Christa schreef:Waarom gaan jullie nu weer offtopic? Een mod heeft het net nog gezegd. HOu je er dan aan... zo bederf je de topics.
Over de drie verbondenleer. Ik weet niet precies hoe het zit. Ik vind het wel raar dat dominee Mallan, dat alleen doet in zn eigen kerkblad. Maar als het niet bijbels gefundeerd is, waarom geloven mensen dat nog?
Is er iemand die heel duidelijk kan uitleggen hoe het zit met twee of drie verbonden? Ik heb daar nog ff geen zicht op.
Deze is dan hopelijk wel binnen het onderwerp...
Ik ben zelf meer oud- en nieuwtestamenticus dan dogmaticus. Het leger dogmatici die reformatorisch Nederland rijk is en die op deze plek komen zullen mij ongetwijfeld verder aan kunnen vullen. Maar ik kan er summier dit over zeggen:
Om het kort te zeggen:
- de 2-verbondenleer is van de GG, en de GGiN,
- de 3-verbondenleer is van de CGK.
De 3-verbondenleer is bedacht vanuit de drijfveer: het verbond omvat méér dan alleen de uitverkorenenen, heb ik eens gelezen in het dikke boek van K. van der Zwaag.
Prof. J.J. van der Schuit en ds. G.H. Kersten hebben hierover gepolemiseerd. Ds. G.H. Kersten omschreef de 3-verbondenleer als verbondsontzenuwend. Daardoor hadden de GG ook geen zin in kerkelijke eenheid met de CGK.
Wat betreft de publicaties van ds. F. Mallan hierover, citeer ik van
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... c&start=45Ik denk dat het pure projectie is. Hedendaagse theologische kwesties gaan inlezen in de Bijbel, en daar vervolgens ongelofelijk ongenuanceerde consequenties uit trekken. Dat laatste, daar schijnen ultra-zwaren heel goed in te zijn. Mildheid in het oordelen, wat ook Bijbels is, daar zijn ze aanmerkelijk zwakker in.
En wat betreft de volgzame kudde van makke schapen die daar achteraan lopen van
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... c&start=60Het geeft in ieder geval aan hoe weinig bijbelgeoriënteerd veel mensen zijn. En dat is uitermate triest. Velen bestuderen de Bijbel niet zelfstandig, en trainen zich er helemaal niet in om daar exegetisch bekwaam in te worden. Nee, ze nemen hun dominee als kompas.
Maar ja, zo veel hoofden, zo veel zinnen, denk ik dan. (Waarvan zo'n dominee er één is.) Dan heb ik gelijk zoiets van: "Zo veel verschillende meningen, die kunnen niet allemaal gelijk hebben. Dat moet eens kritisch gewogen worden." En dat het erg verstandig is om er veel werk van te maken de Bijbel zo grondig mogelijk en zo objectief mogelijk te kennen. Dan kun je de beweringen van anderen tegen het licht houden.
Soms voel ik me echter, absurd genoeg, een buitenbeentje met een dergelijke kritisch beoordelende - en naar mijn mening onontbeerlijke - instelling.
Dat mensen ds. F. Mallan geloven, al spreekt hij nog zo onbijbels, is denk ik een verschijnsel wat je veel tegenkomt, niet alleen in reformatorische kringen. Wat dacht je van allerlei sektes die duidelijk tegen de Bijbel in gaan, maar toch volgelingen hebben? Volgens mij is er voor iedere mening altijd wel een markt, hoe absurd ook.