refo's versus andere kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 12 mar 2003 09:21

Dat van die wielen is zeker wel waar. Vraag het maar aan de Hervormd Lokale-kerk in Krimpen aan den IJssel. Natuurlijk zijn het niet alleen die kleine meningsverschillen. Er spelen veel meer dingen mee.
Maar aangezien dat niet het enige is wat speelt, wordt het moeilijker om hier wat over te zeggen.

Wat is eigenlijk het verschil tussen (bijvoorbeeld) Herv.bond of Ger.gem. Kan iemand dat misschien duidelijk maken?

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 12 mar 2003 09:28

Hervormd: TV GerGem: geen TV
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 12 mar 2003 09:35

Wilko schreef:
Wielen is een extremiteit, evenals toga's. Maar men let zeker wel op de christelijke kleding. Kun je me anders even verklaren waarom op de reformatorische scholengemeenschappen het verplicht is om een rok te dragen en dat je in een zware kerk erop aangekeken wordt als je geen hoed op hebt.

*** Wat ik bedoel is dat men hier het standpunt gaat verdedigen door er een paar uiterlijke (!) kenmerken bij te slepen. Zo ken ik een reformatorische school waar de rok niet verplicht is. En dan de term christelijke kleding, ik word daar oprecht moe van. Daarmee ontken ik zeker niet dat er mensen zijn die enorm waarde hechten aan zulk uiterlijk vertoon, maar of dat wel zo Bijbels is weet ik niet.

Je schetst de werkelijkheid net wat te gemakkelijk denk ik.

*** Welke werkelijkheid heb ik volgens jou geschetst dan? Ik heb enerzijds geconstateerd dat er een enorme verdeeldheid heerst en er teveel nadruk ligt op de uiterlijkheden die snel aanleiding zijn voor een karikatuur en anderzijds opgeroepen te zoeken naar dat wat bindt, wel kritisch op elkaar te zijn, maar elkaar niet direkt te verketteren. Wat isd aar te gemakkelijk aan geschetst?

en men zingt zonder enige uitzondering in alle reformatorische kerken met begeleiding van het orgel. Ook niet zonder reden dat ze dat niet vernieuwen denk ik.

*** Tegen de opwekkingsliederen worden inderdaad theologische bezwaren gevoerd, daar komt bij dat veel (reformatorische) kerkmusici muzikale bezwaren hebben tegen veel opwekking, ik ga daar verder nit op in, dat wordt te offtopic.

Het orgel, ook even kort ivm offtopic gevaar, dat is geen theologische kwestie op zich, er is geen enkele Bijbelse grond voor het zingen bij dit instrument, in de Bijbel bestond het simpelweg niet, dat is uit de praktijk ontstaan, simpelweg om dit instrument verreweg het meest geschikt is een grote groep te begeleiden, tonen kun je onbeperkt aanhouden, je hebt een stevige bas (Van belang voor de mannenstemmen), je kunt onbekende melodieen uit laten komen enz. enz. Ik denk dus dat je de plank misslaat, wanneer je dit voorbeeld erbij haalt om het conservatisme te illustreren. Dan zou je bijv. over de psalmberijmingen van Datheen en 1773 moeten beginnen

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 12 mar 2003 09:36

Rudolf Meuser schreef:Hervormd: TV GerGem: geen TV

En wat doe je met al die bonders die tv afwijzen?

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mar 2003 09:51

Ik heb toch wel erg veel moeite met het feit dat we allemaal in de zelfde God zouden geloven.
En het is waar dat de verschillen die over uiterlijkheden gaan, zelf bedachte uiterlijk heden niet bepalend zijn of iemand een kind van God is.

Maar als ik hoor dat er in kerken de leer verkondigt wordt dat je wel bij je doop te horen krijgt dat je een kind van God bent, maar dat je dat echt maar niet zomaar kan zeggen. Dat moet je wel ervaren, dan geloven die toch in een andere God dan ik doe.
Want de God waar ik in geloof die zegt niet iets om het later dan weer terug te nemen. Als Hij bij mijn doop zegt: Ik doop je in de naam van de Vader om daarmee aan te geven dat ik een eeuwig verbond der genade met jouw sluit. Dan zegt Hij later niet: Maar dat was niet echt, je moet er wel iets voor ervaren. Begrijp je?
Dat is voor mij dus wel een moeite om dan te kunnen zeggen dat als je toch in dezelfde God geloofd dan zijn we toch allemaal broeders en zusters. Want geloven we dan wel allemaal in diezelfde God die zoveel verschillende manieren van zich presenteren heeft?

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 12 mar 2003 09:56

Een mens kan zichzelf toch ook op verschillende manieren presenteren? Dan kan kan God het helemaal!

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mar 2003 10:02

Ja een mens wel. Maar wat God zegt is waarheid. De ene God zegt dus:
Als ik zeg dat je mijn kind bent dan ben je dat.
De andere God zegt:
Als ik zeg dat je mijn kind bent dan moet je dat eerst meer gaan ervaren voordat het zo is. Dus je weet pas of ik de waarheid spreek als je dood bent.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 12 mar 2003 10:02

Waarom zou dat niet kunnen? God is almachtig!

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mar 2003 12:29

Dat zou betekenen dat Hij tegen 1 van de 2 liegt. En God liegt niet.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 12 mar 2003 15:56

Doop is niet alles Joepie.
Ervaren van Hem ook niet.

Bij wat je zegt sluit voor mij het 1 de ander niet uit. Ik zou zeggen probeer je horizon te verbreden. Tenzij ik niet helemaal begrijp wat je zegt.
sol lucet omnibus

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mar 2003 16:07

Ik begrijp heel goed wat ik zeg. Het gaat wel degelijk om een leerkwestie. We woorden beide met dezelfde woorden gedoopt.
En bij de ene kerk is zoals er staat. En bij de andere kerk weer niet. Dus twee verschillende Goden. En zeker niet dezelfde God.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mar 2003 18:59

Daar ben ik het niet mee eens joepie. Het is een interpretatieverschil van mensen, dat ligt niet aan God, er is maar een God van de bijbel.

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 03 apr 2003 14:03

Lalage schreef:Daar ben ik het niet mee eens joepie. Het is een interpretatieverschil van mensen, dat ligt niet aan God, er is maar een God van de bijbel.

Klopt Lalage, meeste problemen zijn ontstaan doordat mensen niet samen met hun achterbuurman, waar ze in prive leven ruzie mee hebben, in de kerk willen zitten. Als je de evangelien (Mattheus tot Johannes) dan zie je dat ze het ook op hun hele eigen manier hebben geschreven. Zo was lukas arts en lees je daar de meeste wonderen van genezingen. Mattheus was tollenaar en daar lees je veel over geld. Dus iedereen kijkt er van uit zijn intresse tegen aan en zo kan je verschillende interpretaties krijgen.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 04 apr 2003 14:37

zit zelf in de CGK, er zijn een beetej twee groepen.

De ene groep , echt behoudend. wijst alles wat buiten hun beleving valt, af

De andere groep (veel jongeren) staan open voor dat soort dingen maar er wordt ook een beetje lacherig over gedaan af en toe, of men stemt er mee in om lekker progressief over te komen.

Al met al kijken de wat heftiger gereformeerden toch met een heel klein schuin oogje naar de "lichtere" kerken.

zo ervaar ik het tenminste
Declare this an Emergency...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 apr 2003 14:47

Tears schreef:zit zelf in de CGK, er zijn een beetej twee groepen.

De ene groep , echt behoudend. wijst alles wat buiten hun beleving valt, af

De andere groep (veel jongeren) staan open voor dat soort dingen maar er wordt ook een beetje lacherig over gedaan af en toe, of men stemt er mee in om lekker progressief over te komen.

Al met al kijken de wat heftiger gereformeerden toch met een heel klein schuin oogje naar de "lichtere" kerken.

zo ervaar ik het tenminste

ho daar ben ik het niet mee eens, de echte behoudende kant wijst niet alles af, maar staat juist open voor zulke dingen!!!

Terug naar “Archief”