Riska schreef:Divrei Shmuel schreef:Jas,
Ik snap niet hoe je er bij komt te concluderen wat je zegt. Ik zeg toch telkenmaal dat het de gewoonte der Joden is G-d te loven vanwege het eten. Hoezo zouden we dan direct aanvallen? Wij loven hem toch die het ons gaf voordat wij nuttigen? Het verschil is dat wij in het eten dat we op tafel zien de zegen zien, terwijl bij jou en anderen daarover nog een soort bevrijdingsgebed moet worden gedaan, het moet eerst gezegend worden o.i.d.
Sam
Ik heb niet anders gelezen dan dat je het zó bedoeld hebt, vanaf het begin Sam! Het feit dat wij voedsel hebben is al een zegen van God en daarvoor mogen wij danken = God loven voor Zijn grote goedheid!
Riska
Ja dat snap ik ook nog dat hij het zo bedoelt, daar gaat de discussie toch niet om? Ik ben het alleen met die opvatting niet eens. Het eten is niet al gezegend als het voor ons staat. Er moet een zegen over gevraagd worden. Trouwens, Sam gaat niet echt in op de teksten die ik heb aangehaald. Tenminse, er een andere uitleg aan geven dan wat er staat, vind ik geen goede uitleg. In Spr.4:17 staat; "Want zij eten brood der goddeloosheid, en drinken wijn van enkel geweld." Het feit dat de spijs en de drank al voor je neus staat wil dus absoluut niet zeggen dat het al een zegen van God is. Uit de Schrift blijkt het tegendeel, en dus moet er een zegen over gevraagd worden.
Zie ook Spr. 30: 7-9; "Twee dingen heb ik van U begeerd, onthoud ze mij niet, eer ik sterve; IJdelheid en leugentaal doe verre van mij; armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste". Salomo wist zijn diepe afhankelijkheid van God, ondanks zijn grote rijkdom.
Tot slot, alle gefilosofeer ten spijt, het is een opdracht om te bidden voor ons brood.
Jezus Zelf zegt het in het Gebed; "
Gij dan bidt aldus: Onze Vader, enz. (......) Geef ons
heden ons
dagelijks brood". (Matth. 6:9-11)
Hij zegt niet: je moet alleen maar danken omdat je brood al voor je staat. Nee, Hij geeft hier uitvoerige richtlijnen m.b.t. hoe en waarom gebeden moet worden. Hij zegt ook niet: Geef ons tot onze dood ons brood, maar nee, Hij zegt: "Geef ons heden ons
dagelijks brood."
Het is dus gewoon onschriftuurlijk om te stellen dat voor het eten alleen gedankt moet worden. Jezus Zelf, leert het ons anders. En daar blijf ik bij.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )