Evolutietheorie samen met scheppingsverhaal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 31 jan 2005 17:38

[quote="Collateral. Mis, want een fossiel in goede staat is een toevalstreffer. Voor fossilisatie zijn een reeks optimale omgevingseigenschappen vereist.
[/quote]

He leuk, nog een toevalstreffer. Het begin van het leven is volgens de evolutietheorie ook een toevalstreffer. Alles wordt zo wel erg moeilijk te "bewijzen", maar ja dat komt wel erg goed uit.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 31 jan 2005 18:57

Rene Z schreef:He leuk, nog een toevalstreffer. Het begin van het leven is volgens de evolutietheorie ook een toevalstreffer.

Nee hoor, de evolutietheorie gaat niet over het ontstaan van leven. Misschien zou je je er wat meer in moeten verdiepen, voordat je jezelf volstopt met vooroordelen. ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 jan 2005 20:05

:mrgreen: De evolutietheorie gaat over het evolueren van een klein wezen naar een groot wezen... (wat natuurlijk gezien onmogelijk is).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Collateral

Berichtdoor Collateral » 31 jan 2005 22:56

Raido schreef::mrgreen: De evolutietheorie gaat over het evolueren van een klein wezen naar een groot wezen... (wat natuurlijk gezien onmogelijk is).

Vertel, waarom is dat onmogelijk? By the way, is het ook onmogelijk om te groeien van embryo tot volwassene? (Is dit eigenlijk niet nog veel verwonderlijker, gezien het tijdsbestek?) :)

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 01 feb 2005 00:46

Er zitten heel wat haken en ogen aan de evolutie theorie, maar ook aan de de creatie theorie.

Een zeer legitieme vraag is natuurlijk: is het scheppingsverhaal in Genesis een theologisch antwoord of een natuurkundig antwoord op vragen? Ik neig naar optie 1.

De onderzoeker David Rohl stelt dat bij Adam en Eva het begin is omdat daar het 'geheugen' begint [zie zijn werk: From Eden to Exile]. Concreet betekent dit dat God zich voor het eerst hier aan zijn schepping bekend maakte met het gevolg dat de mens zijn onschuld verloor en zondigde. Wat deze theorie kan ondersteunen is dat Kaïn een vrouw vindt [buiten de tot dan toe bekende mensen].

De vraag is natuurlijk wel: hoe hard moet deze discussie zijn? God heeft namelijk een antwoord gegeven à la Openbaringen dat ook weer andere vragen oproept. Wat mij duidelijk wordt uit het scheppingsverhaal is dat 1) alles door God geschapen is, 2) dat de mens zondig is en daarom niet meer met God samen kan leven, 3) dat God een ritme heeft gegeven van 7 dagen waarin de mens kan leven.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 01 feb 2005 14:33

Voor een ieder,

Kolossenzen 2
6 Volg de weg van Christus Jezus, nu u hem als uw Heer aanvaard hebt. 7 Blijf in hem geworteld en gegrondvest, houd vast aan het geloof dat u geleerd is en wees vervuld van dankbaarheid. 8 Wees op uw hoede en laat u niet meeslepen door holle en misleidende theorieën die op menselijke tradities zijn gebaseerd en zich richten op de machten van de wereld en niet op Christus.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 feb 2005 15:02

Rene Z schreef:Kolossenzen 2
6 Volg de weg van Christus Jezus, nu u hem als uw Heer aanvaard hebt. 7 Blijf in hem geworteld en gegrondvest, houd vast aan het geloof dat u geleerd is en wees vervuld van dankbaarheid. 8 Wees op uw hoede en laat u niet meeslepen door holle en misleidende theorieën die op menselijke tradities zijn gebaseerd en zich richten op de machten van de wereld en niet op Christus.

Gezien je bevooroordeeldheid vermoed ik dat je hiermee de evolutietheorie wil afwijzen. Ik vrees echter dat de typeringen 'hol', 'misleidend' en 'op menselijke tradities gebaseerd' meer van toepassing zijn op de creationistische visie dan op de evolutionistische. Jij baseert jezelf namelijk op holle menselijke tradities en verzuimt kennis te nemen van hetgeen je veroordeelt. Zo misleid je jezelf vrij aardig.

Geloof je ook dat de zon om de aarde draait i.p.v. andersom?

Nelianne

Berichtdoor Nelianne » 01 feb 2005 15:04

Rene Z schreef:Voor een ieder,

Kolossenzen 2
amen

Maar om nog wat toe te voegen. De evolutie heeft als doel te overleven. de sterksten zullen blijven bestaan. En nu even dit. Volgens evolutionisten zit de mens super dom in elkaar. Die Maker daarvan moet wel niet helemaal goed snik zijn geweest om de luchtpijp en de slokdarm achter elkaar te plaatsen zodat je je kan verslikken als vb ff. Dan is het moeilijk om te overleven.
Wij zouden dus zeggen dat dat voor de zondeval niet zou kunnen gebeuren.(je verslikken)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 feb 2005 15:10

Hehe, altijd grappig om te zien hoe mensen met domme redeneringen de domheid van de evolutietheorie pogen aan te tonen. :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 feb 2005 15:18

Aragorn schreef:Hehe, altijd grappig om te zien hoe mensen met domme redeneringen de domheid van de evolutietheorie pogen aan te tonen. :)

Waarmee i.i.g. enigszins bewezen is dat het vermogen tot het leveren van domme redeneringen niet nadelig is in het natuurlijke selectieproces. :P

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 feb 2005 15:19

Nelianne schreef:Wij zouden dus zeggen dat dat voor de zondeval niet zou kunnen gebeuren.(je verslikken)

Verslikken is niet per definitie slecht, want het zou me een lief ding waard zijn als Adam zich had verslikt in dat appeltje. Had een hoop narigheid gescheeld.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 01 feb 2005 16:05

:lol:

De evolutie volgens Darwin en consorten is niet gericht op een bepaald doel. De evolutie heeft geen eindpunt. 'Survival of the fittest' is niet een noodzakelijk feit voor evolutie, het is slechts een droge constatering. De sterkste overleven meestal. Dat zie je ook nu in de maatschappij.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 01 feb 2005 16:49

Rene Z schreef:Voor een ieder,

Kolossenzen 2

Ik zie in dit machtswoord het verband niet helemaal...

Maar goed om de discussie door te zetten: hoe zie jij de vrouw van Kaïn? Was het zijn zus zodat er een 'foute' relatie ontstond? Voor wie is Kaïn bang in Genesis 4:14? Ook een interessante vraag is voor wie Kaïn een stad bouwt in Genesis 4:17?

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 01 feb 2005 16:53

Collateral schreef:Geloof je ook dat de zon om de aarde draait i.p.v. andersom?

Dit is wel grappig dat je dat zegt: iedereen heeft namelijk geen moeite met het loslaten van de theorie uit Exodus 20:4: de wateren onder de aarde. Strikt genomen zou je dit dannamelijk ook moeten aannemen.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 01 feb 2005 17:01

Floefloe schreef::lol:

De evolutie volgens Darwin en consorten is niet gericht op een bepaald doel. De evolutie heeft geen eindpunt. 'Survival of the fittest' is niet een noodzakelijk feit voor evolutie, het is slechts een droge constatering. De sterkste overleven meestal. Dat zie je ook nu in de maatschappij.

Ik vind het alleen wel wat onzin bij Darwin om te zeggen dat het allemaal toeval is. Neem nu een eiwit, dat lijkt mij niet bij toeval te kunnen ontstaan, het is zo complex. Als je daarnaast de Guldensnede ziet, het Godsgetal, getal Phi [1.61803/- 0.61803], dan kan het niet anders dan dat er een Goddelijke Architect is!

Het is in ieder egval allemaal koffiedik kijken in het verleden, wat voor mij als paal boven water staat is dat God de Schepper is. Of het nu via Evolutie is of via de visie van Creationisten, het maakt voor mij niet uit!.

Wat ik ook nog wel interessant vind is het boek van Ouweneel: de ark in de branding, maar zelf staat hij er geloof ik niet meer achter.

Terug naar “Archief”