dominees uit gergem.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 01 feb 2005 22:59

Toch meen ik het heel serieus. Moet je altijd een dominee erbij hebben?
Met nadruk op altijd. Het is toch wel heel vreemd als je met vakantie bent met een stel vrienden dat je niet samen een bijeenkomst kunt houden. De Geest leidt toch in de waarheid, daar heb je toch echt geen dominee voor nodig. Ik vind het echt heel vreemd dat je dan een bandje meeneemt. Dit is rooms, dat je uitleg van de priester nodig hebt, de kracht van de reformatie was toch dat alle gelovigen het Woord in handen kregen. En vaak is de uitleg een etaleren van ongeloof. De Schrift hoef je in principe niet uit te leggen, maar die mag je geloven. Predikanten mogen ons helpen om de Schriften voor ons te openen. Jezus ging de Schrift niet uitleggen voor de Emausgangers. Maar Hij opende de Schrift zodat zij die verstonden dat is een wezenlijk verschil.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 01 feb 2005 23:27

Dat kan, dat mag, maar dat was niet de vraag waarmee dit topic begon. Willempie wil op vakantie bandjes van GerGem dominees meenemen en vraagt om advies.

Tja, en dan gaat iedereen z'n eigen favorieten naar voren schuiven. Dat heeft niks met mensverheerlijking te maken, maar het lijkt me heel normaal dat je de ene dominee liever hoort dan de andere.

En Willempie mag zich gelukkig prijzen met zoveel goedbedoelde adviezen én met het feit dat er op Prekenweb en dshuisman.nl zoveel te downloaden valt!
~~Soli Deo Gloria~~

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 02 feb 2005 13:54

TheKeimpe schreef:
kurtyo schreef:Als ik 1 iemand met klem afraad (The Keimpe) is het ds. Van Gelder... Vreselijk.

Sorry hoor, maar toen hij bij ons in Bodegraven kwam preken was het een prachtige preek.

Maar volgens mij ging het hier er niet om om te discussieren over welke ds wel of niet.

Dat klopt. Ik heb één preek van hem gehoord, maar daar heb ik goede herinneringen aan. Zijn voordracht is niet om over naar huis te schrijven, maar goed.[/quote]

Ook ik zou niet kiezen voor van Gelder. Zijn preken zullen vast goed zijn, maar ik ken geen dominee waar de preken meer op leesdiensten lijken dan bij hem.

Zelf heb ik vrij veel ervaring met preken op reis, steeds vaker kies ik voor het lezen van een preek. De aandacht is daar beter bij te houden, er valt na afloop beter over te praten, je zoekt het nog eens op.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 02 feb 2005 14:52

Zelf heb ik vrij veel ervaring met preken op reis, steeds vaker kies ik voor het lezen van een preek. De aandacht is daar beter bij te houden, er valt na afloop beter over te praten, je zoekt het nog eens op.

Ik vind niet dat de aandacht bij het lezen van een preek er beter bij te houden is. Als je hem voor jezelf leest misschien, maar niet met elkaar. Ik zou mijn aandacht daar echt niet bij kunnen houden.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 02 feb 2005 16:14

Ik vind v. Gelder niet echt een fijne ds. Zowel de boodschap als zijn voordracht onderschrijf ik absoluut niet...

Maar ik ben het verder met Waarnemer eens...

caprice

Berichtdoor caprice » 02 feb 2005 22:05

Ds. D.W. Tuinier.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 02 feb 2005 22:41

Je zou ook een dominee van de GB kunnen proberen! Erg aan te raden. Bijvoorbeeld ds.Lam, ds.Markus of ds.Flikweert zijn ook erg aan te raden.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 02 feb 2005 23:03

Jansen schreef:Je zou ook een dominee van de GB kunnen proberen! Erg aan te raden. Bijvoorbeeld ds.Lam, ds.Markus of ds.Flikweert zijn ook erg aan te raden.

Van 't Goor, Schaap en Van Vreeswijk er nog bij en je hebt heel Hervormd Rijssen op een rijtje. :lol:
En dat rijtje mag er zijn!!
~~Soli Deo Gloria~~

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 02 feb 2005 23:10

Jansen,
Laat dit nu over aan de mensen van de GG. Deze hele discussie staat zo ver van mijn beleving af. Vol bewondering volg ik het. Ik wist niet dat een predikant op zo'n voetstuk staat. Voor dat jullie GGers reageert, zeg ik het maar vast. Ik ga graag naar de kerk om daar Het Woord te horen, vanavond preekte ds. H. Visser nog bij ons, daar ben ik nog stil van. Maar toch ben ik blij dat we niet van een dominee afhankelijk zijn. Ook met een stel vrienden samen Het Woord onderzoeken of zelf een Bijbelstudie te doen, vind ik ook prachtig. Ik vind het nog steeds vreemd om bandjes mee te nemen, ga dan naar een dienst op je vakantieadres, al is het wat anders dan je gewend bent. Dat vind ik nu mooi.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 02 feb 2005 23:22

waarnemer schreef:Jansen,
Laat dit nu over aan de mensen van de GG. Deze hele discussie staat zo ver van mijn beleving af. Vol bewondering volg ik het.

Ik neem aan dat je "Vol VERwondering" bedoelt? :lol: :lol:

Niettemin: wanneer je als hervormde eens wat diensten in de GG zou meemaken, zou je ongetwijfeld bij de ene predikant denken "waar ben ik nou terecht gekomen?" en bij de een andere "nou, dat klinkt heel gezond". Zoveel verschil is er dus wel.
~~Soli Deo Gloria~~

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 feb 2005 23:49

Ik snap sowieso de hele discussie niet. Elk zijn of haar mening is doordrongen van persoonlijke voorkeuren. Pak gewoon de bovenste cd en schuif die op vakantie in de cd-speler.

Wil je dat niet, maak dan zelf een bijbelstudie en fungeer als kringleider die zondag.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 03 feb 2005 08:32

hm, ik heb nu inderdaad een heleboel gehoord,
Eigenlijk was het ook een domme vraag om dat zo te stellen, maar we gaan op wintersport met mijn hele schoonfamilie, en daar zitten nogal wat verschillen in opvattingen over dominees. Mijn schoonouders en mijn man en ik, vinden het zelf fijn om gewoon een gergem dominee te luisteren maar schoonzussen en zwagers van mij zijn nogal kritisch. Vandaar dat ik vroeg naar bandjes van dominees, die goed te luisteren, dit om weer een heleboel discussies te voorkomen. Mijn probleem was ook een beetje dat ik niet zo goed wist wat voor dominees er in de gergem zijn. Onze gemeente is gezegend met een eigen dominee, en dan hoor je niet zoveel anderen. De tip om eens op de site van van Leeuwen Records te kijken vond ik dus een hele goede. Hier staan een heel rijtje dominees, en nu kan ik kiezen op titel, en niet op dominee.

In ieder geval allemaal heel erg bedankt voor de moeite.
Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 feb 2005 09:06

* Roept om een slotje!!!!

Voordat dit topic nóg verder doordraaft...

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 03 feb 2005 09:09

Willempie schreef:
De tip om eens op de site van van Leeuwen Records te kijken vond ik dus een hele goede. Hier staan een heel rijtje dominees, en nu kan ik kiezen op titel, en niet op dominee.

Kiezen op tekst, dat kan op Prekenweb ook. En ik zou het aanbod van Prekenweb prefereren boven dat van Van Leeuwen, nog afgezien van het feit dat Van Leeuwen puur commercieel is.
~~Soli Deo Gloria~~

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 03 feb 2005 09:31

Willempie schreef:De tip om eens op de site van van Leeuwen Records te kijken vond ik dus een hele goede. Hier staan een heel rijtje dominees, en nu kan ik kiezen op titel, en niet op dominee.

Ongelofelijk, zonder toestemming te vragen van predikanten hun preken te gaan verkopen via internet (waar ze op tegen zijn). :shock: En de website opent met een lijst per predikant. :cry: Denk maar eens goed na voor je dit gaat sponsoren.

Als je dan toch bandjes wilt kopen, koop dan gewoon bandjes voor de zending bij dhr. Bos in Leusden (?) (zie Saambinder).
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Terug naar “Archief”