Moderator: Moderafo's
En als je alles doorleest heeft hij twijfels bij de meeste kerken of ze geen dwaalleer verkondigen.Jas schreef:Er worden mensen geroepen in onze tijd. Ook zelfs om een dwaalleer te verkondigen. Dat is zelfs Bijbels.
Marije schreef:OK dank je , t is duidelijk. Maar ik weet niet of je op je eigen gevoel kan afgaan in deze dingen hor. Kdenk dat we het bij de Bijbel moeten houden
Dus wat ik schreef is niet zozeer mijn gevoel, maar wat ik ervaar, luisterend naar een preek, en word ik in mijn hart aangesproken, gebaseerd op het Evangelie...
M@rije schreef:Maar dan is het nog JOUW waarheid, en die is ook maar afgeleid van een mening van een mens. Ik bedoel: niemand heeft het in die zin bij het rechte eind. Een mens doet eigenlijk ook maar wat...echt begrijpen zullen we t denk ik nooit allemaal. Later in de hemel wordt het allemaal vast wel duidelijk! Dat is toch t belangrijkste? Ik hoef niet alles te weten hor. Sommige dingen laat ik gewoon aan God over, en dan legt Hij het me later wel uit...
Collateral schreef:M@rije schreef:Maar dan is het nog JOUW waarheid, en die is ook maar afgeleid van een mening van een mens. Ik bedoel: niemand heeft het in die zin bij het rechte eind. Een mens doet eigenlijk ook maar wat...echt begrijpen zullen we t denk ik nooit allemaal. Later in de hemel wordt het allemaal vast wel duidelijk! Dat is toch t belangrijkste? Ik hoef niet alles te weten hor. Sommige dingen laat ik gewoon aan God over, en dan legt Hij het me later wel uit...
Mee eensch.
M@rije schreef:Dus wat ik schreef is niet zozeer mijn gevoel, maar wat ik ervaar, luisterend naar een preek, en word ik in mijn hart aangesproken, gebaseerd op het Evangelie...
Maar dan is het nog JOUW waarheid, en die is ook maar afgeleid van een mening van een mens. Ik bedoel: niemand heeft het in die zin bij het rechte eind. Een mens doet eigenlijk ook maar wat...echt begrijpen zullen we t denk ik nooit allemaal. Later in de hemel wordt het allemaal vast wel duidelijk! Dat is toch t belangrijkste? Ik hoef niet alles te weten hor. Sommige dingen laat ik gewoon aan God over, en dan legt Hij het me later wel uit...
jas schreef:Er hoeft bij mij maar een klein onwaarheidje in een preek te zitten, een kleine kromming in de rechtlijnigheid van de gereformeerde theologie en de hele preek is voor mij naar de knoppen, en i.p.v. dat ik er door gevoed of getroost wordt, wordt het een bron van ergernis en zou ik liefst nog tijdens die preek naar die dominee willen toestormen om te vragen hoe hij dat nou kan zeggen.
Aragorn schreef:jas schreef:Er hoeft bij mij maar een klein onwaarheidje in een preek te zitten, een kleine kromming in de rechtlijnigheid van de gereformeerde theologie en de hele preek is voor mij naar de knoppen, en i.p.v. dat ik er door gevoed of getroost wordt, wordt het een bron van ergernis en zou ik liefst nog tijdens die preek naar die dominee willen toestormen om te vragen hoe hij dat nou kan zeggen.
Hm, lijkt me geen comfortabele positie.. als je zou kunnen kiezen, zou je dan liever zo willen zijn zoals je bent of zou je eerder een laisser-faire houding preferen waardoor je toch nog het goede in de preek ziet?
Aragorn schreef:Ik denk dat dit wel een beetje een gevaar is als je dingen tot op het bot wil uitpluizen en 1 strikte vorm van theologie aanhangt zonder te erkennen dat anderen op sommige punten misschien ook gelijk kunnen hebben.
jas schreef:Er hoeft bij mij maar een klein onwaarheidje in een preek te zitten, een kleine kromming in de rechtlijnigheid van de gereformeerde theologie en de hele preek is voor mij naar de knoppen, en i.p.v. dat ik er door gevoed of getroost wordt, wordt het een bron van ergernis en zou ik liefst nog tijdens die preek naar die dominee willen toestormen om te vragen hoe hij dat nou kan zeggen. Ik moet dus gewoon thuisblijven. Maar ik wil niemand zijn troost ontnemen of ontzeggen. Alleen, wees op je hoede m.b.t. wat je verteld wordt. Neem niet alles klakkeloos aan wat over je hoofd uitgestort wordt want het is echt zo, er zit veel te veel van de mens bij wat wel aardig overkomt, maar voluit onbijbels is.
Het gaat mij nu even niet om jas maar om de reactie, ook als Aragorn dit gepost had zou ik dit zeggen.Ja dat heb je goed omschreven. En eigenlijk zeg ik ook niets anders. Ik roep mensen nl. niet op om thuis te blijven. Ik heb geschreven dat het voor mij de beste weg is, want ik ervaar die dingen die Riska schrijft niet onder een preek. Er hoeft bij mij maar een klein onwaarheidje in een preek te zitten, een kleine kromming in de rechtlijnigheid van de gereformeerde theologie en de hele preek is voor mij naar de knoppen, en i.p.v. dat ik er door gevoed of getroost wordt, wordt het een bron van ergernis en zou ik liefst nog tijdens die preek naar die dominee willen toestormen om te vragen hoe hij dat nou kan zeggen. Ik moet dus gewoon thuisblijven. Maar ik wil niemand zijn troost ontnemen of ontzeggen. Alleen, wees op je hoede m.b.t. wat je verteld wordt. Neem niet alles klakkeloos aan wat over je hoofd uitgestort wordt want het is echt zo, er zit veel te veel van de mens bij wat wel aardig overkomt, maar voluit onbijbels is.
caprice schreef:jas schreef:Er hoeft bij mij maar een klein onwaarheidje in een preek te zitten, een kleine kromming in de rechtlijnigheid van de gereformeerde theologie en de hele preek is voor mij naar de knoppen, en i.p.v. dat ik er door gevoed of getroost wordt, wordt het een bron van ergernis en zou ik liefst nog tijdens die preek naar die dominee willen toestormen om te vragen hoe hij dat nou kan zeggen. Ik moet dus gewoon thuisblijven. Maar ik wil niemand zijn troost ontnemen of ontzeggen. Alleen, wees op je hoede m.b.t. wat je verteld wordt. Neem niet alles klakkeloos aan wat over je hoofd uitgestort wordt want het is echt zo, er zit veel te veel van de mens bij wat wel aardig overkomt, maar voluit onbijbels is.
Is dat de reden van het thuisblijven? Gelukkig hoef ik daar geen last van te hebben.
Als er een kleine onwaarheid is, een verkeerde uitspraak ofzo, dan luister ik daar wel overheen. Over vermeende grote onwaarheden moet je daar eerst maar eens met andere mensen over praten.
Je moet maar net zo doen als de kippen: het goede er tussenuit pikken.
Met kerst werd er bij ons een preek gelezen waarin de uitverkiezing zeer sterk naar voren kwam. Een aantal mensen sprak er schande van, maar ik heb toch goed mogen luisteren. Omdat de uitverkiezing zo scherp gepredikt werd? Nee, want die zag ik als troostleer voor Gods Kerk. Daarmee wil ik niet zeggen dat er altijd zo gepreekt moet worden, want dan wordt de uitverkiezing een steen des aanstoots.
Raido schreef:In mijn ogen vraag je dus van een dominee om te preken zoals jou hart dat wil, zoals jij denk als de waarheid is of geintrepeteerd moet worden, dit is ook de reden van de vele kerkscheuringen, we baseren ons allemaal op de Bijbel, maar wel op onze manier, en die is nog al eens anders.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten