arjan2 schreef:In de Romeinse tijd was de doodstraf de straf de op moord stond. Tegenwoordig, in onze humane maatschappij hebben we gekozen voor levenslang of een gevangenisstraf van bepaalde tijd. Het is de moordenaar die dit zegt, niet Jezus.
Het argument dat de doodstraf geldt, omdat Jezus die ook heeft ondergaan lijkt me niet op gaan. Jezus onderging de doodstraf om andere redenen dan een moordenaar. Hij werd immers niet verdacht van moord. Daarnaast, is alles wat Jezus ondergaan heeft goed? Dan kunnen we namelijk het geselen ook weer in gaan voeren.
Oke, ik gebruikte deze tekst ook in de hoedanigheid dat de Heere Jezus de doodstraf niet AFKEURT. Tenminste hoor jij de Heere Jezus zeggen dat ze het niet waardig zijn? Wie zwijgt stemt toe!
Ik durf het bijna niet te vragen, maar denk jij dat Jezus goedkeurend toestemde in alles waar hij niet zijn afkeuring over uitsprak?
Hij bedoelt duidelijk: "als je iemand vermoordt, MOET (ZULLEN) jij ook gedood worden."
Voor jou is dat wellicht duidelijk, voor anderen gelukkig niet.
In Lukas 12:34 staat bijvoorbeeld:
"Want waar uw schat is, aldaar zal ook uw hart zijn." Het lijkt me evident dat 'zal' hier gewoon 'zal' betekent, dus lijkt het me niet slim om voetstoots aan te nemen dat het ergens anders 'moet' betekent. Tel daarbij op wat Jezus in de bergrede te melden heeft, en je kunt je vraagtekens hebben bij de doodstraf.
Ik weet niet of jullie de H.C. belijden, maar deze doen hetzelfde als mij en met hun nog miljoenen met hen!
Ik belijd de H.C. niet.
Ik zal dan ook niet ingaan op jouw argumentatie van Genesis 9:6; die heb ik naar mijn mening genoeg weerlegd. Als jij niet op mijn punten wil ingaan, prima, maar dan ga ik ook niet in op jouw 'daar-gaan-we-nog-een-keer-argumentatie'. Ik blijf niet bezig.
Nog even een korte reactie op collecteral ik heb al je punten weerlegd in een verhaal, ik deed dit om een eindeloze detaildiscussie te voorkomen.
Ik heb de indruk dat je geen tegenargumenten meer wist te bedenken en dat je daarom maar weer overnieuw begonnen ben met het neerzetten van hoe jij erover denkt. Maar goed, ik zal mijn eerder gebezigde argumenten wel in jouw verhaal plakken, dan kun je er eventueel alsnog op ingaan.
Ik heb het gevoel dat je alles een beetje naar je hand zet, als God Noach een gebod geeft en op dat moment zijn kleinkinderen niet aanspreekt, simpelweg omdat die er niet zijn, ga je er gelijk van uit dat het alleen Noach betreft.
Collateral schreef:Strikt genomen gold het niet eens voor Noachs vrouw en (schoon)dochters, want er staat dat God tot Noach en zijn zonen sprak... Maar stel dat God tot allen had gesproken, dan had het nog niet per definitie ook voor het nageslacht gegolden, tenzij Hij dat Zelf gezegd zou hebben (iets wat overigens meermalen voorkomt in de bijbel).
arjan2 schreef:Ik vroeg om een argument niet om een vooronderstelling!!!!! Natuurlijk was het voor de hele wereldbevolking. Als er staat God sloot een verbond met Abraham wild dat niet zeggen dat het alleen met abraham is!!!
Collateral schreef:Mijn argument is dat God het expliciet tegen Noach en zijn zonen had, en dat er dus weinig reden is om aan te nemen dat de hele wereld inbegrepen is. Wanneer God wat Hij zegt ook richt tegen het nageslacht van degene tegen wie Hij praat, zegt Hij dat er namelijk meestal bij. Zoals in Genesis 9:9 ("Maar Ik, ziet, Ik richt Mijn verbond op met u, en met uw zaad na u;") of Genesis 17:9 ("Voorts zeide God tot Abraham: Gij nu zult Mijn verbond houden, gij, en uw zaad na u, in hun geslachten.")
arjan2 schreef:De twee voorbeelden die je noemt zijn ABSOLUUT niet van toepassing hier! Het gaat bij deze twee voorbeelden om een VERBOND en niet om een WET. Hiermee vervalt je argument, tenzij je natuurlijk wel passende voorbeelden hebt...
Collateral schreef:Och ja. Genesis 17:9 - "Voorts zeide God tot Abraham: Gij nu zult Mijn verbond houden, gij, en uw zaad na u, in hun geslachten."
Hier ben je niet serieus op ingegaan.
Mocht je nog niet overtuigd zijn, dan zou ik de bewijslast eens om willen draaien: vanwaar de veronderstelling dat een opdracht die God aan iemand geeft ook gelijk maar voor die hele persoon zijn nageslacht geldt?
Idem.
Dan aan jou een vraag, waarom zou de Heere een Uitzondering voor Noach maken?
Hij had het niet alleen tegen Noach. Verder: waarom staat er expliciet dat God het tegen Noach
en zijn zonen had,
en niet tegen iedereen?
Iedereeen is toch gelijk en hij is toch dezelfde God tot in de eeuwigheid zoals de Bijbel zegt? Of kunnen wij het met ons 'perfecte' rechtssysteem beter dan God, geldt dan de Bijbel opeens niet meer?
De bijbel geldt op wel meer fronten niet meer, bijvoorbeeld wat betreft slavernij.
Voor de rest heb ik geen inhoudelijke weerlegging op genesis 9:6 gehad.
Hmm, daar heb je een punt; zelfs als Genesis 9:6 voor de hele mensheid zou gelden, dan nog is het de vraag of 'zal' 'moet' betekent. Zoals bij "want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan."
Ergo: Genesis 9:6 als bewijs voor de wettigheid van de doodstraf is op meerdere punten onderhevig aan interpretatie en dus geen duidelijk bewijs.