Het onderzoeken van de schriften

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Het onderzoeken van de schriften

Berichtdoor Mapleleaf » 01 feb 2005 17:55

Joh 5:39 schreef:Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.

Hoe onderzoek je nu de schriften?
Alleen door een gedeelte te lezen? Of aan de hand van een bijbelverklaring? Of door een onderwerp te nemen en daar schriftgedeeltes over op te zoeken? Of een meditatie er bij te lezen?

Als je 's ochtends bijvoorbeeld de tijd neemt om met Gods woord bezig te zijn; Hoe vul je dat in?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 18:37

en die zijn het, die van Mij getuigen.

dat is het belangrijkste bij het lezen van de bijbel.. dat je je realiseert dat er een Man in dat boek zit wat iets te zeggen heeft tot jou en mij!

Ik zelf bid altijd eerst, daarna lees ik een stukje en probeer te zien wat God tot mij te zeggen heeft.

de vragen die ik meestal stel:
- wat wil God mij zeggen?
- wat moet ik er mee doen?
- wat ga ik er mee doen?

Voor de rest gebruik ik veel bijbelstudie materiaal van mensen die heel dicht bij God leven. Is voor mij de veiligste manier om God helemaal te leren kennen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Het onderzoeken van de schriften

Berichtdoor Cicero » 01 feb 2005 18:52

Mapleleaf schreef: Hoe vul je dat in?
Ofwel mediterend over een bepaald gedeelte dat ik eerst grondig gelezen heb, ofwel met commenta(a)r(en) erbij, of een combinatie.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 01 feb 2005 21:16

Meestal lees ik eerst een gedeelte helemaal en zorgvuldig door. Daarna begin ik opnieuw met behulp van de kantekeningen bij de SV en evt. een andere verklaring en vat ik in eigen woorden samen waar het gedeelte overgaat. Ik probeer daar voor mezelf vaak lessen uit te trekken en vragen aan mezelf te stellen. Momenteel ben ik bezig met de bazuinen in openbaringen. Die zijn zo wonderlijk dat ik ze vooral lees en helder probeer te krijgen wat ze betekenen. Dat schrijf ik ook op in een schrift. Dat roept al zoveel verwondering op en ook laat het zien dat de oordelen van God zo groot zijn dat ik niet zoheel veel vragen meer aan mezelf kan stellen.

Na het bestuderen ga ik bidden en leg ook het gelezene aan de Heere voor en de lessen die ik eruit geleerd heb.
The one thing you can give and still keep is your word.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 feb 2005 22:13

Als je iets uit moet zoeken is het vaak boeiend om de kanttekeningen te lezen bij een tekst, de tekstverwijzingen op te zoeken, de kanttekeningen daarbij ook te lezen, weer de tekstverwijzingen op te zoeken...

Ook is het wel mooi om een bepaald woord (onderwerp) op te zoeken in de concordantie en alle schriftplaatsen erover op te zoeken.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 feb 2005 22:24

Een manier van Bijbelstudie van mij was het doornemen van een bijbelboek, en de tekst voor mezelf op overzichtelijke wijze neerzetten. Doe ik nog steeds aan.
Alleen, in de loop van de tijd hebben voor mij de ontwikkelingen niet stil gestaan. Ik heb kennis gekregen van de grondtalen. Ik heb de toegang gevonden tot de commentaren, die ik ijverig verzamel. (Kost wel een hoop geld!) Zo ben ik gaan onderscheiden:
- Bijbelstudie 1ste niveau: dan bestudeer ik een bijbelboek vooral in de vertaling, en kijk af toe eens in de grondtekst, aangezien ik dat niet laten kan;
- Bijbelstudie 2de niveau: dat is meer een diepgravend onderzoek naar de betekenis van de tekst in de grondtekst, en met de commentaren erbij. Het diepere onderzoek dus.

En, niet te vergeten: ik ervaar bijbelstudie als de meest effectieve manier om God te leren kennen. Wat je opdelft aan goud in de teksten is vaak ronduit indrukwekkend!
Ik kan echt merken dat de Geest erdoor werkt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 01 feb 2005 23:29

Ik ben niet studeerachterig ingesteld. Meer een doener. Voor mij was discipline krijgen in Bijbellezen en bidden ook echt heel moeilijk. Maar de laatste tijd gaat dat echt goed. Elke morgen en elke avond doe ik het.
Ik bid eerst om vergeving van mijn zonden, zodat ik weer zonder vuil te zijn voor God kan komen. Ik bid ook om de leiding van de Heilige Geest bij het lezen, en dan ga ik lezen. Eerst een hoofdstuk (en als het heel lang is de helft ofzo) Als ik opvallende dingen zie, pak ik een andere Bijbelvertaling erbij om te vergelijken. Daarna lees ik het weer vers voor vers, en dan lees ik 'Tekst voor tekst' erbij, tot ik begrijp wat er bedoeld word. Daarna onderstreep ik in de Bijbel de gedeelten die mij aanspreken. Daarna dank ik God voor wat Hij allemaal zegt, voor zijn woord en voor leiding voor de dag. Savonds lees ik of hetzelfde gedeelte nog een keer, om het beter te onthouden, of ik lees een ander gedeelte. Dat is per dag verschillend. Daar wil ik nog regelmaat in zoeken.
(Kben ook gitaar aan't leren spelen. Zodat ik voor of na de Bijbel studie zingend God kan loven.)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 23:36

Acire schreef:Ik ben niet studeerachterig ingesteld. Meer een doener.

ik geloof dat er meer lezers dan doeners.. een comibinatie is denk ik het beste
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

cornelis
Kapitein
Kapitein

Het onderzoeken van de Schriften.

Berichtdoor cornelis » 17 mei 2005 18:43

Wie weet waar ik op Internet,Bijbelverklaringen kan inzien?
Zoals Calvijn en Luther en meerdere.
Ik ben benieuwd?
Een hartelijke groet van Cornelis

Terug naar “Archief”