Heilige Geest ontvangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 03 feb 2005 13:43

Sabra schreef:
Raido schreef:Hij woont in elke bekeerde ziel naar mijn weten, hoe of wat hij met je doet, ligt ook aan je zelf denk ik. De Geest werkt meer in de dominee (doet andere dingen, werkt andere dingen) dan bijvoorbeeld mij een evangelische voorganger

:?: :?: :?: :?: :?:

Leg uit!!!

Ja, inderdaad... Als toevoeging zou ik willen geven dat God in iedereen andere speciale gaven legt. Hiermee zeg ik niet dat iedereen speciale gaven hebben MOET, maar God geeft, getuige Paulus, niet iedereen dezelfde gaven. De ene predikant of voorganger is dus ook de andere niet... De vruchten van de Geest (liefde, goedheid enz, ben even tekstgedeelte kwijt, wie helpt me :? ) bezit iedere ware gelovige. Liever zou ik spreken over de VRUCHT van de Geest. Wie de Geest ontvangt heeft die eigenschappen...
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 feb 2005 19:35

ok, ik begrijp het wel, maar ben het niet eens met JMvVliet. In de traditionele kerken (ik denk dat je dat bedoelt met 'wij') heb ik namelijk nog nooit tongentaal gehoord en in de internationale kerk waar ik regelmatig kom ook niet.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 03 feb 2005 19:52

Lalage schreef:ok, ik begrijp het wel, maar ben het niet eens met JMvVliet. In de traditionele kerken (ik denk dat je dat bedoelt met 'wij') heb ik namelijk nog nooit tongentaal gehoord en in de internationale kerk waar ik regelmatig kom ook niet.
Ik zei het verkeerd. Met 'wij' bedoel ik idd de reformatorische kerken.

De post waar ik op reageerde was die van Raido. De zinsnede waarop ik reageerde was:
Raido schreef:Valt me trouwens wel op dat tongentaal zo in is, terwijl er veel meer gaven van de Geest zijn.
Ik bedoelde te zeggen: de gave van tongentaal wordt vaak te hoog (of iig hoger) gewaardeerd ten opzichte van de andere speciale gaven, waar 1 Korinthe 14 tegen waarschuwd, maar 'wij' geven er te WEINIG (en dus niet te VEEL) aandacht aan, waar het in pinktsterkringen te grote aandacht krijgt (in mijn ogen)...
It's nice to be important,

but it's more important to be nice.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 23:45

Volgens mij is datgene wat men tegenwoordig tongentaal noemt helemaal niet een gave van de Heilige Geest. Het is een poging anderen dat te doen geloven. De keren dat ik het ervaren heb was het niet meer dan een chaotische spraakorgie.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 00:08

jas schreef:Volgens mij is datgene wat men tegenwoordig tongentaal noemt helemaal niet een gave van de Heilige Geest. Het is een poging anderen dat te doen geloven. De keren dat ik het ervaren heb was het niet meer dan een chaotische spraakorgie.

"Zij zijn vol zoete wijns.." 8)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 00:42

Aragorn schreef:
jas schreef:Volgens mij is datgene wat men tegenwoordig tongentaal noemt helemaal niet een gave van de Heilige Geest. Het is een poging anderen dat te doen geloven. De keren dat ik het ervaren heb was het niet meer dan een chaotische spraakorgie.

"Zij zijn vol zoete wijns.." 8)

Ik zou bijna hopen dat dat het was. Maar zo niet, wat is het dan?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 01:13

Hm, eigenlijk probeerde ik meer met een knipoog te suggereren dat jouw reactie te vergelijken is met het publiek van de discipelen met pinksteren. Of die vergelijking terecht is weet ik natuurlijk ook niet.. :)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 04 feb 2005 06:55

Maar zoekt eerst het Koninkrijk G-ds en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. (Matth.6:33)
En je zult Mij zoeken en vinden, wanneer je naar Mij zult vragen met je hele hart (Jer.29:13)
Hiertoe moet je wel wederomgeboren zijn:
Jesjoea antwoordde en zei tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk G-ds niet zien. ... Jesjoea antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan. Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest. (Joh.3:3,5,6)
Wanneer onze geest door wedergeboorte weer levend is en ook G-ds Geest bij ons gaat verblijven, ontstaat de volgende situatie:
Want jullie hebben niet ontvangen de Geest der dienstbaarheid wederom tot vrees; maar jullie hebben ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader! Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen G-ds zijn. (Rom.8:15,16)
En indien jullie kinderen bent, zo heeft G-d den Geest van Zijn Zoon uitgezonden in jullie harten, Die roept: Abba, Vader! (Gal.4:6)
Dan is je de liefde in je gelegd en je gevoel van geborgenheid.
Heb je de Geest G-ds niet?
Indien dan u, die boos bent, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan degenen, die Hem bidden? (Luk.11:13)
Sam

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 feb 2005 09:42

Net zoals dat was in de eerste christengemeentjes..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 04 feb 2005 10:04

Raido schreef:
Net zoals dat was in de eerste christengemeentjes..

Ik zie geloof ik nergens in de Bijbel dat de tongentaal op de Pinksterdag een chaotisch gebrabbel was. We weten gewoon niet wat we ons daarbij voor moeten stellen. En bij dit gebrek aan kennis hebben velen die in tongentaal wensen te spreken maar besloten het te interpreteren als een radicale afwijking van taalpurisme :mrgreen:
Mensen die in tongentaal wensen te spreken, doen dat tegenwoordig geloof ik alleem maar om de eigen ervaring. En waar Gods eer niet bedoeld wordt, zal Zijn Geest echt niet zomaar geven wat wij willen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 feb 2005 10:20

Ik zei, in de eerste christengemeenten, dus heb ik de Pinkserdag niet genoemd :) Dat was geen gebrabbel of whatever maar een andere taal die ze spraken, en het waren geen mensen van hun eigen volk die het verstond. Iedereen hoorde het in hun eigen taal :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 10:23

Aragorn schreef:Hm, eigenlijk probeerde ik meer met een knipoog te suggereren dat jouw reactie te vergelijken is met het publiek van de discipelen met pinksteren. Of die vergelijking terecht is weet ik natuurlijk ook niet.. :)

Maar die luisterden waarschijnlijk niet echt naar wat gezegd werd. Dat heb ik wel gedaan. Trouwens, het was slechts een gedeelte van het publiek die die opmerking over dronkenschap maakten hoor. Niet allen dachten er zo over. Het publiek was dus, om het zo maar eens te zeggen, verdeeld.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Heilige Geest ontvangen

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2005 13:59

Lalage schreef:In Handelingen lees je dat mensen de Heilige Geest ontvangen en dan in tongen gaan praten. Waarom gebeurt dat in de meeste Nederlandse kerken niet? Hoe kan je merken dat je de Heilige Geest hebt ontvangen?

We vinden tongentaal eng en staan er in de traditionele kerken niet voor open.... dan is het ook niet zo raar dat het niet gebeurd. Overigens wil dat niet zeggen dat de HG niet in ons woont :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 04 feb 2005 18:24

kom je dan wel op de juiste plaatsen ? Ik heb hele andere ervaringen hiermee !
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

brammetje
Mineur
Mineur

Re: Heilige Geest ontvangen

Berichtdoor brammetje » 04 feb 2005 18:25

Marnix schreef:
Lalage schreef:In Handelingen lees je dat mensen de Heilige Geest ontvangen en dan in tongen gaan praten. Waarom gebeurt dat in de meeste Nederlandse kerken niet? Hoe kan je merken dat je de Heilige Geest hebt ontvangen?

We vinden tongentaal eng en staan er in de traditionele kerken niet voor open.... dan is het ook niet zo raar dat het niet gebeurd. Overigens wil dat niet zeggen dat de HG niet in ons woont :)

Wat je niet verlangt krijg je ook niet !

:D
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Terug naar “Archief”