Weten jullie, eigenlijk snap ik de hele vraagstelling niet.
In de PKN kan iemand alleen ambtsdrager worden (ouderling of diaken) als hij belijdend lid is. Dat is gewoon een voorwaarde.
Als die ouderling (waartoe ik me gezien het onderwerp even zal beperken) bevestigd wordt dan beantwoordt hij de volgende vragen:
"Nu u, geliefde broeder, gereed staat uw ambt als ouderling te aanvaarden, moge aan allen die hier bijeen zijn blijken, dat u bereid bent uw taak op u te nemen. Wil daarom voor God en Zijn gemeente de volgende vragen beantwoorden:
Bent u in uw hart overtuigd dat God zelf u door zijn gemeente tot deze dienst geroepen heeft?
Wilt u zich laten leiden door het Woord van God en alles wat daarmee in strijd is verwerpen?
Belooft u uw ambt trouw te vervullen, met liefde voor de gemeente en al haar leden, daarbij te zwijgen over wat u in vertrouwelijkheid wordt gezegd en belooft u in heel uw levenswandel u te gedragen naar het Woord van God en u te voegen onder het opzicht van de kerkelijke vergaderingen?"
Hoe zou iemand die vragen oprecht met 'ja' kunnen beantwoorden, wanneer hij niet bekeerd is?
In onze plaatselijke gemeente is het ieder jaar de gewoonte dat de dienst zorgvuldig voorbereid wordt door de predikant met de te bevestigen ambtsdragers, zodat er ook van te voren reeds gepeild is hoe deze vragen leven in het hart van die mens.
Kortom: je kunt niet 'zomaar' ambtsdrager worden, dat is volstrekte onzin.
Riska