De mokkende thuismopperaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jan 2005 02:17

caprice schreef:
jas schreef:Ik gun jullie van harte de kerk, maar mensen denk toch alsjeblieft ook zelf goed na en geloof toch niet al die onzin die jullie daar wordt wijsgemaakt. Het is puur een eigengerechtigde godsdienst waarin de mens vanalles moet meenemen om gezaligd te worden. Een oud vrouwtje van 88 (thuisleester) zei pas nog tegen me; de mens heeft van zijn 'vader' direct na de val een sprinkhanennatuur gekregen. Daarmee springt hij altijd over het recht Gods heen. En zo is het in de kerken. Gods Recht en de onvoorwaardelijkheid van het Verbond, daar wordt aan getornd en daarmee betoont de kerk zich gewoon rooms. En als de kerk rooms is, kan niemand van mij verlangen dat ik er blijf.

Sion wordt door recht verlost.
De mens kan geen nagelschrapsel toedoen aan zijn zaligheid.
Alles is betaald door het volkomen borgwerk van Christus tot de laatste kwadrantpenning toe.

Dit wordt nog steeds gepredikt, hoor.

Het wordt gezegd, maar tevens ontkend. Dat soort clichés die jij hier nu plant, hoor je idd vaak in preken. Maar geïntegreerd in het geheel van wat we 'leer' noemen, passen ze niet. Integendeel, bij nadere beschouwing blijkt zelfs dat die uitspraken haaks staan op dat wat als leer gehandhaafd wordt. Maar het zwaarst weegt het stuk van de rechtvaardigmaking. Als dat maar iets bezijden Gods Woord gepreekt wordt, trekt de Heere Zijn Geest terug. Want het is juist in dat stuk dat de Drieënige op het hoogst verheerlijkt wordt. Maar dat hele stuk wordt verkracht en uit elkaar gerafeld en getrokken tot allerlei trappen en gradaties, zelfs zo dat men alreeds enkele trappen der rechtvaardigmaking bestegen kan hebben vóór men in Christus is. En men kan tegenwoordig schijnbaar onbewust geloven, onverzekerd van de zaligheid een kleintje in de genade zijn. Maar de oude leer is, dat men met enkel een zicht op Christus verloren gaat. Een zicht op Hem is niet voldoende, (het oog wordt niet verzadigd van zien) we moeten ingeplant zijn in die Wijnstok Christi. Eerder zit het om zo maar eens te zeggen voor ons niet snor. En zo zijn er veel dingen, bijv. de rechtvaardiging vóór het geloof, anderen leren weer een rechtvaardiging lange tijd na het geloof, in de vierschaar der consciëntie. Maar de rechtvaardiging in de vierschaar is niets anders dan een zeker weten uit, een vast vertrouwen op de beloften in Gods Woord dat de zonden door het volkomen Offer van Christus vergeven zijn. Het geloven bestaat er dus juist in dat men gerechtvaardigd is, niet dat men gerechtvaardigd zal worden. Natuurlijk zou ik graag naar kerk gaan. Maar het is als Naomi die terugkeert uit Moab. "Vol toog ik weg, maar ledig heeft mij de Heere doen wederkeren". Leeg, met meer geestelijke honger en dorst uit de kerk (dat is dus voor mij Moab, niet Israël) komen dan er naar toe gaan. En het is niet de honger die verzadigt, maar het voedsel. Het is niet de dorst die laaft, maar de drank. Namelijk door het Brood en het Water des Levens. Dan kom ik thuis, pak ik een oud boek en lees de kostelijkste woorden die de Heilige Geest ooit door Zijn inspiratie een trouwe knecht heeft laten opschrijven. Dat is Balsem in Gilead. Daarom ben ik toch een gelukkig mens hoor, en ook geen oude mopperpot of een kniesoor, niets van dat alles. Ik ben een optimist als Luther. Als ik wist dat morgen de wereld verging, plantte ik vandaag nog een boom.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jan 2005 06:23

TheKeimpe schreef:Jas, bedankt voor je openhartige antwoord!

Alleen bleef een bij mij wel een vraag hangen: Waarom zien maar zo weinig van Gods kinderen dat zij uit de kerk weg moeten? Stel dat het waar is dat een ware gelovige niet in de kerk hoort, waarom zijn er dan nog zoveel over in de kerken van Nederland?
Dat vroeg ik mij af.

Dat was vroeger ook vaak hoor, in het gezelschapsleven van 100 - 150 jaar geleden. Dan behoorde een aantal wel tot een kerkgenootschap, een een aantal mensen waren thuislezers.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 10:51

Het zijn de meest serieuze Christenen die ons land nog heeft, vergis je daar niet in. In prinicpe zijn zij de Hervormde Kerk (onveranderd qua leer sinds 1750) Ik ben wel eens jaloers op ze als ik zie hoe de Heere soms Zijn oog op hen heeft. Wat is er dan in de kerken een geestelijke armoe

Dat is toch wat..worden ze opeens gedoopt tot de meest serieuze christenen in het land...alsof je dan weet waar je over spreekt. Dat klinkt wel erg als een sneer naar de rest van chr. nederland.
De Heere heeft echt niet alleen Zijn oog op hen, hoewel ik zeker weet dat ie dat heeft. Maar anderen ervaren ook Zijn rijke zegeningen en genade, en die zijn dan minder serieus ofzo?
Beetje kromme conclusie als je t mij vraagt.
Engaged @ 07-01-2005

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 feb 2005 12:02

caprice schreef:
TheKeimpe schreef:Jas, bedankt voor je openhartige antwoord!

Alleen bleef een bij mij wel een vraag hangen: Waarom zien maar zo weinig van Gods kinderen dat zij uit de kerk weg moeten? Stel dat het waar is dat een ware gelovige niet in de kerk hoort, waarom zijn er dan nog zoveel over in de kerken van Nederland?
Dat vroeg ik mij af.

Dat was vroeger ook vaak hoor, in het gezelschapsleven van 100 - 150 jaar geleden. Dan behoorde een aantal wel tot een kerkgenootschap, een een aantal mensen waren thuislezers.

Ik denk daarom ook dat het een persoonlijke keuze is, op grond waarvan je elkaar niet mag veroordelen en dat je er ook geen waardeoordelen aan kunt verbinden als ware de een een 'serieuzer christen' dan de ander.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 15:48

M@rije schreef:
Het zijn de meest serieuze Christenen die ons land nog heeft, vergis je daar niet in. In prinicpe zijn zij de Hervormde Kerk (onveranderd qua leer sinds 1750) Ik ben wel eens jaloers op ze als ik zie hoe de Heere soms Zijn oog op hen heeft. Wat is er dan in de kerken een geestelijke armoe

Dat is toch wat..worden ze opeens gedoopt tot de meest serieuze christenen in het land...alsof je dan weet waar je over spreekt. Dat klinkt wel erg als een sneer naar de rest van chr. nederland.
De Heere heeft echt niet alleen Zijn oog op hen, hoewel ik zeker weet dat ie dat heeft. Maar anderen ervaren ook Zijn rijke zegeningen en genade, en die zijn dan minder serieus ofzo?
Beetje kromme conclusie als je t mij vraagt.

Ik heb met thuislezers nog nooit moeten discussiëren over de zondigheid van kroegbezoek, masturberen, gothics of punks, en house.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 15:54

Ja? Dus?
Er zijn meer zonden dan deze alleen...
En trouwens, de Heere maakt hier ook geen onderscheid in...een zonde is een zonde, en die doen we allemaal...ook thuislezers!
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 15:56

M@rije schreef:Ja? Dus?
En trouwens, de Heere maakt hier ook geen onderscheid in...een zonde is een zonde, en die doen we allemaal...ook thuislezers!

Ja, maar die mensen zijn dichter bij de waarheid gebleven en hebben meer ontzag voor Gods heiligheid.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 15:58

En dat weet jij omdat?

Ben jij God?
Engaged @ 07-01-2005

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 feb 2005 15:58

jas schreef:Ik heb met thuislezers nog nooit moeten discussiëren over de zondigheid van kroegbezoek, masturberen, gothics of punks, en house.

En dus zijn het serieuzere christenen? Lekker makkelijk hoor, je met gelijkgestemden terugtrekken in je eigen hoekje ipv de confrontatie met de wereld (en de daarbijbehorende dilemma's die je hierboven noemt) aan te gaan..

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 16:00

Ja, maar die mensen zijn dichter bij de waarheid gebleven en hebben meer ontzag voor Gods heiligheid.

Dit neigt naar arrogantie...en dat is ook een zonde
Engaged @ 07-01-2005

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 feb 2005 16:08

jas schreef:Ik heb met thuislezers nog nooit moeten discussiëren over de zondigheid van kroegbezoek, masturberen, gothics of punks, en house.

Ik ken oudgereformeerde zwartkijkers die aan dit rijtje zonder pardon 'internetgebruik' toevoegen...

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 16:10

Haha :lol:
Sorry, die is gevat...je hebt natuurlijk gelijk!
Engaged @ 07-01-2005

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 16:27

Nou ja, nu doe jij hetzelfde als hem hor als ik t ff zeggen mag...
Ik snap t wel heel goed, ik vind het ook niet Bijbels dat ze zoveel dingen weglaten.
Hoe denkt Jas daar zelf over?
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 feb 2005 16:29

Ik heb met thuislezers nog nooit moeten discussiëren over de zondigheid van kroegbezoek, masturberen, gothics of punks, en house.
Dat het sociaal isolement en heeft niks te maken met oprechtheid van geloof.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2005 20:14

jas schreef:
M@rije schreef:Ja? Dus?

Geldt dat ook voor de diverse contemplatieve orden en congregaties?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”