Moet een ouderling bekeerd zijn??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 17 jan 2005 21:03

Mapleleaf schreef:
1 Timotheus 3 schreef:1 Dit is een getrouw woord:1) zo iemand tot eens opzieners ambt2) lust heeft, die3) begeert een treffelijk4) werk.5)
2 Een opziener dan moet onberispelijk zijn,6) ener vrouwe man,7) wakker, matig,8) eerbaar, gaarne herbergende,9) bekwaam om te leren;
3 Niet genegen tot den wijn,10) geen smijter, geen vuil-gewinzoeker; maar bescheiden,11) geen vechter, niet geldgierig.
4 Die zijn eigen huis wel regeert,12) zijn kinderen in onderdanigheid houdende, met alle stemmigheid;13)
5 (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de Gemeente Gods zorg dragen?)
6 Geen nieuweling, opdat14) hij niet opgeblazen worde,15) en in het oordeel16) des duivels valle.
7 En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen, die buiten zijn,17) opdat hij niet valle in smaadheid, en18) in den strik des19) duivels.
8 De diakenen insgelijks20) moeten eerbaar zijn,21) niet tweetongig, niet22) die zich tot veel wijns begeven, geen vuil-gewinzoekers;
9 Houdende23) de verborgenheid24) des geloofs in een rein geweten.25)
10 En dat deze ook eerst beproefd worden,26) en dat zij daarna dienen, zo zij onbestraffelijk zijn.27)

en nu in het nederlands
1 Dit is belangrijk om te onthouden: Als iemand graag voorganger wil worden, is dat een goed verlangen.
2 Wel, een voorganger moet een goed man zijn, op wiens leven niets aan te merken is. Hij mag maar één vrouw hebben en moet beheerst, attent en ordelijk zijn. Hij moet het fijn vinden om gasten te ontvangen en goed onderwijs kunnen geven.
3 Hij mag geen drinker of driftkop zijn, maar is vriendelijk en vredelievend. Hij mag niet aan het geld vast zitten.
4 Hij moet een goede man en vader zijn, die zijn kinderen aankan.
5 Want als iemand zijn eigen gezin niet kan leiden, hoe zou hij dan voor de gemeente van God kunnen zorgen?
6 Een voorganger mag niet iemand zijn die pas kort christen is, omdat hij dan wel eens verwaand zou kunnen worden en onder hetzelfde oordeel valt als de duivel.
7 Hij moet ook een goede naam hebben bij de mensen, die niet tot de gemeente behoren; anders zou hij door allerlei beschuldigingen in een val van satan kunnen lopen.
8 De helpers (A) moeten net zulke goede, evenwichtige mannen zijn als de voorgangers. Je moet op hen aankunnen. Zij mogen niet aan de drank verslaafd zijn en ook geen oneerlijke winst willen maken.
9 Zij moeten oprechte volgelingen van Christus zijn.
10 Voordat zij als helper worden aangesteld, moet eerst blijken of zij er wel geschikt voor zijn. Als er niets op hen valt aan te merken, mogen zij helpers worden.
11 Op hun vrouw mag ook niets zijn aan te merken. Zij mag niet roddelen en het vertrouwen niet beschamen. Zij moet in alles betrouwbaar zijn.
12 Een helper mag maar één vrouw hebben en moet zijn gezin goed kunnen besturen.
13 Helpers die het goed doen, krijgen respect van anderen en een vrijmoedig geloof in Christus Jezus.
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 17 jan 2005 21:16

amen dat klinkt al weer heel andersn

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2005 21:17

Brammetjûûûh,
doe eens rustig man... Je gedraagt je een beetje als een olifant in een porcelijnkast.

Maar verder, zet gerust je mening uiteen. (En gelukkig zijn er veel mensen hier die de statenvertaling nog steeds als een Nederlandse vertaling zien...)

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 18 jan 2005 21:13

TheKeimpe schreef:Brammetjûûûh,
doe eens rustig man... Je gedraagt je een beetje als een olifant in een porcelijnkast.

Maar verder, zet gerust je mening uiteen. (En gelukkig zijn er veel mensen hier die de statenvertaling nog steeds als een Nederlandse vertaling zien...)

sorry , ik zal mijn slurf in toom proberen te houden
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Re: Moet een ouderling bekeerd zijn??

Berichtdoor Annemieke86 » 26 jan 2005 18:40

caprice schreef:
TheKeimpe schreef:Jij moet ook bekeerd zijn!

Juist, daar hebben we de kern. Niet alleen een ouderling, en de rest van de (brede) kerkenraad moet bekeerd zijn, maar jij ook.

Onder de bediening van Gods Woord heb je helemaal geen recht om onbekeerd te blijven. Bekeert U!

Ik vind zowiso dat een ouderling bekeerd moet zijn anders kan hij het ambt niet dragen.
Maar mag je wel over iemand oordelen of hij/zij bekeerd is of niet? Dat kan je toch niet zomaar over iemand zeggen?
Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 jan 2005 19:21

En moet een dominee bekeerd zijn om het avondmaal te mogen bedienen? Wat is bekeerd zijn? Dan mag je toch geloven dat je deel hebt aan de verlossing in Christus? En waarom kunnen zoveel dominees op bepaalde plekken daar niet van getuigen en bedienen ze toch het avondmaal?

brammetje
Mineur
Mineur

Re: Moet een ouderling bekeerd zijn??

Berichtdoor brammetje » 26 jan 2005 19:21

Annemieke86 schreef:
caprice schreef:
TheKeimpe schreef:Jij moet ook bekeerd zijn!

Juist, daar hebben we de kern. Niet alleen een ouderling, en de rest van de (brede) kerkenraad moet bekeerd zijn, maar jij ook.

Onder de bediening van Gods Woord heb je helemaal geen recht om onbekeerd te blijven. Bekeert U!

Ik vind zowiso dat een ouderling bekeerd moet zijn anders kan hij het ambt niet dragen.
Maar mag je wel over iemand oordelen of hij/zij bekeerd is of niet? Dat kan je toch niet zomaar over iemand zeggen?

Je kan het zien want hij of zij moeten de liefde van Christus uitstralen .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jan 2005 19:23

Tsja, kaw,
gelukkig ken ik daar geen voorbeelden van, maar dat is wel heel triest ja. Hoe kan een ds. dat doen? Ik zou werkelijk niet weten hoe zo'n man zich zou moeten voelen tijdens de bediening...

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 26 jan 2005 19:28

TheKeimpe schreef:Tsja, kaw,
gelukkig ken ik daar geen voorbeelden van, maar dat is wel heel triest ja. Hoe kan een ds. dat doen? Ik zou werkelijk niet weten hoe zo'n man zich zou moeten voelen tijdens de bediening...

Hij staat daar in plaats van ---? de beker en het brood . of zie ik dat verkeerd
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 jan 2005 19:31

TheKeimpe schreef:Tsja, kaw,

Tsja, TheKeimpe,

Ik denk dat die dominees het spoor bijster zijn, maar jij kent me al wat langer, dus dat wist je al van mij... ;)
De reformatie kende 3 kernpunten. Sola Gratia, Sola Scriptura en Sola Fide.
Sola Gratia kennen deze dominees maar van 2 kanten, namelijk: Je kunt niets en je mag niets doen. Maar konden ze de kant: "Je hoeft ook niets te doen" ook maar...
Sola Scriptura zit ook wel snor, al zouden ze de bijbel een keer niet moeten beoordelen met een boek van een bepaalde oudvader, maar een boek van een bepaalde oudvader moeten beoordelen met de bijbel.
Sola Fide is uit de gratie geraakt bij deze dominees. Sola Ellendakennis is meer het devies. Dat wordt als belangerijkste vrucht gezien van het geloof en op een gegeven moment de praktische grond voor je zekerheid van je verlossing in Christus. Ze zouden eens moeten proberen om het alleen met Sola Fide te doen... Stuk voor stuk Luthertjes zouden ze worden.

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 26 jan 2005 19:32

Hoe bedoel je brammetje? :oops: :?:
.........glashelder..........piiiing

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 26 jan 2005 19:35

Kaw schreef:En moet een dominee bekeerd zijn om het avondmaal te mogen bedienen? Wat is bekeerd zijn? Dan mag je toch geloven dat je deel hebt aan de verlossing in Christus? En waarom kunnen zoveel dominees op bepaalde plekken daar niet van getuigen en bedienen ze toch het avondmaal?

Zulke dominees ken ik niet hoor...
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 jan 2005 19:49

The_Pim schreef:
Kaw schreef:En moet een dominee bekeerd zijn om het avondmaal te mogen bedienen? Wat is bekeerd zijn? Dan mag je toch geloven dat je deel hebt aan de verlossing in Christus? En waarom kunnen zoveel dominees op bepaalde plekken daar niet van getuigen en bedienen ze toch het avondmaal?

Ik wel helaas...
Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat de dominee het avondmaal bediende, maar zelf niet at en dronk. Maar het is extreem en komt gelukkig niet vaak voor. Ik zit gewoon steeds op de verkeerde plek. En plek waar juist het belijden dat je totaal onbekeerd bent en daar ook naar leeft (in het zwart twee maal naar de kerk, niet aan het avondmaal, maar huilen in de kerkbank enz.), als toppunt van bekeerdheid wordt gezien. Elke vrijmoedige avondmaalsganger is gewoonweg verdacht en je moet echt lef hebben om aan het avondmaal te gaan. De inhoud van de preek na het avondmaal hamert er vaak ook op dat niet elke avondmaalganger bekeerd hoeft te zijn en dat zo'n schijnheilig iemand dan tot zijn eigen oordeel eet en drinkt. De preek voor het avondmaal is gewoonlijk de meest "zware" preek waar de dominee de luisteraars confronteerd met de standen van het ware volk en het onderscheid in het ware en het bijna ware tijdelijke/valse/geen geloof. Een preek waarin de dominee eens zo ver ging door te stellen dat tranen om de zonde droefheid naar de wereld is. Enkel oprechte tranen tot God is de ware droefheid tot God.
(Oké, ik stop maar weer eens.)

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 26 jan 2005 20:25

Kaw schreef:
The_Pim schreef:

Ik wel helaas...
Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat de dominee het avondmaal bediende, maar zelf niet at en dronk. Maar het is extreem en komt gelukkig niet vaak voor. Ik zit gewoon steeds op de verkeerde plek. En plek waar juist het belijden dat je totaal onbekeerd bent en daar ook naar leeft (in het zwart twee maal naar de kerk, niet aan het avondmaal, maar huilen in de kerkbank enz.), als toppunt van bekeerdheid wordt gezien. Elke vrijmoedige avondmaalsganger is gewoonweg verdacht en je moet echt lef hebben om aan het avondmaal te gaan. De inhoud van de preek na het avondmaal hamert er vaak ook op dat niet elke avondmaalganger bekeerd hoeft te zijn en dat zo'n schijnheilig iemand dan tot zijn eigen oordeel eet en drinkt. De preek voor het avondmaal is gewoonlijk de meest "zware" preek waar de dominee de luisteraars confronteerd met de standen van het ware volk en het onderscheid in het ware en het bijna ware tijdelijke/valse/geen geloof. Een preek waarin de dominee eens zo ver ging door te stellen dat tranen om de zonde droefheid naar de wereld is. Enkel oprechte tranen tot God is de ware droefheid tot God.
(Oké, ik stop maar weer eens.)

Waartoe is het avondmaal ingesteld . en voor wie . Op het moment dat je je zonden belijd sta je schoongewassen door het bloed van Jezus Christus vrij voor God . Ze zijn weg de zonden . En ben je welkom als Zijn kind aan het avond maal .

Zelfbeproeving jazeker , zonden belijden ? ja zeker na de zelfbeproeving .
Wat een boodschap vol met Genade om dan weer Vrij te zijn werkelijk vrij . laat dat niet van je afnemen die vrijheid in Christus .

En drink de wijn en neem het brood tot nagedachtenis wat Hij voor ons gedaan heeft .

Er is er 1 die graag wil dat je niet gaat !!! maar die stuur je dan maar weg in ZIJN NAAM .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2005 22:43

Dan krijgen we nog dit probleem: zijn ambtsdragers in andere kerkgenootschappen ook bekeerd?

Je krijgt hier al snel het "wat is de ware kerk" vraagstuk.

Lastig.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”