aan alle studenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

aan alle studenten

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 mar 2003 18:28

IK wil graag dit doorgeven, zodat we laten merken dat we het als studenten hier nie tmeeeens zijn. Dus stuur het zo veel mogelijk door, zoals het hieronder is beschreven

>PROTEST!!!!!!
>
>
>Wat er in Den Haag gebeurd is gewoon niet meer te volgen de laatste
>tijd!
>Er zijn idiote plannen voor het bezuinigen op het hoger onderwijs
>door middel van:
>
>- Het AFSCHAFFEN van de OV-Jaarkaart
>
>- Door het VERDUBBELEN van het collegegeld
>
>- En door de studiefinanciering voor iedereen om te zetten in een
>LENING.
>
>Daar kunnen we toch niet mee akkoord gaan!!!!!!!!!!!
>
>Deze bezuinigingen houden in dat alleen het rijkere deel van de
>bevolking het zich kan veroorloven om te gaan studeren, en dat kan
>gewoon niet!!!!!!!!!!!!!!!
>
>De jeugd is de toekomst van ons land en iedereen moet de kans
>hebben om verder te leren!
>
>Daarom moeten we Den Haag tegenhouden met het doorvoeren van deze
>maatregeling!
>
>
>Stuur daarom deze mail door naar alle mensen die je kent en stuur
>hem tevens op naar:
>
>voorlichting@tk.parlement.nl
>
>hoe meer mailtjes, hoe groter het protest ; des te meer kans hebben
>we
>dat de mensen in Den Haag inzien dat ze een foute weg in gaan
>slaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>
>
>
>Bedankt voor je medewerking!

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 15 mar 2003 19:28

Als die mail ook naar Den Haag gaat, zou ik om de geloofwaardigheid te vergroten die enorme taalfout eruit halen anders lachen ze zich daar een kriek.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 mar 2003 21:19

Recitativo schreef:Als die mail ook naar Den Haag gaat, zou ik om de geloofwaardigheid te vergroten die enorme taalfout eruit halen anders lachen ze zich daar een kriek.

haha, of ze denken juist: jee is het al zo erg met die studenten, die hebben echt meer geld nodig...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 mar 2003 21:56

Lalage schreef:
Recitativo schreef:Als die mail ook naar Den Haag gaat, zou ik om de geloofwaardigheid te vergroten die enorme taalfout eruit halen anders lachen ze zich daar een kriek.

haha, of ze denken juist: jee is het al zo erg met die studenten, die hebben echt meer geld nodig...

tja, of: als dat het resultaat is van al die dure universiteiten en hogescholen, kunnen we ze beter afschaffen en de basisscholen uitbreiden :|
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 15 mar 2003 23:18

Ik ben dan wel geen student meer, maar de OV afschaffen dat kan in sommige gevallen best denk ik. En ik waag me nu op heel glad ijs denk ik. :roll:

Maar als je het even realistisch bekijkt. Waar heeft een student die thuis woont en binnen 10 km van de school een OV voor nodig? De fiets is een prima vervoersmiddel. En in het geval van een uitstap, dan wel stage, voor de school dan kan daarvoor wel een regeling komen. Laten we zeggen een periode OV. Of achteraf terugbetalen van de kosten.

De OV was toch in eerste instantie bedoeld voor de studenten om van de woning naar de plek van het onderwijs te komen? En niet om door half Nederland gratis te gaan reizen. Dus een traject gebonden OV is misschien ook nog een optie.

De andere mogelijke maatregelen zijn natuurlijk wel geheel ondenkbaar om uit te laten voeren.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 15 mar 2003 23:34

BJ schreef:Ik ben dan wel geen student meer, maar de OV afschaffen dat kan in sommige gevallen best denk ik. En ik waag me nu op heel glad ijs denk ik. :roll:

Maar als je het even realistisch bekijkt. Waar heeft een student die thuis woont en binnen 10 km van de school een OV voor nodig? De fiets is een prima vervoersmiddel. En in het geval van een uitstap, dan wel stage, voor de school dan kan daarvoor wel een regeling komen. Laten we zeggen een periode OV. Of achteraf terugbetalen van de kosten.

De OV was toch in eerste instantie bedoeld voor de studenten om van de woning naar de plek van het onderwijs te komen? En niet om door half Nederland gratis te gaan reizen. Dus een traject gebonden OV is misschien ook nog een optie.

De andere mogelijke maatregelen zijn natuurlijk wel geheel ondenkbaar om uit te laten voeren.

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah :x Dan kan ik elke keer 22, 40 euro betalen als ik het weekend naar huis wil voel jeje wel helemaal lekker ik ben al zow arm :cry:

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 16 mar 2003 12:06

Hoger collegegeld en geen OV-kaart meer.

Krijg je straks dus hoger opgeleiden die braaf precies binnen de tijd die ervoor staat, afstuderen (want anders is het geld op), en die nauwelijks meer hebben gezien dan de route tussen ouderlijk huis en universiteit (of hogeschool).

Maar juist wanneer het allemaal wat minder kost, kun je wat langer over je studie doen, en in die periode algemene ontwikkeling opdoen; communicatieve vaardigheden leren, veel lezen en discussieren met medestudenten en jezelf verdiepen in allerlei dingen (kunst, cultuur, sport, politiek etc). En wanneer je gratis kunt reizen, krijg je de kans om eens wat verder te kijken dan je studiestad lang is.

Als het bedrijfsleven namelijk ergens NIET op zit te wachten, is het dichtgetikte afgestudeerden.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 mar 2003 12:31

butterfly schreef:
BJ schreef:Maar als je het even realistisch bekijkt. Waar heeft een student die thuis woont en binnen 10 km van de school een OV voor nodig? De fiets is een prima vervoersmiddel. En in het geval van een uitstap, dan wel stage, voor de school dan kan daarvoor wel een regeling komen. Laten we zeggen een periode OV. Of achteraf terugbetalen van de kosten.

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah :x Dan kan ik elke keer 22, 40 euro betalen als ik het weekend naar huis wil voel jeje wel helemaal lekker ik ben al zow arm :cry:

Ik bedoelde dus. Studenten die Thuis, dus in principe de ouderlijke woning, wonen. Ik heb het dus niet over studenten die op kamers wonen. Want die hebben immers een weekend OV, als het goed is tenminste.

Maar denk vooral aan alle MBO studenten of VWO-ers vanaf 18 jaar. Die wonen heel vaak in dezelfde plaats als de school. En wonen zeker niet op kamers. Over die groep heb ik het. Dus Butterfly, ik wil echt jou OV niet afpakken.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 mar 2003 12:35

TheEdge schreef:Maar juist wanneer het allemaal wat minder kost, kun je wat langer over je studie doen, en in die periode algemene ontwikkeling opdoen; communicatieve vaardigheden leren, veel lezen en discussieren met medestudenten en jezelf verdiepen in allerlei dingen (kunst, cultuur, sport, politiek etc). En wanneer je gratis kunt reizen, krijg je de kans om eens wat verder te kijken dan je studiestad lang is.

Wat langer over de studie doen, dat kan. Ik zie niet in waarom het nodig zou moeten zijn. Als ik terug kijk naar mijn studietijd kan ik echt niet zeggen dat ik het vreselijk druk had. Ze rekenen dat je gemiddeld 40 uur per week bezig bent met de studie. Nauw, als ik 25 tot 30 zou hebben gehaald dan was het veel denk ik. Ik heb het voor de duidelijkheid dus niet over bepaalde weken waarin het even wat drukker was. Maar gemiddeld.

En we kunnen misschien een systeem bedenken dat je een bepaald aantal dagen per jaar een OV mag gebruiken, soort strippenkaart, om al die zaken te bezoeken die je noemt. Maar dan hoeft de OV dus niet gebruikt te worden voor het bezoek aan een vriendje hier en een vriendinnetje daar. Dat is iets wat je zelf kunt betalen.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 16 mar 2003 13:13

BJ schreef:Wat langer over de studie doen, dat kan. Ik zie niet in waarom het nodig zou moeten zijn. Als ik terug kijk naar mijn studietijd kan ik echt niet zeggen dat ik het vreselijk druk had. Ze rekenen dat je gemiddeld 40 uur per week bezig bent met de studie. Nauw, als ik 25 tot 30 zou hebben gehaald dan was het veel denk ik. Ik heb het voor de duidelijkheid dus niet over bepaalde weken waarin het even wat drukker was. Maar gemiddeld.

Wanneer je bij je studentenvereniging wat zinnig commissie- of bestuurswerk wilt doen, of voor je studievereniging excursies wilt organiseren, heb je daar echt wel tijd voor nodig. Dat doe je er niet 'even naast', tenzij je gezegend bent met een enorm goed stel hersens.

En bovendien: 25 a 30 uur per week, dat is best weinig voor een hogere opleiding...

En we kunnen misschien een systeem bedenken dat je een bepaald aantal dagen per jaar een OV mag gebruiken, soort strippenkaart, om al die zaken te bezoeken die je noemt. Maar dan hoeft de OV dus niet gebruikt te worden voor het bezoek aan een vriendje hier en een vriendinnetje daar. Dat is iets wat je zelf kunt betalen.

Je creeert dan erg berekenende studenten, die die strippenkaarten zullen opsparen en alleen zullen gebruiken in "noodgevallen". 'Spontaan' ergens heengaan zal er niet meer in zitten.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 mar 2003 13:39

TheEdge schreef:Wanneer je bij je studentenvereniging wat zinnig commissie- of bestuurswerk wilt doen, of voor je studievereniging excursies wilt organiseren, heb je daar echt wel tijd voor nodig. Dat doe je er niet 'even naast', tenzij je gezegend bent met een enorm goed stel hersens.

En bovendien: 25 a 30 uur per week, dat is best weinig voor een hogere opleiding...

Als je dat soort werk er naast gaat doen moet dat natuurlijk beloont worden met studiepunten. En daardoor dus vrijstellingen voor andere vakken. Dus hoeft geen probleem te zijn.

Het is misschien weinig die tijd. En het zal misschien ook niet gelden voor al mijn klasgenoten. Maar als de vakken mooi op elkaar aansluiten en je veel leuke dingen leert gaat het snel. En dan ben je snel klaar.

Ik denk dat het ook wel zo is dat het een kwestie is van plannen. Wanneer werk je aan je school werk. Begin je daar eens 's avonds laat mee. Of direct als je klaar bent met de lessen. Als je eerst eens uitgebreid in de stad gaat hangen, dan kost het je veel meer tijd om weer in het ritme te komen. En ben je zo weer een uur kwijt. Dus eerst school. En daarna de andere dingen.

TheEdge schreef:Je creeert dan erg berekenende studenten, die die strippenkaarten zullen opsparen en alleen zullen gebruiken in "noodgevallen". 'Spontaan' ergens heengaan zal er niet meer in zitten.

Dat zou kunnen. Ik denk dat het eerst een proefperiode zal moeten zijn. Hoevaak gaan studenten per jaar er gebruik van maken. En dan kun je later een gemiddeld aantal keren per jaar berekenen.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 16 mar 2003 14:39

Academische vorming, daar moet het om draaien in het hoger onderwijs. Niet om "hoe maak ik zo snel mogelijk mijn opleiding af".

BJ schreef:Als je dat soort werk er naast gaat doen moet dat natuurlijk beloont worden met studiepunten. En daardoor dus vrijstellingen voor andere vakken. Dus hoeft geen probleem te zijn.

Jaja... wil jij behandeld worden door een afgestudeerd huisarts die wel heel goed is in dingen regelen, heel goed met je kan praten, maar die niet in staat is jou te behandelen, omdat 'ie toevallig net voor dat vak een vrijstelling heeft gekregen? Of rijden over een brug van een civiel ingenieur die geweldig vergaderingen kan leiden, maar niet in staat was om een constructie goed door te rekenen?

En wie bepaalt wat wel punten oplevert en wat niet? Ik volg bij mijn studentenvereniging wekelijks een bijbelkring, en bouw dan mijn geloof en daarmee mijzelf op. Kan ik daar ook studiepunten voor krijgen?

Kortom: Zo'n systeem van vrijstellingen vind ik ronduit belachelijk. Het opleidingsinstituut is er verantwoordelijk voor dat je kennis opdoet over een zeker onderwerp, zodat je die later kunt toepassen in je beroep. Alle andere (sociale) vaardigheden zijn een aanvulling op je kennis, die je in je beroepsuitoefening zeker van nut zijn. Ze zijn je eigen verantwoordelijkheid (niks studiepunten dus), maar de staat (de regering dus) moet jou daarin ook niet beperken, om je die kennis eigen te maken.
Laatst gewijzigd door TheEdge op 16 mar 2003 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 16 mar 2003 16:57

Ach, ik krijg toch al geen studiefinanciering meer en m'n OV heb ik nog niet opgehaald ;)

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 mar 2003 19:15

TheEdge schreef:Kortom: Zo'n systeem van vrijstellingen vind ik ronduit belachelijk. Het opleidingsinstituut is er verantwoordelijk voor dat je kennis opdoet over een zeker onderwerp, zodat je die later kunt toepassen in je beroep. Alle andere (sociale) vaardigheden zijn een aanvulling op je kennis, die je in je beroepsuitoefening zeker van nut zijn. Ze zijn je eigen verantwoordelijkheid (niks studiepunten dus), maar de staat moet jou daarin ook niet beperken, om je die kennis eigen te maken.

Natuurlijk zijn er bepaalde vakken die niet in aanmerking komen voor vrijstellingen. Maar er zijn er ook voldoende die dat wel zijn. Waarom zijn er anders keuze vakken? Dat houd toch ook al in dat het de opleiding niet zoveel uitmaakt welk vak je volgt.
Ok. Er zullen opleidingen zijn waar meer vakken verplicht zijn dan bij andere opleidingen. De basis moet gewoon goed zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen ruimte in een opleiding zit. Ik heb zelf dan een technische opleiding en helaas was het niet mogelijk om vrije studiepunten te halen. Maar de belangrijkste reden hiervoor was dat er nooit vraag naar was. Maar er werd in die tijd wel over gedacht om dat te gaan doen. Maar vakken zoals communicatieve vaardigheden zouden best vervangen kunnen worden door bepaalde vaardigheden buiten de opeleiding. Of een penningmeester van een studentenvereniging zou best een deel van een bedrijfskundigonderdeel van de opleiding kunnen vrijgesteld. Je kunt dit soort dingen heel precies afstemmen.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 16 mar 2003 19:28

BJ schreef:Natuurlijk zijn er bepaalde vakken die niet in aanmerking komen voor vrijstellingen. Maar er zijn er ook voldoende die dat wel zijn. Waarom zijn er anders keuze vakken? Dat houd toch ook al in dat het de opleiding niet zoveel uitmaakt welk vak je volgt.

Ok. Er zullen opleidingen zijn waar meer vakken verplicht zijn dan bij andere opleidingen. De basis moet gewoon goed zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen ruimte in een opleiding zit. Ik heb zelf dan een technische opleiding en helaas was het niet mogelijk om vrije studiepunten te halen. Maar de belangrijkste reden hiervoor was dat er nooit vraag naar was. Maar er werd in die tijd wel over gedacht om dat te gaan doen. Maar vakken zoals communicatieve vaardigheden zouden best vervangen kunnen worden door bepaalde vaardigheden buiten de opeleiding. Of een penningmeester van een studentenvereniging zou best een deel van een bedrijfskundigonderdeel van de opleiding kunnen vrijgesteld. Je kunt dit soort dingen heel precies afstemmen.

Ofwel: volgens jou moet alle vorming perse in de vorm van een opleiding worden aangeboden. Dus 4 jaar van 42*40 uur studeren moet voldoende zijn om EN een vak te beheersen, EN een algemene ontwikkeling te bezitten. Hmmm....

35% van de beroepsbevolking in Nederland heeft een opleiding in het hoger onderwijs afgerond van minstens drie jaar. Dat is het hoogste percentage in de wereld. Het niveau blijft echter ver achter bij het niveau van de hoger opgeleiden in bijvoorbeeld Engeland en de Verenigde Staten. Wanneer je NOG meer schrapt uit het programma wat jou een zekere basiskennis moet geven, en vervangt door maatschappelijke vakken, dan zakt het niveau van de afgestudeerde nog verder af. Lijkt me dus een slechte optie.

Op de TU hebben ze trouwens wel mooie regelingen hoor, voor mensen die iets naast hun studie willen doen. Je krijgt er geen studiepunten voor, maar kunt van de TU voor bepaald studentenraads-, commissie- of bestuurswerk wel garantiemaanden of bestuursbeurs krijgen. Je moet in die periode echter wel nog steeds collegegeld betalen, dus helemaal gratis is het ook niet. Maar toch: de reden dat die regelingen er zijn, wil toch zeggen dat de TU het erg fijn vindt om academici af te leveren die meer waard zijn dan alleen die 5*42 studiepunten.

Terug naar “Archief”