zoete ketterij

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

try

zoete ketterij

Berichtdoor try » 06 feb 2005 21:18

Wie enige studie maakt van het gereformeerde protestantisme komt al heel snel tot de ontdekking, dat er enorm veel energie gestoken wordt in de bestrijding van elkaar. Op alle fronten zijn er tegenstellingen, die hebben geleid tot eindeloze twisten, laaiende ruzies en kerkscheuringen. In iedere geval wordt elk meningsverschil met verve behandeld. Partijen, voormannen, scheldpartijen, vlugschriften, tweedrachten en (vermeende) ketterijen zijn onlosmakelijk met het gereformeerde geloof verbonden. Evenals de opdeling in eindeloos veel kerken, kerkjes, groepjes enz.

Mijn stelling is nu: Wanneer het een echt onopgeefbaar element van de gereformeerde leer zou zijn geweest, dat men elkaar als broeders zou moeten erkennen, zouden die twisten wellicht veel sterker op de achtergrond gedrongen zijn. Ze zouden immers als een echt onwenselijk kwaad worden getypeerd en er zou tegen gewaarschuwd zijn. Scheurmakers zouden niet op hun eigen leer, maar op het feit van hun scheuren worden beoordeeld.

Dat is dus niet zo. De andere verklaring moet dus wel zijn, dat men een scheuring minder belangrijk vindt, dan de leer van de eigen groep. per definitie is elke leer in het gereformeerde protestantisme inmiddels een leer van een betrekkelijk kleine groep. De scheuring wordt bijna altijd doorgezet.

Hieraan verbind ik dan maar de volgende en mijn eigenlijke conclusie, die ik ook in de praktijk wel eens bevestigd heb gekregen:

Er zit kennelijk een zekere aangenaamheid in het polariseren en vormen van partijen. Er wordt blijkbaar een welkome energie aan ontleend en dit proces van partijschappen en tweedrachten is kennelijk een vruchtbare voedingsbodem voor veel kerkleden om zich er met volle kracht en tomeloze inzet in te storten.

Ketterijen zijn welkom, vanwege de strijd die men vervolgens tegen hen kan strijden. Het zijn zoete ketterijen. In stilte bedankt de ene groep op weg naar een volgende scheuring de ketterse andere groep: bedankt, ons leven krijgt weer zin, onze eigen groep krijgt weer smoel, we hebben weer een reden om ons flink te profileren. We kunnen er weer tegenaan.

Zoete ketterijen dus.

En inderdaad, wat is er leuker dan een gemeenschappelijke vijand tot de grond toe af te kraken? Wat is er aangenamer voor het hart om met elkaar avonden te schelden op de andere, dissidente groep.
Wie voelt niet de triomf van het met elkaar een front vormen tegen vijanden van de Kerk? Het maakt je groot, sterk, belangrijk. Het geeft promotiekansen in de kerkelijke wereld. Je wint er eer, bewondering, medestanders mee. Kortom: velen hebben belang bij ketterjacht. Waren er maar meer ketters, dan hadden we nog meer redenen om ons af te zonderen en af te scheiden. Natuurlijk wordt het geheel met een dood-serieze ondertoon gebracht en wordt niet nagelaten om te benadrukken, dat het hier weer eens een kwestie van leven of dood betreft, van eeuwig wel of eeuwig wee. Maar intussen draait de machinerie als nooit tevoren. De roddels, de coordinatie, de belrondes, de voorberedingen, het papierwerk, de opzetjes, de debatten, de controle van vermeende ketters (om ze op heterdaad te betrappen), het leeswerk (hoe noemen we die ketterij eigenlijk), het lobby-werk enz. enz.

Heerlijk, heerlijk. ' kerkewerk' zeggen we tegen onze collega' s op het werk: ' ik heb het er maar druk mee' .

(zoete ketterijen, want iedereen zegt: kijk hem het er eens druk mee hebben, hij verzet bergen werk' )

Ach, het is zomaar eens een andere benadering van een overbekend fenomeen. Er spelen natuurlijk allerlei andere factoren, maar toch denk ik hoe langer hoe meer, dat deze aangenaamheid van de zoete ketterij de repeterende breuk gemakkelijk en comfortabel in stand houdt.

Als het niet een beetje aardig is om te doen, houd je het toch ook niet vol.

try

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 06 feb 2005 22:32

Scheuringen geven natuurlijk een hoop stof tot praten, en dan heb je weer eens wat te roddelen over die andere partij. Ik denk dat je voor een deel wel gelijk hebt. :?
Maar ik denk ook zeker dat er mensen zijn die er veel verdriet aan hebben!
the most important things in life are not things

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 06 feb 2005 23:04

zo te lezen veel frustratie van een scheuring? of meerdere scheuringen?

denk je niet dat vele anderen dat samen met jou voelen?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 feb 2005 03:00

Alhoewel de mensen over wie het gaat het zelf waarschijnlijk niet zo zullen voelen (hoop je dan), zit er denk ik wel een hoop waarheid in. Idd is niets zo fijn dan weten dat jij bij de 'goeien' zit en ten strijde trekken tegen 'de slechten'. Dat geeft een mens zelfbevestiging, identiteit en een doel en is een van de primaire functies van collectieve religiebeleving.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 10 feb 2005 21:03

En door de eindeloze twisten, kerkscheuringen e.d. krijgt de duivel ruim baan voor zijn vernietigende werk. In plaats dat we ons eerder druk maken over de mensen die nog nooit van Jezus gehoord hebben en we hun het evangelie gaan vertellen steken we liever al onze energie in het gelijk krijgen van een medebroeder of zuster. Ik denk toch dat het redden van een mensenziel velen maler belangrijker is dan het gelijk krijgen van een broeder/zuster en zo onszelf een goed gevoel te bezorgen wat dus feitelijk een egoistische daad is.

Lize
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lize » 10 feb 2005 21:35

ik ben het ook helemaal met je eens. ik verneem het zelfs al in de klas. van een zelfde kerk, en toch dat ze zo tegen elkaar in gaan. en vaak voel ik dan bij mezelf zo'n oort wrevel opkomen. maar is dat eignlijk ook niet die zoete ketterij? dat je graag er tegenin gaat enzo??
ik vind het altijd heel moeilijk. want sommigen zien vverschillen waar ik ze echt niet zie. maar goed
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart!

SanderW

Berichtdoor SanderW » 10 feb 2005 21:40

Meningsverschillen zullen er altijd wel blijven en dat is ook niet echt erg zolang dit niet tot ruzie, kerksplitselingen, scheidingen en dergelijke vreselijke dingen leidt. Men moet na een discussie elkaar nog in de ogen kunnen kijken en elkaar de hand kunnen reiken. Het staat ook zo mooi in Korintiers 13; al heb je alle kennis maar je hebt de liefde niet, dan heb je nog niks.
Het getuigenis naar de wereld toe wordt er met ruzie e.d. ook niet sterker op. Het belangrijkste gebod is juist dat we God en elkaar liefhebben.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 feb 2005 21:48

Ik zou het geen "zoete ketterijen" willen noemen.

Er is net weer een scheiding geweest - oke, er was ook een fusie, maar de gevolgen zijn bitter. Ik zou het dus een "bittere ketterij" willen noemen, want wat er nu gebeurd is bij de vorming van PKN een HHK is te verdrietig en pijnlijk voor woorden.
Hele gezinnen, hele dorpen zijn uit elkaar geslagen.
En de verkettering van de een naar de ander is vol bitterheid en ik vrees dat het nog jaren duurt voor er weer enige toenadering zal zijn, áls die er al zal zijn.
Hoezo "zoet"?

Riska

Lize
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lize » 10 feb 2005 21:50

daar heb je ook wer gelijk in. je kunt het idd niet zoet noemen. ik ben ook bang dat het nog heel lang duut voordat er enigzins weer toenadering tot elkaar is enzo.
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart!

SanderW

Berichtdoor SanderW » 10 feb 2005 21:52

En wat een slecht getuigenis weer naar buiten toe. :( Hoe vaak ik van niet gelovigen daar al geen opmerkingen over heb gehad. En tja, ik ga dan echt niet zeggen dat ze ongelijk hebben hoor. Ik geef dan eerlijk toe dat wij christenen ook maar mensen zijn en ook falen in het doen wat Jezus ons voorgedaan heeft en opgedragen heeft.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 feb 2005 22:08

Kwesties van kerkelijke scheuren zijn altijd ontzettend complex.
Je had bijvoorbeeld de afgescheidenen, die in 1834 uit de Nederlands Hervormde Kerk gegaan waren, maar iemand als Groen van Prinsterer was gewoon hervormd, terwijl hij toch niet vrijzinnig was of zo. Dat zie je steeds. Dat soort kwesties zijn gewoon ontzettend complex. Zo erg, dat ik me afvraag 'wat is in dat opzicht waarheid?' zonder te verwachten daar een algemeen geldend antwoord op te kunnen geven.

In kerkelijk opzicht ben ik geneigd uit te gaan van I Cor. 1:13:
Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?
Dat vind ik een uitermate richtinggevende tekst in mijn visie op kerkelijke verdeeldheid. Het geeft het absurde aan van kerkelijke verdeeldheid. Ik denk dat een dergelijk besef in reformatorische kring ook wel sterker mag zijn, ja.
Maar met de genoemde tekst belicht ik wel meer het ideaal dan de werkelijkheid, welk een dwingende kracht er dan ook vanuit moge gaan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Melody

Berichtdoor Melody » 11 feb 2005 11:12

ik ben het volledig met je eens. waar ga je het publiceren? (want dit moeten meer mensen lezen!)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 feb 2005 14:53

Publiceren? Nee, ik bedoelde geen concrete plannen tot het publiceren van een artikel. (Die heb ik op dit moment niet.) Ik bedoelde het meer binnen het raam van mijn vorige bijdrage in deze discussie.
Maar wie weet, wat ik er nog eens over publiceer...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 feb 2005 14:32

Verschillen houd je toch, misschien is het verstandig om daar mee te leren leven. Natuurlijk is het streven naar eenheid een goed streven, maar ieder weldenkend mens weet ook dat het een illusie is te denken dat deze eenheid bereikt zal worden in dit leven.
Tegen anderen ingaan is m.i. geen probleem. Discussies, gesprekken, tegengestelde meningen, etc., het houdt de geest scherp.

Amen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2005 14:57

Ja, oké. Maar dan de vraag: in hoeverre is dat een reden tot kerkelijke gescheidenheid?

Terug naar “Archief”