Nader tot mij

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 16:01

jas schreef:Tegen dergelijke Schriftverdraaiing kan ik niet op.

na ja!

Zo lees ik mijn bijbel! En zo spreekt God tot mij!

dat jij denkt dat deze opdracht niet voor jou is, is denk ik een tekort aan jou kant.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 feb 2005 16:14

jas schreef:Schriftverdraaiing
joris schreef:vervulde profetie

Wat is het nou?

Anyway, bij dit soort meningsverschillen moet ik altijd een beetje aan Romeinen 14 denken. :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 feb 2005 16:23

Collateral schreef:
jas schreef:Schriftverdraaiing
joris schreef:vervulde profetie

Wat is het nou?

Anyway, bij dit soort meningsverschillen moet ik altijd een beetje aan Romeinen 14 denken. :)

Laten we eerst Romeinen 8 er maar eens bijpakken voor we aan Romeinen 14 beginnen. ;)

29 Want die Hij te voren gekend heeft,76 die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn,77 opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

De kanttekeningen bij de Statenvertaling zeggen hierbij:

den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn,
Namelijk niet alleen in het lijden, maar ook inzonderheid in de heiligmaking en verheerlijking, die daarna zal volgen; 1 Cor. 13:12, en 1 Cor. 15:48, en 2 Cor. 3:18.

Dus die teksten die joris noemt zijn van toepassing op Jezus. Daarnaast geldt voor de uitverkorenen dat zij in hun heiligmaking en verheerlijking beelddragers van Jezus zijn. Zij lijken hierin dus op Hem.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 17:01

elbert schreef:Dus die teksten die joris noemt zijn van toepassing op Jezus. Daarnaast geldt voor de uitverkorenen dat zij in hun heiligmaking en verheerlijking beelddragers van Jezus zijn. Zij lijken hierin dus op Hem.

Juist.

worden als Jezus.. door alleen afhankelijk te zijn van Jezus

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2005 17:32

worden als Jezus..

Wat wilde de mens in het paradijs? Als God zijn toch!

We mogen Hem navolgen, jazeker! Maar we worden nooit als Jezus. Hij was en is en zal God blijven! Dat worden wij nooit!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 17:49

TheKeimpe schreef:
worden als Jezus..

Wat wilde de mens in het paradijs? Als God zijn toch!

We mogen Hem navolgen, jazeker! Maar we worden nooit als Jezus. Hij was en is en zal God blijven! Dat worden wij nooit!

worden als Jezus is in alles gelijk zijn aan Jezus, naar Gods evenbeeld.
In het paradijs, waren we als Jezus. Volkomen afhankelijk van God. (zoals ook Jezus was.. zonder de Vader (God, Hij zelf) kan ik niks doen)

Wij worden geen God, we moeten alleen zoals Jezus worden, maar volkomen afhankelijk van God.

Dus niet God worden... maar worden als Jezus (naar Gods beeld en zijn gelijkenis)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2005 17:57

Maar Hijwel,
Jezus was en is en blijft GOD! En dat zullen wij nooit worden! We kunnen wel zijn evenbeeld worden, maar niet Hemzelf.

We kunnen hooguit volgen zoals Hij Zijn Vader volgde (dat gaat nooit volmaakt lukken, maar moet wel ons doel zijn.)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 18:31

TheKeimpe schreef:Maar Hijwel,
Jezus was en is en blijft GOD! En dat zullen wij nooit worden! We kunnen wel zijn evenbeeld worden, maar niet Hemzelf.

We kunnen hooguit volgen zoals Hij Zijn Vader volgde (dat gaat nooit volmaakt lukken, maar moet wel ons doel zijn.)

tuurlijk heb je helemaal gelijk in!
Wij worden geen God! En we worden niet Jezus.. Maar we moeten worden als Jezus..

( :oops: ow ik realiseer weer dat ik afwijk van het het onderwerp)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 feb 2005 20:27

Ik denk niet dat het volgende off-topic is. Het geeft heel goed aan wat het naderen inhoud:

Vr.32. Maar waarom wordt gij een Christen genaamd a?

Antw. Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus b en alzo Zijner zalving deelachtig ben c, opdat ik Zijn Naam belijde d, en mijzelven tot een levend dankoffer Hem offere e, en met een vrije en goede consciëntie in dit leven tegen de zonde en den duivel strijde f, en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere g.

a {#Ac 11:26}
b {#1Co 6:15}
c {#1Jo 2:27 Ac 2:17}
d {#Mt 10:32 Ro 10:10}
e {#Ro 12:1 1Pe 2:5,9 Re 1:6 Re 5:8,10}
f {#1Pe 2:11 Ro 6:12,13 Ga 5:16,17 Eph 6:11 1Ti 1:18,19}
g {#2Ti 2:12 Mt 25:34}
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 feb 2005 08:39

hijwel schreef:
TheKeimpe schreef:Maar Hijwel,

tuurlijk heb je helemaal gelijk in!
Wij worden geen God! En we worden niet Jezus.. Maar we moeten worden als Jezus..

( :oops: ow ik realiseer weer dat ik afwijk van het het onderwerp)

Zie ook de Heidelberger Catechismus hierover:

Vr.86. Aangezien wij uit onze ellendigheid, zonder enige verdienste onzerzijds, alleen uit genade door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede werken doen?
Antw. Daarom, dat Christus, nadat Hij ons met Zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, ons ook door Zijn Heiligen Geest tot Zijn evenbeeld vernieuwt, opdat wij ons met ons ganse leven Gode dankbaar voor Zijn weldaden bewijzen, en Hij door ons geprezen worde. Daarna ook, dat elk bij zichzelven van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij, en dat door onzen godzaligen wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen worden.

Het is dus geen kwestie van als God willen zijn, of Jezus willen zijn, maar wel in de heiligmaking door de werking van de Heilige Geest aan Zijn beeld gelijkvormig worden. En dat is dus niet ons eigen werk, maar Christus doet dit Zelf door Zijn Heilige Geest!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”