Lana schreef:het valt me op dat jij het altijd hebt over "Ik geloof in een God" en vervolgens haal je de Bijbel erbij..
Ik gebruik inderdaad bijbelteksten. De bijbel is hier voor zo'n beetje iedereen common ground, en in de bijbel vind ik een aantal mooie dingen over God. Echter, ik kan de bijbel niet in zijn geheel als waarachtig of gezaghebbend beschouwen, dus ik beschouw het 'slechts' als een waardevolle bron van overtuigingen omtrent God. Net als hedendaagse boeken over God (zoals 'Een ongewoon gesprek met God' (N. D. Walsch) daar een prachtig voorbeeld van is) (of films, zoals
Carl terecht opmerkte).
Jij lijkt bepaalde delen van God te kunnen/willen aanvaarden, maar op het moment dat het jou niet aanstaat (bijvoorbeeld dat God de zonde straffen moet) is 'jouw' God heel anders..
Voor de duidelijkheid: ik kan bepaalde delen van het
gangbare bijbelse godsbeeld (wat jij God noemt) aanvaarden. Echter, zoals ik hierboven zeg, de bijbel is niet het enige boek over God. Het gaat er niet om of het bijbelse beeld van God mij aanstaat, maar of ik het aannemelijk vind. Dat God onderhevig zou zijn aan menselijke tekortkomingen (woede, haat, berouw) en er een typisch menselijk gevoel voor rechtvaardigheid op na zou houden, lijkt me dus niet in de eerste plaats
onaanvaardbaar, maar wel
onaannemelijk.
Probeer je je eigen Godsbeeld te creëren? En zo ja, denk je dat je dat dan in alle facetten vol zult kunnen houden? Je zal bij wijze van spreken een 'nieuwe bijbel' moeten schrijven dan...
Hmm, ik hoef niet zo nodig een nieuwe bijbel te schrijven hoor.

Ik heb genoeg aan alle bestaande getuigenissen over God.
Verder ben ik van mening dat iedereen hoe dan ook zijn eigen Godsbeeld creëert, zoals ik in mijn antwoord op een eerdere post van jou (in een ander topic) al zei:

Collateral schreef:Lana schreef:De discussie heeft twee uiterste kanten: de één creëert zijn eigen 'god' en laat zich af en toe door de bijbel lijden (no offense Collateral maar het valt me gewoon op)
Tsja.

Eenieder die gelooft 'creëert' (als we toch dat woord gebruiken, hoewel ik het geen gelukkige keus vind) zijn eigen godsbeeld. Heel zwart-wit: de een laat zich, zoals hij in de meeste gevallen van huis uit heeft meegekregen, leiden door een eeuwenoud boek (bijbel, koran, thora) en/of de uitleg van de mensen waarvan ze denken dat die er verstand van hebben; de ander komt tot de conclusie dat de bijbel ook maar een boek (en niet het enige) is, en laat zijn eigen verstand + getuigenissen van andere mensen (bijv. N. D. Walsch) meespelen. Ik behoor tot de laatste groep.