wat vinden jullie van praiseavonden??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2005 20:12

Aragorn schreef:
Yael schreef:hm gaat die vergelijking wel op Aragorn? :wink:

Jaja. :D En wel in die zin dat happy hardcore simplistische oppervlakkige teksten heeft (net als praisemuziek dus) en depressieve metal meestal een stuk dieper gaat (zoals klaagzangen).

ik doelde vooral op het inhoudelijke, want de teksten die worden gezongen in de muziek die jij zei, komen niet over1 met de teksten uit de psalmen.
Maar goed. 8)

joris

Berichtdoor joris » 05 feb 2005 02:53

488 is een lied wat vaak erg mooi gevonden wordt door mensen die God (opnieuw) ontdekt hebben. En je gaat staan om daarin je overgave te laten zien door middel van je lichaam. HEer ik kom tot U., dat is best lastig als je blijft zitten. T kan wel, tuurlijk. Maar als je gaat staan dan is het anders.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2005 11:55

Hm dat is denk ik persoonlijk.... uiteindelijk kom je met staan niet dichter bij God :) Het is voor sommige mensen alleen symbolisch en heeft daarom een extra waarde. Er zijn vast genoeg mensen die zittend net zo goed bij God kunnen komen als anderen staand :D Dat het anders is als je staat zit misschien meer in het symbolische, en het verschilt erg per persoon..... belangrijk om daar rekening mee te houden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 07 feb 2005 20:00

Het is uit eerbied om op te staan. Een voorganger vroeg eens wat je doet als koningin beatrix langs zou komen of naar je toe zou komen, nou opstaan natuurlijk! En ik dacht zo dat onze Koning wel heel veel meer eerbied en ontzag toekomt :!:

"en de Levieten, behorende tot de Kehatieten en de en de Korachieten, STONDEN OP om de Here, de God van Israël, te prijzen met een krachtige stem." (2 Kronieken 20:19)

Ook heel bijbels is het om geknield God te aanbidden ook dat zie je bij praise-avonden, ik ging vroeger naar de oud-geref maar daar bleef iedereen zitten wat voor psalm er ook gezongen werd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2005 20:50

Hm zo had ik het nog niet eens zo bekeken. Als ik sta bij het zingen heb ik niet echt het idee dat ik dat doe vanwege eerbiedigheid. Wel mooi trouwens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 feb 2005 21:26

daarom baal ik ook zo vaak dat we zo stijf blijven zitten
en daarbij ons stemapparaat heeft staand de beste houding om goed en krachtig te kunnen zingen
When I kneel before You, them I'm defying gravity

try

Berichtdoor try » 07 feb 2005 23:37

Ik sta wel versteld hoor!
De meeste postings zijn positief tot zeer positief over praise-avonden. Een enkele keer wordt er enige kritiek geuit, maar dat is nogal milde kritiek.

Eigenlijk had ik gedacht, dat praise en zo door leden van de gereformeerde gezindte over het algemeen veel te oppervlakkig gevonden zou worden. En te arminiaans, en te veel op het gevoel. Je wordt al gauw gedwongen om te geloven dat je gelooft.

Niets is kennelijk minder waar. Ik stel vast (hoewel de postings natuurlijk allemaal van mensen kunnen komen, die zich nauwelijks met de gereformeerde gezindte identificeren), dat er een echte cultuuromslag heeft plaatsgevonden.

Waar een 20-tal jaar geleden een Youth for Christ koffiebar nog met de ergste vormen van evangelische dwaling en arminiaanse huplala-geloof werd geassocieerd, ligt het nu geheel anders.

Gitaren mochten vroeger niet. Gospel was verdacht. Popmuziek en dus ook religieuze popmuziek was werelds en kon niet verenigd worden met het ware zaligmakende geloof. Een zondige en onheilige, gevaarlijke weg vonden velen het.

Nu lachen velen om dergelijke typeringen.

Toch blijf ik met een vraag zitten. De bijbelgetrouwe wereld heeft het altijd over de onfeilbare woorden van God, over het Evangelie dat altijd en overal hetzelfde is, over eeuwige en onveranderlijke waarheden. Vaak worden deze gedachten vertolkt in een behoudende, voorzichtige en beginselvast levenspatroon, waarbij vernieuwingen bijna nooit verbeteringen zijn.

Hoe zien jullie dat nu (jullie die zo enthousiast zijn over praise-avonden enz.)?

Zijn jullie niet een van de meest vernieuwingsgezinde groep christenen, die bijna alle vormen van de kerk moeiteloos veranderen en achter jullie laten? Klopt dit wel met een bijbelgetrouwe visie, dat jullie het werk, de leer, de vormen en gewonnten van jullie voorvaderen zo compleet afschaffen?

try

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 feb 2005 09:51

try,

een aantal mogelijke redenen, ik zeg niet dat ik over achter sta:
- Refoweb is GEEN doorsnede van de gereformeerde gezindte
- Jongeren zijn minder huiverig voor een andere vorm
- Er is inderdaad sprake van vervlakking, van een ZAP-cultuur
- De oude vorm heeft langzamerhand zijn inhoud verloren. Jongeren zien geen inhoud meer in het oude, starre conservatisme. Met andere woorden: ouderen hebben gefaald in het aanprijzen van de traditie, omdat ze zelf de waarde ervan niet meer inzien (ze zullen dit natuurlijk niet zeggen, maar het komt er helaas wel eens op neer...)

Toch zie je ook wel afkeurende reacties.

En verder:
dat de gitaar nu wel wordt toegestaan heeft er gewoon mee te maken dat men in heeft gezien dat de argumenten tegen de gitaar geen hout snijden. Overigens kun je daar ook prachtig de psalmen Davids op spelen (die speel ik er vaker op dan allerlei handjeklap-praise-songs!)

joris

Berichtdoor joris » 08 feb 2005 10:01

ty,

ik heb inderdaad de kerk overboord gezet met al haar tradities omdat ik er keihard tegen aanliep dat we niet meer de Heer maar de Leer vereerden. Juist terwijl ik bezig was met het organiseren van sing-ins e.d. Schadelijk dat we kiezen voor veiligheid in plaats van voor de mensne die willen groeien met JEzus.
IK heb niet gekozen voor een andere visie op alles, ik ben er gewoon met de neus tegen aan gedrukt. En mijn belangrijkste tekst in dit verband was:het koninkrijk van God is niet een zaak van eten of drinken, maar van vrede, gerechtigheid en blijdschap. En in dat koninkrijk wil ik leven, met of zonder kerk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 10:06

Waar een 20-tal jaar geleden een Youth for Christ koffiebar nog met de ergste vormen van evangelische dwaling en arminiaanse huplala-geloof werd geassocieerd, ligt het nu geheel anders.
Juist ja, blijkt wel weer de verdieping in een geloof, YfC was evangelisch en dus volgens de reformatorische gezinte fout, omdat het anders was. De jongere generatie reformatorische jongeren is gewoon wat toegefelijker, kan meer of beter relativeren. Vroeger keek geen kerklid er van op als de dominee zei dat de paus de Antichrist is en dat alle katholieken naar de Hel zouden gaan, moet een dominee nu eens zeggen, de kerk staat op zijn kop.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joris

Berichtdoor joris » 08 feb 2005 10:22

Raido schreef:
Juist ja, blijkt wel weer de verdieping in een geloof, YfC was evangelisch en dus volgens de reformatorische gezinte fout, omdat het anders was. De jongere generatie reformatorische jongeren is gewoon wat toegefelijker, kan meer of beter relativeren. Vroeger keek geen kerklid er van op als de dominee zei dat de paus de Antichrist is en dat alle katholieken naar de Hel zouden gaan, moet een dominee nu eens zeggen, de kerk staat op zijn kop.

toegeeflijker, ja dat is het goede woord helaas wel ben ik bang. ik vraag me wel eens af of het om de inhoud gaat al die veranderingen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 11:07

Toegefelijk als in: toegeven dat ook niet refomatorische christenen, ware christenen kunnen zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2005 11:45

Tja, er is inderdaad veel veranderd. Reformatorische jongeren kijken tegenwoordig vaak ook tv en luisteren popmuziek :)

Try, je haalt vorm en inhoud door elkaar. Vormen veranderen momenteel inderdaad. Maar het evangelie, het Woord van God houdt stand! Er veranderd niet iets op de bijbelse visie als je opeens naar praiseavonden gaat. Sterker nog, God loven met allerlei instrumenten is heel bijbels. Dat dat in de tijd van de reformatie bijvoorbeeld niet gebeurde had meer met cultuur te maken... en omdat er jarenlang alleen een orgel is gebruikt, daarmee zijn andere instrumenten niet verkeerd. Allerlei andere muziekinstrumenten zijn opgekomen met de komst vab pop-muziek. We mogen deze nieuwe instrumenten en allerlei andere dingen van deze tijd zeker gebruiken tot eer van God!

joris

Berichtdoor joris » 08 feb 2005 11:51

Marnix schreef:Tja, er is inderdaad veel veranderd. Reformatorische jongeren kijken tegenwoordig vaak ook tv en luisteren popmuziek :)

Try, je haalt vorm en inhoud door elkaar. Vormen veranderen momenteel inderdaad. Maar het evangelie, het Woord van God houdt stand! Er veranderd niet iets op de bijbelse visie als je opeens naar praiseavonden gaat. Sterker nog, God loven met allerlei instrumenten is heel bijbels. Dat dat in de tijd van de reformatie bijvoorbeeld niet gebeurde had meer met cultuur te maken... en omdat er jarenlang alleen een orgel is gebruikt, daarmee zijn andere instrumenten niet verkeerd. Allerlei andere muziekinstrumenten zijn opgekomen met de komst vab pop-muziek. We mogen deze nieuwe instrumenten en allerlei andere dingen van deze tijd zeker gebruiken tot eer van God!
voor mij veranderd de inhoud zeker weten wel hoor, ik verader van vorm omdat de vorm niet meer bij de inhoud past voor mij.
daarom zeg ik ook van godfashion: t blijft gereformeerd. sorry

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2005 13:38

hehe dat mag je vinden. Het is niet gereformeerd. Ik vind de vormen daar heerlijk :)

Maar ja, smaken verschillen ook wel een beetje :)

En ik denk dat de inhoud niet verandert... maar dat wel kan veranderen wat de inhoud met je doet, in hoeverre en hoe die je bereikt... :) Kijk, de boodschap van verlossing verandert niet.... maar ik kan Hem bij een jeugddienst wel op een veel fijnere manier danken en aanbidden bijvoorbeeld.

Terug naar “Archief”