Wanneer ben je bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 22:53

hijwel schreef:
jas schreef:
hijwel schreef:
joepie schreef:Dus bestaat er geen "bekeerde".

ik stond met mijn gezicht richting de duivel.. en volgde hem.
nu sta ik met mijn rug naar de duivel toe, en volg Jezus.

en of dat omgekeert is

Pas op hoor. Je kunt beter Jezus volgen en met je gezicht naar de duivel staan. Hij valt vaak van achter aan. Ik hou hem liever in mn gezichtsveld.

Ik niet want Jezus is bij mij ;)

Het is maar een vriendelijke waarschuwing hoor.
1 Kor. 10:12; "Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle."
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 23:18

jas schreef:Het is maar een vriendelijke waarschuwing hoor.

tuurlijk, dat geloof ik!

en aan de andere kant:
wie op de Heer vertrouwe is als de berg sion die niet wankelt!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 23:24

hijwel schreef:

tuurlijk, dat geloof ik!

en aan de andere kant:

Ja dat is waar. Maar ook Amos 6:1;" Wee den gerusten te Sion, en den zekeren op den berg van Samaria! "

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 23:28

jas schreef:
hijwel schreef:

tuurlijk, dat geloof ik!

en aan de andere kant:

Ja dat is waar. Maar ook Amos 6:1;" Wee den gerusten te Sion, en den zekeren op den berg van Samaria! "

haha is goed hoor.. ik zal oppassen voor de duivel. want hij gaat rond als een briesende leeuw!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 feb 2005 23:53

Kijk maar uit hoor! Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 feb 2005 06:38

Omkeer

„…en zich bekeren, en Ik hen geneze.”

Wie waarlijk bekeerd is, zal dit spoedig merken. Er komt een zeldzame verandering in zijn doen en laten, zodat hij niets zal willen doen zoals hij dat tevoren deed. Hij wil niet zo spreken als hij tevoren sprak. Hij wil het gezelschap niet volgen dat hij tevoren volgde, niet de dartele manieren volgen die hij voorheen gewend was.

Dit vindt de wereld vreemd en zij spreekt er kwalijk over. Maar de boetvaardigheid rukt de mens met geweld uit de klauwen van de duivel en maakt het hoogmoedige nederig en het wrede zachtzinnig. Het maakt van een wolf een lam en van een leeuw een schaap. Dit alles brengt de boetvaardigheid voort.

Paulus reisde naar Damascus als een wolf, als een vervolger, als een hater enzovoort. Voordat hij daar aankwam, was hij veranderd, zo machtig was Hij Die hem op de weg ontmoette.

Toen Jezus de Heilige Geest volgens Zijn beloften op Zijn discipelen zond, waren er enige spotters in Jeruzalem die zeiden: „Zij zijn vol zoete wijn!” Diezelfde mensen riepen kort daarna uit: „Wat zullen wij doen mannenbroeders?” Dit alles was een wonderlijke en snelle verandering.

Wij zien daaruit de kracht van de boetvaardigheid, als God die in een mensenhart werkt, en als Hij, zoals men zegt „de spijker op de kop slaat.”

Zo is de boetvaardigheid machtiger dan de gehele wereld. Zij werkt wat alle mensen niet machtig zijn te doen. Want bekering is een bovennatuurlijk werk.

Arthur Dent, predikant te Essex (Practycke der bekering, 1648)

Dit is de meditatie die gisteren in het RD stond.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 feb 2005 08:16

Kun je nu niets eens met een stukje komen wat geschreven is door iemand van deze tijd?
We blijven toch niet hangen in 1600? Alsof er daarna nooit meer iets zinnigs gezegd is. Ik mag er van uit gaan dat er door de theologen van deze tijd ook genoeg over te zeggen valt.
Snap ook niet dat het RD deze dingen nog plaatst. Voor mij weer een reden om die krant nooit te gaan lezen.

Bekeren is niet een staat waarin je bent, maar een manier van leven.
Elke dag weer opnieuw je bekeren.
Is iets anders dan zeggen :b.v. ik ben bekeerd dus mag ik aan het avondmaal. Als de Bijbel over bekeren spreekt gaat het van ongelovig naar gelovig. En ik neem aan dat de meeste mensen die hier komen gelovig zijn. Dus bekeerd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 feb 2005 09:06

joepie schreef:Kun je nu niets eens met een stukje komen wat geschreven is door iemand van deze tijd?
We blijven toch niet hangen in 1600? Alsof er daarna nooit meer iets zinnigs gezegd is. Ik mag er van uit gaan dat er door de theologen van deze tijd ook genoeg over te zeggen valt.
Snap ook niet dat het RD deze dingen nog plaatst. Voor mij weer een reden om die krant nooit te gaan lezen.

En kun jij misschien zeggen wat er mis is met dat stukje? Is de boodschap van tegenwoordig een anderen dan? Bekeert God tegenwoordig mensen anders dan anders? Ik vrees, dat zij die anders bekeerd zijn dan vroeger, in het geheel niet bekeerd zijn. Dat het wegwerpen van het oude niet meer is dan het in de kerker gooien van een profeet die over de mens niets goeds profeteert. Het kan de toets der zelfkritiek niet doorstaan omdat men er niet langer 'bekeerd' bij is. God van nu is Dezelfde als Die van 1600. En de oprechten bidden: "Heere bekeer ons, zoals U vroeger al Uw oude volk bekeerde".
Joepie schreef:Bekeren is niet een staat waarin je bent, maar een manier van leven.

Nee dat is het niet. Want dan zou het geheel aan de zijde van de mens liggen. Je bent gewoon rooms. Leef zus of zo, en je bent bekeerd. Maar de bekering is een eenzijdig Godswerk waar de mens geen flintertje aan bijdraagt of het zou geheel verloren wezen.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 02 feb 2005 09:43

Efeziërs 2
1 U was dood door de misstappen en zonden 2 waarmee u de weg ging van de god van deze wereld, de heerser over de machten in de lucht, de geest die nu werkzaam is in hen die God ongehoorzaam zijn. 3 Net als zij lieten ook wij allen ons eens beheersen door onze wereldse begeerten, wij volgden alle zelfzuchtige verlangens en gedachten die in ons opkwamen en stonden van nature bloot aan Gods toorn, net als ieder ander. 4 Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, 5 heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered. 6 Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. 7 Zo zal hij, in de eeuwen die komen, laten zien hoe overweldigend rijk zijn genade is, hoe goed hij voor ons is door Christus Jezus. 8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan. 10 Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God mogelijk heeft gemaakt.

Wij als zondige mens zullen het nooit goed doen. Maar dankzij Gods genade blijven wij behouden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 feb 2005 10:20

Rene Z schreef:Efeziërs 2
1 U was dood door de misstappen en zonden 2 waarmee u de weg ging van de god van deze wereld, de heerser over de machten in de lucht, de geest die nu werkzaam is in hen die God ongehoorzaam zijn. 3 Net als zij lieten ook wij allen ons eens beheersen door onze wereldse begeerten, wij volgden alle zelfzuchtige verlangens en gedachten die in ons opkwamen en stonden van nature bloot aan Gods toorn, net als ieder ander. 4 Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, 5 heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered. 6 Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. 7 Zo zal hij, in de eeuwen die komen, laten zien hoe overweldigend rijk zijn genade is, hoe goed hij voor ons is door Christus Jezus. 8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan. 10 Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God mogelijk heeft gemaakt.

Wij als zondige mens zullen het nooit goed doen. Maar dankzij Gods genade blijven wij behouden.

Ik ben het met dit Schriftgedeelte natuurlijk volledig eens, maar niet in deze vertaling. De woorden "dankzij uw geloof" (vers 8 ) loochenen juist de genade. Het geloof is in deze vertaling de grond voor de genade, terwijl de genade enkel zijn grond vindt in Christus Jezus. Het geloof bestaat juist daarin dat mij genade geschonken is. Er moet dus staan: door of uit het geloof, niet dankzij het geloof.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 feb 2005 10:23

Wie waarlijk bekeerd is, zal dit spoedig merken. Er komt een zeldzame verandering in zijn doen en laten, zodat hij niets zal willen doen zoals hij dat tevoren deed. Hij wil niet zo spreken als hij tevoren sprak. Hij wil het gezelschap niet volgen dat hij tevoren volgde, niet de dartele manieren volgen die hij voorheen gewend was.

Elke voorwaarde die aan het geloof/ bekering gesteld wordt is er één te veel! Maar doen doen we zo graag als mensen hè? voorwaarden stellen, want dun kun je tenminste je oordeel vormen over anderen.

Jezus stelde maar één voorwaarde "Geloof in mij en je hebt het eeuwige leven". Maar ja beetje lastig om daar anderen mee te oordelen :wink:. Maar je kent je eigen hart en je weet of je dat doet.

En ja, als het goed is gaat je levensstijl veranderen, en ga je in geloof groeien etc. Maar daar hangt je behoud niet vanaf! Het is echter wel nodig om je leven te ontplooien en te gaan leven zoals God je bedoeld had, in relatie met Hem.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

sela

Berichtdoor sela » 02 feb 2005 10:26

Elke voorwaarde die aan het geloof/ bekering gesteld wordt is er één te veel! [...]
Maar daar hangt je behoud niet vanaf!

agree!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 feb 2005 10:27

@mic schreef:

Elke voorwaarde die aan het geloof/ bekering gesteld wordt is er één te veel! Maar doen doen we zo graag als mensen hè? voorwaarden stellen, want dun kun je tenminste je oordeel vormen over anderen.

Jezus stelde maar één voorwaarde "Geloof in mij en je hebt het eeuwige leven". Maar ja beetje lastig om daar anderen mee te oordelen :wink:. Maar je kent je eigen hart en je weet of je dat doet.

En ja, als het goed is gaat je levensstijl veranderen, en ga je in geloof groeien etc. Maar daar hangt je behoud niet vanaf! Het is echter wel nodig om je leven te ontplooien en te gaan leven zoals God je bedoeld had, in relatie met Hem.

Wat in dit stukje gesteld was, was niet een voorwaarde voor de bekering, maar een gevolg ervan. We worden niet bekeerd op grond van een andere levenswijze, maar we zullen een andere levenswijze gaan volgen na onze bekering.

sela

Berichtdoor sela » 02 feb 2005 10:29

maar die andere levenswijze is niet van belang.
het doet er niet toe.

als Christus in ons is mochten wij vertrouwen op hem! Hij vraagt dat zelf in zijn woord.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 feb 2005 10:30

jas schreef:
@mic schreef:

Wat in dit stukje gesteld was, was niet een voorwaarde voor de bekering, maar een gevolg ervan. We worden niet bekeerd op grond van een andere levenswijze, maar we zullen een andere levenswijze gaan volgen na onze bekering.

Heb je helemaal gelijk in :wink:, alleen in ken ontzettend veel mensen die dat soort dingen vervolgens wel als voorwaarde gaan lezen, dus daar wilde ik ff tegen waarschuwen.
(want dan krijg je van die argumentaties als : "mijn opa gooide zijn radio weg toen hij tot bekering kwam, dus bij hem was het echt. Dus ik ben niet echt bekeerd zolang ik niet de behoefte voel om met alle media te breken")
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”