Pierro schreef:Alleen is wel mijn argumentatie dat je door je te laten cremeren God's heerlijke scheppingswerk verloren laat gaan. Ik weet wel dat as in feite hetzelfde is als stof maar het gaat mij erom dat je zonodig God wil helpen om, met welke reden dan ook, je lichaam maar te verbranden omdat je straks toch een verheerlijkt lichaam krijgt.
Daarbij komt dat ik geloof dat je geen volledig nieuw geschapen lichaam zult krijgen, gewoon hetzelfde lichaam maar wel verheerlijkt. En dan vind ik het helemaal droevig dat je dan je lichaam hier zou laten verbranden....
De reden waarom ik zelf niet voor een crematie zou kiezen is puur verstandelijk geredeneerd. In onze beveiligingstak doen we er alles aan om brand te voorkomen en of te bestrijden. Dus vind ik het dan een beetje vreemd om uiteindelijk het vuur te laten winnen.
Aan de andere kant moet je natuurlijk ook niet te romantisch over begraven denken. Want de gemiddelde begraafplaats is langzamerhand niet meer dan een stortplaats van chemisch afval, zo verontreinigd zijn de lichamen. Je graf is ook lang niet altijd niet je laatste rustplaats. Graven voor onbepaalde tijd komen niet of nauwelijks meer voor en als ze er zijn is de prijs daarvan enorm hoog. Trouwens, onbepaalde tijd is 99 jaar.
Eigen graven worden meestal uitgegeven voor vaste termijnen die eventueel verlengd kunnen worden. Maar dan moeten er wel nabestaanden zijn die dat willen doen. Zo niet, dan heeft de begraafplaats het recht om het graf te ruimen en opnieuw aan een andere familie uit te geven. De stoffelijke resten worden verzameld in een knekelput en afgedekt met een laag ongebluste kalk. Dus blijft er niets van over.
Dat is voor veel mensen een reden om voor een crematie te kiezen. Ze hebben geen nabestaanden, dus wie moet er dan voor het graf zorgen.
Trouwens, wie zegt dat die begraafplaats daar altijd zal blijven bestaan? Wij zijn bv nu in Antwerpen bezig een complete begraafplaats te ruimen omdat er een ander bestemmingsplan is. Deze krijgt namelijk een recreatie bestemming. (wandelpark) Sommige graven worden op verzoek (en op kosten) van nabestaanden verplaatst naar een andere begraafplaats maar voor het overgrote deel worden alle resten verzameld in een centraal graf waarop een kunstwerk geplaatst zal worden.
In veel oude kerken loop je over de grafstenen, maar er ligt alleen niets meer onder. Al die graven zijn geruimd.
De Nederlandse wet kent momenteel 4 vormen van lijkbezorging. Begraven, cremeren, een zeemansgraf en ontleding. Als je vertrouwd dat God uiteindelijk je lichaam weer zal doen opstaan, geloof ik dat het niet uitmaakt welke vorm van lijkbezorging je kiest.