Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Of je weet je verlost.... maar blijft met ellende rondlopen die God allang heeft vergeven en weggedaan.... dan klopt er ook iets niet want verlossing betekent dus dat je verlost bent van ellende, dat je schuld vergeven is....
Cathy schreef:Marnix schreef:Of je weet je verlost.... maar blijft met ellende rondlopen die God allang heeft vergeven en weggedaan.... dan klopt er ook iets niet want verlossing betekent dus dat je verlost bent van ellende, dat je schuld vergeven is....
Ja, misschien is dat wel de grootste ellendekennis....dat je G.d niet durft te geloven op Zijn Woord.
En als er toch èèn betrouwbaar is....is Hij het wel!
caprice schreef:..Johannes Calvijn zegt het niet anders dan Paulus. Hij had hetzelfde geleerd ook al was zijn bekering niet zo dramatisch als die van Luther. Een paar uitspraken van hem. Naar aanleiding van Hebreeën 4:12 schreef hij: "Wij moeten niet alleen gevoelen enige lichte aantasting of aanprikkeling, maar moeten gekwetst of doorstoken zijn tot in des harten grond, opdat wij neergeslagen zijnde door het gevoelen van de eeuwige dood onszelf leren afsterven."
In de Institutie (III, 12) schreef hij: "En de strengheid van dit onderzoek moet zo ver gaan, totdat het ons tot een volkomen verslagenheid gebracht heeft, en ons op die wijze toebereid heeft tot het ontvangen van Christus' genade." En ook (III, 12, 6): "De toegang tot de zaligheid staat niet open, tenzij alle trots is afgelegd en een grondige nederigheid is aangenomen."
jannes schreef:Weet je,
persoonlijk worstel ik ook met deze vraag. Wanneer ben je bekeerd? Wie is Christus. Moet je echt diepe ellende zien etc. Ik kom uit een 'zware'kerk, en daar wordt dat gepreekt. Maar is dat ook waar? Ik word er weleens moedeloos van. Maar je wat is nog waar?
![]()
groetjes mij
jannes schreef:Weet je,
persoonlijk worstel ik ook met deze vraag. Wanneer ben je bekeerd? Wie is Christus. Moet je echt diepe ellende zien etc. Ik kom uit een 'zware'kerk, en daar wordt dat gepreekt. Maar is dat ook waar? Ik word er weleens moedeloos van. Maar je wat is nog waar?
![]()
groetjes mij
hijwel schreef:jannes schreef:Weet je,
![]()
groetjes mij
het is iig niet zo dat je eerst zelf je ellende moet leren kennen voordat je naar Jezus toe mag komen.
Als jij de behoefte voelt om naar Jezus te gaan is het goed, hij zal je dan vanzelf wel laten zien wat er zondig is bij je in het leven.
jas schreef:hijwel schreef:jannes schreef:Weet je,
![]()
groetjes mij
het is iig niet zo dat je eerst zelf je ellende moet leren kennen voordat je naar Jezus toe mag komen.
Als jij de behoefte voelt om naar Jezus te gaan is het goed, hij zal je dan vanzelf wel laten zien wat er zondig is bij je in het leven.
De ellendekennis is geen voorwaarde, maar een voldongen feit. Zonder ellendekennis vlucht niemand tot Christus.
hijwel schreef:jas schreef:hijwel schreef:jannes schreef:Weet je,
![]()
groetjes mij
De ellendekennis is geen voorwaarde, maar een voldongen feit. Zonder ellendekennis vlucht niemand tot Christus.
zonder ellende kennis kan Jezus ons nog wel opzoeken. met ellende kennis (een gevoel van leegte mischien) ga je naar Jezus toe ja.
Maar die ellendekennis moet een deel zijn van het zaligmakend werk des Geestes. Hij overtuigt ons nl. van onze ellende.
Een bloot filosofische beschouwing van onze ellende is niet zaligmakend en drijft niet uit tot Christus. Dat onderscheid wil ik toch wel maken omdat ik zie dat te gemakkelijk de geestelijke doodstaat van de mens wordt doodgezwegen. Letterlijk dus.
En dat een mens vanuit die doodstaat ook niet recht zijn ellende kan zien. Hij is immers geestelijk dood maar weet dat niet dan alleen met het natuurlijk verstand omdat het hem geleerd wordt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten