Waarom moet de zondag op zondag gevierd worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 jan 2005 16:37

Annemieke86 schreef:
Yael schreef:Laat de Joden zich aan het gebod van de Sabbath houden :wink: wie zijn wij om hen dat te verbieden? dat is een beetje christelijke hoogmoed. nu geloof je in Yeshua en nu moet je varkensvlees eten nee je moet net zo als ons worden. nope dus.

Eigenlijk heel logisch :lol: Maar goed, het is best een interessante discussie. Zondag een rustdag, de week had ook op woensdag kunnen beginnen, dan ging misschien iedereeen op woensdag naar de Kerk :D

De Sabbath is de door God ingestelde rustdag. Zie het 4e gebod.

Wat bedoel je wat logisch is :wink: dat begrijp ik niet helemaal.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jan 2005 16:39

Ze bedoelt dat we de rustdag moeten houden op de dag dat Jezus is opgestaan. Omdat dit volgens haar een bijbelse opdracht is?

Geen idee waar ze zulke dingen leren.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 26 jan 2005 17:27

Sabra schreef:Ze bedoelt dat we de rustdag moeten houden op de dag dat Jezus is opgestaan. Omdat dit volgens haar een bijbelse opdracht is?

Geen idee waar ze zulke dingen leren.

Ja dat bedoel ik! De Zondag is gewoon een rustdag omdat Jezus op die dag opgestaan is.
God rustte op de Zevende dag. DAT is op een zaterdag. Daarom vieren volgens mij de Joden de rustdag op een zaterdag.
Afbeelding

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jan 2005 17:29

Annemieke86 schreef:
Ja dat bedoel ik! De Zondag is gewoon een rustdag omdat Jezus op die dag opgestaan is.

Hoewel wij nergens in de bijbel de opdracht zien staan om op zondag rustdag te gaan houden, zal ik de opstandingsdag niet meer ter discussie stellen.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 26 jan 2005 18:23

Sabra schreef:
Annemieke86 schreef:

Hoewel wij nergens in de bijbel de opdracht zien staan om op zondag rustdag te gaan houden, zal ik de opstandingsdag niet meer ter discussie stellen.

Anders blijven we met theoriën komen :shock: :? :D De Zondag is gekozen als rustdag en dat vind ik een prima dag!
Afbeelding

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 26 jan 2005 20:26

Annemiek,
Heb jij ook enig idee wie het zijn die de dag van zon als rustdag gekozen hebben?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 jan 2005 20:48

waarnemer schreef:Annemiek,
Heb jij ook enig idee wie het zijn die de dag van zon als rustdag gekozen hebben?

Ik heet dan wel geen Annemiek, maar ik zou zeggen de apostelen. Heel snel na de apostelen was men het er al over eens in ieder geval:
(brief van Barnabas, Ignatius, Justinus Martyr, Tertulianus) zij zagen het trouwens niet als de rustdag zoals in het oude verbond. Het was de achtste dag heenwijzend naar de Hemelse rust die komt. En wijzend op de overwinning (ook Christus stond op de eerste (de achtste) dag op.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 jan 2005 21:26

daarmee vervangt het niet het vierde gebod.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 26 jan 2005 21:59

Juist Yael.
Het is een eeuwige inzetting. Wij willen altijd maar weer de Tora die aan Israël is gegeven naar ons toetrekken, maar dan veranderen we die dag gewoon in een dag die naar de zon is genoemd. dat is dan onze sabbat.
De in de Messias gelovigen in de eerste gemeente kwamen dagelijks bijeen. Ze onderhielden gewoon de sabbat, dat is toch wel duidelijk te lezen in de Handelingen.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 27 jan 2005 06:50

In de tweede eeuw werd al veel veranderd; immers was het bestuur ui J'roesjalajjiem weg. Veel anti-Joodse geluiden duiken dan ineens op in kervaderlijke geschriften - geheel tegen de aard en het vlees in van de apostelen dunkt mij.
Nogmaals: Aan de volken is sjabbath niet verplicht. Het is wel eendoor HASJEM geheiligde dag van den beginne af. Hijzelf rustte erop.
Israel naarhet vlees is de dag wel verplicht en een teken tussen he en HASJEM gezet.

Sam

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 27 jan 2005 12:08

Sorry als ik een misverstand heb geplaatst. :oops: Wij hebben de Zondag als rustdag. Ik vond het persoonlijk een beetje vreemd dat:

- de Joden het op de zaterdag vieren (zevende dag van de week)
- wij het op zondag (eerste dag van de week) terwijl God rustte op de ZEVENDE dag!

Daar zat ik een beetje mee!
Afbeelding

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 11 feb 2005 17:03

Sabra schreef:De zondag is niet helemaal willekeurig gekozen. Ten eerste wilde men een onderscheid met de Joden, die de rustdag op zaterdag hebben. Ten tweede is de viering van de zondag een oud heidens gebruik.
Jezus is helemaal niet op zondag opgestaan. Hij verbleef 3 nachten en 3 dagen in het graf.
Hij is op vrijdagmiddag begraven, net voor de aanvang van de sabbath. Dat is 1 dag, alhoewel ik een klein gedeelte van de dag niet als dag zie, tel ik het toch maar mee. Wat belangrijk is om te weten dat men de Joodse tijdmeting gebruikt, en niet onze westerse. Nacht, zaterdag, nacht, zondag, nacht, maandag opgestaan. Nu is dit trouwens niet zo heel erg belangrijk, maar dat Jezus op zondag is opgestaan is dus foute aanname mijns inziens.

De meeste theologen denken dat er sprake was van een dubbele of een drievoudige sabbat (i.v.m. pesach, Israelisch pasen - dat door de Joden ook als een sabbat wordt gevierd!). De Bijbel spreekt over een grote sabbat, wat dit zou kunnen bevestigen. Waarschijnlijk is de sterfdag van Jezus dan voorafgaande aan pesach sabbat(ten) die op donderdag(?) en vrijdag viel(en) dus op woensdag of donderdag geweest. Dan zijn 3 nachten en 3 dagen geen probleem meer en vind de opstanding op de eerste dag van de week plaats.

De Bijbel geeft weinig onderbouwing waarom de sabbat op zondag zou moeten zijn - de zaterdag is logischer op grond van de Schrift. Tot zoverre hebben de zevendedag adventisten gelijk! Wel is het zo dat de sabbat er voor de mens is, en niet de mens voor de sabbat (uitspraak van Jezus, dus niet iets wat je zomaar terzijde kunt schuiven).
Dat zou kunnen betekenen dat het niet zo heel veel uitmaakt op welke dag van de week je de sabbat viert; het is belangrijk dat je een rustdag per week neemt (waarschijnlijk voor je geestelijk evenwicht).
Dit geeft ruimte voor de mensen die bv in de zorg werken: neem een sabbat (rustdag en dag van de Heer!) op een andere dag als je op zondag moet werken.
In een land, zoals Nederland, waar vrijwel alles op zondag dicht is en de kerken op zondag open zijn, is de zondag dan de meest voor de hand liggende dag om de sabbat te vieren; maar in Israel zou de zaterdag meer voor de hand liggen en in een moslimstaat misschien wel de vrijdag.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 24 feb 2005 09:06

De zondag wordt onderhouden omdat de Rooms Katholieke Kerk, als wereldkerk in de relatie tot het geestelijke aspect van wereldse Christenen, die heft ingevoerd, deze dag heeft ingevoerd, overigens op basis van een economisch belang dat Koning Constatijn daarin al zag. Kerk en Staat worden hierin met elkaar verbonden, dat wat Rome niet alleen wilde, maar steeds -opnieuw- probeert te bestendigen. Dit is nog maar ee simpele voorstelling van zaken. Misschien dat ik er nog zowel schriftuurlijk als bewijusvoerend vanuit politiek oogpunt er op terug kom.

Overigens is het natuurlijk niet verkeerd om p de 1e dag der week ( ook wel genaamd de zondag) een eredienst te houden. Maar de Sabbat, waarover u spreekt, is een geheiligde en apart gestelde "dag" die we (notabene) als het 4e gebod der geboden ( 10 woorden) in de Verbondswet van God ( die dus in de Hemel, naar de gewoonte wordt onderhouden) terugvinden in de decaloog.

Wie in de catechismus van de Rooms Katholieke Kerk God centraal meent te willen zien, komt -dan- bedrogen uit, want in Rooms Katholieke ogen meent zij "wetten en geboden"te mogen veranderen en heeft zij, voor Rooms Katholieken het 4e gebod veranderd en de "rustdag"= de zondag naar het 3e gebod overgebracht. Let wel, de RK stelt het daar wél voor als Gods (hemelse-) grondwet. Naast die -veranderde- 10 geboden heft de RK kerk nog "extra" 5 geboden toegevoegd (apart) omwillen van de bevestiging van haar burgerwetgevende aspiraties.

In de ontwikkeling naar een One World Orde systeem (Globalisering der dingen) speelt de RKK kerk, samen met de Protestantse ("gevallen kerk") alsook de SPiritistische geloofsgemeenschappen een centrale rol. Hierbij is de Paus het middelpunt van de Wereld Leider in Geestelijk opzicht.

Belangrijk is het ook, om te weten dat in politiek opzicht en vanuit politiek-bestuurlijke oogpunt, de Paus en zijn geestelijkheid de Christelijke kerk van de wereld vertegenwoordigt. Men mag zich afvragen in hoeverre de mensen die zich daadwerkelijk Christen moemen en daar ook oprecht mee bezig zijn, zich al niet verbonden hebben met de werking van de ongeestelijke machten van deze wereld. Wij als mensen kunnen menen at we vieren en onderhouden. Maar net zoals Gods wet onveranderlijk en eeuwig zal gelden, zo zal ook de wereld ons een wet opleggen, die zij gestand doet, maar die in elk opzicht in de kern van Gods wet en geestelijke Rijk, zal afwijken.

De hieronderstande alinea is een bevestiging van hetgeen ik u hierboven heb medegedeld. Deze uitspraak is van een Joodse correspondent, die aanwezig was en verslag deed van het bezoek van de Paus aan (notabene) Israël van 21-26 maart 2000. Hier zie we toch duidelijk dat de Paus het hoofd van de Christelijke kerk wordt bezien. Hier, in België is er slechts één Staatskerk die erkend is; de Rooms Katholieke kerk. Alle andere kerken, ook de Protestantse wordt niet gezien als een kerk (anders dan afhanelijk) die uiteindelijk tot Rome behoort. Sommige kerken woreden in België in dat opzicht niet erkend en treedt bijvoorbeeld de Overheid nooit in gesprek met zulke kerken. Zij sluit eenvoudigweg die zaken van de maatschappelijke "democratie"uit, die niet in lijn staan met de VS noch Rome. (Openbaring 13)

Omdat dus de decaloog de wet is waarop God de mens (vooral de navolger van de Heiland) zal oordelen (wat nu plaats vindt in de hemel) en zal wegen, is dus ook de Sabbat het 4e gebod deel van dat oordeel en niet de zondag.

Gods Sabbat is er voor ALLE mensen, maar zeker deel van het leven voor (Geestelijk-)Joden en alle mensen. (Hebreeën 4:1-11)

De wet is basis van het oordeel: Prediker 12:12-15 en Jakobus 2:7-13

Dus denk eens na tot welke (andere) wet de zondag dan feitelijk behoort!
Laatst gewijzigd door Baltimore op 24 feb 2005 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 feb 2005 09:52

Baltimore = Boudewijn?

Trouwens, even een vraagje daarnaast: is het niet altijd sabbath in de hemel, of zijn er ook bijv. maandagen in de hemel? :?

En dat de wet de basis is voor het oordeel, dat klopt wel:

10 Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
11 En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

Wie zonder zonde is, die zal dus niet veroordeeld worden. En aangezien niemand behalve Jezus zonder zonde is, zullen we allemaal veroordeeld worden, tenzij we een Borg in de hemel hebben Die voor ons instaat. Die Borg is Jezus, Die voor ons de straf heeft gedragen die wij verdienden.

28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

Uit genade moeten we zalig worden door het geloof in Christus en anders is er geen redding. En inderdaad, een geloof zonder werken is dood, zoals de brief van Jacobus zegt.
Maar wat ik tegen de leer van adventisten heb, is dat men zonder genade gered wil worden. Hoe dwaas, want dan kent men de eigen zondige aard nog onvoldoende. Zoals Anselmus van Canterbury ooit eens schreef tegen een gesprekspartner in "Cur Deus Homo" (waarom God mens werd): "You have not as yet estimated the great burden of sin."
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 feb 2005 09:58

elbert schreef:Baltimore = Boudewijn?

Haha, zoiets dacht ik ook al.. :) Maar daar is deze post toch iets te kort voor. :P

Terug naar “Archief”