Recitativo schreef:OF je God nu het beste kunt loven door middel van psalmen (in welke berijming dan ook), gezangen, geestelijke liederen of praise, daar kom je toch niet uit, vrees ik, wel wil ik het volgende aanstippen.
Nu over de muzikale en tekstuele kwaliteit van veel praise-liederen. Muzikaal is het vaak bagger, dat heeft niets met beleving of geloof te maken, dat kun je gewoon meten aan objectieve maten als harmonieleer (o.a paralellen), contrapunct, melodisch verloop enz. Dat is jammer, vind ik. Wat betreft teksten, die zitten soms vol met clichés, weinigzeggende refreintjes enz. Vaak wordt dan gezegd, ze zingen zo lekker weg, idd simpele weinig om het lijf hebbende muziek, makkelijke oppervlakkige teksten veelal, het spreekt aan, je hoort het een keertje en je zingt het zo uit je hoofd mee.
Mijn vraag: het lekker wegzingen en die aansprekende simpele muziek, wie dienen we daar meer mee onszelf of God? Of moeten we wat meer moeite doen voor Zijn Naam die alle Eer moet ontvangen en ons maar wat inspannen om de psalmwoorden te begrijpen en wat minder aansprekende muziek te zingen?
interessant hoor.
je muziekale kritiek kan ik begrijpen vanuit de kerkmuziek. maar de kritiek op kerkmuziek is er net zo goed natuurlijk: die passen niet in de normale/ huidige accoordenschema's waar de opwekkingnummers wel in geschreven zijn. Probeer psalm 146 maar eens met een orgelzetting mee te spelen terwlij de piano/band de opwekkingsetting speelt. Dat klinkt voor geen meter.
de praisemuziek wordt de afgelopen jaren weer beter denk ik. Ik heb snds kort een piano en speel regelmatig mee met de opwekkingcd's. tjonge jonge, die muziek is niet voor de poes hoor! Het s anders dan de traditionele kerkmuziek, maar zou het daarom minder zijn?
als ik in de bijbel lees, zie ik David springen op de muziek en nog veel meer mensen. Die sprongen niet op de traditionele vertolking van psalm 146 denk ik.
praismuziek spreekt aan, ik heb het nu evne over opwekkingsliederen, omdat de tekst en muziek vaak door dezelfde persoon geschreven zijn en in ieder geval in dezelfde tijd. psalmen zijn eerst geschreve odor de dichter, daarna tig keer vertaald geweest geworden en ook nog verschillende keren is die vertaling op muziek gezet. We zingen dus zeker weten niet meer de psalmen zoals ze ooit gezongen zijn door de schrijvers.
God houdt van feestvieren. Hij heeft de israellieten drie feesten opgelegd om te vieren, verplicht dus: loofhuttenfeest, pinksterfeest/oogstfeest, paascha. en reken maar dat dat feesten waren hoor!!!!
ergens anders las ik over de oppervlakkigheid van de teksten. Ik denk dat het niet oppervalkkig is. Je kan een zin als : ben zo blij, Jezus redde mij, bijvorobeeld alleen zingen als je:
1. weet dat je zondig bent
2. weet dat je alleen bij Jezus kan zijn
3. dat je gered bent door zijn offer
4. dat je de Geest hebt zodat je steeds meer voor Hem kunt leven.
is dat oppervlakkig? Dacht het niet.
ik dnek dat de mensen die het oppervlakkig noemen niet door hebben hoe diep het geloof in hakt op een mensenleven. Dat je mag lezen en schrijven met God, dat Hij je de hele dag wilt helpen en dat je de hele dag door voor Hem mag leven.
Wie heeft bedacht dat je zo serieus en eerbiedig moet zijn als je het over God hebt? staat dat in de bijbel?