KRO Tien Beloften

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

KRO Tien Beloften

Berichtdoor Equilibrist » 04 feb 2005 23:13

Op televisie verschijnen de laatste weken 'reclames' van de KRO, en ook bij stations, bushaltes, in kranten en tijdschriften is het te zien:
de nieuwe campagne van de KRO: 'De Tien Beloften'.

De KRO vond het nodig om de Tien Geboden zoals deze in de Bijbel staan om te turnen tot ''positieve statements''.
Waarden en normen
“De Tien geboden zijn uiterst actueel in de huidige discussie over waarden en normen,” zegt mediadirecteur Ton Verlind. Met deze campagne wil de KRO een stimulans geven aan die discussie, wil mensen aan het denken zetten, wil laten zien dat het oude gedachtegoed nog niets aan actualiteit heeft verloren, en wil een duidelijker beeld van zichzelf neerzetten: de campagne sluit uitstekend aan bij het huidig inhoudelijk denkproces binnen de KRO.

Uitdaging voor iedereen
In de KRO-vertaling ligt de nadruk niet op het dwingende van de oude Geboden-teksten, maar op de uitdaging die er voor iedereen van uitgaat. Geen bevel van bovenaf, maar een appèl op iedereen, een keuze die je vanuit jezelf doet. In de campagne wordt niet over ‘geboden’ gesproken, maar over ‘beloften’ – beloften ten opzichte van jezelf, je medemens, je schepper. Daarom, als voorbeeld, luidt het gebod ‘Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen’ in de KRO-campagne nu ‘ik ben eerlijk’. En ‘Gij zult niet stelen’ is nu ‘ik heb genoeg’.
bron

De Tien Beloften zijn (met daaronder de R.K. tekst van de Tien Geboden):
1. God is er
Ik ben de Heer, Uw God. Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.

2. Ik eerbiedig
Gij zult de Naam van de Heer, Uw God, niet zonder eerbied gebruiken.

3. Deze dag is heilig
Wees gedachtig, dat gij de dag des Heren heiligt.

4. Ik respecteer mijn afkomst
Eer uw vader en uw moeder.

5. Ik wil leven
Gij zult niet doden.

6. Ik ben trouw
Gij zult geen onkuisheid doen.

7. Ik heb genoeg
Gij zult niet stelen.

8. Ik ben eerlijk
Gij zult tegen uw naasten niet vals getuigen.

9. Mijn liefde is puur
Gij zult geen onkuisheid begeren.

10. Ik ben dankbaar
Gij zult niet onrechtvaardig begeren, wat uw naaste behoort.

De tien filmpjes zijn te bekijken, kunstig gemaakt!

Wat vinden jullie hiervan?

Ik moet zeggen dat ik aardig doorelkaar geschud ben door deze rij ''beloften''! Het heeft me de afgelopen week laten denken aan de tien geboden op een manier die ik nog niet eerder gepraktiseerd had, namelijk wat die geboden nou écht betekenen.
Voor mij springen de beloften ''Ik heb genoeg'' (namelijk, iemand kan ook veel geld hebben door beleggingen, en dat is nou niet meteen stelen, maar is het nodig zoveel geld en bezit te hebben?) en ''Ik ben dankbaar'' (namelijk, vaak zie je niet eens de mooie dingen die je om je heen hebt omdat je aandacht naar andere zaken getrokken wordt. Terwijl God in de nabije omgeving zoveel moois en elke dag nieuws heeft!)

De campagne zal drie jaar lopen.

Mening?

EQ.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 23:53

Ja wat moet ik er op zeggen? Het is typisch Rooms, maar niet daarom per definitie slecht. Ik kan er niet veel mee, de geboden verschillen inhoudelijk ook teveel van de wet des Heeren zoals ik die ken. De roomsen hebben natuurlijk een andere indeling van de wet dan wij die kennen. Dit heeft wel te maken met het onderwerp 'gesneden beelden' wat je bij hen niet terugvindt.
Een beroep doen op de moraal, tja, aan de ene kant is er niets mis mee als bijv. een overheid dat doet, maar aan de andere kant is er alles mis mee als een kerk dat doet. Het is het RK ergoed, gebaseerd op het gedachtengoed van Pelagius, de eigenverdienste van de mens, niet uit genade maar uit de werken. Het blijkt maar weer, de vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 04 feb 2005 23:56

Ik vind het wel een goed idee. Zo staan we/ze weer eens stil bij de 10 geboden. En wat je zelf ook zegt, je bekijkt het ook eens van een andere kant waardoor je nieuwe inzichten krijgt.

Johanna

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 05 feb 2005 00:32

ik vind het opzich een reclame waarbij de KRO duidelijk zijn kleur bekend
en dus eerlijk en open,

vanuit ons standpunt gezien, merken we natuurlijk wel wat foutjes op, maar misschien deelt deze kromme stok ook rechte slagen uit ? :D
When I kneel before You, them I'm defying gravity

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 feb 2005 00:46

Johanna schreef:Ik vind het wel een goed idee. Zo staan we/ze weer eens stil bij de 10 geboden. En wat je zelf ook zegt, je bekijkt het ook eens van een andere kant waardoor je nieuwe inzichten krijgt.

Johanna

Maar dit zijn helemaal niet de 10 geboden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 feb 2005 04:11

jas schreef:Ja wat moet ik er op zeggen? Het is typisch Rooms, maar niet daarom per definitie slecht. Ik kan er niet veel mee, de geboden verschillen inhoudelijk ook teveel van de wet des Heeren zoals ik die ken. De roomsen hebben natuurlijk een andere indeling van de wet dan wij die kennen. Dit heeft wel te maken met het onderwerp 'gesneden beelden' wat je bij hen niet terugvindt.
Een beroep doen op de moraal, tja, aan de ene kant is er niets mis mee als bijv. een overheid dat doet, maar aan de andere kant is er alles mis mee als een kerk dat doet. Het is het RK ergoed, gebaseerd op het gedachtengoed van Pelagius, de eigenverdienste van de mens, niet uit genade maar uit de werken. Het blijkt maar weer, de vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken.

Was het nu echt nodig om aan het einde het negatieve te laten prevaleren?

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2005 06:29

De KRO kent de tien geboden nog niet eens. :roll:

Het eerste en het tweede gebod hebben ze samengevoegd om niet in verlegenheid te komen met hun beeldencircus, en het laatste gebod hebben ze in tweeën gesplitst. Maar nu komen ze wel in de knoei met de tien geboden zoals die beschreven staan in Deuteronomium.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 feb 2005 12:51

caprice schreef:De KRO kent de tien geboden nog niet eens. :roll:

Het eerste en het tweede gebod hebben ze samengevoegd om niet in verlegenheid te komen met hun beeldencircus, en het laatste gebod hebben ze in tweeën gesplitst. Maar nu komen ze wel in de knoei met de tien geboden zoals die beschreven staan in Deuteronomium.

de opdeling in tien geboden is niet in de Bijbel terug te vinden denk ik zo. (De opdeling komt trouwens min of meer bij Augustinus al voor die graag in 3 en 7 opsplitste (Vanwege de mooie getallen).

Zelf vind ik het altijd mooi als Bijbelse zaken eens vertaald worden naar de praktijk, het liefst in andere woorden. Hierdoor komt de werkelijke betekenis vaak weer boven. Verder zijn de teksten gebaseerd op de 10 geboden, en wordt geprobeerd de kern te verwoorden in een positief gestelde zin. Het is denk ik niet als een vervanging bedoeld.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 05 feb 2005 14:11

:oops: ik wist niet eens dat ze de 10 geboden ermee bedoelden :oops: . Ik vind ze ook niet echt overeenkomen met de bijbelse 10 geboden, maar ik vind de ged8e erachter wel mooi. Misschien worden er wel mensen door aan het nadenken gezet. Dat zou mooi zijn!
Engaged @ 07-01-2005

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 05 feb 2005 16:46

jas schreef:
Johanna schreef:Ik vind het wel een goed idee. Zo staan we/ze weer eens stil bij de 10 geboden. En wat je zelf ook zegt, je bekijkt het ook eens van een andere kant waardoor je nieuwe inzichten krijgt.

Johanna

Het refereert wel aan de 10 geboden.

Johanna

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2005 17:24

Het toont in elk geval wel aan dat de KRO de K serieus neemt en daarmee ook de C waar die K zich op oriënteert.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 05 feb 2005 18:32

Ik vond het wel positieve posters toen ik ze zag hangen. Wist niet dat ze gebaseerd waren op de 10 geboden.

Nu wel, en ben nog steeds niet negatief gestemd :P
..

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 05 feb 2005 21:12

Ik vind het echt helemaal.......nergens op slaan. Ik zit elke dag in de trein en zie dan die posters hangen en ik hoor dus regelmatig mensen zeggen: 'waar slaat dat op' of 'waar gaat dat over'. Het zegt mensen dus echt helemaal niets. Lijkt me dan niet echt logisch dat er de tien geboden mee bedoeld worden. Waarom niet gewoon de tien geboden dan. Waarom alles weer zo positief en aardig brengen....

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 06 feb 2005 01:00

Hoi Lorijntje,

Waarom alles zo positief en aardig brengen? Misschien omdat dat beter werkt dan negatief en onaardig?

Johanna

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 feb 2005 23:12

Johanna schreef:
jas schreef:

Johanna

Het refereert wel aan de 10 geboden.

Johanna

Ja dat is des te misleidender.

Terug naar “Archief”