Moet een ouderling bekeerd zijn??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Re: Moet een ouderling bekeerd zijn??

Berichtdoor Dikberkhout » 27 jan 2005 13:49

hahaha schreef:Moet een ouderling bekeerd zijn :?:
Moet een kandidaat voor ouderling bekeerd zijn :?:
Graag jullie mening daarover :)
Ik hoorde eens van een predikant; Als een ouderling bekeerd moet zijn moet de postbode dat ook :!: :)

Natuurlijk moet een ouderling en een postbode bekeerd zijn. Maar dat is natuurlijk geen antwoord op de vraag die bedoeld werd.

Is de kwestie niet gewoon: Mag een onbekeerde ouderling zijn? Ik neem aan dat dat ook de bedoeling was van de vraag "Moet een ouderling bekeerd zijn?"

Als een dominee als antwoord op deze vraag zegt dat een postbode ook bekeerd moet zijn vind ik echt dat dat slaat als een tang op een varken.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 14:39

In feite lopen hier dus twee topics door elkaar: over het ambt van ouderling en over het Avondmaal.

Ik houd mij bij het ambt van ouderling.
Als iemand zelf niet bekeerd is, hoe kan hij dan tot troost zijn voor gemeenteleden die onder zijn pastorale zorg vallen?

Er is nog iets belangrijks - en nu denk ik vanuit de PKN, ik heb er dus geen idee van hoe dat in de Gergem is om maar wat te noemen.
De ouderling van dienst gaat voor in gebed in de consistoriekamer om een zegen te vragen aan God over de dienst en in het bijzonder voor de voorganger.
Hij geeft de dominee voorin de kerk zichtbaar voor iedereen een hand. Daarmee zegt de ouderling: Ik vertrouw u namens de kerkenraad toe dat u vanmorgen het Woord van God predikt.
Als de dienst afgelopen is, geeft die ouderling de dominee opnieuw een hand en zegt daarin in feite: "u hebt God op de rechte wijze verkondigd".

Ik heb één keer meegemaakt in een kerk in een grote stad, waarin de ouderling die hand aan het einde van de dienst weigerde: in de hele preek was niets, maar dan ook niets gezegd wat ook maar in de verste verte met God te maken kon hebben.
Daar werd toen in een spoedvergadering door de kerkenraad een stevige discussie gevoerd, of het juist was wat de ouderling gedaan had en welke criteria aangehouden worden.
In het onderhavige geval is de betrokken gastpredikant nooit meer uitgenodigd, is hem dat ook gezegd en waren de kerkenraadsleden het met elkaar eens dat de ouderling juist had gehandeld.(al gaven de meesten toe, die stap niet te hebben durven nemen en vonden zij dat misschien na de dienst in de consistoriekamer een stevig gesprek met de predikant had moeten plaatsvinden).

Hoe kan dat alles gedaan worden als iemand zelf niet bekeerd is?
Ik denk overigens dat het een rethorische vraag is, want ieder weldenkend mens die God nog afwijst, zal niet het hoge ambt van ouderling ambiëren.

Riska

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 27 jan 2005 16:14

brammetje schreef:
Annemieke86 schreef:Ik vind zowiso dat een ouderling bekeerd moet zijn anders kan hij het ambt niet dragen.
Maar mag je wel over iemand oordelen of hij/zij bekeerd is of niet? Dat kan je toch niet zomaar over iemand zeggen?

Je kan het zien want hij of zij moeten de liefde van Christus uitstralen .

Dat vind ik nou een goede opmerking!! Ik wijk ff af: Als je Nederland Zingt kijkt, zie je meteen wie er met zijn hart zingt en wie niet!
Afbeelding

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 27 jan 2005 16:24

Annemieke86 schreef:
brammetje schreef:
Annemieke86 schreef:Ik vind zowiso dat een ouderling bekeerd moet zijn anders kan hij het ambt niet dragen.
Maar mag je wel over iemand oordelen of hij/zij bekeerd is of niet? Dat kan je toch niet zomaar over iemand zeggen?

Dat vind ik nou een goede opmerking!! Ik wijk ff af: Als je Nederland Zingt kijkt, zie je meteen wie er met zijn hart zingt en wie niet!

Het is maar goed dat de allerzwaarste ouderlingen geen televisie hebben. Het zal je toch gebeuren dat je de toegang tot het avondmaal ontzegd wordt omdat de ouderlingen meteen hebben gezien dat je niet met je hart zingt! Wat een volslagen idioot idee. Hoewel je dat dan zeker ook wel tijdens de kerkdienst kunt zien???

Waar haal je in vredesnaam het lef vandaan om zo een oordeel te vellen.

Overigens heb je nu eenmaal mensen bij wie de emoties niet zo duidelijk zichtbaar zijn. Dat zegt toch niets over hun geestelijke staat?

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 27 jan 2005 16:50

Dikberkhout schreef:
Annemieke86 schreef:
brammetje schreef:

Het is maar goed dat de allerzwaarste ouderlingen geen televisie hebben. Het zal je toch gebeuren dat je de toegang tot het avondmaal ontzegd wordt omdat de ouderlingen meteen hebben gezien dat je niet met je hart zingt! Wat een volslagen idioot idee. Hoewel je dat dan zeker ook wel tijdens de kerkdienst kunt zien???

Waar haal je in vredesnaam het lef vandaan om zo een oordeel te vellen.

Overigens heb je nu eenmaal mensen bij wie de emoties niet zo duidelijk zichtbaar zijn. Dat zegt toch niets over hun geestelijke staat?

Ik oordeel niemand. Maar je hebt wel gelijk hoor, hun geestelijke staat is ook belangrijk. Sorry! Ik wilde niemand oordelen! :oops:
Afbeelding

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 27 jan 2005 20:07

Optimatus schreef:Dan krijgen we nog dit probleem: zijn ambtsdragers in andere kerkgenootschappen ook bekeerd?

Je krijgt hier al snel het "wat is de ware kerk" vraagstuk.

Lastig.

Niet lastig hoor , een ware broeder herken je vanzelf / tenslotte familie !
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 27 jan 2005 20:11

Sorry, heel kort door de bocht.

Moet een ouderling bekeerd zijn?
Moet een kandidaat ouderling bekeerd zijn?

Beide ja. Net zoals iedereen bekeerd moet zijn.

Waar ik wel aan moest denken is aan Judas. Hij was ook een soort ouderling. Maar wel onbekeerd. En door Jezus geroepen en tot Zijn dicipelen gerekend.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 jan 2005 20:42

Tuurlijk moet iedereen bekeerd zijn, maar mag een ouderling dan onbekeerd zijn baantje vervullen?
In de gemeente waar ik kom, moet je van te voren en anders krijg je het erna, een bezoekje aanvragen van de ouderlingen als je aan het avondmaal wil, omdat er bepaald moet worden of je ook bekeerd ben. Hoe kan zo'n ouderling dat dan bepalen als hij het zelf niet weet?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 27 jan 2005 21:09

Kaw schreef:Tuurlijk moet iedereen bekeerd zijn, maar mag een ouderling dan onbekeerd zijn baantje vervullen?

En Judas dan? Die is ook uitgezonden met de andere 11? Hij heeft wellicht ook wonderen verricht?!

Kaw schreef:In de gemeente waar ik kom, moet je van te voren en anders krijg je het erna, een bezoekje aanvragen van de ouderlingen als je aan het avondmaal wil, omdat er bepaald moet worden of je ook bekeerd ben. Hoe kan zo'n ouderling dat dan bepalen als hij het zelf niet weet?

Hoe kan een ouderling, bekeerd of onbekeerd, bepalen of iemand aan het avondmaal mag gaan? Hoe kan hij bepalen of iemand dat Goddelijke recht heeft aan te mogen gaan?
Is een ouderling ineens verheven tot een "hartenkenner en nierenproever"?

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 21:15

PeterD schreef:Hoe kan een ouderling, bekeerd of onbekeerd, bepalen of iemand aan het avondmaal mag gaan? Hoe kan hij bepalen of iemand dat Goddelijke recht heeft aan te mogen gaan?
Is een ouderling ineens verheven tot een "hartenkenner en nierenproever"?

Dit is mij uit het hart gegrepen. Ik heb nooit begrepen hoe iemand anders kan bepalen of ik al dan niet aan mag gaan aan het Avondmaal.De Enige (jawel, met een hoofdletter) Die dat kan zeggen is God, die mij in het hart legt of er dingen zijn die aandacht verdienen, die opgeruimd moeten worden, waaraan - met Gods hul - gewerkt moet worden.

Riska

André

Berichtdoor André » 27 jan 2005 23:16

Naar mijn idee moet een ouderling of diaken zonder voorbehoud ja kunnen zeggen op de vragen die hem gesteld worden in het bevestigings formulier.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 01:31

caprice schreef:Waar lees jij dat Judas gepreekt heeft en mensen genezen? Dat deden de discipelen nog nauwelijks hoor, toen Jezus nog omwandelde op de aarde.

"Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden, en hun bevel gegeven, zeggende: Gij zult niet heengaan op den weg der heidenen, en gij zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen. Maar gaat veel meer tot de verloren schapen van het huis Israëls. En heengaande predikt, zeggende; Het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. Geneest de kranken; reinigt de melaatsen; wekt de doden op; werpt de duivelen uit. Gij hebt het om niet ontvangen, geeft het om niet". (Matth. 10:5-8 )
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 01:39

Dikberkhout schreef:Als een dominee als antwoord op deze vraag zegt dat een postbode ook bekeerd moet zijn vind ik echt dat dat slaat als een tang op een varken.

Een postbode alleen als hij de Wachter Sions, de Samenbinder of Om Sions wil bezorgt. Een postbode die het Centraal Weekblad bezorgt mag onbekeerd zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2005 06:52

jas schreef:
Dikberkhout schreef:Als een dominee als antwoord op deze vraag zegt dat een postbode ook bekeerd moet zijn vind ik echt dat dat slaat als een tang op een varken.

Een postbode alleen als hij de Wachter Sions, de Samenbinder of Om Sions wil bezorgt. Een postbode die het Centraal Weekblad bezorgt mag onbekeerd zijn.

::((

Niemand heeft het recht om onbekeerd te zijn. Zeker zij die onder de uitwendige roeping verkeren.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 jan 2005 16:12

wat een gekke vraag: (ohh hijwel vragen zijn nooit gek)

moet een volgening van jezus een volgeling van jezus zijn om iemand te kunnen wijzen hoe hij jezus moet volgen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”