Wanneer ben je bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 27 jan 2005 13:20

beste mensen,

waar jas&co voor pleit is bijbels.
waar ik voor pleit ook.
denk ik.

alleen gezien de vele postingen van jas&co is de waarschuwende kant dominant in de discussies.
dat is geen afspiegeling van Gods woord.

vandaar mijn strijdbare houding.

vrede,
sela

romeinen 12:

1 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.

2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.

4 Want gelijk wij in een lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben;

5 Alzo zijn wij velen een lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden.

6 Hebbende nu verscheidene gaven, naar de genade, die ons gegeven is,

7 Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie, naar de mate des geloofs; hetzij bediening, in het bedienen; hetzij die leert, in het leren;

8 Hetzij die vermaant, in het vermanen; die uitdeelt, in eenvoudigheid; die een voorstander is, in naarstigheid; die barmhartigheid doet, in blijmoedigheid.

9 De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan.

10 Hebt elkander hartelijk lief met broederlijke liefde; met eer de een den ander voorgaande.

11 Zijt niet traag in het benaarstigen. Zijt vurig van geest. Dient den Heere.

12 Verblijdt u in de hoop. Zijt geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed.

13 Deelt mede tot de behoeften der heiligen. Tracht naar herbergzaamheid.

14 Zegent hen, die u vervolgen; zegent en vervloekt niet.

15 Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden.

16 Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven.

17 Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen.

18 Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.

19 Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.

20 Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.

21 Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 13:46

sela schreef:beste mensen,

waar jas&co voor pleit is bijbels.
waar ik voor pleit ook.
denk ik.

alleen gezien de vele postingen van jas&co is de waarschuwende kant dominant in de discussies.
dat is geen afspiegeling van Gods woord.

Het zou erg makkelijk voor me zijn om nu een ellenlange quote te plaatsen met allemaal waarschuwingen uit Gods woord om aan te tonen dat hetgeen ik schrijf wel degelijk een afspiegeling daarvan is.
Zo flauw wil ik echter niet zijn. Ik kan nergens je definitie van klein gelovige terugvinden. En ik blijf er bij dat ook het kleinste geloof in Christus verankerd zal moeten zijn, wil er sowieso sprake zijn van oprecht geloof. Het geloof en onzekerheid kan, gelet op de aard van begrip geloof, niet samengaan. Het geloven van iets is immers een innerlijke zekerheid dat datgene wat men gelooft zo is. Als men die zekerheid dat iets zo is, niet heeft, gelooft men het dus ook niet. Als ik niet geloof dat mij om Christus wil al mijn zonden vergeven zijn, geloof ik in het geheel niet. Daarom wil ik graag van je weten wat volgens jou een klein geloof is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

sela

Berichtdoor sela » 27 jan 2005 13:49

een geloof dat zich makkelijk van de wijs laat brengen.
en daarom als een teer plantje zorgvuldig benaderd mag worden.
een kind dat valt en opstaat.
of dat alleen moedermelk kan verdragen.

niet opgewassen is tegen woestheid.

sela

Berichtdoor sela » 27 jan 2005 13:50

en dat alles opdat er eens een schare zal zijn die niemand tellen kan.
om God te loven en te prijzen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 13:50

sela schreef:een geloof dat zich makkelijk van de wijs laat brengen.
en daarom als een teer plantje zorgvuldig benaderd mag worden.
een kind dat valt en opstaat.
of dat alleen moedermelk kan verdragen.

niet opgewassen is tegen woestheid.

Dat is geen verklaring. Je noemt nu alleen dingen op waardoor dat geloof verstoord kan worden. Maar wat houdt dat tere geloof zelf in?

sela

Berichtdoor sela » 27 jan 2005 13:50

menselijkerwijs gesproken.
want ik zie nu nog in raadsels.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 13:51

sela schreef:menselijkerwijs gesproken.

ja, dat merk ik.

sela

Berichtdoor sela » 27 jan 2005 13:52

God liefhebben boven alles.
dat vraagt God.
en mijn naasten als mijzelf.

en in romeinen 12 lees ik dat dat voor een ieder is naar het hem gegeven is.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 13:54

sela schreef:God liefhebben boven alles.
dat vraagt God.
en mijn naasten als mijzelf.

en in romeinen 12 lees ik dat dat voor een ieder is naar het hem gegeven is.

Dat geldt voor elk geloof, niet in het bijzonder voor een klein geloof. Je loopt hopeloos vast met je term kleingelovige. Jezus heeft die term trouwens niet gebruikt om als navolging te dienen, maar eerder als berisping.

sela

Berichtdoor sela » 27 jan 2005 13:58

dag hoor, jas.

't is niet aan mij om met mijn juiste definitie van kleingelovigen hen te redden van de ondergang.

'Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.'
Laatst gewijzigd door sela op 27 jan 2005 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.

sela

Berichtdoor sela » 27 jan 2005 14:02

jas schreef:
sela schreef:menselijkerwijs gesproken.

ja, dat merk ik.

iedereen ziet in raadsels. later zullen we alles pas begrijpen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jan 2005 14:09

Kleingeloof, de bijbelteksten:

- Matth. 6:30 Indien nu God het gras des velds, dat heden is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, gij kleingelovigen?
- Matth. 8:26 En Hij zeide tot hen: Wat zijt gij vreesachtig, gij kleingelovigen? Toen stond Hij op, en bestrafte de winden en de zee; en er werd grote stilte.
- Matth. 14:31 En Jezus, terstond de hand uitstekende, greep hem aan, en zeide tot hem: Gij kleingelovige! waarom hebt gij gewankeld?
- Matth. 16:8 En Jezus, dat wetende, zeide tot hen: Wat overlegt gij bij uzelven, gij kleingelovigen! dat gij geen broden mede genomen hebt?
- Lukas. 12:28 Indien nu God het gras dat heden op het veld is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, hoeveel meer u, gij kleingelovigen!

In alle gevallen gaat het om een gebrek aan vertrouwen in God en in Zijn Zoon.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

André

Berichtdoor André » 27 jan 2005 14:35

Kleingelovig is volgens mij, iets niet simpel weg geloven maar zo als Thomas deed, ik wil een teken zien, je kent vast het spreekwoord wel....
Btw iedereen hier op aarde is klein gelovig, maar dat is mijn persoonlijke visie.
Simpel voorbeeld: wij hebben soms oudvaders nodig om ons geloof bevestigd te zien.
Ander voorbeeld, wij hebben het avondmaal nodig ter bevestiging dat God onze zonden vergeeft, allang geleden zo'n 1965 jaar geleden is daar aan voldaan. (wij kleingelovigen)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 14:54

elbert schreef:Kleingeloof, de bijbelteksten:

- Matth. 6:30 Indien nu God het gras des velds, dat heden is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, gij kleingelovigen?
- Matth. 8:26 En Hij zeide tot hen: Wat zijt gij vreesachtig, gij kleingelovigen? Toen stond Hij op, en bestrafte de winden en de zee; en er werd grote stilte.
- Matth. 14:31 En Jezus, terstond de hand uitstekende, greep hem aan, en zeide tot hem: Gij kleingelovige! waarom hebt gij gewankeld?
- Matth. 16:8 En Jezus, dat wetende, zeide tot hen: Wat overlegt gij bij uzelven, gij kleingelovigen! dat gij geen broden mede genomen hebt?
- Lukas. 12:28 Indien nu God het gras dat heden op het veld is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, hoeveel meer u, gij kleingelovigen!

In alle gevallen gaat het om een gebrek aan vertrouwen in God en in Zijn Zoon.

Juist, dat bedoel ik. Dat moeten we dus niet gaan promoten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 14:57

sela schreef:dag hoor, jas.

't is niet aan mij om met mijn juiste definitie van kleingelovigen hen te redden van de ondergang.

'Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.'

dag hoor, sela. Waar het hier om ging was de vraag; wanneer ben je bekeerd. Als je die wilt beantwoorden, ontkom je er niet aan een nadere beschouwing van de bekering, van geloven, van wedergeboorte, etc. Ik heb niets anders geprobeerd te schetsen wat bekering en wedergeboorte inhouden, dit, omdat daar naar mijn bescheiden mening naar gevraagd werd. Ik vind je houding in dit topic dan ook verre van sportief. Ik heb immers niets anders gedaan dan datgene waar om gevraagd werd.

Terug naar “Archief”