Ik ben nu al een paar maanden aan het lezen in dit boek en ik vroeg me af of er anderen zijn die dit boek gelezen hebben.
Voor de niet-kenners:
In dit boek heeft Augustinus het over twee steden: de wereldse stad, de stad van de niet-gelovigen, en de geestelijke stad, de stad van God, die hier begint en haar voltooiing heeft in de hemel.
Het is een enorm dikke pil, in de uitvoering die ik heb (vertaling Gerard Wijdeveld) zijn het zo'n 1200 pagina's. Het is onderverdeeld in 22 boeken. 10 daarvan gaan er over de eerste stad, de andere 12 gaan over de stad van God.
De eerste 10 boeken zijn vooral een weerlegging van de heidense godsdiensten. Stap voor stap veegt Augustinus de vloer aan met het meergodendom, met de gedachte dat je demonen moet vereren, met de filosofische godsbeelden enz. Overigens heeft hij veel sympathie voor Plato, hoewel hij hem ook weer voor on-wijs verklaard.
Ik ben zelf nu in het 12e boek, dus ik heb het voorlopig nog niet uit. Ik ben van plan om zo nu en dan eens een mooi citaat cq. een mooie gedachte hier neer te zetten. Wat mij namelijk opvalt is dat heel veel dingen die aan anderen worden toegeschreven, al in zijn boek voorkomen.
Bijvoorbeeld de omschrijving van het woord "nu", wat heel sterk met het begrip tijd te maken heeft. Ik leerde tijdens mijn studie psychologie dat een of andere filosoof uit de 18e eeuw daar een gedachte over had, namelijk: nu is dat moment wat tussen het directe verleden en de directe toekomst inligt. Blijkt dat dat gewoon al in dit boek staat, uit de 5e eeuw...