Jezus de gelukkigste man van heel de wereld!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Jezus de gelukkigste man van heel de wereld!

Berichtdoor hijwel » 31 jan 2005 14:40

ik geef nog even geen argumenten. Maar ik ben er vast van overtuigt dat Jezus de gelukkigste man was van heel de wereld!

wat denk you?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 31 jan 2005 14:47

Tja....
Ik denk 2 kanten op.
Hij heeft ontzettend geleden :( Ik denk niet dat ie zich toen zo gelukkig voelde! Maar Hij heeft ook overwonnen, en de opdracht van zijn vader volbracht, en ik denk dat dat voor Hem wel veel blijdschap heeft gegeven!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 jan 2005 15:00

Hij was niet getrouwd ;-) maar nu even serieus, waarom zou hij de gelukkigste op aarde zijn geweest? Ik vermoed dat dat helemaal niet zo was, als je ziet hoe hij geleden heeft voor ons, voor mensen die niet eens van hem hielden, mensen die hem bespotten.

Jezus was naar mijn mening niet gelukkig als mens, maar wel als God. Jezus was niet zielig, Hij droeg de last met liefde, menselijk gezien was Jezus niet gelukkig.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joris

Berichtdoor joris » 31 jan 2005 15:14

uik denk dat hij de gelukkigste man was want Hij had een perfecte relatie met zijn Vader.

Maar tegelijk ook de man met de meeste pijn. hij was immers volmaakt enmoest alle pijn van de wereld dragen!

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 31 jan 2005 15:29

Zijn hele leven hebben mensen Hem niet geloofd. Hij heeft mensen genezen en zelfs toen geloofden veel mensen alleen maar dat hij één of andere profeet was. Hij was dus duidelijk ondergewaardeerd. Zijn werk werd niet erkend en gewaardeerd. Ik denk dat dat Hem een heel onbevredigend gevoel gegeven heeft.
En aan het einde heeft Hij zóveel voor ons geleden... dat Zijn leven niet echt gelukkig meer te noemen is.

Maar aan de andere kant: Het echte geluk (en das nie zomaar een gewenst antwoord, dit ervaar ik ook echt zo) is dat je een perfecte relatie hebt met God. En Hij is mijns inziens de enige mens geweest die vanaf Zijn geboorte al verzekerd was van een relatie met God.

conclusie :wink: :

Zijn aardse, materiële leven, was echt niet iets om jaloers op te worden. Maar in feite denk ik inderdaad dat Hij de gelukkigste mens ooit is geweest!!!
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 jan 2005 15:45

Jezus kwam op de aarde met een doel! Hij had in tegenstelling tot miljarden mensen nu een doel! Zijn doel was liefhebben! Hij heeft vreeselijkste dingen meegemaakt!
Hij heeft gehuild is boos geweest. Hij is gekwetst geweest tot in het diepst van zijn ziel! Maar 1 ding weet ik heel zeker, dat Hij zo ongelovelijk blij was dat Hij mij kon redden!

Ik geloof dat je pas echt optimaal kan leven als je mensen om je heen lief hebt. Echt lief hebt. Jezus had dat, hij was niet aleen vervuld met liefde Hij IS liefde.

Het wonderlijkste in bijna heel de bijbel vindt ik deze tekst, ik heb me er over verbaast, heb er om gehuild, ben er heel blij mee geweest.

Johannes 15:11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn.

Jezus kijkt staat hier vlak voor zijn verschikkelijke lijden. Jezus wist wat Hem te wachten stond. Maar hij wou het doen voor jou en mij (en iemand die zich daar tegen wil verzetten is steen hart). Maar wat doet Jezus hier? Hij verteld dat hij volkomen blij is!

Mijn verstand staat stil, en ik kijk verwonderend op naar Jezus die zo gelukkig is.. en dat alleen omdat Hij mij wil redden!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 jan 2005 17:07

Jezus is de gelukkigste mens die ooit op deze aarde is geleeft!
Als je God als Vader hebt kan je pas echt gelukkig zijn!
Wie heeft er ooit een betere relatie met de Vader gehad dan Jezus?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 31 jan 2005 18:09

Gerdien B. schreef:Jezus is de gelukkigste mens die ooit op deze aarde is geleeft!

Geestelijk gezien ging het HEM - plat gezegd - voor de wind ja...
Maar lichamelijk gezien heeft Hij een vreselijk leven gehad. Tenminste, zo bezien wij het, en naar Zijn menselijke natuur heeft Hij het daar ook moeilijk mee gehad. Denk maar aan de hof van Gethsemane, daar zie je duidelijk het contrast tussen de vrijwilligheid die er in Hem heerste om het lijden te dragen, maar anderzijds de menselijke natuur die daar totaal mee in strijd was.

joris

Berichtdoor joris » 31 jan 2005 18:20

Retep schreef:
Gerdien B. schreef:Jezus is de gelukkigste mens die ooit op deze aarde is geleeft!

Geestelijk gezien ging het HEM - plat gezegd - voor de wind ja...
Maar lichamelijk gezien heeft Hij een vreselijk leven gehad. Tenminste, zo bezien wij het, en naar Zijn menselijke natuur heeft Hij het daar ook moeilijk mee gehad. Denk maar aan de hof van Gethsemane, daar zie je duidelijk het contrast tussen de vrijwilligheid die er in Hem heerste om het lijden te dragen, maar anderzijds de menselijke natuur die daar totaal mee in strijd was.
geloof er niets van dat het Hem geestelijk gezien voor de wind ging. Ik zie erg veel strijd hoor in het leven van Jezus.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 jan 2005 18:48

Retep schreef:Geestelijk gezien ging het HEM - plat gezegd - voor de wind ja...

het ging Hem echt niet voor de wind, zowel geestelijk als lichamelijk niet! Kijk maar naar Gethsemane en de duisternis vlak voor Zijn dood! Hij riep toch ook: 'Mijn God, Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten!' Echt niet omdat het Hem geestelijk voor de wind ging!
Er staat toch ook nergens dat diegene die oprecht met God wandelen een makkelijk leven hebben!
Wanneer ben je nu oprecht gelukkig? Ik stel dan mijn relatie met God boven mijn lichamelijke pijnen!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 10:56

Ik denk dat Jezus juist zeer ongelukkige momenten heeft gekend op de aarde. Hij wist dat Hij anders was, en zeker als kind moet dat toch hartstikke moeilijk zijn geweest soms? Kan me zo voorstellen dat ie altijd maar het ''heilige boontje'' was in de klas, en dat ze dat Hem niet altijd in dank hebben afgenomen. Hij kon nou eenmaal niet overal aan meedoen...
Maar ja, dat is fictie natuurlijk...

Ik denk wel dat Hij altijd zeer getroost werd door Zijn Vader, maar ja, da nog kun je je toch ongelukkig voelen?
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 feb 2005 11:36

Jezus voelde zich niet echt gelukkig toen hij zijn Vader smeekte of de drinkbeker aan hem voobij mocht gaan..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 feb 2005 11:49

Het gaat er hier niet om of Hij momenten heeft gehad waarin Hij ongelukkig was, maar over Zijn hele leven op de aarde genomen! Zzou er iemand in Zijn over Zijn hele leven gelukkiger zijn dan Jezus over Zijn leven?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 feb 2005 11:59

Misschien is het handig om eerst de term 'gelukkig' te definieren. :) Ik kan redelijk meekomen met het verhaal van hijwel, maar zo'n leven geeft meestal niet het gevoel wat wij meestal 'gelukkig' zouden noemen. Het is eerder de enige weg die je kunt gaan omdat andere wegen je nog ongelukkiger zouden maken. *denk ik* :)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2005 12:09

Geeft de Bijbel aanleiding om de vraag te stellen of Jezus de gelukkigste mens was? Met andere woorden: is de vraag relevant? Zo niet, dan zou ik mijn vingers maar niet gaan branden aan een antwoord op de vraag...

Terug naar “Archief”