Meningen nodig voor werkstuk!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marloes
Verkenner
Verkenner

Meningen nodig voor werkstuk!

Berichtdoor Marloes » 26 jan 2005 12:12

Hallo allemaal,
Ik ben een scholier en ik hou een werkstuk over Jezus Christus. Ik hou ook een onderzoek onder mensen die een in een andere religie geloven. Ik stel dezelfde vragen aan Christenen, Joden en aan Moslims.
Daarom zoek ik menen die hun mening willen geven over Jezus. Alle reacties op mijn vragen plaats ik onder elkaar en daar trek ik mijn conclusies uit. Ik hoop dat veel mensen willen meewerken, ik stel uw hulp zeer op prijs!

Ik heb de volgende vragen opgesteld, wilt u er zo duidelijk mogelijk antwoord op geven. Niet met ja of nee antwoorden. En uw mening onderbouwen met argumenten. Wilt u er ook bij vermelden welke religie u beleidt?

1. Bent u bekent met het verhaal over Jezus? Zo ja, waar kent u hem van?
2. Wat vind u van Jezus?
3. Gelooft u dat Jezus heeft bestaan?
4. Wat betekent Jezus voor u in uw leven?
5. Wat voor rol speelt Jezus in uw geloof?
6. Wie is Jezus voor u?

Ik hoop op veel reacties. Heel erg bedankt voor uw medewerking! Als u de conclusies of het verslag wilt lezen moet u het zeggen, dan stuur ik graag het desbetreffende hoofdstuk op!

Groetjes,

Marloes

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Meningen nodig voor werkstuk!

Berichtdoor Cicero » 26 jan 2005 13:52

Marloes schreef: Wilt u er ook bij vermelden welke religie u beleidt?
Christelijk (protestant).

Ja, uit de evangeliën.
2. Wat vind u van Jezus?
Op grond van wat ik van hem lees, concludeer ik dat hij Gods Zoon was, die mens werd om de schuld van de mensen weg te dragen. Op zijn beurt vraagt hij geloof aan ons, zodat we die vergeving ook daadwerkelijk krijgen.
Eris geen enkele reden hieraan te twijfelen, omdat de evangeliën betrouwbaar zijn en ook enkele buitenbijbelse bronnen bewijzen dat hij heeft bestaan.

Hij is het object van mijn godsdienstige beleving. Zonder Christus zou ik geen christen zijn.
Hij is de middelaar tussen God en de mensen.
6. Wie is Jezus voor u?

Zie 4

Dit is in vogelvlucht :roll: mijn antwoord.

Succes

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 26 jan 2005 14:43

Ik wil wel meedoen hoor! :D

Ik ben bekend ja. Ik ken Hem van mijn opvoeding, school en Zondagsschool. De evangeliën ook natuurlijk.
2. Wat vind u van Jezus?

Ik vind Jezus onze Verlosser, Redder en Zoon van God.

Jazeker

Jezus betekent heel veel voor mij in mijn leven. Mijn gebeden kwamen uit en ik kreeg tekenen waarvan ik zeg: "Ja!!!"

Een hele grote. Zonder Jezus heb je simpelweg geen geloof!
6. Wie is Jezus voor u?

Een Vader in de Hemel

Succes met je werkstuk!!
Afbeelding

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 26 jan 2005 15:06

Marloes schreef:Wilt u er ook bij vermelden welke religie u beleidt?

christelijk (Orthodox)

Ja, ik heb godsdienst gehad op de openbare basisschool, en ik lees over Hem in de Bijbel (o.a. de Evangeliën)

2. Wat vind u van Jezus?

Ik vind Hem... fantastisch. Hij heeft ons gered, door zichzelf op te offeren. Waar vind je tegenwoordig nog zoveel liefde? Ik ben Hem dankbaar.

Ja, ik geloof dat Jezus bestaat.

Jezus is erg belangrijk voor mij. Het is net wat fraternoster zegt: zonder Christus zou ik geen christen zijn.

Een behoorlijke grote rol. Hij is de Zoon van God, Hij pleit voor ons bij Zijn Vader. Zonder Christus was de relatie tussen mensen en God niet hersteld.

6. Wie is Jezus voor u?

Zie 4 en 5.

Succes met je werkstuk!

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 26 jan 2005 15:13

Marloes schreef:Hallo allemaal

Hallo.

Wilt u er ook bij vermelden welke religie u beleidt?

Moeilijk te zeggen. Ik voel mij het meest aangetrokken tot de christelijke religie, ben zo ook opgevoed. Ik schaam me echter voor vele christenen. Ik durf mezelf daarom geen christen te noemen. Ik neig wel naar de 'protestantse' in plaats van 'rooms katholieke' kant. (Maar in wezen zijn we allen katholiek.)

Welk verhaal over Jezus? Ik ken Jezus uiteraard wel (je moet wel heel dom zijn als je nog nooit over hem gehoord hebt). In eeste instantie ken ik hem dankzij mijn opvoeding, christelijke scholen en uit de Bijbel, de evangelien.

2. Wat vind u van Jezus?

Een uiterst intrigrerend persoon, hij gaf het begrip 'christen-zijn' (wat daarvoor niet bestond uiteraard) een dimensie die men tot op de dag van vandaag niet inziet. Hij was een voorbeeld voor velen, er is niemand die zoveel invloed heeft gehad en nog heeft op de wereldgeschiedenis. Of hij daadwerkelijk de zoon van God is vind ik een moeilijke vraag, ik neig naar een 'ja'.

Het is bewezen dat Jezus heeft bestaan. Of hij zoon van God is, daar verschillen de meningen over. Nogmaals, moeilijk maar ik neig naar een 'ja'.

Hij inspireert me, de dingen die hij zei en die hij deed zijn naast erg boeiend bovenal erg liefdevol. Hij maakt mijn leven niet perce makkelijker maar wel beter te begrijpen.

Zonder Jezus zou het christendom niet bestaan dus die rol is objectief gezien vrij groot. In mijn geval: zonder Jezus zou het nog moeilijker zijn om te geloven in de liefde en de liefde van God (waar ik nu al heel veel moeite mee heb).

6. Wie is Jezus voor u?

Die vraag heb je (indirect) al gesteld.

Ik ben absoluut benieuwd naar de uitkomsten van je werkstuk/verslag. Stuur maar op... (of via de pb of via mail).

Met een vriendelijke groet,
Coert

Riska

Berichtdoor Riska » 26 jan 2005 15:48

1. Bent u bekend met het verhaal over Jezus? Zo ja, waar kent u hem van?

Ik ben ermee opgegroeid: thuis, op school, zondagsschool, kinderkerk, later de kerk - vele, vele malen heb ik van Hem gehoord...

2. Wat vindt u van Jezus?
Ik weet niet wat je hiermee bedoelt. Wat moet ik van Hem vinden? Bedoel je met deze vraag of ik ook geloof wat mij is verteld over Hem? Dan is mijn antwoord voluit "ja"...

Dat geloof ik niet alleen, er zijn historische bronnen die van Hem spreken, dus ja, Hij heeft bestaan...

Niet veel, althans niet wat men meestal verwacht te horen dat Jezus mijn alles is. Dat is voor mij God, Zijn Vader. En als Jezus daarin al betekenis heeft dan is het dat ik door Hem tot de Vader mag gaan. Beetje cryptisch misschien, maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Ik ben in ieder geval geen "Jezus-freak" als dat het duidelijker maakt.

Hij is Degene Die mij voorgeleefd heeft hoe God het bedoeld heeft en Hij is de Gekruisigde en Opgestane Heer...
Als Hij niet was opgestaan, was mijn geloof niets geweest, want juist dat "En toch....!" van Godswege is de dragende kracht geweest altijd.

6. Wie is Jezus voor u?
zie vraag 4

Riska

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 26 jan 2005 17:14

Marloes schreef:1. Bent u bekent met het verhaal over Jezus? Zo ja, waar kent u hem van?

Ja, Ik ken Jezus al vanaf mijn jeugd theoritisch vanuit de Bijbel
2. Wat vind u van Jezus?

Jezus is een geweldig groot een oneindig genadig Persoon die voor onze zonden naar deze wereld gekomen is, om ons deze (de zonden) door zijn zaligmakende werk weer te kunnen verzoenen met God

Ja, een volmondig ja,

Hij geeft mij kracht, om op momenten als het moeilijk is door te gaan, Hij helpt mij, zelfs voor mijn aardse keuzes kan ik bij Hem terecht en hoort Hij mij, Hij is een steun- en rust-punt in mijn leven

Jezus is voor mij het enige middel tot de eeuige zaligheid
6. Wie is Jezus voor u?

Mijn troost in dit aardse en God geve het ook in het eeuwige leven

Ben erg benieuwd naar de uitkomsten, stuur ze alstjeblieft op

sterkte met je werkstuk,

Black Tiger
God heeft zout in onze monden gelegd, opdat wij naar Hem zouden dorsten

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jan 2005 17:18

Ja, ik ben er mee bekend. Ik ken het verhaal vanuit de bijbel.

2. Wat vind u van Jezus?

Ik vind dat Jezus de grootste vriend van de mensen is, door zijn leven te geven voor onze zonden.

Ja, ik geloof zowel in zijn historische bestaan als in zijn theologisch bestaan. Daar zijn ook voldoende bronnen voor.

Dat verschilt per situatie, maar hij is het richtsnoer van mijn leven.

Ik wil een discipel van hem worden.

6. Wie is Jezus voor u?

Mijn grootste vriend en verlosser van mijn zonden.

Marloes
Verkenner
Verkenner

Dankje!

Berichtdoor Marloes » 26 jan 2005 21:48

Zo he! Wat veel reacties! Ik kan wel zeggen dat jullie de meest enthousiaste groep zijn van allemaal!

Ik heb nog een vraag, en jullie moeten dan 1 ding daarvan kiezen, en het liefst met argumenten! Ik snap dat Jezus meerdere rollen heeft, maar kies het antwoord wat het meest bij je visie past!

Jezus is voor mij:

- een houvast, helper in moeilijke tijden bijvoorbeeld
- opdrachtgever, denk aan zendingswerk enz
- liefde
- voorbeeld
- koning van Gods Koninkrijk
- een gewoonte
- alleen een profeet
- onzin

Groetjes,

Marloes

Marloes
Verkenner
Verkenner

Nog iets...

Berichtdoor Marloes » 26 jan 2005 21:51

Oh voor degene die het verslag willen hebben, kunnen jullie een mail sturen naar marloes951@hotmail.com dan stuur ik het op!

Maarre het word pas na maandag, want dan moet ik me werkstuk inleveren en dan is hij dus helemaal af!

Groetjes,

Marloes

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 27 jan 2005 10:06

Marloes schreef:Wilt u er ook bij vermelden welke religie u beleidt?

christelijk (protestant)

eerst en vooral uit de evangelieen, en daarvan afgeleide boeken, verder van school, kerk en opvoeding.

2. Wat vind u van Jezus?

Jezus is de Zoon van God, die naar de aarde kwam om mensen te redden van de eeuwige dood. Jezus is degene die, door zijn eigen leven op te offeren, mij en vele anderen van de dood gered heeft.

Absoluut. daar is niet zoveel geloof voor nodig, trouwens :) het is wetenschappelijk nl. ook vrij gemakkelijk te bewijzen.
Hij is degene die mij geleerd heeft hoe te leven, hoe ik om moet gaan met andere mensen, en vooral met God.

Doordat Jezus zijn leven gegeven heeft, geloof ik dat ik van hem het eeuwige leven gekregen heb. dit geeft enerzijds een rust en vertrouwen, en het geeft antwoord op veel vragen, anderzijds spoort me dit aan om te proberen te leven zoals Hij en Zijn Vader van me vragen, nl. Hem liefhebben boven alles en andere mensen als mezelf.
6. Wie is Jezus voor u?
Mijn enige houvast in het leven.

Zo he! Wat veel reacties!
Tja, over sommige zaken raak je niet uitgepraat :) waar het hart vol van is....
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

kurtyo

Re: Dankje!

Berichtdoor kurtyo » 27 jan 2005 10:38

Marloes schreef:Zo he! Wat veel reacties! Ik kan wel zeggen dat jullie de meest enthousiaste groep zijn van allemaal!

Ik heb nog een vraag, en jullie moeten dan 1 ding daarvan kiezen, en het liefst met argumenten! Ik snap dat Jezus meerdere rollen heeft, maar kies het antwoord wat het meest bij je visie past!

Jezus is voor mij:

- een houvast, helper in moeilijke tijden bijvoorbeeld
- opdrachtgever, denk aan zendingswerk enz
- liefde
- voorbeeld
- koning van Gods Koninkrijk
- een gewoonte
- alleen een profeet
- onzin

Groetjes,

Marloes

Een voorbeeld. Een leven leiden zoals hij dat deed is onmogelijk maar absoluut het streven waard. Als je nog maar enigszins in de buurt komt van wat hij bereikt heeft, gedaan heeft en dat alles kosteloos en puur omdat hij liefde voor de mensen had, dan heb je het naar menseljike maatstaven goed gedaan. Bovendien zijn de dingen die hij zegt ontzettend leerzaam en onovertroffen.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 27 jan 2005 17:03

Hoi Marloes,

[quote=Marloes]
Zo he! Wat veel reacties!
[/quote]
Ja, t is zeker veel! Maar ik vind dan ook dat je een toppie onderwerp voor je werkstuk heb gekozen! Ik weet zeker dat het gaat lukken.

Jezus is voor mij:
liefde

En ik zal het beargumenteren:
Niemand in mijn hele leven heeft mij zo veel liefde gegeven als Hij. Je leven willen opofferen voor zondaren dat zal je nooit meer tegenkomen!

Succes!
Afbeelding

Marloes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marloes » 27 jan 2005 17:35

[/quote]
Ja, t is zeker veel! Maar ik vind dan ook dat je een toppie onderwerp voor je werkstuk heb gekozen! Ik weet zeker dat het gaat lukken.

Dankje! Ik vind het ook heel erg leuk om allemaal te doen! Het is veel werk... maar zeker verhelderend!

Groetjes,
Marloes

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 27 jan 2005 20:20

Marloes schreef:Jezus is voor mij:

Liefde, zonder twijfel.
Om dezelfde reden als Annemieke86. Hij heeft Zijn leven voor ons gegeven. Dat getuigt (m.i.) van een zeer grote liefde.

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

Terug naar “Archief”