De mokkende thuismopperaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 feb 2005 10:30

@mic schreef:
Ik bedoelde dat je met hun daarover niet moet discussiëren omdat dat niet nodig is, het staat voor hen vast dat die dingen zonde zijn. Zoals bijv. 40 jaar geleden elke refo er over dacht en die discussie dus in het geheel niet nodig was.
Kijk dan snap ik nou niet hè.. als je nou ergens heilig van overtuigd bent (en iemand in jouw opinie msischien wel verloren gaat als hij niet van mening veranderd) moet je toch juist gebrand zijn om er wel over te praten? :roll:

maar dit is misschien beetje OT :P

Je begrijpt me verkeerd. Ze mijden die discussie niet, het is alleen niet nodig. Men is het er over eens, er is geen verschil van mening. Hoe moet ik het verder nog uitleggen? Ik bedoel, ze hoeven er met elkaar niet over te discussiëren, maar ik zeg niet dat ze dat met anderen niet doen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 feb 2005 10:30

Zeg Jas,

Kun je eens vertellen hoe een doorsnee thuislees-dienst er op zondag uitziet? Lees je dan ook de wet, zing je wat samen en collecteer je? Bid je na afloop om de zegen? En dat alles smorgen en smiddags?
Kortom : Hoe geef je invulling aan zo'n dienst?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 feb 2005 10:31

jas schreef:
@mic schreef:
Ik bedoelde dat je met hun daarover niet moet discussiëren omdat dat niet nodig is, het staat voor hen vast dat die dingen zonde zijn. Zoals bijv. 40 jaar geleden elke refo er over dacht en die discussie dus in het geheel niet nodig was.
Kijk dan snap ik nou niet hè.. als je nou ergens heilig van overtuigd bent (en iemand in jouw opinie msischien wel verloren gaat als hij niet van mening veranderd) moet je toch juist gebrand zijn om er wel over te praten? :roll:

maar dit is misschien beetje OT :P

Je begrijpt me verkeerd. Ze mijden die discussie niet, het is alleen niet nodig. Men is het er over eens, er is geen verschil van mening. Hoe moet ik het verder nog uitleggen? Ik bedoel, ze hoeven er met elkaar niet over te discussiëren, maar ik zeg niet dat ze dat met anderen niet doen.
Oké sorry leesfoutje :P. Excuses.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: De mokkende thuismopperaar

Berichtdoor lindita » 02 feb 2005 14:56

Black Tiger schreef:verder zijn er ook nog die het inderdaad met God oneens zijn, die het er erg moeilijk me hebben, en vergeet niet dat als je thuislezer ben, dat je dan ongedoopt bent, en dus ook weer niet zomaar de kerk instapt, en dat als je dit doet, dat je een heel groot deel van je sociale netwerk in een keer kweit ben. oftewel ze laten je dan gewoon vallen

Aha. Ze zijn het niet eens met de bestaande gemeentes, maar feitelijk vormen zij OOK een gemeente, want als je je ergens anders laat dopen, wordt je eruit gegooid.

Dus hoezo zijn dit de zuiverste groepen, Jas? Qua leer misschien, maar als de praktijk dan zo is...
the most important things in life are not things

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 16:00

M@rije schreef:
OK...jammer wel dat je geen kritiek kunt hebben. Wij moeten dat allemaal wel van jou aanhoren. Maar goed, tis je eigen recht.

Nee, je mag zoveel kritiek spuien als je wilt, maar niet met dat soort opmerkingen alsof ik mij hier als God profileer. Ik vind dat godslasterlijk, voor de rest maakt het me niet uit wat je van me vindt

Als jij zegt dat thuislezers het dichtste bij de waarheid zijn en het dichtst bij God leven, is mijn vraag aan jou: hoe weet jij dat? Dat weet toch alleen God? En daar bedoelde ik niet mee dat je je als God profileert, maar wel dat je dingen zegt die volgens mij alleen Hij weten kan.
Engaged @ 07-01-2005

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 feb 2005 00:16

M@rije schreef:
M@rije schreef:
OK...jammer wel dat je geen kritiek kunt hebben. Wij moeten dat allemaal wel van jou aanhoren. Maar goed, tis je eigen recht.

Nee, je mag zoveel kritiek spuien als je wilt, maar niet met dat soort opmerkingen alsof ik mij hier als God profileer. Ik vind dat godslasterlijk, voor de rest maakt het me niet uit wat je van me vindt

Als jij zegt dat thuislezers het dichtste bij de waarheid zijn en het dichtst bij God leven, is mijn vraag aan jou: hoe weet jij dat? Dat weet toch alleen God? En daar bedoelde ik niet mee dat je je als God profileert, maar wel dat je dingen zegt die volgens mij alleen Hij weten kan.
Wel meestal ga je er vanuit dat jouw mening het dichts bij de waarheid zit, om de simpele reden dat je anders die mening niet aan zou hangen. Zolang je er maar nuchter van uitgaat dat de mogelijkheid bestaat dat je ook niet gelijk kan hebben.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 00:48

M@rije schreef:
M@rije schreef:

Wij kunnen in elk geval weten dat wat in de Bijbel staat waar is. Dan weten we ook dat een heleboel dingen die in de kerken geleerd worden, dus niet waar zijn. De Bijbel is mijn enige criterium. Daarnaast lees ik natuurlijk oudvaders, maar ook die toets ik aan de Schrift. Ik begrijp overigens nu wel je kritiek, maar die komt denk ik voort uit het feit dat je me niet helemaal goed begrijpt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: De mokkende thuismopperaar

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 00:52

lindita schreef:
Black Tiger schreef:verder zijn er ook nog die het inderdaad met God oneens zijn, die het er erg moeilijk me hebben, en vergeet niet dat als je thuislezer ben, dat je dan ongedoopt bent, en dus ook weer niet zomaar de kerk instapt, en dat als je dit doet, dat je een heel groot deel van je sociale netwerk in een keer kweit ben. oftewel ze laten je dan gewoon vallen

Aha. Ze zijn het niet eens met de bestaande gemeentes, maar feitelijk vormen zij OOK een gemeente, want als je je ergens anders laat dopen, wordt je eruit gegooid.

Dus hoezo zijn dit de zuiverste groepen, Jas? Qua leer misschien, maar als de praktijk dan zo is...

Wel, ik moet zeggen dat ik wat Black Tiger schrijft totaal niet herken. Er is volgens mij niet echt een netwerk, men is toch meer individueel of per gezin bezig. Het is niet echt een groep thuislezers die weer een soort van verkapte kerk vormen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 01:01

Maja de Bij schreef:Zeg Jas,

Kun je eens vertellen hoe een doorsnee thuislees-dienst er op zondag uitziet? Lees je dan ook de wet, zing je wat samen en collecteer je? Bid je na afloop om de zegen? En dat alles smorgen en smiddags?
Kortom : Hoe geef je invulling aan zo'n dienst?

Voor alle duidelijkheid, ik ben alleen. Mijn vrouw gaat naar de kerk (pkn) Er is geen sprake van kerkje spelen. Ik kan niet voor anderen spreken maar ik denk dat er wel zijn die gebed en lezen combineren en wellicht ook nog wat zingen. Er wordt uiteraard niet gecollecteerd, wel wordt er geld overgemaakt aan goede doelen.
Natuurlijk bid ik wel, er is wat dat betreft geen verschil met een kerkdienst, ook lees ik een gedeelte uit de Bijbel waarop de te lezen preek betrekking heeft. 's morgens of 's middags lees ik een preek, waarbij ik zoveel mogelijk het kerkelijk jaar volg, 's avonds een catechismuspreek. Momenteel lees ik de catechismus van J. Bavinck. Ik behoor dus niet tot het type thuislezer dat beweert dat er na Van der Groe nooit meer een ware predikant geweest is. Ik beweer ook niet dat ze er nu niet meer zijn, alleen, ik zou niet weten waar en ik ben het zoeken en de voortdurende desillusie meer dan zat. God heeft mij eindelijk rust gegeven in de situatie waarin ik nu ben en ik berust daarin.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2005 01:18

jas schreef:Ik bedoelde dat je met hun daarover niet moet discussiëren omdat dat niet nodig is, het staat voor hen vast dat die dingen zonde zijn. Zoals bijv. 40 jaar geleden elke refo er over dacht en die discussie dus in het geheel niet nodig was.

Ah, ik snap het (denk ik :) ). Het is, met andere woorden, dus fijn om met die mensen te zijn omdat je dezelfde mening deelt over bepaalde uiterlijke zaken en je daardoor op de inhoud kunt concentreren?

Maar spreek je ook weleens met de kinderen van thuislezers? Hier op refoweb lopen vooral jongeren rond en ik kan me moeilijk voorstellen dat geen van de genoemde punten bij thuisleesjongeren actueel zijn. En ook in een willekeurige kerkenraad van de GGiN zijn genoemde zaken geen punt van discussie..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 01:58

Aragorn schreef:
jas schreef:Ik bedoelde dat je met hun daarover niet moet discussiëren omdat dat niet nodig is, het staat voor hen vast dat die dingen zonde zijn. Zoals bijv. 40 jaar geleden elke refo er over dacht en die discussie dus in het geheel niet nodig was.

Ah, ik snap het (denk ik :) ). Het is, met andere woorden, dus fijn om met die mensen te zijn omdat je dezelfde mening deelt over bepaalde uiterlijke zaken en je daardoor op de inhoud kunt concentreren?

Maar spreek je ook weleens met de kinderen van thuislezers? Hier op refoweb lopen vooral jongeren rond en ik kan me moeilijk voorstellen dat geen van de genoemde punten bij thuisleesjongeren actueel zijn. En ook in een willekeurige kerkenraad van de GGiN zijn genoemde zaken geen punt van discussie..

Jongeren van thuislezers zijn net zo moeilijk als alle andere jongeren. Dat weet ik natuurlijk heel goed, want ik ben ook een jongere. :D
Er wordt veel vermaand maar de wereld trekt aan alle kanten. Ik ga ook niet beweren dat het thuislezen de ideale situatie is, verre van dat. Ik wil ook duidelijk stellen, dat het mijn weg is om thuislezer te zijn, maar dat ik dat absoluut nooit aan anderen zou willen opdringen. Ik zou zeker tegen mensen met kinderen willen zeggen, denk niet 2x maar 20 x naar voor je zo'n besluit neemt. Ik kan het in de kerk niet vinden, maar dat is puur persoonlijk en om die beslissing te nemen moet je dat zelf voelen. Nooit doen omdat een ander dat zegt. Ik sta er zelf 100% achter, anders zou ik het niet doen. Ik kan met de leer van de huidige kerken niet overweg. Noch met links, noch met rechts. Ik hoop nog eens op een reformatie, maar ik vrees dat het ijdele hoop is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 feb 2005 10:43

Ik kan met de leer van de huidige kerken niet overweg. Noch met links, noch met rechts. Ik hoop nog eens op een reformatie, maar ik vrees dat het ijdele hoop is.
Jas, Jezus ging gewoon naar de tempel, ookal waren er ongelovige dominees, was de consistorie een bordeel. Hij ging naar de kerk, en probeerde die kerk te reinigen, we lezen nergens dat Hij op de sabbath thuis ging zitten mopperen op de kerk, nee Hij las hun de les, zelfs Anna en Simeon gingen naar de kerk! Waarom kom je niet bij ons in de kerk, onder het Woord van God, niet de kerk is verkeerd maar de mensen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 11:01

Raido schreef:
Ik kan met de leer van de huidige kerken niet overweg. Noch met links, noch met rechts. Ik hoop nog eens op een reformatie, maar ik vrees dat het ijdele hoop is.
Jas, Jezus ging gewoon naar de tempel, ookal waren er ongelovige dominees, was de consistorie een bordeel. Hij ging naar de kerk, en probeerde die kerk te reinigen, we lezen nergens dat Hij op de sabbath thuis ging zitten mopperen op de kerk, nee Hij las hun de les, zelfs Anna en Simeon gingen naar de kerk! Waarom kom je niet bij ons in de kerk, onder het Woord van God, niet de kerk is verkeerd maar de mensen..

Jezus ging niet onder het gehoor van vekeerde rabbi's zitten. Hij leerde Zelf in de synagoge. En de apostelen hebben dat later ook gedaan. Blijkbaar werd hun dus in sommige gevallen toestemming gegeven om daar te leren. In de kerken van nu is dat niet meer zo. Rechtzinnigen worden ge-excommuniceerd (v.d. Zwaag) en dat is het grote verschil met toen.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 12:55

Ja Jas, kgeloof dat ik t beter begin te snappen. Maar begrijpen doe ik het niet hoor...ik geloof dat een christen andere christenen (in de vorm van een gemeente) nodig heeft om zijn geloofsleven te verrijken. En ik geloof dat de Kerk een instelling van God is. Als we allemaal maar weglopen omdat we het er niet mee eens zijn , blijft er toch niks meer over van de chr. gemeenten in Nederland?
En daarbij denk ik dat geen een kerk de ware leer bezit, maar denken jullie dat dan wel van thuislezers?
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 13:34

M@rije schreef:Ja Jas, kgeloof dat ik t beter begin te snappen. Maar begrijpen doe ik het niet hoor...ik geloof dat een christen andere christenen (in de vorm van een gemeente) nodig heeft om zijn geloofsleven te verrijken. En ik geloof dat de Kerk een instelling van God is. Als we allemaal maar weglopen omdat we het er niet mee eens zijn , blijft er toch niks meer over van de chr. gemeenten in Nederland?
En daarbij denk ik dat geen een kerk de ware leer bezit, maar denken jullie dat dan wel van thuislezers?

In elk geval kan de thuislezer bepalen dat hij alleen zuivere preken leest. Hij zou dwaas zijn als hij dat niet deed, dan kan hij net zo goed naar de kerk gaan. Maar dat er geen één kerk de ware leer bezit, daar ben ik het direct mee eens. Daarom zit ik ook thuis. En ja, de kerk heeft ooit de ware leer gehad, maar heeft die verlaten.

Terug naar “Archief”