Moderator: Moderafo's
Mondriaan schreef:Annemieke86 schreef:Ik ben zelf tegen de doodstraf.. Je mag niemand zijn leven ontnemen! Hetzelfde met euthenasie. Ook niet doen! Iedereen heeft recht op z'n eigen leven! Voer dan een levenslange gevangenisstraf in, zou ik zeggen.
en toch als je in de bijbel leest vind je ook dat de doodstraf er staat!
Annemieke86 schreef:Mondriaan schreef:Annemieke86 schreef:Ik ben zelf tegen de doodstraf.. Je mag niemand zijn leven ontnemen! Hetzelfde met euthenasie. Ook niet doen! Iedereen heeft recht op z'n eigen leven! Voer dan een levenslange gevangenisstraf in, zou ik zeggen.
en toch als je in de bijbel leest vind je ook dat de doodstraf er staat!
Ja, dat staat er inderdaad. Maar er staat ook Gij zult niet doodslaan en nog iets: Degene zonder zonden werpe de eerste steen! Oordeelt niet opdat Gij niet veroordelen zult.
arjan2 schreef:"Oordeel niet opdat gij niet geoordeeld wordt"
Deze tekst wordt gebruikt als argument TEGEN de doodstraf, is er wel over nagedacht dat, als dit een goed tegenargument is, het hele rechtsysteem niet geldig is. Natuurlijk heeft de overheid de macht om te oordelen over mensen die de wet overtreden. Een argument zonder inhoud dus
Mondriaan schreef:arjan2 schreef:"Oordeel niet opdat gij niet geoordeeld wordt"
Deze tekst wordt gebruikt als argument TEGEN de doodstraf, is er wel over nagedacht dat, als dit een goed tegenargument is, het hele rechtsysteem niet geldig is. Natuurlijk heeft de overheid de macht om te oordelen over mensen die de wet overtreden. Een argument zonder inhoud dus
Hé capellenaar, jij zegt geen gekke dingen! en vind jou antwoord goed verwoordt![]()
![]()
![]()
twee weten altijd meer als één
Mondriaan schreef:en toch als je in de bijbel leest vind je ook dat de doodstraf er staat!
Collateral schreef:Mondriaan schreef:en toch als je in de bijbel leest vind je ook dat de doodstraf er staat!
Zeker, en er staat nog wel meer. Waar je je slaven vandaan moet halen, dat je koorden aan je kleed moet hebben, en dat iemand die aan zijn geslacht gewond is niet in de 'vergadering des Heeren' mag komen.
Nee, bij iets definitiefs als de doodstraf geloof ik dat het onverantwoord is om op grond van de bijbel iemand ter dood te veroordelen. En op grond van menselijkheid is dat al helemaal af te raden, wat mij betreft.
arjan2 schreef:Dat is de bijbel nog is tekort doen, je hebt het nota bene over een door God gegeven boek. Moeten we dit niet laten spreken in zoiets belangrijks als dit? Gaat op zo een moment je gevoel voor het Woord van God?
De doodstraf is zonder enige twijfel Bijbels: In het oude testament wordt het in het noachitisch verbond geboden, dit verbond is opgesteld tussen God en de mensen, we kunnen nog steeds het teken en zegel zien van het verbond: de regenboog. Het noachitisch verbond staat volgens mij in Genesis 9. Lees het er maar op na...
Collateral schreef:arjan2 schreef:Dat is de bijbel nog is tekort doen, je hebt het nota bene over een door God gegeven boek. Moeten we dit niet laten spreken in zoiets belangrijks als dit? Gaat op zo een moment je gevoel voor het Woord van God?
Mijn gevoel voor de bijbel is dat het door mensen is geschreven, maar dat terzijde.
Ik liet alleen maar even zien dat die wetten toen geldig waren, en niet nu. Of draag jij ook snoeren aan de hoeken van je kleed, koop je ook je slaven in het buitenland, enz.? Zo nee, dan doe je de bijbel net zo veel 'te kort' als wanneer je de doodstraf niet bijbels vindt.De doodstraf is zonder enige twijfel Bijbels: In het oude testament wordt het in het noachitisch verbond geboden, dit verbond is opgesteld tussen God en de mensen, we kunnen nog steeds het teken en zegel zien van het verbond: de regenboog. Het noachitisch verbond staat volgens mij in Genesis 9. Lees het er maar op na...
Ik zie in Genesis 9 niets over de doodstraf. Volgens mij heeft God het daar niet met Noach over gehad. Maar als je een tekst weet lees ik het graag.
arjan2 schreef:"Oordeel niet opdat gij niet geoordeeld wordt"
arjan2 schreef:genesis 9:6! Als jij de Bijbel als een door mensen geschreven boek ziet, kan ik alleen maar jammer dat je zo een mooi fundament voor het geloof mist...
Collateral schreef:arjan2 schreef:genesis 9:6! Als jij de Bijbel als een door mensen geschreven boek ziet, kan ik alleen maar jammer dat je zo een mooi fundament voor het geloof mist...
Ok, Gen. 9:6 geeft inderdaad 'gedood worden' als consequentie voor 'doden' (even aangenomen dat met 'bloed vergieten' altijd 'doden' bedoeld wordt). Dit is echter op meerdere manieren te interpreteren en bovendien is het een afspraak van God tot Noach. In het boek Exodus werd ook het "oog om oog, tand om tand" ingesteld, wat prima past bij het gedood worden als consequentie voor doden. Maar je weet wellicht wat Jezus daarover gezegd heeft...
Verder vind ik het niet jammer dat ik de bijbel niet als fundament heb. In mijn ogen is het (met name het O.T.) een zwak fundament, dus mis ik er weinig aan. Het is allemaal zo menselijk; God wordt meer voorgesteld als Oppermens (woedeuitbarstingen, berouw, enz.) dan als Opperwezen. Hij keurt zelfs het houden van slaven goed... Maar goed, dit is een andere discussie; ik wil maar zeggen dat ik het onverantwoordelijkheid vind om de doodstraf geldig te verklaren op basis van het O.T., en op zijn minst inconsequent (denk aan de andere rare wetten waar ik er al een paar van noemde).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten