@mic schreef:jas schreef:@mic schreef:Wie waarlijk bekeerd is, zal dit spoedig merken. Er komt een zeldzame verandering in zijn doen en laten, zodat hij niets zal willen doen zoals hij dat tevoren deed. Hij wil niet zo spreken als hij tevoren sprak. Hij wil het gezelschap niet volgen dat hij tevoren volgde, niet de dartele manieren volgen die hij voorheen gewend was.
Elke voorwaarde die aan het geloof/ bekering gesteld wordt is er één te veel! Maar doen doen we zo graag als mensen hè? voorwaarden stellen, want dun kun je tenminste je oordeel vormen over anderen.
Jezus stelde maar één voorwaarde "Geloof in mij en je hebt het eeuwige leven". Maar ja beetje lastig om daar anderen mee te oordelen. Maar je kent je eigen hart en je weet of je dat doet.
En ja, als het goed is gaat je levensstijl veranderen, en ga je in geloof groeien etc. Maar daar hangt je behoud niet vanaf! Het is echter wel nodig om je leven te ontplooien en te gaan leven zoals God je bedoeld had, in relatie met Hem.
Wat in dit stukje gesteld was, was niet een voorwaarde voor de bekering, maar een gevolg ervan. We worden niet bekeerd op grond van een andere levenswijze, maar we zullen een andere levenswijze gaan volgen na onze bekering.
Heb je helemaal gelijk in, alleen in ken ontzettend veel mensen die dat soort dingen vervolgens wel als voorwaarde gaan lezen, dus daar wilde ik ff tegen waarschuwen.
(want dan krijg je van die argumentaties als : "mijn opa gooide zijn radio weg toen hij tot bekering kwam, dus bij hem was het echt. Dus ik ben niet echt bekeerd zolang ik niet de behoefte voel om met alle media te breken")
Ja dat klopt. Dan beland je in een vorm van wetticisme.