De mokkende thuismopperaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 20:35

contemplatieve orden en congregaties

Wow, die woorden hebben ze mij nooit geleerd op school! Ik begrijp dr dus nikkies van :mrgreen:
Engaged @ 07-01-2005

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 feb 2005 21:59

optimatus zou je alsjeblieft een woordenboek er bij leveren? Ik volg het ook niet meer! :?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 23:00

Aragorn schreef:
jas schreef:Ik heb met thuislezers nog nooit moeten discussiëren over de zondigheid van kroegbezoek, masturberen, gothics of punks, en house.

En dus zijn het serieuzere christenen? Lekker makkelijk hoor, je met gelijkgestemden terugtrekken in je eigen hoekje ipv de confrontatie met de wereld (en de daarbijbehorende dilemma's die je hierboven noemt) aan te gaan..

Het feit dat ze niet naar de kerk gaan wil niet zeggen dat ze de confrontatie met de wereld (waartoe zij ook vele kerkmensen rekenen) niet aangaan. Ik trek mij toch ook niet terug in mn hoekje, en zo zijn er nog veel meer hoor. Ook thuislezers realiseren zich dat ze deel uitmaken van de wereldbevolking. Bovendien, je argument dat het thuislezer zijn makkelijker is gaat totaal niet op. Als je op een gegeven moment er voor kiest om thuislezer te worden, laten de kerkmensen, die eerst je vrienden schenen te zijn, je vallen als een baksteen. Sterker nog, ze haten je. Dus hoezo makkelijk? Er is niets makkelijkers dan gewoon naar de kerk te gaan. En in Ned. maakt het niet uit naar welke kerk. Vrijheid blijheid, behalve voor verachte thuislezers.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 23:01

M@rije schreef:En dat weet jij omdat?

Ben jij God?

Met alleen al je laatste vraag druk je je minachting en haat uit voor een groep mensen die je niet in je godsdienstig kader kunt plaatsen. Jammer, die reactie. Ga liever een open en eerlijk debat aan over de essentie van wat Christen zijn is.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 feb 2005 23:02

nou zeg zo negatief hoef je niet over jezelf te denken? :wink:

ik hoop wel dat de thuislezers bidden voor de ver afgedwaalde kerk in hun ogen. 8)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 23:04

M@rije schreef:Nou ja, nu doe jij hetzelfde als hem hor als ik t ff zeggen mag...
Ik snap t wel heel goed, ik vind het ook niet Bijbels dat ze zoveel dingen weglaten.
Hoe denkt Jas daar zelf over?

waarover? wie laat wat weg? duidelijkheid is niet je sterkste kant hè?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 23:18

Yael schreef:nou zeg zo negatief hoef je niet over jezelf te denken? :wink:

ik hoop wel dat de thuislezers bidden voor de ver afgedwaalde kerk in hun ogen. 8)

Ja dat doen ze. En andersom?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 feb 2005 00:55

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:Ik heb met thuislezers nog nooit moeten discussiëren over de zondigheid van kroegbezoek, masturberen, gothics of punks, en house.

En dus zijn het serieuzere christenen? Lekker makkelijk hoor, je met gelijkgestemden terugtrekken in je eigen hoekje ipv de confrontatie met de wereld (en de daarbijbehorende dilemma's die je hierboven noemt) aan te gaan..

Het feit dat ze niet naar de kerk gaan wil niet zeggen dat ze de confrontatie met de wereld (waartoe zij ook vele kerkmensen rekenen) niet aangaan. Ik trek mij toch ook niet terug in mn hoekje, en zo zijn er nog veel meer hoor. Ook thuislezers realiseren zich dat ze deel uitmaken van de wereldbevolking. Bovendien, je argument dat het thuislezer zijn makkelijker is gaat totaal niet op. Als je op een gegeven moment er voor kiest om thuislezer te worden, laten de kerkmensen, die eerst je vrienden schenen te zijn, je vallen als een baksteen. Sterker nog, ze haten je. Dus hoezo makkelijk? Er is niets makkelijkers dan gewoon naar de kerk te gaan. En in Ned. maakt het niet uit naar welke kerk. Vrijheid blijheid, behalve voor verachte thuislezers.

Inderdaad is het niet het feit dat ze niet naar de kerk gaan an sich waardoor ze de confrontatie niet aan zouden gaan. Immers, die mensen vindt je ook genoeg in de kerk. Ik meende echter uit je opmerking op te maken dat het vooral thuislezers zijn met wie je niet over dat soort dingen hoeft te praten en ik vraag me nog steeds af of je daarmee bedoelt of het daarom serieuzere christenen zijn. Ik denk namelijk dat heerder duidt op sociaal isolement, wat echter ook in kerken voorkomt. Laat ik m'n 'aanval' daarom ook niet specifiek op thuislezers richten, maar op iedereen voor wie dat opgaat. Dus het thuislezer zijn is opzich niet makkelijker, maar wel de wereldmijdende positie die je zowel daar als bij bepaalde kerkmensen ziet.

Overigens zijn het niet alleen de thuislezers die 'zielig' zijn hoor, het is overal wat.. kijk uit dat je jezelf niet in een martelaarspositie plaatst.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 08:35

M@rije schreef:
En dat weet jij omdat?

Ben jij God?

Met alleen al je laatste vraag druk je je minachting en haat uit voor een groep mensen die je niet in je godsdienstig kader kunt plaatsen. Jammer, die reactie. Ga liever een open en eerlijk debat aan over de essentie van wat Christen zijn is.

Helaholala, jij moet ook ff goed lezen jas. Bovenstaande opmerking van mij ging over het feit dat jij zei dat thuislezers dichter bij God leven etc etc. En dat is niet aan jou om te zeggen is mijn mening. zullen we dat dan ook maar aan God overlaten?

En wat betreft je tweede opmerking...weer moet je goed lezen. Ik vroeg je om verheldering, niet om een sneer terug. Dus misschien wil je de vraag, die serieus bedoeld was, nog een keer beantwoorden?

Trouwens, eerlijk gezegd kan ik het begrijpen dat mensen thuislezers niet begrijpen. Ik begrijp er ook niks van. Maar dat wil dan toch weer niet zeggen dat we hen haten?
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 feb 2005 09:13

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Inderdaad is het niet het feit dat ze niet naar de kerk gaan an sich waardoor ze de confrontatie niet aan zouden gaan. Immers, die mensen vindt je ook genoeg in de kerk. Ik meende echter uit je opmerking op te maken dat het vooral thuislezers zijn met wie je niet over dat soort dingen hoeft te praten en ik vraag me nog steeds af of je daarmee bedoelt of het daarom serieuzere christenen zijn. Ik denk namelijk dat heerder duidt op sociaal isolement, wat echter ook in kerken voorkomt. Laat ik m'n 'aanval' daarom ook niet specifiek op thuislezers richten, maar op iedereen voor wie dat opgaat. Dus het thuislezer zijn is opzich niet makkelijker, maar wel de wereldmijdende positie die je zowel daar als bij bepaalde kerkmensen ziet.

Ik bedoelde dat je met hun daarover niet moet discussiëren omdat dat niet nodig is, het staat voor hen vast dat die dingen zonde zijn. Zoals bijv. 40 jaar geleden elke refo er over dacht en die discussie dus in het geheel niet nodig was.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 09:18

Dus hebben zij het automatisch goed en de rest is fout ofzo? Ik begrijp m geloof ik niet helemaal. Dus zij hebben soort van de ''ware visie''?
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 feb 2005 10:09

M@rije schreef:
M@rije schreef:
En dat weet jij omdat?

Ben jij God?

Helaholala, jij moet ook ff goed lezen jas. Bovenstaande opmerking van mij ging over het feit dat jij zei dat thuislezers dichter bij God leven etc etc. En dat is niet aan jou om te zeggen is mijn mening. zullen we dat dan ook maar aan God overlaten?

En wat betreft je tweede opmerking...weer moet je goed lezen. Ik vroeg je om verheldering, niet om een sneer terug. Dus misschien wil je de vraag, die serieus bedoeld was, nog een keer beantwoorden?

Trouwens, eerlijk gezegd kan ik het begrijpen dat mensen thuislezers niet begrijpen. Ik begrijp er ook niks van. Maar dat wil dan toch weer niet zeggen dat we hen haten?

Als jij vragen gaat stellen als; "ben jij God", dan zegt dat mij al genoeg. Op die manier wil ik niet discussiëren.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 10:13

OK...jammer wel dat je geen kritiek kunt hebben. Wij moeten dat allemaal wel van jou aanhoren. Maar goed, tis je eigen recht.
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 feb 2005 10:23

M@rije schreef:OK...jammer wel dat je geen kritiek kunt hebben. Wij moeten dat allemaal wel van jou aanhoren. Maar goed, tis je eigen recht.

Nee, je mag zoveel kritiek spuien als je wilt, maar niet met dat soort opmerkingen alsof ik mij hier als God profileer. Ik vind dat godslasterlijk, voor de rest maakt het me niet uit wat je van me vindt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 feb 2005 10:28

Ik bedoelde dat je met hun daarover niet moet discussiëren omdat dat niet nodig is, het staat voor hen vast dat die dingen zonde zijn. Zoals bijv. 40 jaar geleden elke refo er over dacht en die discussie dus in het geheel niet nodig was.
Kijk dan snap ik nou niet hè.. als je nou ergens heilig van overtuigd bent (en iemand in jouw opinie msischien wel verloren gaat als hij niet van mening veranderd) moet je toch juist gebrand zijn om er wel over te praten? :roll:

maar dit is misschien beetje OT :P
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”