kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 03 feb 2005 22:45

M@rije schreef:
Het is de Heere die mijn leven leidt. Moet ik dan eerst bepalen dat ik eerst promotie op promotie gehaald moet hebben voordat de Heere mag bepalen hoe Hij mijn leven leidt? Vertelt de Bijbel niet dat ik de Heere aan het roer moet laten?

Ja, ik pas die schoen wel ja. Ik wil liever eerst een (kleine) carriere opbouwen. Maar begrijp ik uit jouw verhaal dat je vind dat kinderen maar gewoon mogen komen als ze komen zeg maar? Dan blijf je bezig...dan heb je dus helemaal geen controle meer over wanneer je wel al dan niet een kind krijgt.
Probeer me geen woorden in de mond te leggen die er niet in liggen. Wat ik wil voorhouden is: bepaal jij je leven of leg je dat in Gods handen? Daar hoort ook het krijgen van kinderen bij. Als je als eerste zegt ik wil carriere maken, hoe groot of klein dan ook, dan zeg je niet als eerste dat God jouw leven leidt. Dat is mijn grote punt. Wie staat er aan het roer van jouw leven? Jijzelf of God?
The one thing you can give and still keep is your word.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 03 feb 2005 23:02

Het lijkt me ontzettend moeilijk als je geen kinderen kunt krijgen. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat je geen kinderen wilt. Toch vind ik dat je mensen die geen kinderen willen niet moet veroordelen. Ze zullen er heus wel een reden voor hebben (al vind ik t zelf ook moeilijk als je geen kinderen wilt en anderen kunnen ze niet krijgen). Toch snap ik t wel als mensen geen kinderen willen omdat ze het gewoon niet zien zitten. Eigenlijk is dat een heel goede reden. Een kind heeft ook weinig aan ouders die het opvoeden eigenlijk helemaal niet zien zitten. en trouwens die bijbeltekst van: ga heen en vermenigvuldigt u. je hebt ook nog zoiets als dat je met verstand bij je vrouw moet liggen :wink: :lol: . zo ken ik er nog meer.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 04 feb 2005 00:07

mini schreef:Een kind heeft ook weinig aan ouders die het opvoeden eigenlijk helemaal niet zien zitten.

Indeed.

"Sorry kind, ik kan de verantwoordelijkheid niet aan en dat wist ik van te voren, ik ben een slechte moeder,
maar God heeft nou eenmaal tig jaar geleden besloten dat ik kinderen moet krijgen."

Sure, daar doe je God en je kindjes een plezier mee.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 00:56

Mondriaan schreef:nou moet aragon even iet zeuren, heb jij gevraagd of je geboren zou worden wat is dat nou voor een reden zeg:

1 je neemt geen kinderen maar krijgt ze :!:

Er schijnt toch echt een oorzakelijk verband tussen seks zonder anticonceptiemiddelen en zwangerschap te bestaan hoor..

2 de aarde is vol maar moet je dan aan vrijwillige geboorte beperking werken

Hoef je niet aan te werken, maar als mensen die keuze maken kun je moeilijk zeggen dat het een verkeerde keuze is omdat de aarde zonodig nog gevuld moet worden.

3 wat ik al eerder aangaf ik zou zelf niet weten of ik een groot gezin aan zou kunnen maar dat hoef ook niet dat heb je zelf ook niet helemaal in de hand.

Niet helemaal, dat is waar. Maar voorzover je het wel in de hand hebt is het niet onverstandig om een aantal overwegingen te maken.

4wat is meer ego kinderen niet willen om carriéré of open staan voor ouderschap.

Ik vind het gebruik van het woord 'ego' eigenlijk totaal misplaatst in deze context. Ja, ik besef dat ik het ook gebruikt heb net, maar dat was eigenlijk meer om de bal terug te kaatsen dan dat ik er echt zo over denk. Er wordt hier een karikatuur geschetst waarin mensen die ervoor kiezen later of geen kinderen te krijgen uit zijn op eigen behoeftebevrediging en mensen die wel gelijk zwanger worden heldhaftig hun eigen wil opofferen voor God's geboden. Beide beelden zijn onterecht. Het is niet egoistisch tegenover niet-bestaande kinderen om ze niet geboren te laten worden en het hoeft ook helemaal niet van godsvertrouwen en opofferingsgezindheid te getuigen als je snel kinderen krijgt.

laten we vooral niet vergeten dat als je eerst geen kids wil en als je cariére hebt gemaakt wel dat je lichaam niet zo goed zwangerschap aankan.

Dat is inderdaad een overweging die je mee zult moeten nemen in je keuze.

maar boven alles het is een zegen van god moet ik daar gaan bepalen of ik wel/geen kind wil!!!

Waarom niet? Alsof het verplicht is alle zegeningen van God te consumeren..

Maarten schreef:Dat is mijn grote punt. Wie staat er aan het roer van jouw leven? Jijzelf of God?

En hoe vul jij dat in, ook op andere gebieden van het leven? Betekent God aan het roer dat je zelf geen keuzes meer maakt en alles op je af laat komen zoals het komt? Geen keuze maken is ook een keuze..

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 feb 2005 11:24

aragorn schreef:En hoe vul jij dat in, ook op andere gebieden van het leven? Betekent God aan het roer dat je zelf geen keuzes meer maakt en alles op je af laat komen zoals het komt? Geen keuze maken is ook een keuze..

bijv. t.o.v. mijn werk: Waar wil de Heere dat ik zal werken. Ik bid, solliciteer, bid, ga op gesprek, bid en dan? Als ik aangenomen word, dan betekent dat niet vanzelf dat ik daar ook heen moet gaan. Het moet ook een zekere innerlijke rust met zich meebrengen. Een vertrouwen dat de Heere me daar en daar wil hebben. En als ik die rust niet heb dan moet ik misschien wel verder zoeken. Dan kan ik wel tijdelijk een baantje zoeken, maar dan wel altijd in het besef dat dit niet mijn levensinvulling is.

bijv. t.o.v. kinderen krijgen: Wil de Heere dat ik eerst zoveel carriere maak, voordat ik mijn leven in Zijn handen leg? Overigens, het leven in Zijn handen leggen betekent helemaal niet per direct dat je dan ook maar je uiterste best moet doen om zo snel mogelijk een elftal kinderen op de wereld te zetten. Het gaat om de grondhouding in je leven. Als ik nadenk over bijv. anticonceptie dan zouden mijn overwegingen moeten zijn: wil de Heere dat ik Hem nu, op dit moment, de gelegenheid geef mij kinderen te geven. En waarom op dit moment? Omdat ik eerst 5 jaar carriere wilde maken? (dan gaat mijn wil voor Gods wil), omdat ik vanwege omstandigheden lichamelijk en/of geestelijk niet voorbereid ben op het krijgen van kinderen (daar moeten we op grond van de Bijbel met verstand mee omgaan, dan kunnen we ook tot het besluit komen dat het voor onszelf en voor een eventueel kind beter is om de conceptie te voorkomen).

Moet ik mijn wil aanpassen aan Gods wil, of moet Gods wil zich aanpassen aan mijn wil? Ik kies voor het eerste.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 13:38

Oke, ik snap. Maar, hoe weet jij of God jou op dat moment kinderen wil geven? Ik vind het gechargeer met God's wil altijd zo vaag.. En als kinderen krijgen een zegen is, dan betekent dat dat het in het voordeel van de ontvanger ervan is. En als het op dat moment voor jou niet zo'n voordeel is, waarom zou je je dan verplicht moeten voelen het toch aan te nemen?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 feb 2005 15:13

Aragorn schreef:Oke, ik snap. Maar, hoe weet jij of God jou op dat moment kinderen wil geven? Ik vind het gechargeer met God's wil altijd zo vaag.. En als kinderen krijgen een zegen is, dan betekent dat dat het in het voordeel van de ontvanger ervan is. En als het op dat moment voor jou niet zo'n voordeel is, waarom zou je je dan verplicht moeten voelen het toch aan te nemen?

In de eerste plaats vind ik het totaal irrelevant of kinderen krijgen tot mijn voordeel dan wel nadeel is. Dat is nu precies iets waarvan ik denk dat God veel beter weet wat goed voor mij is, dan dat ik datzelf weet. Ik kan wel denken dat iets goed is, tot mijn voordeel, maar God weet dat toch veel beter?

Een kind van 7 jaar ervaart het heus niet als een zegen of als tot zijn voordeel als hij niet iedere keer een snoepje krijgt als hij dat vraagt, maar het is wel het beste voor hem. Als hij altijd die snoepjes zou krijgen is dat heel ongezond en tot zijn nadeel. Terwijl hij zelf denkt dat het tot zijn voordeel zou zijn.

Hoe weet ik of God mij kinderen wil geven? Dat weet ik ook niet precies. Ik kan dat niet sluitend beredeneren. Ik heb hiervoor aangegeven hoe ik daar mee om wil gaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 15:20

Maarten schreef:
Aragorn schreef:Oke, ik snap. Maar, hoe weet jij of God jou op dat moment kinderen wil geven? Ik vind het gechargeer met God's wil altijd zo vaag.. En als kinderen krijgen een zegen is, dan betekent dat dat het in het voordeel van de ontvanger ervan is. En als het op dat moment voor jou niet zo'n voordeel is, waarom zou je je dan verplicht moeten voelen het toch aan te nemen?

In de eerste plaats vind ik het totaal irrelevant of kinderen krijgen tot mijn voordeel dan wel nadeel is. Dat is nu precies iets waarvan ik denk dat God veel beter weet wat goed voor mij is, dan dat ik datzelf weet. Ik kan wel denken dat iets goed is, tot mijn voordeel, maar God weet dat toch veel beter?

Nuja, als je zegt dat kinderen een zegen zijn is het dus iets goeds, toch? Op die veronderstelling was iig het argument van 'een zegen van God heb je niet te weigeren' gebaseerd.

Maar aangezien God dat jou niet gaat vertellen of het beter voor je is om op een bepaald moment wel of geen kinderen te krijgen zul je toch zelf een keuze moeten maken..

Hoe weet ik of God mij kinderen wil geven? Dat weet ik ook niet precies. Ik kan dat niet sluitend beredeneren. Ik heb hiervoor aangegeven hoe ik daar mee om wil gaan.

De manier waarop jij ermee omgaat heeft toch alles te maken met jouw verwachtingen aangaande God's wil?

sela

Berichtdoor sela » 04 feb 2005 16:15

aan de ene kant kant begrijp ik best dat mensen geen kinderen op deze stomme aarde willen zetten.

aan de andere kant zijn er daardoor dan wel minder mensen die in potentie God later kunnen loven en prijzen.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 04 feb 2005 16:34

idd,,
maar het gaat ook om de druk erna,, laak maar zegge,, :P
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 04 feb 2005 21:10

Aragorn schreef:
Mondriaan schreef:nou moet aragon even iet zeuren, heb jij gevraagd of je geboren zou worden wat is dat nou voor een reden zeg:

Er schijnt toch echt een oorzakelijk verband tussen seks zonder anticonceptiemiddelen en zwangerschap te bestaan hoor..

ja dat zal zeker zo zijn. alleen mag je als christen je gemeenschap zo inrichten met anti-conceptie middellen dat je wel het leuke ervan hebt,m aar kinderen niet wil(het naar je eigenhand zet)

2 de aarde is vol maar moet je dan aan vrijwillige geboorte beperking werken

Hoef je niet aan te werken, maar als mensen die keuze maken kun je moeilijk zeggen dat het een verkeerde keuze is omdat de aarde zonodig nog gevuld moet worden.

ja maar kijk nou eens naar deze samenleving hoe is die ontwricht met creché kinderen en geemancipeerde moeders! vergrijzing!! :!:

3 wat ik al eerder aangaf ik zou zelf niet weten of ik een groot gezin aan zou kunnen maar dat hoef ook niet dat heb je zelf ook niet helemaal in de hand.

Niet helemaal, dat is waar. Maar voorzover je het wel in de hand hebt is het niet onverstandig om een aantal overwegingen te maken
.

ja zeker wat kun je zelf aan, alleen mag je daar niet mee omgaan zoals ik wil een of 2 kinderen en dan ...nee meer niet! kinderen zijn toch geen broodjes waarvan je er meer of minder kan nemen naar behoefte!

4wat is meer ego kinderen niet willen om carriéré of open staan voor ouderschap.

Ik vind het gebruik van het woord 'ego' eigenlijk totaal misplaatst in deze context. Ja, ik besef dat ik het ook gebruikt heb net, maar dat was eigenlijk meer om de bal terug te kaatsen dan dat ik er echt zo over denk. Er wordt hier een karikatuur geschetst waarin mensen die ervoor kiezen later of geen kinderen te krijgen uit zijn op eigen behoeftebevrediging en mensen die wel gelijk zwanger worden heldhaftig hun eigen wil opofferen voor God's geboden. Beide beelden zijn onterecht. Het is niet egoistisch tegenover niet-bestaande kinderen om ze niet geboren te laten worden en het hoeft ook helemaal niet van godsvertrouwen en opofferingsgezindheid te getuigen als je snel kinderen krijgt.

ja hier heb je zeker een punt. . maar wat denk je nou zelf? :?:

laten we vooral niet vergeten dat als je eerst geen kids wil en als je cariére hebt gemaakt wel dat je lichaam niet zo goed zwangerschap aankan.

Dat is inderdaad een overweging die je mee zult moeten nemen in je keuze.

*heeft moeite met zelf kieze* toch erover nadenken is niet geheel onverstandig.

maar boven alles het is een zegen van god moet ik daar gaan bepalen of ik wel/geen kind wil!!!

Waarom niet? Alsof het verplicht is alle zegeningen van God te consumeren
..

........ nogmaals kinderen/zegeningen zijn geen broodjes die je consumeert.
:?

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 06 feb 2005 22:44

ik trouw alleen met de man waarvan ik kinderen zou willen krijgen. :wink:

(diepzinnig he?) :lol:
the most important things in life are not things

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 feb 2005 04:04

Mondriaan schreef:
Aragorn schreef:

ja dat zal zeker zo zijn. alleen mag je als christen je gemeenschap zo inrichten met anti-conceptie middellen dat je wel het leuke ervan hebt,m aar kinderen niet wil(het naar je eigenhand zet)

Dat is een vraag die je pas kunt beantwoorden na deze discussie. Ik denk dat het wel mag ja. Btw, lees ik nu tussen de regels door dat kinderen het NIET-leuke gevolg van seks zijn? :P

ja maar kijk nou eens naar deze samenleving hoe is die ontwricht met creché kinderen en geemancipeerde moeders! vergrijzing!! :!:

Dat is inderdaad het gevolg van mensen die in de jaren '50 dachten: "komt, laat ons massaal de aarde vervullen".

ja zeker wat kun je zelf aan, alleen mag je daar niet mee omgaan zoals ik wil een of 2 kinderen en dan ...nee meer niet! kinderen zijn toch geen broodjes waarvan je er meer of minder kan nemen naar behoefte!

Dat is waar. Maar dat sluit niet uit dat enige mate van invloed uitoefenen gewenst zou kunnen zijn.

ja hier heb je zeker een punt. . maar wat denk je nou zelf? :?:

Ik denk zelf dus dat geen van beide keuzes dus egoistisch is en dat iedereen daar vrij in is om te kiezen hoe hij dat in wil richten.

Waarom niet? Alsof het verplicht is alle zegeningen van God te consumeren
..

Nee, idd. Maar betekent dat dat je verplicht bent ze te 'nemen'?
Laatst gewijzigd door Aragorn op 07 feb 2005 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 feb 2005 16:57

Mondriaan schreef:

Hoezo is de samenleving ontwricht door naschoolse kinderopvang en geëmancipeerde moeders. Is de zorgtaak tegenwoordig enkel voor vrouwen? Lekker makkelijk ben jij, je bent toch een mand dus....

Je neemt geen kinderen, maar je kunt er wel voor zorgen dat je ze niet of op latere leeftijd pas krijgt.

*heeft moeite met zelf kieze* toch erover nadenken is niet geheel onverstandig.

Ik neem aan dat iedereen dat doet. Alhoewel ik soms het idee krijgt dat men er absoluut niet over nadenkt.

Sinds wanneer worden kinderen geconsumeerd? Hooguit aangeschaft.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 07 feb 2005 17:27

[quote="aragorn]"
Dat is een vraag die je pas kunt beantwoorden na deze discussie. Ik denk dat het wel mag ja. Btw, lees ik nu tussen de regels door dat kinderen het NIET-leuke gevolg van seks zijn? :P

nee zo bedoel ik het sekes niet dat het een niet leuk gevolg is!
juist een gave van God en een zegen op het huwelijk.
Ja mischien kunnen we verder praten in een ander topic als deze klaar is! :wink:

Dat is inderdaad het gevolg van mensen die in de jaren '50 dachten: "komt, laat ons massaal de aarde vervullen".

hm die heb ik nog niet gehoord, ja dat zeg jij dan wel maare als in de jaren 50 niet zoveel kindren waren geboren en erna de emancitpatie,
JA dan geen vergrijzing :!:
na de oorlog ging men het land weer oppeil brengen (wederopbouw)! anders waren wij hier mischien niet geweest! :mrgreen:
veel kinderen is een zegen mijns inziens, alleen kun je dat aan :?:

ik veroordeel het niet, je weet zelf ook niet wat je zal (kunnen)krijgen
ondanks planning!!!!!!!

Dat is waar. Maar dat sluit niet uit dat enige mate van invloed uitoefenen gewenst zou kunnen zijn.

mm ja welke mate :?: :?: :?

Ik denk zelf dus dat geen van beide keuzes dus egoistisch is en dat iedereen daar vrij in is om te kiezen hoe hij dat in wil richten.

ja als je ze allebei als gelijk waardig ziet! en je de ander kan respecteren!
alleen moet je je als mens verantwoorden voor God!

Nee, idd. Maar betekent dat dat je verplicht bent ze te 'nemen'?

nee maar mag je ze bewust afwijzen :!: en zeggen ik wil geen kind!!!
al is het natuurlijk wel de vraag! kun je ze krijgen en kan jij of je partner het aan!

een groet van mondriaan
c|:) c|:)

Terug naar “Archief”