Ellendekennis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 03 feb 2005 12:08

Graag beaam ik dat we niet moeten stellen dat zondekennis aan de wedergeboorte vooraf moet gaan. Echter dan wil ik hier wel aan toevoegen dat de wedergeboorte is: het levendmaken vanuit God bezien. Voor ons meestal niet exact aan te wijzen in ons leven. Ik laat A Brakel spreken over de 6 verschillende manieren van wedergeboorte:

(a) Sommigen worden schielijk, in een korte tijd overgebracht, als in één ogenblik, gelijk Zachéus en de moordenaar; velen op de Pinksterdag, de stokbewaarder. Anderen langzamer.
(b) Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoe­menis, zoals op de Pinksterdag, en de stokbewaarder, Hand. 16:27.
(c) Sommigen op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetheid van de Evangelische goederen vervullen zó hun ziel, dat ze geen tijd hebben, aan hun zonden met verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het Evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap als Zachéus, Lukas 19:3, 10.
(d) Sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van de waarheden; in bedaardheid zien ze hun zonden en ellendige staat buiten Christus, en de zalig­heden der bondgenoten, alsmede de waarheid van de aanbie­ding van Christus door het Evangelie aan hen. In dit beschou­wen der waarheden worden ze allengskens (langzamerhand) en buiten hun weten veranderd, en worden der waarheid gehoorzaam, en door de kennis van de waarheid worden ze gelovig, en hun hart wordt gereinigd, 1 Petrus 1:22. Zij hebben niet veel smartelijke droefheid, ook geen verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, en zoete goedkeuring van de waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als zaligheid in Christus, en hun aanne­ming van, en verlaten op Christus. Dit zijn doorgaans de be­stendigste en vaste Christenen.
(e) Sommigen worden bekeerd allengskens, met vele ver­wisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de gewone weg, dien God doorgaans houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg, alengskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede, met al haar omtrek, van de eerste overtuiging, tot de bewustheid dat men Christus aanneemt. Want anders is het een zekere zaak, dat de bekering in één ogenblik geschiedt, in één moment wordt de ziel van dood levend; tussen dood en levend zijn is geen tijd. Omdat deze wijze van bekering de gewoonste is, zo zullen wij ze in haar begin, voortgang en einde wat breder openleggen, opdat een ieder zich daarin zou kunnen spiegelen.

Overigens geeft Brakel aan dat niemand hoeft te wanhopen als hij/zij zich niet herkent in de 6 genoemde punten. Het gaat er niet om hoe je wedergeboren bent, maar dat je wedergeboren bent. Zo'n toevoeging is A Brakel ten voeten uit. Prachtig!!

Vervolgens zou je kunnen beredeneren dat de drieslag van de HC (Ellende Verlossing Dankbaarheid, EVD) dan onjuist is. Dit wil ik echter bestrijden. Hierbij wil ik allereerst aanvoeren dat het stuk van de Dankbaarheid het uiteindelijke doel is. Ellende en Verlossing zijn geen doel an sich, maar wegen tot het doel: in Dankbaarheid leven voor God. Verder is de drieslag EVD geen spoorlijntje met een begin- en eindpunt en 3 stationnetjes, maar een 'rondje om de kerk' (om in NS termen te blijven), waarbij deze 3 elementen voortdurend in het leven van de gelovige terugkomen.
Nu terugkomend op de volgorde, want eerder is gesteld dat ellendekennis niet vooraf hoeft te gaan aan de wedergeboorte. Dus kan het stuk der ellende overgeslagen worden? STOP. We hadden het over wedergeboorte. Maar we moeten ons niet afvragen 'ben ik wedergeboren?', we moeten ons afvragen: 'Wat vinden we van Christus, wat is Christus voor ons?' En als we door genade iets kunnen zeggen over Christus Die onze Verlosser is, dan hebben we ook onze ellende leren kennen en kunnen we ook iets vertellen van het verlangen heilig voor Hem te leven. In het leven van de gelovige gaan alledrie de stukken gelijk (en direct!) op.

Nu terug naar Levi. Er zijn diverse lijnen te trekken vanuit het voorgaande naar de geschiedenis van Levi. Allereerst staat er in die geschiedenis niets over de ellendekennis van Levi. Maar we hebben net gezien dat dat ook geen doel op zich is. We zien natuurlijk veel meer bekeringsgeschiedenissen in de bijbel waar de ellendekennis niet zo breed uitgemeten wordt. Ook de HC besteedt er maar een klein deel van haar 'zondagen aan'. Zo ook bij een evenwichtige preek!
De tweede lijn is m.i. als volgt: Levi was wedergeboren op het moment dat Jezus hem aankeek. Dus toen had Levi (naar wij weten) nog niet over zijn zonden nagedacht, laat staan iets begeerlijks in de Heere Jezus gezien. Maar wij zijn geen stokken en blokken, God zal ons wel laten ervaren dat Hij met Zijn Geest in ons werkt! Toen hij zijn vrienden en (ex-)collega's ging uitnodigen heeft hij getuigt van Zijn Jezus, hij moet toch een reden gegeven hebben waarom hij een maaltijd aanrichtte? Als we Levi gevraagd hadden: 'maar wat is er dan voor aantrekkelijks aan die Jezus van je. Wat moeten wij met Hem?' Zal Levi dan niet iets gezegd hebben in deze trant: 'Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles, wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?' Wat zou het dan groot zijn als zijn vrienden naderhand gezegd hebben: 'Wij geloven niet meer om uws zeggens wil; want wij zelven hebben Hem gehoord, en weten, dat Deze waarlijk is de Christus, de Zaligmaker der wereld.'

Kortom: willen wij kunnen vertellen wie Jezus voor ons is en wil zijn, dan moeten we ook kunnen vertellen wie wij voor hem zijn. Niet om een voorwaardelijk Evangelie te brengen, maar het is gewoon realiteit. Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. (Overigens denk ik niet dat we met dat laatste te koop gaan lopen, want als je echt gaat zien wie wij zijn voor God, dan ben je daar niet zo groots op... De ellendekennis is nergens zo groot als in het stuk der dankbaarheid)

Sorry voor het lange stuk, maar het is een theologisch onderwerp wat me veel bezig houdt.
Laatst gewijzigd door The_Pim op 03 feb 2005 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 03 feb 2005 12:13

PeterD schreef:
@tlantis schreef: een bekeerd mens zou geen ellende meer moeten zien.

Een bekeerd mens doet nog steeds zonden. Met die zonden doet hij God verdriet. Dat weet die mens, en die heeft daar ook last van. Die mens vindt het niet leuk als hij God verdriet doet. Dus, probeert hij telkens opnieuw zijn leven te beteren. Met gevolg dat die mens er telkens opnieuw achter komt het niet te kunnen.
Dus die mens voelt zich toch echt wel ellendig hoor!
Ja, maar dat is de praktijk, die voorkomt uit het feit dat mensen (net als Paulus) toch weer altijd naar zichzelf gaan kijken... daarmee is het nog geen doel!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

try

Berichtdoor try » 03 feb 2005 12:22

Pivo schreef:Persoonlijk worstel ik ook nogal met de ellende kennis. De afgelopen tijd heb ik een poosje in het ziekenhuis gelegen en ik had het gevoel dat God me echt stilgezet had en dat ik wel in Hem moest geloven. Met een klein gezwel is mn leven in 1x lamgelegd! Ik had het gevoel dat ik niet buiten Hem om kon! Ook voelde ik dat Hij voor me zorgde. Ik had het gevoel dat Hij met me bezig was. De eerste tijd merkte ik enorm Zijn nabijheid. Maar als je dan later weer in de kerk kan komen en preken hoort dan gaat het er over dat je met je zonden tot Hem mag enzo. Het probleem is dat ik wel het idee heb dat Hij met me bezig was maar ik voelde niet echt een verdriet over mijn gedane zonde. Hierdoor ben ik gaan twijfelen. Nu heb ik ook het idee dat God weer veel verder weg is en ook doe ik zonden die ik niet meer wil doen. Is God wel echt met me bezig geweest of heb ik het mezelf maar voorgehouden? moeilijk allemaal. Hoe zien jullie dit?

Dag Pivo,

Het sluit een beetje aan op mijn vorige posting. Je hebt allerlei ervaringen, komt in moeilijke situaties en je begint naar God te vragen. Dat komt overeen met heel veel bijbelse situaties. Denk aan al die mensen die zich rondom Jezus hebben opgehoopt. Met hun angsten, bezetenheid, ziekten van henzelf of van anderen. Dat was hun nood, hun ellende. Jezus zal die nood ongetwijfeld ook veel dieper hebben gepeild dan zijzelf. Hij zal hun onvolkomenheid en twijfel hebben gezien. Hij zal ook gezien hebben, dat geloof en ongeloof bij hen om de voorrang streden.
Maar het was voor Hem geen belemmering om ze te genezen.
Zo moet je ook je eigen ervaringen zien, denk ik. Je vraag naar God was niet geveinsd. Niemand mag je op het spoor brengen, dat het nog niet voldoende, niet echt of niet van God was, deze ervaring. Kom er bij God op terug en vraag en bid Hem om meer te mogen begrijpen. Vraag Hem waarom Hij tot je kwam. Wat Zijn bedoeling ermee was. Wat je nu moet doen. Waar je Hem nogmaals kan spreken en ontmoeten.

Zomaar wat gedachten. Laat je niet terugdringen door de wijsneuzen. Die waren er ook al in de tijd van Jezus toen ze de moeders met hun kinderen de toegang wilden beletten. Weg met die kinderen, daar heeft de Meester geen tijd voor! Ze vergisten zich.

try

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 feb 2005 12:37

@tlantis schreef:
PeterD schreef:
@tlantis schreef: een bekeerd mens zou geen ellende meer moeten zien.

Een bekeerd mens doet nog steeds zonden. Met die zonden doet hij God verdriet. Dat weet die mens, en die heeft daar ook last van. Die mens vindt het niet leuk als hij God verdriet doet. Dus, probeert hij telkens opnieuw zijn leven te beteren. Met gevolg dat die mens er telkens opnieuw achter komt het niet te kunnen.
Dus die mens voelt zich toch echt wel ellendig hoor!
Ja, maar dat is de praktijk, die voorkomt uit het feit dat mensen (net als Paulus) toch weer altijd naar zichzelf gaan kijken... daarmee is het nog geen doel!

Volgens mij heb ik niet beweerd dat het een doel is. Het doel is Christus, en de gemeenschap met Hem. De weg er naar toe leid m.i. onder andere langs ellende. Maar ook niet te vergeten langs de verlossing.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 12:48

PeterD schreef:Eerlijk gezegd vraag ik me af of er van de preekstoelen gepreekt wordt dat je maar moet gaan wroeten. Ik kan het me haast niet voorstellen; het is zo onbijbels!

Het is altijd God die dat in je werkt. Zelf heb ik het wel getroffen met mezelf. Zelf heb ik God niet nodig. We kunnen het allemaal zelf wel regelen. Maar als Hij in je leven gaat werken moet al die weerstand opgegeven worden. En de één heeft daar langer voor nodig dan de ander.
Je moet dan leren alles van jezelf aan de kant te moeten zetten, en leren het alles van Hem te verwachten.

Dan leer je een groot beest voor God te zijn, die het iedere keer weer verzondigd. Dan leer je die zonden te bewenen, immers je wilt niet dat je God verdriet doet.

sorry hoor, maar ik leer geen groot beest te zijn voor God! Ik weet dat God mij ziet als zijn lieve kind, iets geweldigs waar hij zelf voor dood wou gaan om het terug te krijgen!

maar hoe gaat het zo met jou?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 12:51

Pivo schreef:Hierdoor ben ik gaan twijfelen. Nu heb ik ook het idee dat God weer veel verder weg is en ook doe ik zonden die ik niet meer wil doen. Is God wel echt met me bezig geweest of heb ik het mezelf maar voorgehouden? moeilijk allemaal. Hoe zien jullie dit?

jij wil die zonde niet doen... van nature (is jou altijd geleerd) zijn we geneigt om te zonden.. als God ons verandeert van binnen willen we Gods dingen doen!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 12:54

stop alles maar in een systeempie! (Zo zo en zo)

God wil geen computers! maar Hij wil jou en mij!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 feb 2005 12:57

hijwel schreef:sorry hoor, maar ik leer geen groot beest te zijn voor God! Ik weet dat God mij ziet als zijn lieve kind, iets geweldigs waar hij zelf voor dood wou gaan om het terug te krijgen!

maar hoe gaat het zo met jou?

Volgens mij zie het behoorlijk éénzijdig. Jezus is inderdaad aan het kruis gestorven voor Zijn volk! Hij heeft dat willen doen voor zondige, en nietswaardige mensen. Alleen kan ik niet zeggen dat God mij als iets geweldigs ziet hoor!
In mij is niets goeds, als het aan mij zou liggen, zou ik verloren gaan voor eeuwig!

Ik leer telkens weer dat ik slechte dingen doe, en ik het telkens weer verzondig. Telkens weer probeer je je best te doen. Telkens weer kom je er achter dat dat niet gaat. Dat God je moet bewaren voor de zonden. Dan voel je je zo klein, zo machteloos, zo nietig, zo afhankelijk. Dan voel je je helemaal niets, en is er helemaal niets groots meer over om van jezelf te zeggen dat je blij bent Gods lieve kind te zijn, want dan voel je dat je dat helemaal niet verdient.

Let wel, dat dit niet alles is. Er komen tijden dat de zoete gemeenschap geproefd mag worden. Daar gaat het in dit topic echter nu even niet over.

En hoe het met me gaat? Zie deze post zou ik zeggen...

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 13:05

sorry hoor, maar ik leer geen groot beest te zijn voor God! Ik weet dat God mij ziet als zijn lieve kind, iets geweldigs waar hij zelf voor dood wou gaan om het terug te krijgen!

Zo dacht ik ook altijd eerlijk gezegd. Ik deed echt voluit belijdenis (nog steeds!), en ging zonder gewetensbezwaar aan het avondmaal. Mijn schoonouders komen uit de OGG en zaten altijd maar te ''zeuren'' dat ik daarmee fout zat, en dat ik eens wat meer op mijn zonden moest letten. Inmiddels ben ik er wel achter dat er een kern van waarheid in dat verhaal zit. Ik denk echter dat je er ook te ver in kunt gaan. Deze mensen ''modderen'' vaak in de ellende, en verlossing is er dan alleen nog maar voor diegenen die uitverkoren zijn. Dat vind ik persoonlijk ook een eenzijdig beeld, want dan ga je weer voorbij aan de grote liefde van God voor ons.
Inmiddels ben ik echt veel bewuster bezig met mijn zondaar-zijn. en begrijp ik opeens dat je daar best depri van kan worden af en toe. Dat je degene die jou het meest liefheeft iedere dag op Zijn hart trapt.
Maar toch is voor mij die geweldige genade en vergeving nog steeds doorslaggevend!
Engaged @ 07-01-2005

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2005 13:12

PeterD schreef:Alleen kan ik niet zeggen dat God mij als iets geweldigs ziet hoor!

Hm, God ziet Zijn kinderen toch aan in Jezus ofzo? Zonder zonden, etc.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 03 feb 2005 13:13

PeterD schreef:Let wel, dat dit niet alles is. Er komen tijden dat de zoete gemeenschap geproefd mag worden.
Ah, en nu nog niet dan?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 13:16

Hm, God ziet Zijn kinderen toch aan in Jezus ofzo? Zonder zonden, etc

Ik denk dat God je zonden ook heus wel ziet hoor. Hij rekent ze je alleen niet meer aan als je ze beleden hebt. Dat is dan toch wat anders?
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 13:25

PeterD schreef:Volgens mij zie het behoorlijk éénzijdig. Jezus is inderdaad aan het kruis gestorven voor Zijn volk! Hij heeft dat willen doen voor zondige, en nietswaardige mensen. Alleen kan ik niet zeggen dat God mij als iets geweldigs ziet hoor!
In mij is niets goeds, als het aan mij zou liggen, zou ik verloren gaan voor eeuwig!

Ik leer telkens weer dat ik slechte dingen doe, en ik het telkens weer verzondig. Telkens weer probeer je je best te doen. Telkens weer kom je er achter dat dat niet gaat. Dat God je moet bewaren voor de zonden. Dan voel je je zo klein, zo machteloos, zo nietig, zo afhankelijk. Dan voel je je helemaal niets, en is er helemaal niets groots meer over om van jezelf te zeggen dat je blij bent Gods lieve kind te zijn, want dan voel je dat je dat helemaal niet verdient.

Let wel, dat dit niet alles is. Er komen tijden dat de zoete gemeenschap geproefd mag worden. Daar gaat het in dit topic echter nu even niet over.

En hoe het met me gaat? Zie deze post zou ik zeggen...

Ik vindt het best dat jij dit zo beleeft. Maar ik mag weten dat ik al mijn zonden uit het verleden en de toekomst vergeven zijn. En dat God nu iets mooist met mijn leven wil gaan doen!

Ik denk dat het niet goed is.. dat jij zo vecht tegen je zonde. Wij zelf zullen nooit de zonde overwinnen, wij moeten samen met Jezus door het leven heen om te strijden tegen de zonde en de duivel!
zoals jij het weergeeft.. strijd je zelf tegen de zonden, maar dat kan je dus niet.. dan kom je weer terug bij God, vraag je om vergeving en is het een wonder dat je vergeven wordt.

Zo werkt het volgens mij niet.. Jij en Ik hebben toegegeven dat wij zondig zijn en dat we volkomen afhankelijk zijn van Jezus. Dan moeten wij niet zelf tegen de zonde gaan vechten, maar Jezus in ons moet de duivel overwinnen, en steeds meer gaan leven!

Ik weet altijd dat ik Gods kind mag zijn, en twijvel daar nooit aan!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 13:27

M@rije schreef:Inmiddels ben ik echt veel bewuster bezig met mijn zondaar-zijn. en begrijp ik opeens dat je daar best depri van kan worden af en toe. Dat je degene die jou het meest liefheeft iedere dag op Zijn hart trapt.
Maar toch is voor mij die geweldige genade en vergeving nog steeds doorslaggevend!

Weet je waarom je Hem op het hart trapt? omdat hij ziet dat jij kapot gaat als je de duivel volgt i.p.v hem! Dan is er geen reden om depri te worden.. maar juist een reden om naar Jezus te gaan.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 13:28

Ik weet altijd dat ik Gods kind mag zijn, en twijvel daar nooit aan!

Dat is hier toch niet aan de orde? Je kunt toch ook een kind van God zijn en tegelijk erg veel last hebben van je zonden? Misschien zelfs wel juist meer als je een kind van God bent. Dan voel je dat Hij je bij Hem laat horen, maar dat jij het iedere dag af laat weten. Als jij daar geen berouw van toont, en gewoon zegt: ik ben toch wel een kind van God, dan zit het toch ook niet helemaal goed?
Engaged @ 07-01-2005

Terug naar “Archief”