Nu ik een tijdje mee lees, kom ik wel eens de termen links/rechts/rechtse onderstroom tegen.
Kan/wil iemand mij ook uitleggen wat de "verschillen" zijn?
Of een soort van definitie geven van de "richtingen"?
Moderator: Moderafo's
André schreef:Nu ik een tijdje mee lees, kom ik wel eens de termen links/rechts/rechtse onderstroom tegen.
Kan/wil iemand mij ook uitleggen wat de "verschillen" zijn?
Of een soort van definitie geven van de "richtingen"?
André schreef:Nog over die rechtse onderstroom (een term die een predikant zelf gebruikte) wat is dat voor'n speciaals?
Is dat "extreem rechts" misschien?
Annemieke86 schreef:lindita schreef:Compliment Jas, voor je duidelijke verhaal! Ik denk wel dat je gelijk hebt.
Inderdaad een duidelijk verhaal! Om eerlijk te zijn wist ik niet precies dat er links en rechts was in de Christelijke wereld..![]()
Was Luther links of juist rechts of heeft dat er niks mee te maken?
André schreef:Tja, dat ontkennen maakt het lastig communiceren, ik hoorde de omschrijving btw van een Hersteld Hervormde predikant, wat dit "nieuwe"
kerkverband inhoud weet ik niet precies maar gezien enkele preken werd mij wel duidelijk hoe het ongeveer zit, en met jou beschrijving erbij vind ik het gewoon jammer dat "men" zo kan geloven, maargoed ik respecteer een ieder.
Omdat ik net zo zondig ben als hun dat zijn.
jas schreef:Hoewel de hervormers het onderling over een aantal zaken niet eens waren, konden ze elkaar wel vinden in de kern van het Evangelie, de zaligheid uit genade alleen!
Het geloof herkent men toch aan de vruchten? Hoe zien deze kerken dat eigelijk? Als men geloof als zondig beschouwt hoe kun je dan nog bij God komen?jas schreef:Geloven kan zelfs in sommige opzichten gewoon zondig gevonden worden. Met gelooft wel in God en men heeft dan ook uitputtende dogma's over God, maar het praktizerend geloof is een ondergeschoven (K)kindje. Letterlijk en figuurlijk.
PeterE schreef:Het geloof herkent men toch aan de vruchten? Hoe zien deze kerken dat eigelijk? Als men geloof als zondig beschouwt hoe kun je dan nog bij God komen?jas schreef:Geloven kan zelfs in sommige opzichten gewoon zondig gevonden worden. Met gelooft wel in God en men heeft dan ook uitputtende dogma's over God, maar het praktizerend geloof is een ondergeschoven (K)kindje. Letterlijk en figuurlijk.
jas schreef:PeterE schreef:Het geloof herkent men toch aan de vruchten? Hoe zien deze kerken dat eigelijk? Als men geloof als zondig beschouwt hoe kun je dan nog bij God komen?jas schreef:Geloven kan zelfs in sommige opzichten gewoon zondig gevonden worden. Met gelooft wel in God en men heeft dan ook uitputtende dogma's over God, maar het praktizerend geloof is een ondergeschoven (K)kindje. Letterlijk en figuurlijk.
Men is snel geneigd om de vruchten te bestempelen tot werkheiligheid. Goede werken zonder wedergeboorte. En wanneer mensen volgens onbepaalde criteria niet diep genoeg door de ellende gegaan zijn, kan het geloof niet echt zijn. Dan is geloven zondig want de niet uitverkorene plaatst zichzelf dan in een verbondsbetrekking met God op grond van vermeende genade.
Voor de goede orde, dit is niet mijn theologie hoor. Ik probeer slechts uit te leggen wat rechts reformatorisch tegenwoordig is en hoe ze denken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten