Moderator: Moderafo's
SDG schreef:Hm, wij waren eens in een klein plaatsje in Zeeland (ik zal geen naam noemen, maar als je het ei eruit haalt ligt het ook in Overijssel), waar de vakantiegasten buiten moesten blijven staan tot de eigen gemeenteleden allemaal gearriveerd waren. Pas daarna kwam de koster de vakantiegasten halen, gezin voor gezin, en wees hen een van de overgebleven plekjes. Een sterk staaltje van "eigen volk eerst", wat op mij toen een bijzonder vreemde en ongastvrije indruk maakte...
parsifal schreef:SDG schreef:Hm, wij waren eens in een klein plaatsje in Zeeland (ik zal geen naam noemen, maar als je het ei eruit haalt ligt het ook in Overijssel), waar de vakantiegasten buiten moesten blijven staan tot de eigen gemeenteleden allemaal gearriveerd waren. Pas daarna kwam de koster de vakantiegasten halen, gezin voor gezin, en wees hen een van de overgebleven plekjes. Een sterk staaltje van "eigen volk eerst", wat op mij toen een bijzonder vreemde en ongastvrije indruk maakte...
en terecht. De kerkdienst is de samenkomst van de gemeente. (Beter zou een openluchtdienst geweest zijn, of een grote tent.) Maar de kerkdienst is niet een soort consumptieartikel wat evenredig verdeeld moet worden. Het missen van een van de leden van dat deel van de gemeente is een soort ramp, die niet te helen is door wat consumptieve vakantiegasten.
Marnix schreef:parsifal schreef:SDG schreef:Hm, wij waren eens in een klein plaatsje in Zeeland (ik zal geen naam noemen, maar als je het ei eruit haalt ligt het ook in Overijssel), waar de vakantiegasten buiten moesten blijven staan tot de eigen gemeenteleden allemaal gearriveerd waren. Pas daarna kwam de koster de vakantiegasten halen, gezin voor gezin, en wees hen een van de overgebleven plekjes. Een sterk staaltje van "eigen volk eerst", wat op mij toen een bijzonder vreemde en ongastvrije indruk maakte...
en terecht. De kerkdienst is de samenkomst van de gemeente. (Beter zou een openluchtdienst geweest zijn, of een grote tent.) Maar de kerkdienst is niet een soort consumptieartikel wat evenredig verdeeld moet worden. Het missen van een van de leden van dat deel van de gemeente is een soort ramp, die niet te helen is door wat consumptieve vakantiegasten.
Hehe volgens mij wil iemand hier de discussie nieuw leven inblazen
Laat me raden: Na afloop paste iedereen er prima in. Dus hadden de vakantiegangers al lang kunnen gaan zitten. Is het geen consumptieartikel?
Oh alle dorstigen, komt tot de waterbron, u die geen geld hebt komt koopt en eet
Er is genoeg voor iedereen... als er gasten zijn gaat dat toch niet ten koste van de gemeenteleden? De kerkdienst is de samenkomst van de gemeente waarin ieder die daar geen lid is van harte welkom zou moeten zijn en niet minder dan gemeenteleden behandeld moet worden, in tegendeel.
Dergelijke acties getuigen van een gebrek aan naastenliefde, een gebrek aan doen van Gods wil.... Jezus roept op je naaste uitnemender te achten dan jezelf, dienstbaar en nederig te zijn..... dat is in zo'n situatie absoluut niet het geval, het is farizees jezelf beter vinden dan de rest en egoistisch niet de minste willen zijn. Het wordt tijd dat zulke mensen zich eens in de bijbel gaan verdiepen in plaats van braaf vooraan in de kerk te zitten maar de bijbel niet schijnen te kennen.
Gerdien B. schreef:Van mij mag het lampje afgeschaft worden. Bij ons hebben ze er gelukkig geen! Heb er een hekel aan en het nodigt zeker niet voor anderen om is binnen te komen!
Annemieke86 schreef:Vind ik ook! In onze Kerk hebben ze m ook niet. Alleen voor de organist als ie te lang speelt![]()
![]()
en dat is lache hoor als je vlak naast de koster zit
![]()
![]()
![]()
Marnix schreef:Laat me raden: Na afloop paste iedereen er prima in. Dus hadden de vakantiegangers al lang kunnen gaan zitten.
Pivo schreef:maar die mensen hebben natuurlijk plaatsgeld betaald dus willen ze daar ook kunnen zittenzonder gekheid:
SDG schreef:Vertel! Wij willen graag meelachen, maar voorlopig is me nog niet duidelijk wat er zo leuk is aan het feit dat de koster een lampje heeft waarmee hij de organist het zwijgen kan opleggen. Dus: vertel!
Gerdien B. schreef:SDG schreef:Vertel! Wij willen graag meelachen, maar voorlopig is me nog niet duidelijk wat er zo leuk is aan het feit dat de koster een lampje heeft waarmee hij de organist het zwijgen kan opleggen. Dus: vertel!
Bij ons doen ze het ook met een lampje! Als de organist moet stoppen of moet beginnen duwt de koster knopje organist in en dan gaat er bij het orgel een rood lampje branden! Zo kan de koster ook bij de dominee en kerkenraad een lampje gaan laten branden!
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 37 gasten