Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 20:30

PeterD schreef:
Aragorn schreef:
Yael schreef:Welk voorbeeld heeft Jezus gegeven Riska? Heeft Hij Zich laten cremeren of laten begraven?

Hij heeft Zich laten kruisigen. 8)

Beetje onzinnige reactie, er werd niet gevraagd hoe Hij gestorven is...

Klopt. Ik bedoelde er ook meer impliciet mee aan te geven dat Hij toch het een of het ander moest kiezen (Hij is maar 1 Persoon), en dat je op grond daarvan niet kunt zeggen dat al het andere fout is.

Pierro schreef:Als je dat tot je door laat dringen, hoe wonderlijk het menselijk lichaam geschapen is en functioneert dan durf ik niet eens de mogelijkheid te laten om mezelf te laten cremeren!

Zo fantastisch functioneert je lichaam niet meer als je dood bent hoor.. dan is het hooguit een composthoop.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2005 20:32

Pierro schreef:Het is niet de bedoeling om anderen te veroordelen maar ik zou toch zeker vragen hebben aan die gelovigen.... Want ze zeggen wel naar hun Schepper te gaan, om voor eeuwig bij Hem te zijn om Hem in alles te prijzen maar ondertussen vernietigen ze we Zijn scheppingswerk.... Zijn machtig werk waar Hij uit niets ons heeft geschapen... Als je dat tot je door laat dringen, hoe wonderlijk het menselijk lichaam geschapen is en functioneert dan durf ik niet eens de mogelijkheid te laten om mezelf te laten cremeren!

Oké, nog éénmaal een reactie. Zijn Scheppingswerk vernietigen zie ik meer in abortus. Het kind dat geboren wordt, "met alles erop en eraan" dat is iedere keer weer een groot wonder.

Maar ik heb een groot aantal operaties achter de rug en wat ooit Gods scheppingswerk was toen ik werd geboren, is aan alle kanten beschadigd en geblutst. Er zijn 'onderdelen' verdwenen, er zitten dingen in mijn lijf die er door chirurgen in zijn gemaakt.
Is dat nog steeds Gods scheppingswerk? Dat is dus mijn rotsvaste overtuiging dat als God mij een nieuw lichaam geeft alles weer aanwezig is wat bij de geboorte ook aanwezig was en dat er geen littekens meer zijn, geen kunstgewrichten, kortom: dat ik weer geheel en al gaaf ben. En voor mij kan Hij dat of ik nou gecremeerd ben of begraven, want God heeft dat lichaam gewoon niet nodig - Hij creëert iets nieuws...
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, ik wil niemand's geloof aanvallen en respecteer andere meningen, zonder te oordelen. Laten we dat in dit gevoelige onderwerp ook alsjeblieft naar elkaar doen.

Riska

joepie

Berichtdoor joepie » 04 feb 2005 20:33

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 20:38

Riska schreef:
Pierro schreef:Het is niet de bedoeling om anderen te veroordelen maar ik zou toch zeker vragen hebben aan die gelovigen.... Want ze zeggen wel naar hun Schepper te gaan, om voor eeuwig bij Hem te zijn om Hem in alles te prijzen maar ondertussen vernietigen ze we Zijn scheppingswerk.... Zijn machtig werk waar Hij uit niets ons heeft geschapen... Als je dat tot je door laat dringen, hoe wonderlijk het menselijk lichaam geschapen is en functioneert dan durf ik niet eens de mogelijkheid te laten om mezelf te laten cremeren!

Oké, nog éénmaal een reactie. Zijn Scheppingswerk vernietigen zie ik meer in abortus. Het kind dat geboren wordt, "met alles erop en eraan" dat is iedere keer weer een groot wonder.

Maar ik heb een groot aantal operaties achter de rug en wat ooit Gods scheppingswerk was toen ik werd geboren, is aan alle kanten beschadigd en geblutst. Er zijn 'onderdelen' verdwenen, er zitten dingen in mijn lijf die er door chirurgen in zijn gemaakt.
Is dat nog steeds Gods scheppingswerk? Dat is dus mijn rotsvaste overtuiging dat als God mij een nieuw lichaam geeft alles weer aanwezig is wat bij de geboorte ook aanwezig was en dat er geen littekens meer zijn, geen kunstgewrichten, kortom: dat ik weer geheel en al gaaf ben. En voor mij kan Hij dat of ik nou gecremeerd ben of begraven, want God heeft dat lichaam gewoon niet nodig - Hij creëert iets nieuws...
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, ik wil niemand's geloof aanvallen en respecteer andere meningen, zonder te oordelen. Laten we dat in dit gevoelige onderwerp ook alsjeblieft naar elkaar doen.

Riska

Kijk dat je zelf ervaren hebt wat het is als ons lichaam echt stoffelijk blijkt te zijn, verandert opzich de zaak niet denk ik. Het bepaalt je alleen meer bij de realiteit en vergankelijkheid van het leven. En misschien heb ik wel makkelijk praten omdat ik nog volledig gezond ben en niks mankeer.
Maar ik vind het een aparte visie, als je de schepping alleen maar verboken ziet worden in abortus. Ook als je jezelf laat cremeren dan vernietig je je eigen lichaam. En wel je lichaam door God geschapen. En ik geloof ook heus dat God ook uit het niets nogmaals ons lichaam zou kunnen scheppen, en nog wel tien keer mooier ook. Maar het gaat er nu om dat wij niet wijzer moeten willen zijn dan God. Hij heeft ons dit lichaam gegeven en Hij bestuurt ons leven, in alles. Hij heeft ons geschapen naar Zijn evenbeeld... En zouden we dat willen vernietigen???!!!
Door de zonde is ons lichaam mogelijk aangetast of hebben wij te kampen met ziektes en dergelijke. En door de zonde wordt ons lichaam oud en zwak enz. enz. Maar God heeft beloofd dat Hij zelf ons een nieuw lichaam zal geven, op de jongste dag! Volmaakte en verheerlijkte lichamen. En dan lijkt het mij goed dat we daarop vertrouwen, en niet Zijn heerlijke scheppingswerk volledig gaan vernietigen.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 20:39

Oww okeej, mijn excuses dan... Mogelijk kan deze topic dan verplaatst worden en anders blijf ik hier wel reageren....

Cisca

Re: Je begrafenis

Berichtdoor Cisca » 05 feb 2005 00:01

M@rije schreef:Niet het allervrolijkste onderwerp, maar ik denk wel actueel met het toenmende aantal sterfgevallen onder jongeren;
Hoe zou jij je begrafenis willen? Wat vind je dat echt NIET kan bij een begrafenis? Wat zou je de ds. willen laten zeggen? Of je familie?

Wat zijn bij jullie ''standaard-procedures'' bij een begrafenis?

Dit is de begin posting, waarom zou dit topic overgeplaatst moeten worden naar een bestaand topic over begraven of cremeren, dat was de vraag niet.
Misschien kunnen de offtopic reacties daarheen verplaatst worden, dat lijkt me redelijker.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 05 feb 2005 00:05

huh :?:
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 feb 2005 00:09

yvonne schreef:maar dit brengt me nu weer op een nieuw onderwerp geloven jullie in wedergeboorte??

Wat een vraag eigenlijk, op een christelijk forum. Tenminste, ik neem aan dat je niet reincarnatie bedoelt?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 feb 2005 00:23

caprice schreef:
Collateral schreef:
caprice schreef:
Collateral schreef:Ik vermag wel met de dichter van de 103e psalm te zeggen: "De dagen des mensen zijn als het gras, gelijk een bloem des velds, alzo bloeit hij."

Ja, helemaal mee eens. Maar dat was dus in het leven. Waarom dan die bloemen als een mens heengegaan is?

Als symbool voor onze vergankelijkheid (hier op aarde)?

Ik denk dat een begrafenis op zichzelf al daarvan spreekt. Daar heb je geen bloemen voor nodig. Ten diepste doet men het echt wel om de dood te verbloemen. Daar heb ik moeite mee.

Ik ben het deze keer niet met je eens, dat mensen het doen om de dood te verbloemen. Het is de mens a.h.w. ingeschapen iets te willen doen op belangrijke momenten in het leven. Niet alleen belangrijke momenten in het eigen leven, maar vooral in het leven van mensen die hem lief zijn. Eén van die belangrijkste momenten, is de dood. Een in en intrieste gebeurtenis voor de meeste nabestaanden. Een gebeurtenis ook waarin zij soms zo weinig kunnen doen, hetgeen gepaard gaat met een gevoel van machteloosheid. Je staat als nabestaande zo machteloos tegenover de dood van je geliefden. Daarom nog dat éne gebaar, hoe onbenullig het ook is, een bosje bloemen, een boeketje, wat rozeblaadjes strooien over een kist. Het heeft niets te maken met het verbloemen van de dood want reken maar, dat je als nabestaande je er wel degelijk van bewust bent dat de dood onherroepelijk is. Dat je er niet omheen kunt. Als het verlies van iemand je echt raakt is er absoluut geen behoefte om de dood van die persoon te verbloemen. Maar wel is er de behoefte om nog één klein dingetje te kunnen doen. Een afscheidsboeketje. Ik heb er helemaal niets op tegen. Ik zag juist vaak met hoeveel tederheid en betraande ogen mensen dat laatste bloemetje op de kist leggen van diegene die hun lief was. Het is ook niet onbijbels, dus gewoon doen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 feb 2005 00:29

PeterD schreef:Bloemen bij een graf vind ik zoiets als een vlag op een modderschuit...

Wat een grove opmerking. Dat moet je eens tegen een nabestaande zeggen, dat de kist met haar vader,moeder, man, of kindje een modderschuit is. Als je het tegen mij zei, zou ik moeite hebben om je geen hengst te geven.
Laatst gewijzigd door jas op 05 feb 2005 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 feb 2005 00:37

Pierro schreef:
yvonne schreef:
Pierro schreef:
yvonne schreef:ik zou ook niet elke dag naar het graf willen,,
maar omdat ik er niet vaak kom kijk ik er toch heel erg naar uit om er weer heen te gaan!!
nu wil ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag een lichje op zijn graf,, alleen mag dat niet van me oma,, dat vind ik wel heel erg stom :? :cry:
why :?:
kzou niet weten,,
mischien dat we het toch gaan doen :)

zouden jullie gecremeerd of begraven willen worden?

Waarom stel je deze vraag als ik het vragen mag? Is dat een optie voor je dan? Als wij eerlijk willen leven naar Gód's Woord dan zou dit toch geen vraag voor ons moeten zijn?!!

wrom niet??

Zie mede het antwoord hierboven.
Andere vraag; geloof jij dat je geschapen bent door God?
Zo ja, dan zou het geen vraag voor je moeten zijn of je je wilt laten cremeren, want dan zou je je Schepper groot verdriet doen door Zijn werk te vernietigen.
Zo nee, dan vraag ik me af wat je diepste intenties zijn om je te laten cremeren, ben je dan toch bang dat er na dit leven nog iets is, en wil je om alles maar uit te sluiten je daarvoor 'indekken' en jezelf laten verbranden?!

Beste Pierro, ook zonder crematie wordt het dode lichaam vernietigd. Het wordt hoe dan ook stof. Met en zonder verbranding wordt het stof. Ik ben zelf geen voorstander van verbranding maar dat begraven in de Bijbel geboden wordt kun je nergens aantonen. Maar volgens mij is hier al een ander topic over.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 05 feb 2005 07:38

jas schreef:
Pierro schreef:
yvonne schreef:
Pierro schreef:
yvonne schreef:ik zou ook niet elke dag naar het graf willen,,
maar omdat ik er niet vaak kom kijk ik er toch heel erg naar uit om er weer heen te gaan!!
nu wil ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag een lichje op zijn graf,, alleen mag dat niet van me oma,, dat vind ik wel heel erg stom :? :cry:
why :?:
kzou niet weten,,
mischien dat we het toch gaan doen :)

zouden jullie gecremeerd of begraven willen worden?

Waarom stel je deze vraag als ik het vragen mag? Is dat een optie voor je dan? Als wij eerlijk willen leven naar Gód's Woord dan zou dit toch geen vraag voor ons moeten zijn?!!

wrom niet??

Zie mede het antwoord hierboven.
Andere vraag; geloof jij dat je geschapen bent door God?
Zo ja, dan zou het geen vraag voor je moeten zijn of je je wilt laten cremeren, want dan zou je je Schepper groot verdriet doen door Zijn werk te vernietigen.
Zo nee, dan vraag ik me af wat je diepste intenties zijn om je te laten cremeren, ben je dan toch bang dat er na dit leven nog iets is, en wil je om alles maar uit te sluiten je daarvoor 'indekken' en jezelf laten verbranden?!

Beste Pierro, ook zonder crematie wordt het dode lichaam vernietigd. Het wordt hoe dan ook stof. Met en zonder verbranding wordt het stof. Ik ben zelf geen voorstander van verbranding maar dat begraven in de Bijbel geboden wordt kun je nergens aantonen. Maar volgens mij is hier al een ander topic over.

Klopt zeker Jas, maar ik heb toch nergens iets gezegd dat het geboden is? Ik kan het namelijk ook niet vinden in de bijbel.
Alleen is wel mijn argumentatie dat je door je te laten cremeren God's heerlijke scheppingswerk verloren laat gaan. Ik weet wel dat as in feite hetzelfde is als stof maar het gaat mij erom dat je zonodig God wil helpen om, met welke reden dan ook, je lichaam maar te verbranden omdat je straks toch een verheerlijkt lichaam krijgt.
Daarbij komt dat ik geloof dat je geen volledig nieuw geschapen lichaam zult krijgen, gewoon hetzelfde lichaam maar wel verheerlijkt. En dan vind ik het helemaal droevig dat je dan je lichaam hier zou laten verbranden....

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 05 feb 2005 08:50

Pierro schreef:Alleen is wel mijn argumentatie dat je door je te laten cremeren God's heerlijke scheppingswerk verloren laat gaan. Ik weet wel dat as in feite hetzelfde is als stof maar het gaat mij erom dat je zonodig God wil helpen om, met welke reden dan ook, je lichaam maar te verbranden omdat je straks toch een verheerlijkt lichaam krijgt.
Daarbij komt dat ik geloof dat je geen volledig nieuw geschapen lichaam zult krijgen, gewoon hetzelfde lichaam maar wel verheerlijkt. En dan vind ik het helemaal droevig dat je dan je lichaam hier zou laten verbranden....

De reden waarom ik zelf niet voor een crematie zou kiezen is puur verstandelijk geredeneerd. In onze beveiligingstak doen we er alles aan om brand te voorkomen en of te bestrijden. Dus vind ik het dan een beetje vreemd om uiteindelijk het vuur te laten winnen.

Aan de andere kant moet je natuurlijk ook niet te romantisch over begraven denken. Want de gemiddelde begraafplaats is langzamerhand niet meer dan een stortplaats van chemisch afval, zo verontreinigd zijn de lichamen. Je graf is ook lang niet altijd niet je laatste rustplaats. Graven voor onbepaalde tijd komen niet of nauwelijks meer voor en als ze er zijn is de prijs daarvan enorm hoog. Trouwens, onbepaalde tijd is 99 jaar.
Eigen graven worden meestal uitgegeven voor vaste termijnen die eventueel verlengd kunnen worden. Maar dan moeten er wel nabestaanden zijn die dat willen doen. Zo niet, dan heeft de begraafplaats het recht om het graf te ruimen en opnieuw aan een andere familie uit te geven. De stoffelijke resten worden verzameld in een knekelput en afgedekt met een laag ongebluste kalk. Dus blijft er niets van over.

Dat is voor veel mensen een reden om voor een crematie te kiezen. Ze hebben geen nabestaanden, dus wie moet er dan voor het graf zorgen.

Trouwens, wie zegt dat die begraafplaats daar altijd zal blijven bestaan? Wij zijn bv nu in Antwerpen bezig een complete begraafplaats te ruimen omdat er een ander bestemmingsplan is. Deze krijgt namelijk een recreatie bestemming. (wandelpark) Sommige graven worden op verzoek (en op kosten) van nabestaanden verplaatst naar een andere begraafplaats maar voor het overgrote deel worden alle resten verzameld in een centraal graf waarop een kunstwerk geplaatst zal worden.

In veel oude kerken loop je over de grafstenen, maar er ligt alleen niets meer onder. Al die graven zijn geruimd.

De Nederlandse wet kent momenteel 4 vormen van lijkbezorging. Begraven, cremeren, een zeemansgraf en ontleding. Als je vertrouwd dat God uiteindelijk je lichaam weer zal doen opstaan, geloof ik dat het niet uitmaakt welke vorm van lijkbezorging je kiest.

sela

Berichtdoor sela » 05 feb 2005 09:07

jas schreef:
PeterD schreef:Bloemen bij een graf vind ik zoiets als een vlag op een modderschuit...

Wat een grove opmerking. Dat moet je eens tegen een nabestaande zeggen, dat de kist met haar vader,moeder, man, of kindje een modderschuit is. Als je het tegen mij zei, zou ik moeite hebben om je geen hengst te geven.

dankje jas. op de kist van mijn vader lagen ook bloemen.

sela

Berichtdoor sela » 05 feb 2005 09:18

@pierro:
eigenlijk zijn de argumenten die je noemt niet zo sterk.
bij sommige zaken zouden we daarom misschien moeten zeggen: dat is zo de gewoonte, laten we het daarom daarbij houden [om vervlakking tegen te gaan]?

Terug naar “Archief”