Ellendekennis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 00:55

M@rije schreef:En toen d8 ik: eigenlijk heeft Hijwel gewoon gelijk. De rest is bijzaak! En daar ben ik blij mee. En dat wou ik even kwijt op dit tijdstip...(normaal lig ik al een uur te ronken :lol: )

bedankt M@rije! (niet omdat ik zogenaamd gelijk heb).
Ik wou echt dat iedereen die nog twijvelt aan God.. ophoudt met twijvelen en vertrouwt dat zijn leven in Zijn handen ligt!

slaap lekker (ik ben ook niet echt helder meer ;))
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 00:58

hijwel schreef:
jas schreef:
hijwel schreef:
Pivo schreef:Hierdoor ben ik gaan twijfelen. Nu heb ik ook het idee dat God weer veel verder weg is en ook doe ik zonden die ik niet meer wil doen. Is God wel echt met me bezig geweest of heb ik het mezelf maar voorgehouden? moeilijk allemaal. Hoe zien jullie dit?

jij wil die zonde niet doen... van nature (is jou altijd geleerd) zijn we geneigt om te zonden.. als God ons verandeert van binnen willen we Gods dingen doen!

Heb je dan ook nooit ingeleefd dat jij de zondeval veroorzaakt hebt? Dat jij Adam was?

zeker! Ik ben adam. Als ik adam lees lees ik "hijwel". Ik ben van God vandaan gelopen, ik ben gaan geloven in de leugens van de duivel!

Nou, dan ken je toch ook je ellende?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 01:11

jas schreef:Nou, dan ken je toch ook je ellende?

Ik ken mijn ellende niet echt... Ik weet alleen dat ik wil leven met God en voor God! Ik hoef niet eerst mijn ellende goed te leren kennen voordat ik naar Jezus mag. wie/wat/hoe/waar ik ook ben.. ik ben welkom.

en mischien ken ik wel mijn ellende.. Het maakt mij niks uit wat voor regels/dogmas jij of je kerk heeft. de moorman lag binnen 2 uur in het water om gedoopt te worden omdat hij zijn leven had toevertrouwt aan God. (ach ja hij had vast wel een catechesatie les gehad op de wagen over hoe groot je zonde en ellende zijn :cry: )

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 04 feb 2005 01:19

Mijn opa zei wel eens: "Een wedergeboren mens zal weten uit hoe grote nood en dood hij/zij verlost is."

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 01:25

Mapleleaf schreef:Wat ik maar wilde aangeven is dat 'ellendekennis' helemaal niet is een wroeten in je zelf om maar zo zondig mogelijk over je zelf te denken en zo geschikt te worden voor Christus, maar een groeien in je geestelijke kennis aangaande zowel je zelf als God en Christus. Dat de Heere Zijn waarheden uit Zijn woord aan je hart toepast door de werking van Zijn Geest. Want een wedegeboren zondaar zal staan naar kennis in de genade. (Kinderen, Jongelingen en Vaders in de genade.)

Ik denk dat je daar zeker in moet groeien. Ik denk alleen dat je niet je ellende leer kennen buiten Christus om! Hij wijst onze zonde aan in ons leven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 01:26

Mapleleaf schreef:Mijn opa zei wel eens: "Een wedergeboren mens zal weten uit hoe grote nood en dood hij/zij verlost is."

haha naar opa's moet je altijd luisteren ;)

en ja ik denk dat je er vanzelf achter komt dat je uit de gruwelijke klauwen van de duivel verlost bent!

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 04 feb 2005 02:03

hijwel schreef:
Mapleleaf schreef:Mijn opa zei wel eens: "Een wedergeboren mens zal weten uit hoe grote nood en dood hij/zij verlost is."

haha naar opa's moet je altijd luisteren ;)

en ja ik denk dat je er vanzelf achter komt dat je uit de gruwelijke klauwen van de duivel verlost bent!

Het leven van m'n opa kon je nakijken. En er vanzelf achter komen gebeuurt denk ik niet. Maar dat zal jij ook wel niet zo bedoeld hebben.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 10:18

hijwel schreef:

Ik ken mijn ellende niet echt... Ik weet alleen dat ik wil leven met God en voor God! Ik hoef niet eerst mijn ellende goed te leren kennen voordat ik naar Jezus mag. wie/wat/hoe/waar ik ook ben.. ik ben welkom.

en mischien ken ik wel mijn ellende.. Het maakt mij niks uit wat voor regels/dogmas jij of je kerk heeft. de moorman lag binnen 2 uur in het water om gedoopt te worden omdat hij zijn leven had toevertrouwt aan God. (ach ja hij had vast wel een catechesatie les gehad op de wagen over hoe groot je zonde en ellende zijn :cry: )

Jer. 3:13; "Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden" Ik heb nooit gezegd dat de ellendekennis een voorwaarde is om tot Christus te gaan. Ik zeg dat de ellende pas goed gekend wordt als men reeds wedergeboren is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 11:28

jas schreef:
hijwel schreef:

Jer. 3:13; "Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden" Ik heb nooit gezegd dat de ellendekennis een voorwaarde is om tot Christus te gaan. Ik zeg dat de ellende pas goed gekend wordt als men reeds wedergeboren is.

ja haha dan zijn we het toch eens? ik zeg ook dat je alleen je zonde leert kennen door Jezus.

dus je staat niet achter deze leer?
- eerst moet je je zonde en ellende leren kennen
- dan moet je naar jezus gaan
- dan wordt je verlost van je zonde en ellende
- en dan mag je uit dankbaarheid leven.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 11:30

hijwel schreef:

Arme leer waarbij je zelf naar Jezus moet gaan!
Hij komt naar ons toe, en ondanks dat wij niet willen, verbreekt Hij ons harde hart, en maakt daar plaats voor Hem.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 11:37

PeterD schreef:
hijwel schreef:

Arme leer waarbij je zelf naar Jezus moet gaan!
Hij komt naar ons toe, en ondanks dat wij niet willen, verbreekt Hij ons harde hart, en maakt daar plaats voor Hem.

We kunnen elk moment van de dag Jezus vinden in de bijbel. We kunnen elk moment van de dag Jezus aanroepen in gebed. En heel de bijbel staat vol met oproepen om dat te doen!

en als jij niet wil bidden of niet wil lezen. Als je Jezus echt niet wil ontmoeten ligt dat aan jou niet aan Jezus. jacobus zegt: Nader tot God, dan zal hij tot u naderen. Heel de bijbel staat vol van mensen die Jezus opzochten omdat ze van Hem hoorden!

achteraf mag je terug kijken! Het is Gods liefde die mijn getrokken heeft uit mijn oude donkere bestaan naar het leven!

btw: Jezus is al gekomen naar onze zwarte zieke wereld
Laatst gewijzigd door hijwel op 04 feb 2005 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 04 feb 2005 11:37

En daar voel je je nooit rot over?
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 11:38

M@rije schreef:En daar voel je je nooit rot over?

is die vraag voor mij bedoelt? (waarover?)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 04 feb 2005 11:39

oh sorry , beetje late reactie van mij Hijwel .Ik bedoelde : je zei dat je net als Adam was en luisterde naar de duivel. En of je je daar nooit rot over voelt?
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 11:52

M@rije schreef:oh sorry , beetje late reactie van mij Hijwel .Ik bedoelde : je zei dat je net als Adam was en luisterde naar de duivel. En of je je daar nooit rot over voelt?

ja ik voel me dom! waarom heb ik die leugenaar de duivel gelooft. Waarom heb ik God mijn eigen Vader niet gelooft.

Al de ellende in de wereld is mijn schuld! Ik ben in brazillie geweest afgelopen zomer en heb daar bij de staatkinderen gezeten. Helemaal bedweld onder de lijm.
Ik besefte toen dat de wereld zo mooi was geweest, maar dat wij mensen er een rotzooi van maken. We maken alles kapot, mensen de natuur. heel Gods schepping vernielen we. We hebben God die goed voor ons zorgde uitgemaakt voor leugenaar. Ik heb gezegd: wegwezen God ik kan wel voor mij zelf zorgen.

Toen ik midden in rio stond tussen de straatkinderen.. Liet een meisje vol trots een beeldje zien (het christusbeeld). Ze deed haar handen samen, en deed een kort gebed! Wonderlijk ze had door dat Jezus hier op aarde is gekomen om ons uit de ellende te halen. Ze had niks maar toch alles!
En ik heb zoveel hier in nederland.. en ben ook nog eens rijk in de hemel. Maar ik voel me soms slap en heb niet de kracht om helemaal voor God te leven. Maar ik ga nooit lang nadenken over mijn ellendige toestand, ik weet dat Jezus het wil veranderen. En dat gebeurt ook!

Terug naar “Archief”