Wanneer ben je bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2005 22:44

Ik probeer dat juist positief te zien. Als organist kom ik regelmatig in andere gemeenten en parochies en juist die diversiteit geeft mij de gelegenheid het Woord ook eens op een andere manier te bekijken.

Erg verhelderend.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 22:45

Optimatus schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:Dan ben ik al afhankelijk van een vertaling en die wijzen soms al verschillende richtingen op.

Je moet ook geen interpretatie-vertaling lezen, maar de Statenvertaling. Getrouwelijk overgezet in het Nederlands vanuit de grondtekst.

En juist daarover zijn wij het fundamenteel oneens. Ik bestrijd de waarde van de SV niet, ik neem haar echter niet aan als DE vertaling voor h de et Nederlandse taalgebied.

Dus jij bent fundamentloos? Misschien is dat het probleem wel.
Ik houd als fundament de Statenvertaling aan als Gods Woord daar ik, ongeletterde, niet bij machte ben om Gods Woord te lezen in de grondtalen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2005 22:47

Ik ben absoluut niet fundamentloos, ik zie de SV alleen niet als fundament. Mijn bekering is van God afhankelijk, niet van een vertaling uit de 17e eeuw.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 26 jan 2005 22:50

Optimatus schreef:En juist daarover zijn wij het fundamenteel oneens. Ik bestrijd de waarde van de SV niet, ik neem haar echter niet aan als DE vertaling voor h de et Nederlandse taalgebied.

Caprice:Dus jij bent fundamentloos? Misschien is dat het probleem wel.
Ik houd als fundament de Statenvertaling aan als Gods Woord daar ik, ongeletterde, niet bij machte ben om Gods Woord te lezen in de grondtalen.[/quote]

Kun je me het verband uitleggen tussen deze twee zaken, Caprice?
En kun je nog even reageren op mijn laatste posting?

Ik krijg het idee dat je steeds met modder gaat gooien om maar niet over de werkelijke zaken te hoeven praten... :?:
the most important things in life are not things

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 22:51

Optimatus schreef:Ik ben absoluut niet fundamentloos, ik zie de SV alleen niet als fundament. Mijn bekering is van God afhankelijk, niet van een vertaling uit de 17e eeuw.

Dat klopt, maar God werkt toch door Zijn Woord en Geest? Ook dus door Zijn Woord (door de dwaasheid der prediking...).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2005 22:53

caprice schreef:
Optimatus schreef:Ik ben absoluut niet fundamentloos, ik zie de SV alleen niet als fundament. Mijn bekering is van God afhankelijk, niet van een vertaling uit de 17e eeuw.

Dat klopt, maar God werkt toch door Zijn Woord en Geest? Ook dus door Zijn Woord (door de dwaasheid der prediking...).

Dwaasheid der prediking?????
Die moet je even uitleggen.

Uiteraard werkt God door Zijn Woord en Geest. Dat hoor je mij never nooit niet ontkennen.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 22:54

lindita schreef:
caprice schreef:Als er echt iemand God zoekt is dat al een ware zoeker. Zo hebben beiden dus gelijk. Je moet niet naar een interpretatie van een ander luisteren, maar biddend lezen in Gods Woord, vragen om de leiding van Zijn Heilige Geest.

Ik luister elke zondag naar een interpretatie, nl die van mijn dominee. En ik mag toch aannemen dat hij biddend leest in Gods Woord. En ik doe dat ook, maar soms lees ik toch wat anders dan hem. En als ik een keer naar een andere kerk ga hoor ik weer wat anders!!!!!!!!!!! :x :x :x

Sorry maar dit is mijn grrrote frrrustratie!!!

Wat is er anders, en bij wat voor soort kerk(en)? Noem je een accentverschil al een interpretatie?

En bid je voordat je naar de kerk gaat ook voor je dominee? Hij kan het ook niet van zichzelf, hoor.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 22:56

Optimatus schreef:
caprice schreef:

Dat schrijft Paulus in 1 Korinthe 1 vers 21:
Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;

Optimatus schreef:Uiteraard werkt God door Zijn Woord en Geest. Dat hoor je mij never nooit niet ontkennen.

Gelukkig.

André

Berichtdoor André » 26 jan 2005 22:56

Ho stop, mag ik deze zin in andere woorden horen zodat ik kan begrijpen wat je hier zegt?
(door de dwaasheid der prediking...).

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 26 jan 2005 22:57

Optimatus schreef:
caprice schreef:

Uiteraard werkt God door Zijn Woord en Geest. Dat hoor je mij never nooit niet ontkennen.

1 Korinthe 1 vers 21
Want nademaal, in de wijsheid Gods47), de wereld God niet heeft gekend48) door de wijsheid,49) zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der50) prediking, zalig te maken, die geloven;

Kantekeningen
50) de dwaasheid der
Dat is, door de prediking des gekruisigden Christus, die de wereldse mensen voor dwaasheid houden, 1 Cor. 1:23.
Laatst gewijzigd door Mapleleaf op 26 jan 2005 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

sela

Berichtdoor sela » 26 jan 2005 22:58

jas schreef:
sela schreef:het is ook helemaal niet nodig, want God dopt z'n eigen boontjes wel. Hij trekt zijn volk, ook zonder het woeste gedreig van deze heren en soms zelfs met liefde.

Het is onjuist dat 'deze heren' woest dreigen. 'Deze heren' proberen in alle gebrek Gods Woord te laten spreken. Maar blijkbaar is Gods Woord ondergeschikt aan wat de mensen hier zelf belangrijk en aardig en leuk vinden. Veel plezier ermee dan.

jas, je bent soms met oogkleppen op aan het posten. er staat meer in de bijbel dan hel en verdoemenis. bijv. over koorden van liefde waar God mee trekt. dus je posting gaat zijn doel voorbij.

je doet onze Heiland te kort met je eenzijdige beeld.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 23:02

sela schreef:
jas schreef:
sela schreef:het is ook helemaal niet nodig, want God dopt z'n eigen boontjes wel. Hij trekt zijn volk, ook zonder het woeste gedreig van deze heren en soms zelfs met liefde.

Het is onjuist dat 'deze heren' woest dreigen. 'Deze heren' proberen in alle gebrek Gods Woord te laten spreken. Maar blijkbaar is Gods Woord ondergeschikt aan wat de mensen hier zelf belangrijk en aardig en leuk vinden. Veel plezier ermee dan.

jas, je bent soms met oogkleppen op aan het posten. er staat meer in de bijbel dan hel en verdoemenis. bijv. over koorden van liefde waar God mee trekt. dus je posting gaat zijn doel voorbij.

je doet onze Heiland te kort met je eenzijdige beeld.

Als men die ellendestaat van zichzelf niet eens wil erkennen, hoe kan er dan plaats zijn voor Christus?

sela

Berichtdoor sela » 26 jan 2005 23:03

simpel: omdat Christus plaats heeft gemaakt.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 23:05

sela schreef:simpel: omdat Christus plaats heeft gemaakt.

Juist, anders is er dus geen plaats voor Hem?

Draaien we niet een beetje rond?

Of misschien moet je even uitleggen hoe Christus plaats maakt?

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 26 jan 2005 23:06

Jas, je springt steeds over op een iets andr onderwerp, maar geef nou eens echt antwoord.

Nee, ik heb het niet over accentverschillen, maar over interpretatieverschillen. Het maakt voor mijn gevoel nogal wat uit of je kunt bidden tot je een ons weegt ofdat je kunt bidden en dan zeker door God gehoord word, zoals je volgens mij die bijbeltekst uit moet leggen. Als jij dat een accentverschil noemt... :roll:
the most important things in life are not things

Terug naar “Archief”