wat vinden jullie van praiseavonden??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 01 feb 2005 14:34

Aragorn schreef:
TheKeimpe schreef:
kleding IS vorm, dat heeft geen inhoud.

Als het in de kast hangt niet nee, als je het aan je lijf hebt wel;)

Ha, dat is waar. :) Maar dat zou ik dan weer een beetje seksistisch van joris vinden. :P

Em dat is precies het probleem. We kijken alleen naar de buitenkant en vergeten dat dingen ergens vandaan komen. En CHristus leert ons nou juist te kijken naar de dingen achter de dingen: Waar gaan we naar toe met elkaar, wat was de bedoeling van deze aarde? wat is de bedoeling van jou als mens?
Jezus leert ons om burgers te zijn van Zijn Koninkrijk. Een geestelijk koninkrijk in een vleselijke werkelijkheid. EN daar grijpt satan op in, hij laat ons kijken naar de buitenkant.

De manier waarop je zingt is de vorm, maar de inhoudt bepaald de vorm. Kies je voor de vorm om dingen wel of niet te doen, dan mis je het kjoninkrijk van God. Als je in de kerk zit voor de vormen, omdat je het altijd doet dan mis je het koninkrijk van GOd. En omdat we zo gewend zijn om naar de vorm te kijken, vergeten we de inhoud. En dus zingen we psalmen die nergens op slaan of idie achterhaald zijn.
Als je wel op de inhoud gaat letten, dan ga je zingen van Gods grootheid in je eigen leven. Van zijn almacht. Dan kan je je blijdschap niet kwijt in een lied wat zoals psalm 25. ZIng hem eens en lees de woorden erbij!

Voel je het verschil alleen al tussen psalm 25 de berijmde versie en bijvoorbeeld een simpel lied als' stel mijn vertrouwen' ?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 feb 2005 14:47

joris schreef:Voel je het verschil alleen al tussen psalm 25 de berijmde versie en bijvoorbeeld een simpel lied als' stel mijn vertrouwen' ?

Ik zie werkelijk niet in waarom Pinksteren een psalm 25 overbodig zou maken.. en moet een lied simpel zijn? Dat is toch slechts onderdeel van de vorm?

joris

Berichtdoor joris » 01 feb 2005 14:57

Aragorn schreef:
joris schreef:Voel je het verschil alleen al tussen psalm 25 de berijmde versie en bijvoorbeeld een simpel lied als' stel mijn vertrouwen' ?

Ik zie werkelijk niet in waarom Pinksteren een psalm 25 overbodig zou maken.. en moet een lied simpel zijn? Dat is toch slechts onderdeel van de vorm?
simpel is gewoon een overbodig woord in de zin, net als het woord gewoon in deze zin. Je opmerking is geen antwoord op de vraag die je quote.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2005 14:58

"Heere maak mij Uwe wegen,
Door Uw Woord en Geest bekend" (Ps 25:2 berijmd)
Een schitterende bede om Gods leiding, door Woord en Geest

"Denk aan 't vaderlijk meedôgen
Heer, waarop ik biddend pleit." (Ps 25:3 berijmd)
De erkenning dat God Vader is, de erkenning dat God medelijden kent, en daarop pleiten, dat lijken me zaken die prima samengaan met het nieuw-testamentisch denken!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 feb 2005 15:01

joris schreef:
Aragorn schreef:

simpel is gewoon een overbodig woord in de zin, net als het woord gewoon in deze zin. Je opmerking is geen antwoord op de vraag die je quote.

Dat is waar, maargoed, ik voel niet direct een principieel verschil in die zin dat beide liederen elkaar zouden uitsluiten nee. Ik ben dan ook benieuwd naar jouw 'verschil'..

'Simpel', het was misschien een overbodig woord, maar ik meende er tussen de regels door toch iets in te lezen. :)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 feb 2005 16:10

LEUK, laten we het weer over gothic hebben. Laten we weer massaal gothic afzeiken, erg leuk... Werkt ook verhelderend en het is heel liefdevol... Joris, leg je er nu maar bij neer dat je ook op een andere manier christen kunt zijn dan jij en dat (God zij dank) niet alleen praise-liefhebbende-christenwezens hebt.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 01 feb 2005 22:14

Ik vind praiseavonden ook geweldig, het is heerlijk om God te prijzen want Hij is het waard :!: en het hoeft helemaal niet massaal te zijn, ik ben eens naar een avond geweest, daar waren hooguit 50 mensen maar Gods geest was zo overweldig aanwezig dat was echt GEWELDIG!! en wie het vreemd vind om God zo te loven en te prijzen moet zijn bijbel maar eens gaan lezen..

"Laten zij zijn naam loven met REIDANS." (Psalm 149:3). "Looft Hem met tamboerijn en REIDANS!. " (Psalm 150:4)

"Zo wil ik u zegenen mijn leven lang; in uw naam MIJN HANDEN OPHEFFEN." (Psalm 63:5). "HEF UW HANDEN OP (in heiligheid) en naar het heiligdom en zegen (prijs) de Heer."(Psalm 134:2). " Ik wil daarom dat de mannen op iedere plaats bidden MET OPHEFFING VAN HEILIGE HANDEN, zonder toorn en twist." (1 Timoteüs 2:8)

"O ALLE GIJ VOLKEN, KLAP IN DE HANDEN; JUICHT Gode toe met jubelgeroep (shout unto God with the voice of triumph)." (Psalm 47:1)

en dan heb je natuurlijk ook nog david.. :wink:

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 01 feb 2005 22:44

Ik ga zelf weleens naar een interkerkelijke jeugdkerk in Den Ham. Daar wordt ook 'gepraist'. Ik vind dat heel goed. Naast de mooie psalmen uit mijn eigen kerk kan ik God ook in die liederen aanbidden. Ik vind de inhoud van sommige praiseliederen wel wat mager; veel liederen zou je ook kunnen zingen als obade aan je geliefde. Die liederen hebben een strekking van; U bent zo geweldig, U bent zo Fijn, zo mooi, zo goed en ik zal altijd van U houden.
Als een praiselied een goede inhoud heeft kan het voor mij ook een goed middel zijn om God te aanbidden, ik kan er veel vreugde aan beleven.
Dus; ik heb niets tegen praisemuziek of praisediensten, maar ik wil wel een 'degelijke' inhoud!
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 feb 2005 10:44

Zomaar een gedachtenspinseltje hoor...

maar waarom zou praise muziek uberhaupt eigenlijk veel inhoud moeten hebben? Aanbidding draait om God, om Hem de eer te geven, niet dat we zelf opgebouwd worden (alvast is dat wel het gevolg ervan). Dus waarom moet er een compleet dogmatisch theologisch verhaal in als God alleen het hart en nieren toetst, en niet het verstand? Onze 'kloppende inhoud' zal voor God nog steeds een rammelend verhaal zijn omdat hij de hele Waarheid kent! Ik denk dat het God erom gaat dat we met ons hart zingen, en dat we dus de woorden die we zingen heel serieus nemen. Of dat het dan een kwartier lang alleen maar "Halleluja" is of een tot in detail beschreven ervaring die iemand op muziek gezet heeft, maakt dan in feite niet meer uit. In beide gevallen wordt God geprezen om wie Hij is....

Maar ja mijn persoonlijke voorkeur is meestal ook iets meer inhoud :P. Misschien herkennen wij er ons dan makkelijker in?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2005 12:55

Helemaal gelijk :D

maar je ziet ook dat veel psalmen zo zijn :) Psalmen zijn echter niet alleen lofliederen..... Als je door een moeilijke periode gaat zingt: "Ik ben zo blij" een stuk moeilijker. David heeft in zijn psalmen oog voor meer dan lofliederen. Er zijn momenten in zijn leven waarop Hij geen lofliederen zingt maar klaagliederen. En iedereen heeft momenten waarin hij/zij moeite heeft en die graag bij God wil leggen. Daar zijn de psalmen heel geschikt voor. Daarnaast hebeen de psalmen ook naast aanbiddings-elementen dingen waar je veel van kan leren. Psalm 25 is geen praise-psalm... maar wel een psalm met een mooie boodschap van David, over het dienen van God en leven met Hem, hij vertelt over zijn relatie met God.

Ik ben groot fan van opwekking, de teksten zijn vaak heel mooi. Ze vullen aan wat de psalmen missen.... maar andersom ook, de psalmen vullen ook aan wat er in Opwekking weer minder zit. In veel gevallen zing ik het liefst opwekking... ik vind het mooie liederen om God mee te prijze en te aanbidden... maar in sommige gevallen zing ik liever psalmen en stort ik daarmee mijn hart voor Hem uit...

Beweren dat psalmen nergens op slaan en achterhaald zijn is niet waar. Ze slaan wel degelijk ergens op. Verplaats je eens in anderen in plaats van alleen maar te kijken hoe jij dingen ervaart. Dat jij niet van Gods grootheid in je eigen leven kan zingen dmv psalmen.... dat wil niet zeggen dat dat dus voor iedereen geldt. Ik bespeur een gebrek aan inlevingsvermogen... maak van je eigen ervaringen geen algemene wetten voor anderen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 feb 2005 19:18

Even wat bedenkingen van mij. Ter verduidelijking ik bezoek zelf ook wel eens praiseavonden, vind het wel goed om op de jongerenavonden zoals in Doorn te zijn. Toch heb ik wat commentaar.

Bij de laatste jongerenavond in Doorn viel me op bij bijvoorbeeld "Laat het feest zijn in de huizen" de nadruk van het lied niet op het Hallelujah ligt. De muziek bepaalt door het toewerken naar een soort climax dat de nadruk op ons prijzen valt. Het probleem zie je ook bij andere liederen. Wie kan mij het lied "de kracht van uw liefde" goed uitleggen? En waarom gaat men juist bij dit lied automatisch staan? Het lijkt dat het gaan staan ook voor een groot deel door de muziek wordt bepaald, bij oudere liederen gebeurd dit minder, ook al is het op dezelfde avond, toch lijkt de tekst hier soms meer om het staand zingen te vragen. (Al kan dit ook maar een kwestie van smaak zijn).

Net als bij psalmzangavonden moet er erg opgelet worden wat het centrale punt is. En ja de muziek kan daar van afleiden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 19:59

Marnix schreef:Helemaal gelijk :D

maar je ziet ook dat veel psalmen zo zijn :) Psalmen zijn echter niet alleen lofliederen..... Als je door een moeilijke periode gaat zingt: "Ik ben zo blij" een stuk moeilijker. David heeft in zijn psalmen oog voor meer dan lofliederen.

Eigenlijk net als met happy hardcore en depressieve metal. 8)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2005 20:03

hm gaat die vergelijking wel op Aragorn? :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 20:07

Yael schreef:hm gaat die vergelijking wel op Aragorn? :wink:

Jaja. :D En wel in die zin dat happy hardcore simplistische oppervlakkige teksten heeft (net als praisemuziek dus) en depressieve metal meestal een stuk dieper gaat (zoals klaagzangen).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2005 20:09

Mee eens.

Overigens ervaar ik het niet helemaal zo als jij beschrijft. De climax wat betreft lofzingen licht misschien in het refrein. Dit kom omdat het refrein snel en vrolijk is. Het tussenstuk, het Halleluja, is rustiger..... maar dat zegt verder nog niets.... juist wat betreft aanbidding is dat misschien wel de climax.... het snelle ritme maakt het makkelijk God te eren door mee te zingen en te swingen... tot Zijn eer. Maar juist in de rustige stukken kan ik me beter concentreren op God en heel dicht bij Hem zijn, beseffen hoe groot Hij is.

De fout die vaak wordt gemaakt is dat mensen de climax gaan vaststellen aan de hand van het zangvolume (psalmen en opwekking) en bij praisediensten ook bij hoeveel er bewogen wordt en zo. Dat is absoluut niet correct, maar dat veel mensen dat doen geeft gelijk wel aan dat dat een gevaar is. Muziek kan een positieve stimulans zijn maar kan ook misleidend zijn, dat laatste is iets waar altijd voor moet worden uitgekeken.

Opwekking 488, De kracht van Uw liefde gaat over je relatie met God, je bezingt dat je graag dicht bij God wil zijn en vraagt God of Hij heel dicht bij jou wil komen, je bezingt dat verlangen en legt het aan God voor. Waarom mensen hier bij gaan staan? Ik weet het niet, het is bij mij ook niet bekend dat mensen juist bij dit lied gaan staan, maar misschien is het in Doorn wel een gewoonte geworden. Wel is het een erg mooi lied, ik kan me voorstellen dat mensen liever staan, je kan dan ook je hand opheffen en je uitstrekken naar God bijvoorbeeld.... maar ja, dat geldt niet explicitiet voor dit lied, ik sta sowieso het liefst als ik zing :)

Inderdaad, je moet uitkijken dat de muziek niet maar leuke muziek is en lekker zingt. Het gaat er om dat je voor God zingt, dat Hij centraal staat! We moeten inderdaad uitkijken dat we dat niet vergeten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”