de nieuwe campagne van de KRO: 'De Tien Beloften'.
De KRO vond het nodig om de Tien Geboden zoals deze in de Bijbel staan om te turnen tot ''positieve statements''.
bronWaarden en normen
“De Tien geboden zijn uiterst actueel in de huidige discussie over waarden en normen,” zegt mediadirecteur Ton Verlind. Met deze campagne wil de KRO een stimulans geven aan die discussie, wil mensen aan het denken zetten, wil laten zien dat het oude gedachtegoed nog niets aan actualiteit heeft verloren, en wil een duidelijker beeld van zichzelf neerzetten: de campagne sluit uitstekend aan bij het huidig inhoudelijk denkproces binnen de KRO.
Uitdaging voor iedereen
In de KRO-vertaling ligt de nadruk niet op het dwingende van de oude Geboden-teksten, maar op de uitdaging die er voor iedereen van uitgaat. Geen bevel van bovenaf, maar een appèl op iedereen, een keuze die je vanuit jezelf doet. In de campagne wordt niet over ‘geboden’ gesproken, maar over ‘beloften’ – beloften ten opzichte van jezelf, je medemens, je schepper. Daarom, als voorbeeld, luidt het gebod ‘Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen’ in de KRO-campagne nu ‘ik ben eerlijk’. En ‘Gij zult niet stelen’ is nu ‘ik heb genoeg’.
De Tien Beloften zijn (met daaronder de R.K. tekst van de Tien Geboden):
1. God is er
Ik ben de Heer, Uw God. Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
2. Ik eerbiedig
Gij zult de Naam van de Heer, Uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
3. Deze dag is heilig
Wees gedachtig, dat gij de dag des Heren heiligt.
4. Ik respecteer mijn afkomst
Eer uw vader en uw moeder.
5. Ik wil leven
Gij zult niet doden.
6. Ik ben trouw
Gij zult geen onkuisheid doen.
7. Ik heb genoeg
Gij zult niet stelen.
8. Ik ben eerlijk
Gij zult tegen uw naasten niet vals getuigen.
9. Mijn liefde is puur
Gij zult geen onkuisheid begeren.
10. Ik ben dankbaar
Gij zult niet onrechtvaardig begeren, wat uw naaste behoort.
De tien filmpjes zijn te bekijken, kunstig gemaakt!
Wat vinden jullie hiervan?
Ik moet zeggen dat ik aardig doorelkaar geschud ben door deze rij ''beloften''! Het heeft me de afgelopen week laten denken aan de tien geboden op een manier die ik nog niet eerder gepraktiseerd had, namelijk wat die geboden nou écht betekenen.
Voor mij springen de beloften ''Ik heb genoeg'' (namelijk, iemand kan ook veel geld hebben door beleggingen, en dat is nou niet meteen stelen, maar is het nodig zoveel geld en bezit te hebben?) en ''Ik ben dankbaar'' (namelijk, vaak zie je niet eens de mooie dingen die je om je heen hebt omdat je aandacht naar andere zaken getrokken wordt. Terwijl God in de nabije omgeving zoveel moois en elke dag nieuws heeft!)
De campagne zal drie jaar lopen.
Mening?
EQ.