waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Re: waarom?

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2005 12:59

jostitosti schreef:Waarom mag je van de kerk geen f u c k zeggen?
Waarom mag je geen verdorie zeggen en wel donders als je er precies hetzelfde mee bedoeld?

Hm, bij mij in de kerk hebben ze nog nooit gezegd dat je dat niet mag zeggen.. er zullen in de kerk allicht mensen zijn die vinden dat het niet mag maar de kerk is een instituut zonder mening.

Sabra schreef:In sommige staten in de USA kun je een boete krijgen als je het f-woord zegt.

Ja, en ook als je orale seks hebt. In de VS zijn ze gek. :?

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 03 feb 2005 13:17

suus_ schreef:
jostitosti schreef:
suus_ schreef:
jostitosti schreef:misschien wil ik dat niet. Ik wil mijn worden zo juist kracht bij zetten. Zodat er niet overheen gelezen word.

je wilt dus zelf zo over komen??

ja, is dat een probleem?

geen probleem, maar het staat vaak zo onopgevoed

vanuit jou perspectief misschien......
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: waarom?

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 23:52

Sabra schreef:
jostitosti schreef:Waarom mag je van de kerk geen f u c k zeggen?

Het gaat er niet om dat je dit niet van de kerk zou mogen zeggen, het is meer een fatsoenskwestie.

In sommige staten in de USA kun je een boete krijgen als je het f-woord zegt.

Waarom mag je geen verdorie zeggen en wel donders als je er precies hetzelfde mee bedoeld?

Omdat ik denk dat verdorie een afgeleide is van de wens die je uistpreekt om verdoemd te worden. Daarom is men nogal terughoudend met dit woord. Persoonlijk zeg ik het wel. Ik zie de link wel, maar ik vind het vergezocht.

Ik heb nog liever dat mensen verdorie zeggen dan dat ze telkens de naam van Jezus misbruiken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 00:01

Het woord uit de openingspost is zo'n typisch overgewaaid woord uit goedkope amerikaanse b-films. Soms hoor je het 3 x in 1 zin. Lekker niveau heb je als je daar in mee gaat. En het is niet alleen een kwestie van fatsoen om die woorden te mijden, het gaat er ook om dat je als Christen eerbaar moet zijn. En dat geldt ook het taalgebruik.
Bovendien, als je het woord letterlijk vertaalt is het een puur goddeloos woord waar hoererij mee aangeduid wordt. Het is dus zedeloos.
Ik heb er eigenlijk geen woorden voor dat men het gebruik van dit soort woorden wil legitimeren en zich dan ook nog christen noemt. Wel, ik zal het dan wel weer zijn die de gebeten hond is, maar ik zeg gewoon ronduit dat degenen die er een behagen in hebben om dat soort vuil taalgebruik te spuien verre van christelijk zijn, verre van bekeerd, verre van wedergeboren zijn, Christus niet kennen noch liefhebben, en bij een onveranderlijk leven voor eeuwig verloren gaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 00:12

Nouzeg, kom op jas, even een beetje tolerant! 8) :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 00:44

Aragorn schreef:Nouzeg, kom op jas, even een beetje tolerant! 8) :mrgreen:

De wereld gaat aan tolerantie ten onder. Tolerantie is een uitvinding van de duivel zelf om zijn eigen vuiligheid ingang te doen vinden onder de mensen. Als hij daarmee klaar is, zal ook de tolerantie ophouden. Wee dan de mensen, die dan nog buiten Christus zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 01:26

Hehe, ik wist dat ik op je aankon jas. :D

Overigens heb ik eerder de indruk dat de wereld aan intolerantie ten onder gaat, maar ach.. we zijn alweer bezig om refowep aan offtopic ten onder te laten gaan.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 04 feb 2005 09:29

jas schreef:Wel, ik zal het dan wel weer zijn die de gebeten hond is, maar ik zeg gewoon ronduit dat degenen die er een behagen in hebben om dat soort vuil taalgebruik te spuien verre van christelijk zijn, verre van bekeerd, verre van wedergeboren zijn, Christus niet kennen noch liefhebben, en bij een onveranderlijk leven voor eeuwig verloren gaan.

Waar baseer je dat dan op?

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 04 feb 2005 09:43

jostitosti schreef:misschien wil ik dat niet. Ik wil mijn worden zo juist kracht bij zetten. Zodat er niet overheen gelezen word.

Daarmee geef je dus aan dat je niet met normale woorden iemand kunt overtuigen van je gelijk. Nee, er moeten krachttermen bij, anders kom ik niet duidelijk over. Eigenlijk is dit heel zielig... :roll:

Nog even heel muggenzifterig: verder vraag ik me af of een post wel eerder gelezen zal worden als je er een krachtterm in zet. Ik zie jouw posts er in ieder geval niet eerder door. We hebben hier te maken met duizenden posts per dag, en mijn ogen zijn nog niet zo getraind dat ze jouw krachttermen er moeiteloos tussenuit pikken :|

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 04 feb 2005 09:55

vind je het zelf erg vervelend dat je dat woord gebruikt?? omdat je op zoek bent naar het waarom. zou je wel anders willen :|

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 04 feb 2005 09:58

ik heb het vaak genoeg mee gemaakt dat mensen over bepaalde dingen heen lezen. Het is ook een uiting van mijn gevoel. Ik kan me soms gewoon kwaad maken over het feit dat God soms als Sinterklaas wordt gebruikt. Je leeft in genade, alles wat je nu nog van God krijgt is extra dus loop niet God de schuld te geven als het eens niet goed gaat.....dat is wat ik er mee bedoelde....

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 04 feb 2005 10:12

jostitosti schreef:ik heb het vaak genoeg mee gemaakt dat mensen over bepaalde dingen heen lezen. Het is ook een uiting van mijn gevoel. Ik kan me soms gewoon kwaad maken over het feit dat God soms als Sinterklaas wordt gebruikt. Je leeft in genade, alles wat je nu nog van God krijgt is extra dus loop niet God de schuld te geven als het eens niet goed gaat.....dat is wat ik er mee bedoelde....

dus uit liefde voor God zou jij deze woorden achter wege willen laten :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 feb 2005 10:34

jostitosti schreef:ik heb het vaak genoeg mee gemaakt dat mensen over bepaalde dingen heen lezen. Het is ook een uiting van mijn gevoel. Ik kan me soms gewoon kwaad maken over het feit dat God soms als Sinterklaas wordt gebruikt. Je leeft in genade, alles wat je nu nog van God krijgt is extra dus loop niet God de schuld te geven als het eens niet goed gaat.....dat is wat ik er mee bedoelde....
In hoeverre ben je christelijk? volgens mij maak je je helemaal niet druk over God of whatever en ben je gewoon bezig om even lekker te provoceren (dit geconcludeerd uit het gebruik van je onderschrift...)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 04 feb 2005 11:02

misschien kom ik provocerend over voor jullie maar dit is wie ik ben. Jezus was ook geen lievertje. Die smeet ook de marktkraampjes in de tempel door het raam. Ik denk dat dat ook best wel provocerend geweest moet zijn in die tijd. Ik stel een paar kritische vragen en ik ben gelijk provocerend...... je wilt hier toch discussies? Dan moet je iemand met een andere mening niet gelijk afschrijven als provocerend of lomp. Waarom ga je niet het dialoog aan met een open mind? Hoe komt het toch dat mensen hun woordje gelijk al weer klaar hebben? Waarom gelijk zo veroordelend? Is een mening van iemand die zijn geloof op een andere manier beleefd ineens niet meer waardevol als ie op jou provocerend overkomt?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 13:02

jostitosti schreef:misschien kom ik provocerend over voor jullie maar dit is wie ik ben. Jezus was ook geen lievertje. Die smeet ook de marktkraampjes in de tempel door het raam. Ik denk dat dat ook best wel provocerend geweest moet zijn in die tijd. Ik stel een paar kritische vragen en ik ben gelijk provocerend...... je wilt hier toch discussies? Dan moet je iemand met een andere mening niet gelijk afschrijven als provocerend of lomp. Waarom ga je niet het dialoog aan met een open mind? Hoe komt het toch dat mensen hun woordje gelijk al weer klaar hebben? Waarom gelijk zo veroordelend? Is een mening van iemand die zijn geloof op een andere manier beleefd ineens niet meer waardevol als ie op jou provocerend overkomt?

Je vorige postings gelezen hebbend, kom ik tot de conclusie dat het gebruik van grove woorden bij jou een doel op zich is, je vindt het gewoon leuk om grof te doen. Wel, daar is niets van de Geest bij.

Terug naar “Archief”