Moderator: Moderafo's
Reeds in de 6e eeuw n. Chr. waarschuwde Augustinus tegen de letterlijke interpretatie van dit eerste bijbelverhaal. Creationisme valt dus heel goed te toetsen aan de hand van de bijbel en allerdaagse logica.
DenKTenk schreef:Reeds in de 6e eeuw n. Chr. waarschuwde Augustinus tegen de letterlijke interpretatie van dit eerste bijbelverhaal. Creationisme valt dus heel goed te toetsen aan de hand van de bijbel en allerdaagse logica.
Hoi,
dat kan niet volgens mij. Die man leefde toch al eerder?
Sorry dat ik nog niet op de rest inga, misschien later...
1 - Is Genesis betrouwbare geschiedschrijving?
2 - Logica in het aardse scheppingsverhaal.
Op de eerste dag wordt het licht gemaakt dat op aarde dag en nacht geeft Gen.1:3-5{} terwijl pas op de derde dag de zon, de maan en de sterren gemaakt aan de uitspanselen der hemel Gen.1:14-18.
De grote vraag die onbeantwoord blijft is wat is het licht dat in het eerste etmaal voor dag en nacht zorgt?
3 - Van het 'aardse' naar het 'paradijse' scheppingsverhaal.
4 - De schepping van de nieuwe mens.
Als Jezus in ons een nieuw mens creeert, behouden wij toch ons oude lichaam, de vernieuwing bevind zich op het nivo van onze geest.
5 - Schepping uit stof?
Een mogelijk antwoord op de vraag 'wat is stof' is dus 'wat een slang eet!'.
Tja, sommige biologen liegen over de bios.Wel opmerkelijk is dat Joodse orthodoxen steeds na een aanslag hun uiterste best doen om alle lichaamsresten bij elkaar te verzamelen. Het oude testament zegt inhoudelijk ook niet veel over de opstanding uit de dood. Het nieuwe testament wel, maar dat willen orthodoxe joden vaak niet lezen, jammergenoeg. Ik ben het helemaal met je eens dat het zien van de mens als zoogdier een heel beperkt beeld is.
6 - De reden voor de schepping van de mens.God schiep de mens om te regeren, te heersen over de aarde Gen.1:26
God schiep de mens om daar een relatie mee aan te gaan, de mens kreeg als taak om te heersen over de aarde.Om te regeren heb je inzicht en verstand nodig, geestelijk leven. leven.
Dit kreeg de mens pas in hoofdstuk 2.Als je Christen wordt, krijg je natuurlijk geen nieuw lichaam
Klopt ik heb nog nooit iemand die christen werd een nieuw lichaam zien krijgen, maar dat sluit niet uit dat dat later wel gebeurt.
Bij vlinders, zaden of kikkers, die een beeld geven van een vernieuwd lichaam gebeurt dat ook. Tuurlijk hebben deze geen geest, maar verandert hun lichaam wel.7 - Scheppen met woorden.
Het Woord in Johannes 1 is een persoon, namelijk Jezus Christus, door wie dus alles geschapen is. Vers 4 en 5 werpen wel een bijzonder licht op jouw opmerking 2.Gods scheppende kracht ligt in Zijn woord. Zijn woord omvat onder andere de natuurwetten. Deze natuurwetten bepalen het verloop van de evolutie, de ontwikkeling van levensvormen.
Dit zie ik als een zwaktebod van de evolutionisten, om de wankele theorie alsnog wat inhoud te geven en een acceptabele uitleg te geven aan het begrip oerknal of hoe je dat noemen wil. Dit doet mij denken aan een uitspraak:" .. if you can't beat them, join them..". Ik heb trouwens geen probleem met een God die spreekt en het is er.Biologisch gezien is de mens een dier; dit is onafhankelijk of je uitgaat van evolutie, degeneratie of creatie-theorie. Het lichaam van de mens gedraagt zich als het lichaam van het dier.
Heeft de biologie de wijsheid in pacht, of is de kennis te beperkt om een echt onderscheid te kunnen maken. Er hoeft maar een eigenschap on bekend te zijn en het lijkt of iets overeenkomt, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. De kans is ongelooflijk groot dat we één of meerdere ( belangrijke ) eigenschappen missen.Mijn voorlopige conclusie: de bijbels geeft GEEN of ONvoldoende basis voor creationisme. Creationisme is een menselijke interpretatie van Genesis, die niet meer onderbouwd wordt door de teksten dan andere menselijke interpretaties van Genesis.
hemelburger schreef:groenrondballetje schreef:1 - Is Genesis betrouwbare geschiedschrijving?
Ja. Ook al was Mozes niet aanwezig bij het scheppen van de aarde en alles wat er verder in Genesis staat. We weten wel dat Mozes een hele tijd samen met God heeft door gebracht op de berg (40 dagen en nachten Exodus 24:18, en nog een keer 40 dagen en nachten Exodus 34:28 ) Het is dus heel goed mogelijk dat mozes het uit eerste hand had. Daarnaast behoort Genesis tot de Thora, waarin Gods wetten staan, laat Mozes die nu net van God gehoord hebben.
Trouwens geschiedschrijving door iemand die het niet zelf meegemaakt heeft is heel acceptabel. We leven nu in een maatschappij waarin het aantal alfabeten, het aantal analfabeten ver overtreffen. In de verre historie lag die verhouding heel anders, toch vinden we onze geschiedschrijving betrouwbaar, terwijl het ook veelal niet door de geschiedschrijvers zelf is meegemaakt.
hemelburger schreef:Op de eerste dag wordt er geen licht gemaakt.
Op de derde dag wordt er verlichting gemaakt.
groenrondballetje schreef:De grote vraag die onbeantwoord blijft is wat is het licht dat in het eerste etmaal voor dag en nacht zorgt?
hemelburger schreef:Of Wie is het Licht.
groenrondballetje schreef:3 - Van het 'aardse' naar het 'paradijse' scheppingsverhaal.
Genesis 1:27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
(SV)
hemelburger schreef:Eerst schiep (Bara) God de mens, die mens was man en vrouw ineen. De vertalers hadden volgens mij dit vers ook moeten eindigen met 'hem' in plaats van 'ze'. Dit past dan ook bij vers 22 van hoofdsuk 2.
groenrondballetje schreef:Genesis 2:7-8 En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.
8 Ook had de HEERE God een hof geplant in Eden, tegen het oosten, en Hij stelde aldaar den mens, die Hij geformeerd had. (SV)
hemelburger schreef:Hier wordt herhaald dat God de mens geschapen heeft. Hier staat geen Bara maar Yatsar. Opmerkelijk is wel de toevoeging dat dat God hem de adem des levens werd ingeblazen, staat dat ook bij de dieren? Beide versen zijn dus niet op gespannen voet.
groenrondballetje schreef:4 - De schepping van de nieuwe mens. Als Jezus in ons een nieuw mens creeert, behouden wij toch ons oude lichaam, de vernieuwing bevind zich op het nivo van onze geest.
hemelburger schreef:1 Corinthians 15:35-36 Maar, zal iemand zeggen: Hoe zullen de doden opgewekt worden, en met hoedanig een lichaam zullen zij komen? 36 Gij dwaas, hetgeen gij zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is; (SV)
1 Corinthians 15:42-44 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het [lichaam] wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid; 43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht. 44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam. (SV)
Philippians 3:21 Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam, naar de werking, waardoor Hij ook alle dingen Zichzelven kan onderwerpen. (SV)Het begint dus met de vernieuwing op het Geestelijk vlak, doch uiteindelijk ook op het lichamelijk vlak.
groenrondballetje schreef:5 - Schepping uit stof?Een mogelijk antwoord op de vraag 'wat is stof' is dus 'wat een slang eet!'.
hemelburger schreef:Het gaat niet om wat een slang eet, maar om wat deze "slang" eet. De slang hier is geen gewone slang, maar de satan in de gedaante van een slang. Je kunt hier niet uit concluderen dan slangen dus stof eten. Je zou wel kunnen opmerken dat als deze slang stof zal eten en de stof slaat op de mens, de satan dus een menseneter is. Geen gekke gedachte.
groenrondballetje schreef:Vanuit het standpunt van de biologie, is de mens een zoogdier. De mens is natuurlijk veel meer dan dat en ook het weer levend maken van de mens is meer dan het weer levend maken van het lichaam Eze.37.
hemelburger schreef:Tja, sommige biologen liegen over de bios.
hemelburger schreef:Wel opmerkelijk is dat Joodse orthodoxen steeds na een aanslag hun uiterste best doen om alle lichaamsresten bij elkaar te verzamelen. Het oude testament zegt inhoudelijk ook niet veel over de opstanding uit de dood. Het nieuwe testament wel, maar dat willen orthodoxe joden vaak niet lezen, jammergenoeg. Ik ben het helemaal met je eens dat het zien van de mens als zoogdier een heel beperkt beeld is.
groenrondballetje schreef:6 - De reden voor de schepping van de mens. God schiep de mens om te regeren, te heersen over de aarde Gen.1:26
hemelburger schreef:God schiep de mens om daar een relatie mee aan te gaan, de mens kreeg als taak om te heersen over de aarde.
groenrondballetje schreef:Om te regeren heb je inzicht en verstand nodig, geestelijk leven. leven.
hemelburger schreef:Dit kreeg de mens pas in hoofdstuk 2.
groenrondballetje schreef:Als je Christen wordt, krijg je natuurlijk geen nieuw lichaam
hemelburger schreef:Klopt ik heb nog nooit iemand die christen werd een nieuw lichaam zien krijgen, maar dat sluit niet uit dat dat later wel gebeurt.
hemelburger schreef:Bij vlinders, zaden of kikkers, die een beeld geven van een vernieuwd lichaam gebeurt dat ook. Tuurlijk hebben deze geen geest, maar verandert hun lichaam wel.
groenrondballetje schreef:7 - Scheppen met woorden.
hemelburger schreef:Het Woord in Johannes 1 is een persoon, namelijk Jezus Christus, door wie dus alles geschapen is. Vers 4 en 5 werpen wel een bijzonder licht op jouw opmerking 2.
groenrondballetje schreef:Gods scheppende kracht ligt in Zijn woord. Zijn woord omvat onder andere de natuurwetten. Deze natuurwetten bepalen het verloop van de evolutie, de ontwikkeling van levensvormen.
hemelburger schreef:Dit zie ik als een zwaktebod van de evolutionisten, om de wankele theorie alsnog wat inhoud te geven en een acceptabele uitleg te geven aan het begrip oerknal of hoe je dat noemen wil. Dit doet mij denken aan een uitspraak:" .. if you can't beat them, join them..". Ik heb trouwens geen probleem met een God die spreekt en het is er.
groenrondballetje schreef:Biologisch gezien is de mens een dier; dit is onafhankelijk of je uitgaat van evolutie, degeneratie of creatie-theorie. Het lichaam van de mens gedraagt zich als het lichaam van het dier.
hemelburger schreef:Heeft de biologie de wijsheid in pacht, of is de kennis te beperkt om een echt onderscheid te kunnen maken. Er hoeft maar een eigenschap on bekend te zijn en het lijkt of iets overeenkomt, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. De kans is ongelooflijk groot dat we één of meerdere ( belangrijke ) eigenschappen missen.
groenrondballetje schreef:Mijn voorlopige conclusie: de bijbels geeft GEEN of ONvoldoende basis voor creationisme. Creationisme is een menselijke interpretatie van Genesis, die niet meer onderbouwd wordt door de teksten dan andere menselijke interpretaties van Genesis.
hemelburger schreef:Tja, het staat iedereen vrij zijn eigen conclusies te trekken. Hij is gelukkig voorlopig.
meschianza schreef:Wat ik me wel eens afvraagt.
Hoe kan het kwaad in de mens verklaard worden, vanuit de evolutie bekenen.
Als de mens uit een hoogstaand zoogdier is ontwikkeld, dus al ver op de ontwikkelingsladder zou zijn. Zowel geestelijk (intelligentie, rede,) als lichamelijk.
meschianza schreef:Waarom is het gevoel van goed en kwaad niet meeontwikkeld. Waarom is de mens instaat, ook intelectuelen (hitler), tot beestachtige daden. Zinloze, saddistische slachtparijen onder het medesoort die zelfs in het dierenrijk niet voorkomen!
meschianza schreef:En Wat is de menselijke ziel in het licht van de evolutie. En wanneer kreeg de mens een ziel, in welk stadium van het evolutieproces. Of wordt daar de ziel niet erkent?
meschianza schreef:TOt nu toe heeft alleen de bijbel mij een heldere verklaring gegeven voor het kwaad in de wereld.
Maar hoe heeft God het bedoelt, als geschiedschrijving of als informatie over Zijn Scheppingswerk?
Hoe leg jij deze tekst dan uit ....
Of wie is het licht dat 's nachts uitgaat ....
Maar in de grondtekst staat 'ze', is de grondtekst dan onjuist m.b.t. dit woord?
Dus een parallel met het scheppings verhaal in Genesis
Overigens eten ook andere slangen warmbloedige wezens, zoals zoogdieren en mensen ...
Naar welke film ben jij geweest
Sorrie dat is mij ontgaan, als je geformeerd wordt uit stof krijg je pas verstand, en niet als je gemaakt wordt naar het beeld van God. Heeft stof meer verstand dan God, of wat bedoel je te zeggen
Nee dat klopt, maar dat is stap twee, als onze nieuwe lichaam geformeerd wordt, en ons oude vervalt tot stof ...
Maar dat nieuwe lichaam geeft geen eeuwig leven ...
De biologische evolutie-theorie heeft helemaal geen wankele basis, maar dat is moeilijk te begrijpen voor iemand die dan aan de oerknal, de big bang, en de nieuwe uitbreding van de europese unie gaat denken ...
Maar de overtuigende argumenten daartegen ontbreken nog ...
Bij vele primaten is baby en kindermoord (van een andere vader) eerder regel dan uitzondering, bij de mens is dat echt een uitzonderingsgeval ...
hemelburger schreef:Groenrondballetjegroenrondballetje schreef:Maar hoe heeft God het bedoelt, als geschiedschrijving of als informatie over Zijn Scheppingswerk?
Geschiedschrijving, maar ja dat is een kwestie van geloof.
Groenrondballetje schreef:Hoe leg jij deze tekst dan uit ....
hemelburger schreef:Sorry, ik bedoelde,
Op de eerste dag was er licht,
Opde derde dag wordt er verlichting gemaakt.
Bijzonder is wel dat er geen duisternis word gemaakt, dat was er dus al.
Het begrip duisternis wordt ook gebruikt als beeld van het kwade. Net als in Johannes. Bijzonder is ook dat duisternis en licht niet mengt.
Groenrondballetje schreef:Of wie is het licht dat 's nachts uitgaat ....
hemelburger schreef:Wie zegt dat 's nachts het licht uitgaat.
Groenrondballetje schreef:Maar in de grondtekst staat 'ze', is de grondtekst dan onjuist m.b.t. dit woord?
hemelburger schreef:Ja, misschien is achteraf "hem" niet goed gekozen, want dat betekent dan het maanelijk overheersender is. Het is één mens, in gelijke mate mannelijk en vrouwelijk. KJvertaling bied wat meer ruimte.
Groenrondballetje schreef:Dus een parallel met het scheppings verhaal in Genesis
hemelburger schreef:Getuigt in iedergeval van samenhang. Maak gebruik van al aanwezige kennis.
Groenrondballetje schreef:Overigens eten ook andere slangen warmbloedige wezens, zoals zoogdieren en mensen ...
hemelburger schreef:Eten slangen ook slangen?
Groenrondballetje schreef:Naar welke film ben jij geweest
hemelburger schreef:Tja, das lang geleden.
Groenrondballetje schreef:Sorrie dat is mij ontgaan, als je geformeerd wordt uit stof krijg je pas verstand, en niet als je gemaakt wordt naar het beeld van God. Heeft stof meer verstand dan God, of wat bedoel je te zeggen
hemelburger schreef:Ik doelde op de adem.
Groenrondballetje schreef:Nee dat klopt, maar dat is stap twee, als onze nieuwe lichaam geformeerd wordt, en ons oude vervalt tot stof ...
hemelburger schreef:Hmm, en het lichaam van Elia en dat van Jezus Christus, is daar het oude ook tot stof vervallen?
Groenrondballetje schreef:Maar dat nieuwe lichaam geeft geen eeuwig leven ...
hemelburger schreef:Het waren slechts beelden.
Groenrondballetje schreef:De biologische evolutie-theorie heeft helemaal geen wankele basis, maar dat is moeilijk te begrijpen voor iemand die dan aan de oerknal, de big bang, en de nieuwe uitbreding van de europese unie gaat denken ...
hemelburger schreef:Een banaantje vind ik ook wel lekker, maar of mijn opa, dus een aap was?![]()
Groenrondballetje schreef:Maar de overtuigende argumenten daartegen ontbreken nog ...
hemelburger schreef:Herhanling: het blijft geloof.
Groenrondballetje schreef:Bij vele primaten is baby en kindermoord (van een andere vader) eerder regel dan uitzondering, bij de mens is dat echt een uitzonderingsgeval ...
hemelburger schreef:Tja, een abortus omdat je met vakantie wil
Geloof in een bepaalde uitleg dan, niet het geloof in de Bijbel an sich
Interessante hypothese Heb je daar argumenten voor
Als ik zeg dat de Bijbel door God is ge-inspireerd bedoel ik de grondtekst, en niet een bepaalde vertaling an sich ..
hemelburger schreef:
Eten slangen ook slangen?
Zeer zelden, die vallen namelijk niet zo op met een infra-rood oog ...
Groenrondballetje schreef:
Nee dat klopt, maar dat is stap twee, als onze nieuwe lichaam geformeerd wordt, en ons oude vervalt tot stof ...
hemelburger schreef:
Hmm, en het lichaam van Elia en dat van Jezus Christus, is daar het oude ook tot stof vervallen?
Denk je dat Elia als een oud versleten mannetje in de hemel zit, samen met alleen Jezus, de Vader en de Heilige geest ... dan is je toch iets ontgaan van het Reddingswerk van Jezus ...
Maar je moet geen beelden gaan gebruiken als je claimt de letterlijke uitleg te hebben ...
Dan heb je weinig van de evolutieleer begrepen
Groenrondballetje schreef:
Bij vele primaten is baby en kindermoord (van een andere vader) eerder regel dan uitzondering, bij de mens is dat echt een uitzonderingsgeval ...
hemelburger schreef:
Tja, een abortus omdat je met vakantie wil
Dit wordt bij mensen in het algemeen als afwijkend gezien, bij mensapen en vele andere zoogdieren is dit de heersende en goede moraal, zelfs zonder vakantie wens, en ook na de geboorte ...
Je moet niet vervallen in het denken dat de uitzondering de sterkste regel is, want de uitzondering, bevestigd juist dat de regel anders is
hemelburger schreef:Groenrondballetje schreef:Geloof in een bepaalde uitleg dan, niet het geloof in de Bijbel an sich
idd, geldt voor ons beide.
Groenrondballetje schreef:Interessante hypothese Heb je daar argumenten voor
hemelburger schreef:Het licht uit Johannes 1 gaat in ieder geval nooit uit![]()
Groenrondballetje schreef:Als ik zeg dat de Bijbel door God is ge-inspireerd bedoel ik de grondtekst, en niet een bepaalde vertaling an sich ..
hemelburger schreef:Je hebt wel een beetje gelijk dat ik een beetje onduidelijk ben.
Wat ik beter vanaf het begin had kunnen zeggen was dat "ze" niet hoeft te betekenen dat het er twee zijn. het woordje ze slaat op man en vrouw, wat al meervoud is, die samen één mens zijn.
Maar je hebt gelijk de grondtekst staat niet ter duscussie als Woord van God.
hemelburger schreef:Eten slangen ook slangen?Groenrondballetje schreef:Zeer zelden, die vallen namelijk niet zo op met een infra-rood oog ...
De slang van Mozes moet een bijzonder exemplaar geweest zijn
Groenrondballetje schreef:Nee dat klopt, maar dat is stap twee, als onze nieuwe lichaam geformeerd wordt, en ons oude vervalt tot stof ...
hemelburger schreef:Hmm, en het lichaam van Elia en dat van Jezus Christus, is daar het oude ook tot stof vervallen?
Groenrondballetje schreef:Denk je dat Elia als een oud versleten mannetje in de hemel zit, samen met alleen Jezus, de Vader en de Heilige geest ... dan is je toch iets ontgaan van het Reddingswerk van Jezus ...
hemelburger schreef:Je zegt zelf dat het oude lichaam tot stof moet vervallen. Ik stel je de vraag hoe je dat toepast bij Jezus Christus en Elia.
Groenrondballetje schreef:Dan heb je weinig van de evolutieleer begrepen
hemelburger schreef:Hoe je het ook formuleert of omschrijft het blijft een theorie.
Wetenschappelijk hebben theorieen niet veel waarde, zolang het bewijs niet gesloten is.
Groenrondballetje schreef:Bij vele primaten is baby en kindermoord (van een andere vader) eerder regel dan uitzondering, bij de mens is dat echt een uitzonderingsgeval ...
hemelburger schreef:Tja, een abortus omdat je met vakantie wil
Groenrondballetje schreef:Dit wordt bij mensen in het algemeen als afwijkend gezien, bij mensapen en vele andere zoogdieren is dit de heersende en goede moraal, zelfs zonder vakantie wens, en ook na de geboorte ...
hemelburger schreef:Oké de vakantie is een uitzondering. Maar hoe verklaar je dat in Nederland 1 op de +/- 10 kinderen mishandelt c.q. verwaarloosd worden, zijn dit ook uitzonderingen? Dit is erger dan moord. Trouwens abortus is in /ieder geval in Nederland, maar ook daarbuiten helemaal niet iets afwijkends. Opmerkelijk is ook dat mensen dus niet enkel kinderen van een ander kwaad doen, maar veelal hun eigen kinderen. Kom niet aan met wat "maatschappelijk" aanvaardbaar is, maar kijk naar wat er daadwerkelijk bij mensen gebeurt. ( Iedereen vindt het onacceptabel als je de nederlandse wet overtreed, maar we doen het allemaal )
Trouwens die manier waarop dieren met elkaar omgaan is vanuit bijbels perspectief niet zo bedoelt, ook de dieren vertonen afwijkend gedrag.
Maar dat wist je toch al door (1) Wie die slang aan Mozes heeft gegeven, en (2) de reactie van de tovenaars bij de Farao ...
Waarom zou de satan in gedaante van een slang iets anders eten dan een andere slang ?
wel wordt in Genesis (?) gezegd uit stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren ...
(1) de waarde van een wetenschappelijke theorie is vooral de voorspellende waarde; en die heeft de evolutieleer.
(2) verschillende onderdelen van de biologische evolutieleer, microevolutie en soortvorming (macroevolutie) zijn bewezen.
Dus 90% behandeld zijn kinderen wel goed - dan zal die 10% wel een afwijking zijn (gelukkig )
Er zit een bepaalde inconsistentie in je het stukje logica dat je hier neer zet. Wat wil je aantonen met het idee dat de mens minstens even slecht, of slechter is dan dieren.
Dat de mens niet naar Gods beeld geschapen is
Sorrie, maar ik blijf vasthouden dat de mens wel naar Gods beeld geschapen is, en daarom bijzonder is
hemelburger schreef:Er zijn dus waarschijnlijk twee uitzonderingen, er kunnen er dus meer volgen.
Groenrondballetje schreef:(1) de waarde van een wetenschappelijke theorie is vooral de voorspellende waarde; en die heeft de evolutieleer.
(2) verschillende onderdelen van de biologische evolutieleer, microevolutie en soortvorming (macroevolutie) zijn bewezen.
hemelburger schreef:(1) De toekomst zal het leren.
hemelburger schreef:(2) Ik kan zo alles bewijzen, als ik maar zorg dat er een aantal deelstukjes een sluitend bewijs hebben.
Groenrondballetje schreef:Dus 90% behandeld zijn kinderen wel goed - dan zal die 10% wel een afwijking zijn (gelukkig)
hemelburger schreef:'t Is maar wat je weinig noemt.![]()
Groenrondballetje schreef:Er zit een bepaalde inconsistentie in je het stukje logica dat je hier neer zet. Wat wil je aantonen met het idee dat de mens minstens even slecht, of slechter is dan dieren.
Dat de mens niet naar Gods beeld geschapen is
Sorrie, maar ik blijf vasthouden dat de mens wel naar Gods beeld geschapen is, en daarom bijzonder is
hemelburger schreef:Yep, de mens is naar Gods beeld geschapen en daarom bijzonder binnen de schepping, maar vooral omdat Adam de adem van God ingeblazen heeft gekregen. Maar (modern gezegt) de mens heeft zijn ziel verkocht aan de duivel. De bijbel zegt zelf: "De mens is geneigt tot alle kwaad" etc. Het is volgens mij een illusie om te denken dat mensen elkaar beter behandelen dan dieren, maar dat is mijn mening. Alleen door de werking van de Heilige Geest kan een mens zich weer gedragen als een waardig beeld van God.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten