Christus lijden voor heel de wereld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 feb 2005 01:22

caprice schreef:De algemene genade? De wereld bestaat nog om de uitverkorenen. Het is dus om hen dat al die andere mensen er ook nog mogen zijn.

Nou, daar zullen ze vast blij mee zijn als ze toch niet uitverkoren zijn.. :|

caprice

Berichtdoor caprice » 02 feb 2005 06:23

Aragorn schreef:
caprice schreef:De algemene genade? De wereld bestaat nog om de uitverkorenen. Het is dus om hen dat al die andere mensen er ook nog mogen zijn.

Nou, daar zullen ze vast blij mee zijn als ze toch niet uitverkoren zijn.. :|

Jij redeneert bij de kant van God vandaan. Dat moet je niet doen. Wij moeten doen wat er in de Bijbel staat als opdracht: bekeert u.

Hoe kun je nu weten dat je niet uitverkoren ben? De predestinatie is toch een verborgen besluit van God? Wie zijn schuld is het nu als je verloren gaat? Gods schuld, omdat je niet verkoren ben? Nee, het is onze eigen schuld. God handelt volkomen rechtvaardig.

Die Weg om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen staat voor iedereen open, hoor, ook voor degenen die denken dat ze niet uitverkoren zijn. De duivel kan een mens wel meer wijs maken.
Een mens kan alleen maar weten of hij uitverkoren is als hij het nieuwe leven kent, maar aan de andere kant kan een onbekeerde niet weten of hij voor eeuwig om zal komen, zolang zijn leven nog niet ten einde is.

Bovendien wordt het christendom door veel mensen gehaat, men zou er ook niet bij willen horen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 feb 2005 09:15

Waar staat dat, Caprice, dat de wereld alleen om de uitverkorenen bestaat?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 02 feb 2005 09:42

Caprice,
Wat moet jij toch altijd met de uitverkiezing? Al was je duizend keer uitverkoren maar je stelt je vertrouwen niet op de Heere Jezus zul je omkomen.
Israël was een uitverkoren volk, maar door ongeloof konden ze aanvankelijk het beloofde land niet in. Jij behoort tot een uitverkoren gemeente van Jezus Christus maar alleen door geloof mogen jij en ik ingaan in Zijn Koninkrijk.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2005 09:47

Gershwin schreef:Waar staat dat, Caprice, dat de wereld alleen om de uitverkorenen bestaat?

is denk ik iets heel bijbels..

zodra de laatste mens op aarde toegevoegd wordt aan Jezus Gemeente zal Jezus terug komen! Staat volgens mij, wel ergens in de bijbel.. (maar ja waar, hijs best dik ;))
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 feb 2005 09:51

Volgens mij staat het er niet namelijk :wink:

De wereld bestaat volgens mij niet bij de gratie van de uitverkorenen, maar bij de gratie van God. Of Hij de wereld wel of niet voort laat bestaan als alle 'uitverkorenen' tot geloof gekomen zijn doet in het geheel niet terzake, maar Hij heeft toevallig gezegd dat Hij de aarde zal laten vergaan als alle uitverkorenen binnen zijn. Dat is iets heel anders; je legt de reden voor het bestaan van deze aarde dan in God zelf en niet in Zijn schepselen.

Goodbye.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2005 09:58

Gershwin schreef:Volgens mij staat het er niet namelijk :wink:

De wereld bestaat volgens mij niet bij de gratie van de uitverkorenen, maar bij de gratie van God. Of Hij de wereld wel of niet voort laat bestaan als alle 'uitverkorenen' tot geloof gekomen zijn doet in het geheel niet terzake, maar Hij heeft toevallig gezegd dat Hij de aarde zal laten vergaan als alle uitverkorenen binnen zijn. Dat is iets heel anders; je legt de reden voor het bestaan van deze aarde dan in God zelf en niet in Zijn schepselen.

haha wat dom.. ik kijk toevallig naar mijn voettekst
Vergeet nooit waarom Hij wacht. Hij geeft ons nog de tijd om andere mensen te vertellen dat Christus hen wil redden

Jezus wacht nog met terug komen... omdat wij dan nog tijd hebben om mensen tot zijn dispelen te maken!

dus niet omdat er nog uitverkorenen zijn bestaat de wereld nog.. Maar omdat God nog wil dat er nog mensen in de hemel komen! (wat Hem betreft alle mensen)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2005 12:39

2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld. (1 Johannes 2)

Waarom zo'n discussie hierover? De bijbel is duidelijk genoeg. Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld....

Abraham geloofde en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. Er staat niet: God rechtvaardigde Abraham en daarom geloofde hij.

En waarom nog evangeliseren? Alles staat immers al vast?

Denken we dat nou echt?! Misschien wordt het tijd dat we ons eens wat minder beroemen op hoe goed onze kerk de bijbel naspreekt..... en gaan lezen wat de bijbel echt zegt. Sommige uitspraken hier komen totaal niet met de bijbel overeen. Het uitvlakken van iedere verantwoordelijkheid van mensen bijvoorbeeld.... De mens neerzetten een machteloos schepsel dat niet kan kiezen en totaal afhankelijk is van een uitverkiezing, waar God de mensen juist door Jezus weer de mogelijkheid geeft om te kiezen en hen oproept goed te kiezen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 02 feb 2005 16:24

waarnemer schreef:Caprice,
Wat moet jij toch altijd met de uitverkiezing? Al was je duizend keer uitverkoren maar je stelt je vertrouwen niet op de Heere Jezus zul je omkomen.
Israël was een uitverkoren volk, maar door ongeloof konden ze aanvankelijk het beloofde land niet in. Jij behoort tot een uitverkoren gemeente van Jezus Christus maar alleen door geloof mogen jij en ik ingaan in Zijn Koninkrijk.

Proef ik hier een bepaald toontje?? :cry:

Je hebt uitverkiezing en uitverkiezing. Israel is Gods volk, maar dat wil idd niet zeggen dat alle Joden gelijk naar de hemel gaan.
Er is ook een volk uitverkoren, dat niet uit een bepaalde stam, familie of kerk zal komen, maar uit alle families, naties, volken, kerken e.d.
Van die mensen heeft God besloten dat ze zalig zullen worden, ook al weten ze daar zelf niks van.
In de Bijbel staat "en Hij heeft hen macht gegeven om kinderen Gods te worden." Het komt van God. Een mens die tot bekering komt, ziet achteraf pas dat hij behouden is om dat God het wilde. Maar een mens die zich niet bekeerd, kan nooit zeggen: ik was niet uitverkoren, want hij heeft niet gewild!
the most important things in life are not things

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 02 feb 2005 16:28

Alle mensen profiteren van Gods genade, maar ze profiteren niet allemaal van het offer van Jezus ben ik bang...
the most important things in life are not things

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 02 feb 2005 20:15

lindita schreef:Alle mensen profiteren van Gods genade, maar ze profiteren niet allemaal van het offer van Jezus ben ik bang...

Ja, dus Christus stierf ook voor de algemene genade? Christus heeft in ieder geval een volkomen voldoening aan het kruis volbracht. (Ik zeg niet: algemene verzoening!) Iedereen kan door zijn bloed zalig worden. Helaas wordt niet iedereen het, maar iedereen kan het worden, iedereen. En leg idd niet de nadruk op de uitverkiezing want die is niet voor ons. De uitverkiezing is een feit, maar is niet voor ons om te gebruiken.

Wij krijgen dit mee: Bekeert u! en meer niet. Meer hoeft ook niet. Laten we daarin niet berusten dat God mensen heeft uitverkoren, maar laten we mensen het Evangelie brengen!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 feb 2005 02:56

Alvoren antwoord te hebben op de vraag "Komt de algemene genade door het sterven van Christus?" moet je eerst weten of algemene genade bestaat, en zo ja, wat het is...

Goodbye.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 feb 2005 06:35

waarnemer schreef:Caprice,

Is de predestinatie voor jou een ergernis? Als de Heere niemand uitverkoren had werd er ook niemand zalig. Je denkt te veel aan de uitverkiezing voordat een mens bekeerd wordt, maar pas nadat een mens bekeerd is en geloven mag in Christus als zijn Borg en Middelaar is de uiverkiezing zichtbaar. Het is een troostleer voor Gods Kerk.

Het getal van de uitverkorenen is nog niet vol, werd gisteravond nog in een nodigende preek gezegd. Wie zijn zij die nog niet toegebracht zijn? Dat kan iedereen zijn. Het mag geen belemmering zijn, maar het is juist genade dat er nog een uitverkiezing is.

Wat jij zegt over 'duizend keer uitverkoren' klopt vanzelf absoluut niet, want als God iemand verkiest zal Hij hem toebrengen ook. En als iemand in Christus gelooft is hij uitverkoren.

Moet je dan preken voor de uitverkorenen? Nee. Je moet preken voor iedereen die onder het Woord verkeert, onder de uitwendige roeping, en het behaagt de Heere om onder de uitwendige roeping ook inwendig te roepen. De Heere zegent de middelen. Denk daarom niet gering over het verzuimen van een kerkdienst, maar zoek liever nog wat vaker te gaan als dat nog mogelijk is. Onder biddend opzien, niet uit gewoonte.

De boodschap van het Evangelie van vrije genade mag nog voor iedereen gepredikt worden.

O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

Stond Jezus niet wenende voor de poorten van Jeruzalem?
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

Zal het zo ook met ons gaan? Zullen wij ook vergaan omdat wij niet hebben gewild? Telkenmale nodigt en roept Hij maar om tot Hem te komen. Mijn zoon! geef mij uw hart, en laat uw ogen mijn wegen bewaren.

Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 03 feb 2005 09:49

Gershwin schreef:Alvoren antwoord te hebben op de vraag "Komt de algemene genade door het sterven van Christus?" moet je eerst weten of algemene genade bestaat, en zo ja, wat het is...

Nou, dat neem ik wel aan, anders zou de hele wereld amper bestaan. Algemene genade: God geeft nog een dag om te leven enz. Zonder die genade kon niemand bestaan, zelfs niet bekeerd worden, omdat die persoon voor zijn bekering niets kon, en ook niets kon krijgen.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

joepie

Berichtdoor joepie » 03 feb 2005 09:52

[quote="caprice"]
En als iemand in Christus gelooft is hij uitverkoren.

[quote]

Dus jij ook, en ik, en vele die hier komen.
Want we geloven in God.

Terug naar “Archief”