Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 feb 2005 09:20

sela schreef:
jas schreef:
PeterD schreef:Bloemen bij een graf vind ik zoiets als een vlag op een modderschuit...

Wat een grove opmerking. Dat moet je eens tegen een nabestaande zeggen, dat de kist met haar vader,moeder, man, of kindje een modderschuit is. Als je het tegen mij zei, zou ik moeite hebben om je geen hengst te geven.

dankje jas. op de kist van mijn vader lagen ook bloemen.

Wat ik er mee wil zeggen is dit. Bloemen op een graf of kist proberen het erge van de dood te verbloemen in mijn ogen. De combinatie klopt niet in mijn ogen. Iets moois (bloemen) passen niet bij iets vreselijks (de dood).

In Nederland hebben we daar een gezegde over. Iets met een vlag en een modderschuit.

@jas: fijn dat jij nu ook eens geschockeerd bent. Jij hebt al vele mensen hier tegen je in het harnas gejaagd.

sela

Berichtdoor sela » 05 feb 2005 09:24

peterd: dat vind jij persoonlijk en dat natuurlijk is prima, maar niet algemeen of nederlands.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 05 feb 2005 10:39

idd,,
bloemen op een graf vind ik niet iets "ergs" ik vind het juist mooi,, als teken dat iemand aan die gene denkt,,
maarja dat is mijn mening,,
bij mijn opa komt ook nooit iemand,, er ligt ook geen steen op,, wel 3 plantjes die wij er op hebben gezet en nou hebben we vandaag een lantaarntje gekocht die we er op gaan zetten :D :D
als ik later dood ben wil ik wel dat er een steen op mijn graf komt,, wat ze zingen maakt mij niet zo heel veel uit,, moeten ze zelf maar weten,,
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 feb 2005 11:16

PeterD schreef:
sela schreef:
jas schreef:
PeterD schreef:Bloemen bij een graf vind ik zoiets als een vlag op een modderschuit...

Wat een grove opmerking. Dat moet je eens tegen een nabestaande zeggen, dat de kist met haar vader,moeder, man, of kindje een modderschuit is. Als je het tegen mij zei, zou ik moeite hebben om je geen hengst te geven.

dankje jas. op de kist van mijn vader lagen ook bloemen.

Wat ik er mee wil zeggen is dit. Bloemen op een graf of kist proberen het erge van de dood te verbloemen in mijn ogen. De combinatie klopt niet in mijn ogen. Iets moois (bloemen) passen niet bij iets vreselijks (de dood).

In Nederland hebben we daar een gezegde over. Iets met een vlag en een modderschuit.

@ PeterD: Als je echt wil weten wat het mooie is van bloemen bij een grafkist? Dan moet je na drie dagen nog eens langs het graf gaan. Je ziet dan dat bloemen een sterk symbool zijn voor de vergankelijkheid van een mensenleven.

scape

sela

Berichtdoor sela » 05 feb 2005 11:19

psies. kan je verdriet verwoorden.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 feb 2005 11:26

Ik zie de bloemen nog steeds in het licht van Jesaja 40:6 Hoor, iemand zegt: Roep. En de vraag klinkt: Wat zal ik roepen? – Alle vlees is gras, en al zijn schoonheid als een bloem des velds. 7 Het gras verdort, de bloem valt af, als de adem des HEREN daarover waait. Voorwaar, het volk is gras. 8 Het gras verdort, de bloem valt af, maar het woord van onze God houdt eeuwig stand.

Bloemen op een graf zijn ook een getuigenis van de opstanding der doden waar ik in geloof. Als de adem des Heren erover waait sterft de mens, net zoals de bloem. Maar ook al vergaan we in het graf, en blijft er niets anders over dan stof, Gods woord houd eeuwig stand. En daarin lees ik: vanuit stof maakt Hij nieuw leven.

Maar als je er niks mee hebt, dan moet je het gewoon niet doen.
Maar veroordeel mensen niet met onzin gezegdes als : een vlag op een modderschuit. Dat zijn van die dooddoeners waar je niets mee zegt. Ja, misschien dat je gewoon geen echte reden weet waarom het niet goed zou zijn.

Voor mij hoefd er ook geen steen op mijn graf. Omdat er staat: men kent en vind zijn rustiplaats zelfs niet meer. Maar ik weet dat mijn kinderen het wel willen. Daarom zal ik nooit zeggen dat het niet mag.
Alleen heb ik wel het compromis gesloten dat het dan een steen aan het hoofdeind wordt en niet zo een grote over het hele graf.
Lijkt me niets als Christus weer komt om over al die stenentroep te moeten. (beetje vreemd, weet het)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 feb 2005 12:11

sela schreef:peterd: dat vind jij persoonlijk en dat natuurlijk is prima, maar niet algemeen of nederlands.

Zoals iedereen hier zijn/haar persoonlijke mening heeft... :roll:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 feb 2005 12:12

scape schreef:Als je echt wil weten wat het mooie is van bloemen bij een grafkist? Dan moet je na drie dagen nog eens langs het graf gaan. Je ziet dan dat bloemen een sterk symbool zijn voor de vergankelijkheid van een mensenleven.

Daar heb ik geen bloemen voor nodig.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 05 feb 2005 12:28

PeterD schreef:
scape schreef:Als je echt wil weten wat het mooie is van bloemen bij een grafkist? Dan moet je na drie dagen nog eens langs het graf gaan. Je ziet dan dat bloemen een sterk symbool zijn voor de vergankelijkheid van een mensenleven.

Misschien zijn er ook mensen die dat symbool wel nodig hebben.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 feb 2005 13:03

PeterD schreef:

Tja, nodig.. je hebt eigenlijk ook helemaal geen dominee nodig om een preek te houden bij het graf, kunnen we beter ook maar afschaffen dan he?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 feb 2005 13:20

Het gaat weer de goede kant op, maar zouden jullie vooral on-topic (zie beginpost) willen blijven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Cisca

Berichtdoor Cisca » 05 feb 2005 15:00

PeterD schreef:Wat ik er mee wil zeggen is dit. Bloemen op een graf of kist proberen het erge van de dood te verbloemen in mijn ogen. De combinatie klopt niet in mijn ogen. Iets moois (bloemen) passen niet bij iets vreselijks (de dood).

Het is een onderwerp, wat je vanuit verschillende oogpunten kunt bezien.
Nu heb ik graag bloemen om me heen, waarom zou het dan bij m'n begrafenis niet kunnen, mijn begrafenis, met dingen die ik mooi vond, t.z.t. mag iemand die zich daartoe geroepen voelt dus best bloemen op m'n graf leggen.
Verder heb je het over het erge van de dood, en dat de dood iets vreselijks is, voor sommige mensen zal dit misschien zo zijn, voor anderen niet, ik hoop, dat ik nog een poosje kan leven, ondanks alle ellende die het met zich meebrengt, en me nog te wachten staat, wat zeker is, is dat het echt geen jaren meer zal duren, als mijn ziekte in een terminale fase komt, zal ik naar de dood uitzien, eindelijk rust, en geen ellende meer.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 05 feb 2005 16:43

de dood hoeft trouwens helemaal niet erg te zijn. Als je weet dat de overledene het nu beter heeft, dan passen bloemen sowieso erg goed.
Kheb wel eens een programma gezien waar op de begrafenis bloemen opgelaten werden. Dat is misschien weer het andere uiterste, maar goed.
bloemen vind ik wel mooi juist

Riska

Berichtdoor Riska » 05 feb 2005 17:51

Sweap schreef:Kheb wel eens een programma gezien waar op de begrafenis bloemen opgelaten werden

Ik vermoed dat je ipv bloemen ballonnen bedoelt. Dat gebeurt nogal eens als het om een ouder gaat van heel jonge kinderen of als het om een kind gaat.
Ik denk dat wij ieder in zijn waarde moeten laten en dat ieder op eigen wijze zijn/haar rouw invult. Gewoon respecteren, als rouw vast komt te zitten omdat er geen uiting is gegeven aan gevoelens, is iemand veel verder van huis.

Riska

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 feb 2005 18:05

Uiteraard laat ik ieder in zijn/haar waarde, en wil niemand bloemen onthouden. Verwacht ze alleen niet van mij.

Verder zag ik de opmerking dat de dood niet erg hoeft te zijn, en dat het dus niet iets vreselijks is. Gedeeltelijk ben ik het daar mee eens. Als er zicht mag zijn op een beter leven na dit leven kan het een heel goede ruil zijn. Maar wat ik meer bedoelde was de oorzaak van de dood, de val in Adam. Als ik die in gedachten neem, is er geen reden om dat mooier voor te doen dan het is.

Terug naar “Archief”