ja, ook die neergelegde bloemen verwelken al spoedig. Ik vind het dus ook symbolisch wel heel erg mooi.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 feb 2005 23:08

Tja. over bloemen!
Ik heb bloemen neergelegd bij de boom waar Willemien (vriendin) een heel ernstig ongeluk heeft gekregen, waar ze uiteindelijk aan is overleden. Ik heb er een kaartje aangehangen met de tekst uit psalm 103. Het gras verdort, een bloem valt af, maar Gods trouw blijft bestaan.
Ik weet niet precies mijn motieven te verwoorden. M'n gevoel speelde een grote rol, en daar de goede woorden aan geven vind ik heel lastig. Die tekst op dat kaartje zat de hele tijd in mijn hoofd, om mij te bemoedigen, en daarmee wilde ik ook anderen bemoedigen. Heel veel mensen zijn daar geweest, en hebben dat dus gezien en gelezen.
En die bloemen, ik weet het niet.
Wat ik altijd een ander verhaal vind, is brieven en kaartjes op graven of gedenkplekken gericht aan de overleden persoon. Daar ben ik zelf te nuchter voor: die persoon leest het toch niet denk ik dan.
Hoe denken jullie daarover?

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 07 feb 2005 23:12

Je kunt ook aan iemand schrijven om van je af te schrijven, terwijl je weet dat die persoon het niet leest.

Ik vind het trouwens jammer dat veel mensen in refo-kringen tegen bloemen en kaarten e.d. zijn op een graf. Ik vind het persoonlijk wel een mooi gebaar.
Laatst gewijzigd door lindita op 07 feb 2005 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
the most important things in life are not things

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 feb 2005 23:13

het heeft alleen geen enkel nut. het is beter kaarten en bloemen te geven voor het sterven, want dan heeft die persoon er tenminste nog wat aan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 07 feb 2005 23:24

Ik bedoel juist te zeggen (en Acire volgens mij ook) dat die persoon er idd niks aan heeft, maar dat jij er wel wat aan kan hebben! :wink:
the most important things in life are not things

sela

Berichtdoor sela » 07 feb 2005 23:38

Pierro schreef:
sela schreef:
PeterD schreef:
yvonne schreef:pierro en peterD gwoon ff vraagje hoor hebben jullie ooit iemand verloren?? :?:

Ja, genoeg mensen. Mensen die heel dicht om me heen stonden. Zoals mijn moeder.

Misschien daarom dat ik absoluut niet begrijp waarom iemand bloemen of kaarsen gaat branden. Beter gezegd waarom iemand überhaupt naar het graf gaat.
Ik ben daar een tijdje terug nog geweest. Aan mijn kinderen laten zien dat daar nou oma begraven ligt. Maar verder heb ik er helemaal niet mee. Ik vind daar niets terug, voel daar geen herinnering, niets.
Misschien komt dat omdat ik herinneringen heb aan de tijd toen zij leefde. Daar heb ik meer mee dan met een laatste rustplaats van iemand.

Afijn, dat is mijn mening. Misschien bot? Het zij zo, zo voel ik het.

ah, jammer, dat van je moeder..

Wat bedoel je nu met jammer? Het feit dat ze overleden is? Zou ik toch iets anders uit willen drukken dan.... Het is toch niet zomaar iets, dat een dusdanig kleine waarde heeft dat je erover kunt spreken dat het jammer is.... (maar goed dat is maybe meer een kwestie van gevoel)

nah, ik snap heus wel dat het niet zomaar iets is als een ouder wegvalt.
wou gewoon ff 'iets' zeggen tegen peterd, iets goedbedoeld.

sela

Berichtdoor sela » 07 feb 2005 23:58

Pierro schreef:
sela schreef:@pierro:
eigenlijk zijn de argumenten die je noemt niet zo sterk.
bij sommige zaken zouden we daarom misschien moeten zeggen: dat is zo de gewoonte, laten we het daarom daarbij houden [om vervlakking tegen te gaan]?

Welke niet dan? En waarom niet?

dat als je begraaft dat Gods schepping dat niet vernietigt. een lichaam vergaat sowieso. maar ik zie dat jullie daar al weer verder over gepost hebben.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 00:06

Gen. 3:19; "want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren."
Is dat een gebod wat de Heere hier geeft, of noemt Hij hier een voldongen feit?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 feb 2005 01:23

PeterD schreef:Goed, nog iets.
Mijn schoonmoeder is ook voerleden. Bij haar graf staan regelmatig bloemen. Ik weet ook wie die daar plaatst. Ik weet ook waarom. Het verbloemen...

Misschien daarom mijn aversie tegen bloemen op een begrafenis/graf.

Vertelt diegene dat hij/zij dat doet om te verbloemen? Ik bedoel: hoe kun je het verboloemen dan? Er verandert toch niks aan het feit dat diegene dood is? Eerder is het juist extra pijnlijk om ernaar terug te gaan en je bloemen van de vorige keer verwelkt te zien zijn..

Ik denk dat het ook een verschil is of iemand een hele goede vriend(in) was of je echtgeno(o)t(e), of een opa of oma. Daar heb je toch weer een andere band mee, iemand die zo dicht bij je stond daar wil je soms weer mee 'praten'. Dat kan natuurlijk niet, maar het gevoel..

johannes1 schreef:het heeft alleen geen enkel nut. het is beter kaarten en bloemen te geven voor het sterven, want dan heeft die persoon er tenminste nog wat aan.

Wat is nut? Wie durft er aangaande dit soort zaken uberhaupt nog over 'nut' te spreken? En al hoort de dode het misschien niet (who knows?), dan kan het nog wel goed zijn voor de verwerking van nabestaanden.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 feb 2005 10:08

sela schreef:nah, ik snap heus wel dat het niet zomaar iets is als een ouder wegvalt.
wou gewoon ff 'iets' zeggen tegen peterd, iets goedbedoeld.

Zo kwam het ook over, maak je geen zorgen :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 feb 2005 10:51

johannes1 schreef:het heeft alleen geen enkel nut. het is beter kaarten en bloemen te geven voor het sterven, want dan heeft die persoon er tenminste nog wat aan.

Het is een soort van gevoel van de mens!

Je kunt op allerlei manieren met bloemen en kaarten komen!

Ik heb hier ooit wel eens op dit forum verteld over een meisje van 16 die op jonge leeftijd haar vader heeft moeten missen door een auto ongeluk wat zij zelf met eigen ogen heeft gezien. Elk jaar (op de verjaardag van haar vader) ging zij naar het graf toe en legde daar een rode roos neer.

Ik zie hier niks verkeerds in om dan een roos/bloem op het graf neer te leggen!

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 08 feb 2005 11:10

Ik heb zelf een bloemenzaak en krijg ook regelmatig mensen die voor een rouwstuk komen of voor enkel een roos of andere bijzondere bloem.

die mensen willen het vaak niet te uitbundig. dus niet te feestelijk.
het is ook meer de gedachte aan symboliek en dat ze iets bij diegene achter kunnen laten.. afscheid, woorden, tonen van emoties... heeft daar alles mee te maken..

Ik maak deze dingen ook... het is bijna het laatste wat deze mensen voor hun overledene kunnen doen. Bloemen horen daar ook bij.
net als bij Geboorten, verjaardagen, trouwen, andere gebeurtenissen, beterschap, en dus ook rouw.... een soort van laatste groet.

ik heb er dus geen problemen mee.

meestal dragen mensen aan dat het te feestelijk is....
" You'll never be alone "

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 11:15

meid20 schreef:Ik heb zelf een bloemenzaak en krijg ook regelmatig mensen die voor een rouwstuk komen of voor enkel een roos of andere bijzondere bloem.

het is ook meer de gedachte aan symboliek en dat ze iets bij diegene achter kunnen laten.. afscheid, woorden, tonen van emoties... heeft daar alles mee te maken..

Ik maak deze dingen ook... het is bijna het laatste wat deze mensen voor hun overledene kunnen doen. Bloemen horen daar ook bij.
net als bij Geboorten, verjaardagen, trouwen, andere gebeurtenissen, beterschap, en dus ook rouw.... een soort van laatste groet.

Als het aan refoland ligt, is je broodwinning zo weg. :wink:

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 08 feb 2005 11:24

nou in mijn omgeving met refoland valt dat wel mee hoor..
:D
" You'll never be alone "

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 feb 2005 11:32

jas schreef:
meid20 schreef:Ik heb zelf een bloemenzaak en krijg ook regelmatig mensen die voor een rouwstuk komen of voor enkel een roos of andere bijzondere bloem.

Als het aan refoland ligt, is je broodwinning zo weg. :wink:

Ook binnen het refoland kom je mensen tegen die wel bloemen leggen.

Als een van mijn geliefden, die ik zeer persoonlijk goed gekentd heb, dan leg ik er wel een bloem neer!

Terug naar “Archief”