De verzekering van de rechtvaardigmaking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

De verzekering van de rechtvaardigmaking

Berichtdoor Mapleleaf » 26 jan 2005 08:17

Ds. Hellenbroek onderwijst in zijn vragenboekje dat God de Vader een wedergeboren zondaar rechtvaardigt om Jezus wil en dat God de Heilige Geest als Verzegelaar kennis geeft en verzekert van de rechtvaardigmaking (= vrijspreken van schuld en straf en recht geven op het eeuwige leven.)

Geschiedt de verzegling nu tersond na de rechtvaardigmaking? Of kan tussen het vrijspreken en verzegelen een tijd liggen, of zelfs pas na de dood plaatsvinden?

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 26 jan 2005 08:30

De rechtvaardiging vindt zelf tegelijkertijd met de wedergeboorte plaats. Dat is dus het moment waarop de Heilige Geest de inwendige roeping laat gelden in de mens. Net als de wedergeboorte is de rechtvaardiging echter in het begin van de bekeringsweg iets wat voor velen maar moeilijk waarneembaar is. Zeker, er zijn uitzonderingen, maar de gewone weg is dat er een weg van strijd en zelfbeproeving aan vooraf gaat, voor zoiemand zich echt tot het bekeerde volk van God durft te rekenen.
Van Gods kant is er dus vanaf het punt van de wedergeboorte al een verzegeling, voor de mens is dit echter meestal nog niet duidelijk.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 01:15

Zogauw een zondaar wedergeboren is is hij ook gerechtvaardigd. God rechtvaardigt de zondaar buiten zichzelf, en werkt onmiddellijk daarop het geloof in hem, zodat de zondaar door het geloof de weldaad van de rechtvaardiging, het vonnis van vrijspraak van schuld en straf aanneemt. Elke ware gelovige kan in dit leven van zijn rechtvaardigmaking verzekerd worden en moet daar ook naar staan. Immers, wat is het geloof anders, dan dat men gelooft dat de zonden om Christus wil vergeven zijn? Dat is immers de rechtvaardigmaking? De verzekering is juist een eigenschap van het zaligmakend geloof. Geloof zonder verzekering bestaat niet, omdat daar waar de verzekering ontbreekt, ook het geloof ontbreekt en ongeloof daarvoor in de plaats gesteld wordt. Het geloof is dus in haar aard een zeker vertrouwen dat mij al mijn zonden om Christus wil vergeven zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: De verzekering van de rechtvaardigmaking

Berichtdoor hijwel » 28 jan 2005 15:25

dat God de Heilige Geest als Verzegelaar kennis geeft en verzekert van de rechtvaardigmaking

ik vraag mij af waar dit op gebaseerd is?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 19:35

hijwel schreef:
dat God de Heilige Geest als Verzegelaar kennis geeft en verzekert van de rechtvaardigmaking

Rom. 8:15 -16;"Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!
Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn."

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 jan 2005 22:02

jas schreef:
hijwel schreef:

Rom. 8:15 -16;"Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

ja, zo zou je het kunnen zien ja! mooie tekst overigens!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 22:23

hijwel schreef:
jas schreef:
hijwel schreef:

ja, zo zou je het kunnen zien ja! mooie tekst overigens!

Prachtige tekst. Maar aangaande de zekerheid van het geloof, ook Hebr. 11:1 is daar heel duidelijk in; "Het geloof nu is een vaste grond de dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet".

Terug naar “Archief”